TOSFOS DH umi'Mai d'Patur u'Mutar d'Tanan Machat Shel Yad Litol Bah Es ha'Kotz
תוספות ד"ה וממאי דפטור ומותר דתנן מחט של יד ליטול בה את הקוץ
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is even according to the Havah Amina in Sanhedrin.)
למאי דמסיק בריש פ' הנחנקין (סנהדרין דף פה.) דאתיא כר''ש אתי שפיר דמיירי אפילו ודאי חביל ומשום שאינה צריכה לגופה שרי
Observation: According to the conclusion in Sanhedrin (85a) that it is like R. Shimon, this is fine. We discuss even when he surely wounds. It is permitted because Einah Tzerichah l'Gufah.
אבל לפי מאי דפריך התם והא דתנן מחט של יד ליטול בה את הקוץ ליחוש דילמא חביל לא פשיט הכא מיניה שפיר דבמפיס מורסא דודאי עושה פתח שמא יהא אסור
Question: However, according to the question there "the Mishnah teaches a hand needle to remove a thorn. We should be concerned lest he wound!", here we do not properly resolve from there, for piercing an abscess Vadai makes an opening. Perhaps it is forbidden!
ואומר ר''י דאפילו למאי דס''ד התם פשיט שפיר דמסתבר דככולי עלמא אתיא אפילו כר' יהודה
Answer (Ri): Even according to that Havah Amina there, [here] we properly resolve, for presumably it is like everyone, even like R. Yehudah;
וכיון דרבי יהודה דאסר בעלמא דבר שאין מתכוין אפילו אינו פסיק רישיה שרי הכא משום צערא דגופא לר''ש נמי במפיס מורסא דהוי מלאכה שאינה צריכה לגופה שרי לכתחילה מהאי טעמא:
Since R. Yehudah, who elsewhere forbids Davar she'Eino Miskaven, even if it is not a Pesik Reishei, permits here due to bodily pain, also according to R. Shimon, regarding piercing an abscess, which is Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah, it is permitted l'Chatchilah for the same reason (pain).
TOSFOS DH Shemoneh Sheratzim ha'Chovel Bahen Chayav
תוספות ד"ה שמנה שרצים החובל בהן חייב
(SUMMARY: Tosfos explains that he is liable for Netilas Neshamah.)
לשון שפי' הקונטר' משום נטילת נשמה עיקר כדפי' בפרק כלל גדול (לעיל דף עה.):
Explanation: The version in Rashi that [he is liable] for Netilas Neshamah is primary, like I explained above (75b, DH Ki).
TOSFOS DH ha'Tzadan l'Tzorech Chayav
תוספות ד"ה הצדן לצורך חייב
(SUMMARY: Tosfos explains why this was taught here.)
וא''ת מ''ש דאיצטריך הכא למיתני טפי הצדן לצורך חייב בכל חיובי דשבת נמי לא מחייב ר''ש אלא לצורך
Question: Why was there a greater need to teach here that one who traps for a need is liable? For all Chiyuvim of Shabbos, R. Shimon obligates only for a need!
ואומר ר''י דלהכי תנא ליה הכא לאשמעינן דבשאר שקצים ורמשים שאין להן עור צריך שיתכוין לשום צורך דסתמיה לאו לצורך קיימי
Answer (Ri): The Tana taught this here to teach that for other vermin, which have no skin, he must intend for some need. Stam, they are not for a need;
אבל בשמונה שרצים דרישא דיש להם עור סתמייהו ניצודין לצורך עורן להכי תני צדן בהדי חובל דמחייב נמי משום עור
However, the eight Sheratzim of the Reisha, which have skin, Stam, they are trapped for the need of their skin. Therefore he taught trapping them together with wounding, which is also liable due to the skin.
TOSFOS DH she'Lo l'Tzorech Patur
תוספות ד"ה שלא לצורך פטור
(SUMMARY: Tosfos explains that this is because it is Einah Tzerichah l'Gufah.)
פירש רש''י דאין במינו ניצוד
Explanation #1 (Rashi): He is exempt because people do not trap from its species.
ואינו נראה דהא מאן דפטר אין במינו ניצוד פוטר אפילו לצורך
Rebuttal: The one who exempts when people do not trap from its species, he exempts even for a need!
