1)

ONE IS JUDGED BASED ON HIS MAJORITY (Yerushalmi Halachah 1 Daf 49a)

(עכו"ם וגילוי עריות ר' יונה ורבי יוסה חד אמר בקלות וחד אמר בחמורות מה נן קיימין אם באותו שעשה תשובה אין כל דבר עומד בפני כל בעלי תשובה אלא כן אנן קיימין באותו שלא עשה תשובה ומת בהיכרת - פני משה מוחקו וגורסו לקמן] רובו זכיות ומיעוטו עבירות נפרעין ממנו מיעוט עבירות קלות שיש בידו בעולם הזה כדי ליתן לו שכרו משלם לעתיד לבוא

(a)

If one had mostly merits and a minority of Aveiros, they collect from him (he is punished) in this world for his minority of light Aveiros, so he will receive his full reward in the world to come.

[צ"ל עכו"ם וגילוי עריות ר' יונה ורבי יוסה חד אמר בקלות וחד אמר בחמורות - פני משה]

(b)

Idolatry and Arayos - R. Yonah and R. Yosah argue about them. One said that they are light [like other Aveiros], and one said that they are severe (one who transgressed then is considered to be mostly Aveiros).

[צ"ל מה נן קיימין אם באותו שעשה תשובה אין כל דבר עומד בפני כל בעלי תשובה - פני משה]

1.

Question: What is the case? If he repented, nothing stands in front of Ba'alei Teshuvah (to deprive them of reward)!

[צ"ל אלא כן אנן קיימין באותו שלא עשה תשובה ומת בהיכרת - פני משה]

2.

Answer: Rather, we discuss one who did not repent, and he died amidst Kares.

רובו עבירות ומיעוטו זכיות נותנין לו שכר מצות קלות שיש בידו בעולם הזה כדי ליפרע ממנו משלם לעתיד לבוא.

(c)

If one had mostly Aveiros and a minority of merits, they give to him in this world reward for his light Mitzvos, so he will receive his full punishment in the world to come.

רובו זכיות יורש גן עדן רובו עבירות יורש גיהנם.

(d)

If one had mostly merits, he inherits Gan Eden. If he had mostly Aveiros, he inherits Gehinom.

היה מעויין אמר ר' יוסי בן חנינה נושא עוונות אין כתיב כאן אלא נושא עון הקב"ה חוטף שטר אחד מן העבירות והזכיות מכריעות.

(e)

(R. Yosi ben Chaninah): If [his Aveiros and merits] were equal - it does not say 'Nosei Avonos', rather, "Nosei Avon" - Hash-m removes one Aveirah, and the merits outweigh.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF