1)

GENERATIONS WITH NO SHARE IN THE WORLD TO COME (Yerushalmi Halachah 3 Daf 53a)

יהודה בי ר' חזקיה ורבי אמרין הקב''ה דן את הרשעים בגיהנם שנים עשר חדש בתחלה הוא מכניס בהן חכך ואח''כ הוא מכניסן לאור והן אומרים הוי הוי ואח''כ הוא מכניסן לשלג והן אומרים ווי ווי

(a)

(Yehudah ben R. Chizkiyah and Rebbi): Hash-m judges Resha'im in Gehinom for 12 months. First He puts a hook in their mouth (lest they speak against Hash-m). Then He brings them into fire, and they say "Hoy Hoy'' (an expression of pain). Then He brings them into snow, and they say "Vai Vai'' (woe).

מה טעמא ויעלינו מבור שאון מטיט היון מהו מטיט היון מקום שהן אומרין בו הוי.

(b)

What is the source? "Va'Ya'aleni mi'Bor Sha'on mi'Tit ha'Yaven.'' What is Tit ha'Yaven? It is a place where they say "Hoy.''

ויקבלו דינם ויהא להן חלק לעולם הבא

(c)

Question: [Dor ha'Mabul] should receive their judgment, and have a share in the world to come!

על שם (לץ) [צ''ל ולץ] לא שמע גערה.

(d)

Answer: [They cannot,] for "v'Letz Lo Shama Ge'arah'' (a scoffer does not heed rebuke).

אנשי סדום אין להן חלק לעולם הבא ואינן רואין לעתיד לבוא

(e)

The people of Sedom have no share in the world to come, and they do not see [judgment] in the world to come.

מאי טעמא ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד. רעים וחטאים בעולם הזה לה' מאוד לעתיד לבוא.

1.

What is the source? "V'Anshei Sedom Ra'im v'Chata'im la'Shem Me'od.'' They were Ra'im and Chata'im in this world, la'Shem Me'od in the world to come. (They are not worthy to be judged and receive reward in the future.)

ד''א רעים אילו לאילו וחטאים בגילוי עריות לה' בע''ז מאד בשפיכות דמים:

2.

Alternatively, they were Ra'im to each other, Chata'im through Arayos, la'Shem through idolatry, Me'od through murder.