אלא יש לפרש דאפילו במינו ניצוד פטור משום דהויא מלאכה שאינה צריכה לגופה
Explanation #2: Rather, even if people trap from its species, he is exempt, because it is Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah.
ור''ת מחקו מן הפירושים
Remark: R. Tam erased [because people do not trap from its species] from Perushim [of Rashi].
TOSFOS DH Amar Shmuel R. Yochanan ben Nuri Hi...
תוספות ד"ה אמר שמואל ר' יוחנן בן נורי היא...
(SUMMARY: Tosfos justifies Shmuel's teaching.)
תימה לר''י דע''כ לא פליגי רבנן עליה דרבי יוחנן אלא לענין טומאה אבל בשבת דילמא מודו ליה
Question (Ri): We find that Rabanan argue with R. Yochanan only regarding Tum'ah, but regarding Shabbos, perhaps they agree to him!
דהא עור של עגל הרך הוי כבשר לענין טומאה והחובל בו בשבת חייב וכן עור של עוף מסתמא הוי כבשר שרך הוא ותנן חיה ועוף שברשותו החובל בהן חייב
Source: The skin of a tender calf is like meat regarding Tum'ah, and one who wounds it on Shabbos is liable! The same applies to skin of a bird. Presumably, it is like meat, for it is soft. Our Mishnah says that a Chayah or bird in his Reshus, one who wounds it is liable!
וי''ל דעור של עגל הרך ושל עוף אע''ג דחשיב עור הוי כבשר לענין טומאה משום דרכיכין וראוין לאכילה
Answer: Skin of a tender calf, or of a bird, even though it is considered skin, it is like meat regarding Tum'ah, because it is soft and proper to eat;
אבל עור ח' שרצים סבר שמואל דטעמא דרבנן דחשיבי ליה כבשר משום דאזלי בתר גישתא כדמפרש בהעור והרוטב (חילין דף קכב:) ולא משום רכיכות דלא רכיך כולי האי
However, the skin of the eight Sheratzim, Shmuel holds that Rabanan consider it like meat, because they follow texture (whether or not the skin feels harder than the flesh), like it says in Chulin (122b), and not due to softness, for it is not so soft.
וכיון דלית להו ממשות עור החובל בהן פטור כמו בשאר שקצים ורמשים
Since they do not have real skin, one who wounds them is exempt, like for other vermin.
TOSFOS DH Ad Kan Lo Pligi Rabanan Ela l'Inyan Tum'ah di'Chsiv Eleh ha'Temei'im
תוספות ד"ה ע''כ לא פליגי רבנן אלא לענין טומאה דכתיב אלה הטמאים
(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's Perush in Chulin, based on our Gemara.)
וא''ת והא מסקינן בפ' העור והרוטב (שם) דבגישתא קמיפלגי ופי' בקונט' התם דרבנן לא דרשי הטמאים
Question: We conclude in Chulin (122b) that they argue about texture, and Rashi explained there that Rabanan do not expound ha'Temei'im!
ואיכא למימר דרב דהכא לטעמיה דתני התם תנשמת ולא אזיל בתר גישתא
Answer: Here, Rav holds like he taught elsewhere. He taught [also] a mole (its skin is Tamei like the flesh), and he holds that it does not depend on the texture.
ומיהו בלאו הכי א''א לומר התם כדפי' הקונטרס דאמאי איצטריך למימר התם רב תנא הוא ופליג והא ע''כ ברייתא דדריש הטמאים קיימא כרב
Question: In any case, one cannot explain like Rashi explained there. Why did it need to say that Rav is considered a Tana, and he argues [with the Mishnah and includes a mole]? You are forced to say that the Beraisa that expounds "ha'Teme'im" is like Rav!
ע''כ נראה דרבנן דמתני' דהתם נמי אית להו דרשה דהטמאים אבל לית להו למינהו הפסיק הענין וכתב הטמאים לרבות ואלה למעט
Explanation: It seems that also Rabanan of the Mishnah there expound ha'Teme'im, but they do not hold that "l'Minehu" interrupts. It says ha'Teme'im to include, and "Eleh" to exclude;
ומוקמינן ריבויא אהנהו ארבע דלית להו גישתא האנקה והכח והלטאה והחומט
We establish the inclusion for the four that have no texture (the skin does not feel harder than the flesh) - an Anakah (a porcupine, hedgehog or beaver?), praying mantis, lizard, and a slug.
ורב מרבה כל הנהו דכתיב בתר למינהו וגם תנשמת בכלל
Rav includes everything written after l'Minehu, and also a mole is included.
וקצת קשה דאמרינן לקמן מאן ת''ק רבי יהודה דאזיל בתר גישתא והא רבנן נמי אזלו בתר גישתא ואפילו הכי דרשי הטמאים וה''נ נימא לרבי יהודה
Question: We say below "who is the first Tana? It is R. Yehudah, who follows the texture." Also Rabanan follow the texture, and even so they expound ha'Teme'im. We can say the same about R. Yehudah;
וא''כ נמי נימא עד כאן לא פליג רבי יהודה אלא לענין טומאה דכתיב הטמאים אבל לענין שבת מודה:
If so, we can say also that we find that R. Yehudah argues only about Tum'ah, for it says ha'Teme'im, but regarding Shabbos, he agrees!
107b----------------------------------------107b
TOSFOS DH Amar Abaye Ein Ohr Chaluk mi'Basar v'Chulei
תוספות ד"ה אמר אביי אין עור חלוק מבשר כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that the question is only from Abaye.)
מסקנא דפירכא היא מאביי דודאי אליבא דאביי פליגי לענין שבת
Explanation: This is the conclusion of the question from Abaye. Surely, according to Abaye, they argue about Shabbos;
אבל למאי דמפרש רבא ורב אדא לא פליגי מידי לענין שבת
However, according to how Rava and Rav Ada explain, they do not argue at all about Shabbos.
ותימה הוא כיון דלא קיימא שינויא דאביי היכי פריך מינה:
Question: Since Abaye's answer is rejected, how do we ask from it?! (Maharshal - the Makshan held like Abaye. The Gemara answers that Rava already rejected Abaye...)
TOSFOS DH ha'Tzad Es ha'Pir'osh v'Chulei R. Yehoshua Poter
תוספות ד"ה הצד את הפרעוש כו' ר''י פוטר
(SUMMARY: Tosfos discusses when one may take a flea off himself.)
משמע דפטור אבל אסור
Inference: He is exempt, but it is forbidden.
ואומר ר''י בשם הרב פורת דאפ''ה אם נושך האדם מותר ליקחנו ולהשליכו מעליו דמשום צער שר
Pesak (Ri, citing Rav Pores): Even so, if it bites a person, he may take it and cast it off him. Due to pain, it is permitted;
י אבל אם הוא באותו ענין על האדם שאינו ירא שינשכנו כגון על סרבלו מבחוץ אסור ליטלו אבל יכול להפילו מעליו
However, if it is on a person in a way that he is not afraid lest it bite him, e.g. on the outside of his coat, one may not take it. However, he may cast it off himself.
TOSFOS DH Yesh Seforim d'Garsei Mai Taima Mechayev R. Eliezer...
תוספות ד"ה יש ספרים דגרסי מ''ט מחייב רבי אליעזר...
(SUMMARY: Tosfos rejects this text.)
ושיבוש הוא דהא אפילו בכינה מחייב רבי אליעזר ופרעוש נקט לרבותא דרבי יהושע דאפילו פרעוש פוטר
Rejection #1: This text is errant. R. Eliezer obligates even for a louse. He mentioned a Pir'osh (flea) for the Chidush of R. Yehoshua, who exempts even for a flea.
ושינויא נמי דמשני לא משמע דגריס ליה
Rejection #2: The answer that he answers connotes that the text does not say so.
ור''ת נמי מחקו מספרו
Support: Also R. Tam erased this from his text.
TOSFOS DH Kivan she'Yavash Bo k'Sela
תוספות ד"ה כיון שיבש בו כסלע
(SUMMARY: Tosfos explains that it was already trapped in the water.)
בניצוד ועומד במים מיירי מדלא מחייב ליה עד שיבש כסלע:
Explanation: We discuss when it is already trapped in the water, since he does not obligate [for trapping, only for Netilas Neshamah, which is] only after the size of a Sela dries.