1)

THE TIME AND DURATION OF MASHI'ACH [line 1]

(דף צט,א) והיינו דא"ל ההוא מינא לרבי אבהו אימתי אתי משיח
(a)

A Min: When will Mashi'ach come?

א"ל לכי חפי להו חשוכא להנהו אינשי
(b)

R. Avahu: He will come when those people (Minim) will be covered with darkness.

א"ל מילט קא לייטת לי
(c)

The Min: You cursed me!

א"ל קרא כתיב (ישעיהו ס) כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה
(d)

R. Avahu: The verse says "Hinei ha'Choshech Yechaseh Eretz va'Arafel l'Umim v'Alayich Yizrach Hash-m..."!

תניא ר' אליעזר אומר ימות המשיח ארבעים שנה שנאמר (תהילים צה) ארבעים שנה אקוט בדור
(e)

(Beraisa - R. Eliezer): The days of Mashi'ach will be 40 years - "Arba'im Shanah Akut b'Dor";

רבי אלעזר בן עזריה אומר שבעים שנה שנאמר (ישעיהו כג) והיה ביום ההוא ונשכחת צור שבעים שנה כימי מלך אחד
(f)

R. Elazar ben Azaryah says, they will be 70 years - "...v'Nishkachas Tzur Shiv'im Shanah ki'Mei Melech Echad";

איזהו מלך מיוחד הוי אומר זה משיח
1.

This refers to the special king, Mashi'ach.

רבי אומר שלשה דורות שנאמר (תהילים עב) ייראוך עם שמש ולפני ירח דור דורים
(g)

Rebbi says, they will be three generations - "Yira'ucha Im Shemesh...Dor Dorim" (Dor teaches one, and Dorim teaches another two).

ר' הילל אומר אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה
(h)

R. Hillel says, Yemos ha'Mashi'ach were already fulfilled in the days of Chizkiyah.

אמר רב יוסף שרא ליה מריה לרבי הילל חזקיה אימת הוה בבית ראשון ואילו זכריה קא מתנבי בבית שני ואמר (זכריה ט) גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות
(i)

Objection (Rav Yosef): May Hash-m pardon his mistake! Chizkiyah was in Bayis Rishon, and Zecharyah prophesized in the second Mikdash "Hinei Malkech Yavo"!

תניא אידך ר' אליעזר אומר ימות המשיח ארבעים שנה כתיב הכא (דברים ח) ויענך וירעיבך ויאכילך וכתיב התם (תהילים צ) שמחנו כימות עניתנו שנות ראינו רעה
(j)

(Beraisa - R. Eliezer): The days of Mashi'ach will be 40 years. It says here "va'Y'ancha va'Yar'ivecha", and it says "Samchenu ki'Mos Anisanu" (like the years of our affliction). Just like Yisrael were in the Midbar for 40 years, so will be Yemos ha'Mashi'ach.

רבי דוסא אומר ד' מאות שנה כתיב הכא (בראשית טו) ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה וכתיב התם שמחנו כימות עניתנו
(k)

R. Dosa says, they will be 400 years. Yemos ha'Mashi'ach are equated to Galus Mitzrayim - "v'Inu Osam Arba Me'os Shanah."

רבי אומר ג' מאות וששים וחמש שנה כמנין ימות החמה שנאמר (ישעיהו סג) כי יום נקם בלבי ושנת גאולי באה
(l)

Rebbi says, they will be 365 years, corresponding to the days of the year - "Yom Nokom b'Libi u'Shnas Ge'ulai Ba'ah."

מאי יום נקם בלבי
(m)

Question: What does it mean "Yom Nokom b'Libi"?

א"ר יוחנן ללבי גליתי לאבריי לא גליתי
(n)

Answer #1 (R. Yochanan): Hash-m revealed the time of Mashi'ach to His heart, but not to His limbs (i.e. He did not say it).

ר"ש בן לקיש אמר ללבי גליתי למלאכי השרת לא גליתי
(o)

Answer #2 (Reish Lakish): Hash-m revealed the time of Mashi'ach to His heart, but not to the angels.

