1)

WHEN IS A ZAKEN MAMREI CHAYAV? (Yerushalmi Halachah 3 Daf 55a)

משנה זקן ממרא על פי בית דין שנאמר כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין

(a)

(Mishnah): Zaken Mamrei is one who rebels against the Great Sanhedrin - "Ki Yipalei Mimcha Davar la'Mishpat Bein Dam l'Dam Bein Din l'Din'';

שלשה בתי דינין היו שם אחד על פתח הר הבית ואחד על פתח העזרה ואחד בלשכת הגזית

(b)

There were three Sanhedriyos there. One sits at the entrance to Har ha'Bayis, one sits at the entrance to the Azarah, and one sits in Lishkas ha'Gazis.

באין לזה שעל פתח הר הבית ואומר [דף עא עמוד ב (עוז והדר)] כך דרשתי וכך דרשו חבירי כך לימדתי וכך לימדו חבירי אם שמעו אמרו להם ואם לאו באין לזה שעל פתח העזרה

(c)

[If a Chacham opposed the Beis Din of his city], they go to the [Sanhedrin] at the entrance to Har ha'Bayis. He says 'this is how I expounded. This is how my colleagues expounded. This is how I learned. This is how my colleagues learned.' If [the Sanhedrin] has a tradition for the law, they give it. If not, they go to the one at the entrance to the Azarah.

ואומר כך דרשתי וכך דרשו חבירי כך לימדתי וכך למדו חבירי אם שמעו אמרו להן ואם לאו אילו ואילו באין לב''ד הגדול שבלישכת הגזית שמשם תורה יוצאה לכל ישראל שנאמר מן המקום ההוא אשר יבחר ה'

(d)

He says 'this is how I expounded. This is how my colleagues expounded. This is how I learned. This is how my colleagues learned.' If also this Sanhedrin has no tradition, these and these (also the first Sanhedrins) go to the Great Sanhedrin in Lishkas ha'Gazis which teaches Torah to Yisrael - "Min ha'Makom Asher Yivchar Hash-m.'' (The Great Sanhedrin rules on the issue.)

חזר לעירו ושנה ולימד כדרך שהוא למוד פטור הורה לעשות חייב שנאמר והאיש אשר יעשה בזדון וגו' אינו חייב עד שיורה לעשות

(e)

If the Chacham returns to his city and learns as he did before, he is exempt. If he rules (for others to follow in practice) he is liable. "Asher Ya'aseh v'Zadon'' - he is liable only if he teaches for others to do.

התלמיד שהורה לעשות פטור נמצא חומרו קולו:

(f)

If a Talmid (not qualified to rule) rules [even for others], he is exempt. It turns out that his stringency (he is not proper to give rulings, so people will not rely on him - ME'IRI) is his leniency (it exempts him).

גמרא כתיב כי יפלא ממך דבר למשפט מגיד שבמופלא שבבית דין הכתוב מדבר.

(g)

(Gemara): "Ki Yipalei Mimcha Davar la'Mishpat'' teaches that the verse discusses Mufla (an expert Chacham) on the Beis Din. (It excludes a Talmid not proper to rule.)

ממך זה עצה דבר זו אגדה.

(h)

"Mimcha'' refers to counsel (whether or not to be Me'aber the year). "Davar'' refers to Halachah l'Moshe mi'Sinai. (He is killed even for these.)

בין דם לדם בין דם נידה לדם בתולים בין דם נידה (לדם זיבה לדם צרעת) [צ''ל או בדם לידה או בדם זיבה - קרבן העדה].

(i)

"Bein Dam l'Dam'' - whether [they argue about] Dam Nidah, Dam Leidah or Dam Zivah. (We explained the Gemara until here like KORBAN HA'EDAH);

בין דין לדין בין דיני ממונות לדיני נפשות. בין דין לדין [דף נה עמוד ב] בין הנסקלין לנשרפין לנהרגין ולנחנקין.

(j)

"Bein Din l'Din'' - whether monetary cases or capital cases. Bein Din l'Din - whether Dinim of Niskalim, Nisrafim Neheragim or Nichnakim.

בין נגע לנגע בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט. בין נגע לנגע בין ניגעי אדם לניגעי בגדים ולנגעי בתים.

(k)

"Bein Nega l'Nega'' - whether laws of Metzora Musgar or Metzora Muchlat. "Bein Nega l'Nega'' - whether laws of Tzara'as of people, of garments or of houses.

דברי (זו השקיית סוטה ועריפת העגלה וטהרת המצורע ריבות - קרבן העדה מוחקו) אלו הערכים והחרמים והתמורות והקדישות [צ''ל ריבות אלו השקיית סוטה ועריפת העגלה וטהרת המצורע - קרבן העדה]

(l)

"Divrei'' refers to Erchin, Cherem, Temurah and Hekdesh. "Rivos'' refers to giving a Sotah to drink, performing Eglah Arufah and Taharah of a Metzora.

וקמת וקמת מבית דין ועלית זו העלייה.

(m)

"V'Kamta'' - you will get up from Beis Din [where you were judging]. "V'Alisa'' is ascending [to Yerushalayim].

דבר אחר ועלית מיכן לבית הבחירה שלא יבנה אלא בגובהו של עולם מאי טעמא כי בהר קדשי בהר מרום ישראל אשתלנו ונשא ענף ועשה פרי וגו'

1.

Alternatively, "v'Alisa'' teaches that the Beis ha'Mikdash is built only in the highest place in the world. What is the reason? "Ki v'Har Kadshi b'Har Merom Yisrael''; "[b'Har Merom Yisrael] Eshtalenu v'Nasa Anaf v'Asah Peri....'' (Yechezkel 20:40, 17:23).

ובאת לרבות בית דין שביבנה. ר' זעירא אומר לשאילה

(n)

"U'Vasa'' includes the Beis Din in (when the Great Sanhedrin was exiled to) Yavneh. R. Zeirah said, this is for She'elah (if he went there and asked, and later they returned to the Mikdash and he rebelled against them - MAR'EH HA'PANIM).

זקן ממרא שהורה לעשות ועשה חייב הורה ולא עשה פטור. הורה על מנת שלא לעשות פטור הורה על מנת לעשות אע''פ שלא עשה חייב.

(o)

If a Zaken Mamrei ruled to do, and he did, he is liable. If he ruled [Stam] but did not do, he is exempt. If he ruled not in order to do, he is exempt. If he ruled [explicitly] in order to do, even if he did not do, he is liable.

א''ר הילא תני ר' ישמעאל כן אשר יעשה לא הוא שיעשה.

(p)

Rebuttal (R. Heila): Did R. Yishmael teaches like this?! "Asher Yaaseh'' - does it not mean that [the Zaken Mamrei himself] will do?! (TZAFNAS PANE'ACH)

רב הונא אמר היה מלמד הלכה ובא ואח''כ אירע לו בו מעשה עושין לו מעשה. אם (עד שלא עשה) [צ''ל משאירע לו מעשה - קרבן העדה] לימד עושין לאחרים ואין עושין לעצמו.

(q)

(R. Huna): If [a Chacham] used to teach a Halachah, and afterwards an episode occurred [relevant] to him, we do [like his teaching even] for him. If after an episode occurred for (relevant to) him], we do [like his teaching] for others, but not for him.