תני אבימי בריה דרבי אבהו ימות המשיח לישראל שבעת אלפים שנה שנאמר (ישעיהו סב) ומשוש חתן על כלה <כן> ישיש עליך <ה'> אלהיך
(p)

(Avimi son of R. Avahu): Yemos ha'Mashi'ach will be 7000 years for Yisrael - "u'Msos Chasan Al Kalah Ken Yasis Alayich Hash-m" (a Chasan rejoices seven days with his Kalah. Hash-m's day is 1000 years.)

אמר רב יהודה אמר שמואל ימות המשיח כמיום שנברא העולם ועד עכשיו שנאמר (דברים יא) כימי השמים על הארץ
(q)

(Rav Yehudah): Yemos ha'Mashi'ach will last as long as the time from creation until Mashi'ach comes - "ki'Mei ha'Shamayim Al ha'Aretz."

רב נחמן בר יצחק אמר כימי נח עד עכשיו שנאמר (ישעיהו נד) כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי
(r)

(Rav Nachman bar Yitzchak): They will last as long as the time from Noach (the flood) until Mashi'ach comes - "Ki Mei Noach Zos Li Asher Nishbati (mi'Ktzof Alayich." We expound as it said 'ki'Mei...')

2)

THE REWARD AWAITING TZADIKIM [line 33]

אמר רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעולם הבא (ישעיהו סד) עין לא ראתה אלהים זולתך <אלהים> יעשה למחכה לו
(a)

(R. Chiya bar Aba): Nevi'im prophesized about Yemos ha'Mashi'ach, but not about the world to come - "Ayin Lo Ra'asah Elokim Zulasecha Ya'aseh li'Mchakeh Lo."

ופליגא דשמואל
(b)

He argues with Shmuel.

דאמר שמואל אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד
1.

(Shmuel): The only difference between this world and Yemos ha'Mashi'ach is that the kingdoms will cease to rule over Yisrael. (The prophecies describe the world to come.)

ואמר רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן כל הנביאים לא נתנבאו אלא לבעלי תשובה אבל צדיקים גמורים עין לא ראתה אלהים זולתך
(c)

(R. Chiya bar Aba): Nevi'im prophesized about the reward awaiting penitent sinners, but the reward of Tzadikim that never sinned "Ayin Lo Ra'asah..."

ופליגא דרבי אבהו
(d)

He argues with R. Avahu.

דא"ר אבהו <א"ר> מקום שבעלי תשובה עומדין שם צדיקים אינן עומדין שם שנאמר (ישעיהו נז) שלום שלום לרחוק ולקרוב ברישא רחוק והדר קרוב
1.

(R. Avahu): Penitent sinners have a greater share in the world to come than Tzadikim who never sinned. "Shalom Shalom la'Rachok vela'Karov" - the Rachok (far) is in front of the near;

מאי רחוק רחוק דמעיקרא ומאי קרוב קרוב דמעיקרא ודהשתא
i.

'Far' refers to one who was far from Hash-m (but repented). 'Near' refers to one who was always close.

ורבי יוחנן אמר לרחוק שהוא רחוק מעבירה קרוב שהוא קרוב מעבירה ונתרחק ממנה
2.

R. Yochanan explains, 'far' is one who distanced himself from sin. 'Near' is one who was close to sin and distanced himself.

וא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא למשיא בתו לתלמיד חכם ולעושה פרקמטיא לתלמיד חכם ולמהנה תלמיד חכם מנכסיו אבל תלמידי חכמים עצמן עין לא ראתה אלהים זולתך
(e)

(R. Chiya bar Aba): Nevi'im prophesized about the reward awaiting those who marry their daughters to Chachamim, do business with Chachamim and benefit Chachamim from their possessions, or penitent sinners, but the reward of Chachamim themselves "Ayin Lo Ra'asah..."

מאי עין לא ראתה
(f)

Question: What does it mean "Ayin Lo Ra'asah..."?

אמר רבי יהושע בן לוי זה יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית
(g)

Answer #1 (R. Yehoshua ben Levi): This is wine that has been guarded in the grape since the six days of creation (Chidushei Torah that were never revealed to any person).

ר"ל אמר זה עדן לא ראתה עין מעולם
(h)

Answer #2 (Reish Lakish): This is Eden.

וא"ת אדם היכן דר
(i)

Question: Adam ha'Rishon saw it!

בגן ואם תאמר גן הוא עדן תלמוד לומר (בראשית ב) ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן:
(j)

Answer: He was in Gan Eden. This is not Eden itself - "v'Nahar Yotzei me'Eden Lehashkos Es ha'Gan."

3)

ONE WHO DESPISES TORAH [line 43]

והאומר אין תורה מן השמים וכו':
(a)

(Mishnah): One who says that Torah was not given from Shamayim.

תנו רבנן (במדבר טו) כי דבר ה' בזה ומצותו הפר הכרת תכרת זה האומר אין תורה מן השמים
(b)

(Beraisa #1): "Ki Devar Hash-m Bazah..." is one who says that Hash-m did not give the Torah.

ד"א כי דבר ה' בזה זה אפיקורוס
1.

Alternatively, "Ki Devar Hash-m Bazah" is an Apikorus (this and the next opinion will be defined later).

ד"א כי דבר ה' בזה זה המגלה פנים בתורה
2.

Alternatively, "Ki Devar Hash-m Bazah" is Megaleh Panim ba'Torah;

ואת מצותו הפר זה המפר ברית בשר
(c)

"...V'Es Mitzvaso Hefar..." is one who does not circumcise himself.

הכרת תכרת הכרת בעולם הזה תכרת לעולם הבא
(d)

"Hikares" - in this world; "Tikares" - in the world to come.

מכאן אמר רבי אלעזר המודעי המחלל את הקדשים והמבזה את המועדות והמפר בריתו של אברהם אבינו והמגלה פנים בתורה שלא כהלכה והמלבין פני חבירו ברבים אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא
1.

R. Eliezer ha.Moda'i says, one who desecrates Kodshim, disgraces the festivals (Rashi - Chol ha'Mo'ed; Rambam - Yom Tov), nullifies circumcision, is Megaleh Panim ba'Torah, or makes one blush in public (by embarrassing him), even if he has Torah and Mitzvos, he has no share in the world to come.

תניא אידך כי דבר ה' בזה זה האומר אין תורה מן השמים
(e)

(Beraisa #2): "Ki Devar Hash-m Bazah..." is one who says that Hash-m did not give the Torah;

ואפילו אמר כל התורה כולה מן השמים חוץ מפסוק זה שלא אמרו הקדוש ברוך הוא אלא משה מפי עצמו זהו כי דבר ה' בזה ואפילו אמר כל התורה כולה מן השמים חוץ מדקדוק זה מקל וחומר זה מגזרה שוה זו זה הוא כי דבר ה' בזה
1.

Even if he says that Hash-m gave the entire Torah except for one verse, which Moshe wrote on his own, or that Moshe decided that a certain word should be written missing a letter or with an extra letter, or that (a particular; Margoliyos ha'Yam - the principle of) Kal va'Chomer or Gezerah Shavah was not from Hash-m, this is considered "Devar Hash-m Bazah."

תניא היה רבי מאיר אומר הלומד תורה ואינו מלמדה זה הוא דבר ה' בזה
(f)

(Beraisa - R. Meir): "Ki Devar Hash-m Bazah" is one who learns Torah and does not teach it;

רבי נתן אומר כל מי שאינו משגיח על המשנה
1.

R. Nasan says, this is one who belittles the importance of Mishnah;

ר' נהוראי אומר כל שאפשר לעסוק בתורה ואינו עוסק
2.

R. Nehurai says, this is one who could engage in Torah and does not;

רבי ישמעאל אומר זה העובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
3.

R. Yishmael says, this is one who serves idolatry.

מאי משמעה
i.

Question: How does he learn this from the verse?

דתנא דבי ר' ישמעאל כי דבר ה' בזה זה המבזה דבור שנאמר לו למשה מסיני (שמות כ) אנכי ה' אלהיך לא יהיה לך אלהים אחרים וגו'
ii.

Answer (Tana d'Vei R. Yishmael): "Devar Hash-m Bazah" - he is Mevazeh (disgraces) the Dibur (utterance) "Lo Yihyeh Lecha Elohim Acherim."

רבי יהושע בן קרחה אומר כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה דומה לאדם שזורע ואינו קוצר
(g)

R. Yehoshua ben Korchah says, one who learns Torah and does not review it is like one who sows and does not harvest.

רבי יהושע אומר כל הלומד תורה ומשכחה דומה לאשה שיולדת וקוברת
(h)

R. Yehoshua says, one who learns Torah and forgets it is like a woman who bears children and buries them.

99b----------------------------------------99b
רבי עקיבא אומר (דף צט,ב) זמר בכל יום זמר בכל יום
(i)

R. Akiva says, if one constantly reviews his learning, he will remember it, like one remembers a song that he always sings.

אמר רב יצחק בר אבודימי מאי קרא שנאמר (משלי טז) נפש עמל עמלה לו כי אכף עליו פיהו הוא עמל במקום זה ותורתו עומלת לו במקום אחר
1.

(R. Yitzchak bar Avodimi): He learns from "Nefesh Amel Amlah Lo Ki Achaf Alav Pihu."

אמר רבי אלעזר כל אדם לעמל נברא שנאמר (איוב ה) כי אדם לעמל יולד איני יודע אם לעמל פה נברא אם לעמל מלאכה נברא
(j)

Question (R. Elazar): "Ki Adam l'Amal Yulad" - was man created to toil with his mouth or in work?

כשהוא אומר כי אכף עליו פיהו הוי אומר לעמל פה נברא
(k)

Answer: "Ki Achaf Alav Pihu" - he was created to toil with his mouth.

ועדיין איני יודע אם לעמל תורה אם לעמל שיחה
1.

Question: Was he created to toil in Torah or in Sichah? (Ben Yehoyada - Sichah does not refer to conversation, rather, Tefilah. The question was whether one should toil to say every word, from the Akeidah until Aleinu, with great Kavanah, even though this will take many hours and little time will remain for Torah, like the Ba'al Shem Tov and Chasidim. Or, one should pray at a reasonable pace, in order that much time will remain for Torah, like the Gra and the Prushim (Misnagdim).)

כשהוא אומר (יהושוע א) לא ימוש ספר התורה הזה מפיך הוי אומר לעמל תורה נברא
2.

Answer: "Lo Yamush Sefer ha'Torah ha'Zeh mi'Picha" - he was created to toil in Torah.

והיינו דאמר רבא כולהו גופי דרופתקי נינהו טובי לדזכי דהוי דרופתקי דאורייתא
3.

(Rava): All bodies were created to toil. Happy are those who toil in Torah - "Na'im Ki Sishmerem b'Vitnecha Yikonu Yachdav Al Sefasecha." (this is like Dikdukei Sofeim and Margoliyos ha'Yam, who say that this verse is brought here).

(משלי ו) ונואף אשה חסר לב אמר ריש לקיש זה הלומד תורה לפרקים שנאמר (משלי כב) כי נעים כי תשמרם בבטנך יכונו יחדיו על שפתיך
(l)

(Reish Lakish): "No'ef Ishah Chasar Lev" is one who learns intermittently (like an adulterer who is not regular with one wife).

ת"ר (במדבר טו) והנפש אשר תעשה ביד רמה זה מנשה בן חזקיה שהיה יושב ודורש בהגדות של דופי
(m)

(Beraisa): "Veha'Nefesh Asher Ta'aseh b'Yad Ramah" refers to Menasheh, who mocked the Torah:

אמר וכי לא היה לו למשה לכתוב אלא (בראשית לו) ואחות לוטן תמנע ותמנע היתה פלגש לאליפז (בראשית ל) וילך ראובן בימי קציר חטים וימצא דודאים בשדה
1.

(He said) Moshe wrote things that do not teach anything, e.g. "va'Achos Lotan Timna v'Simna Haysah Filegesh le'Elifaz", and "va'Yelech Reuven bi'Mei Ketzir Chitim va'Yimtza Duda'im ba'Sadeh"!

יצאה ב"ק ואמרה לו (תהילים נ) תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דופי אלה עשית והחרשתי דמית היות אהיה כמוך אוכיחך ואערכה לעיניך
2.

A Bas Kol: "B'Achicha Sedaber b'Ven Imecha Titen Dofi... Ochichacha v'E'erchah l'Einecha."

ועליו מפורש בקבלה (ישעיהו ה) הוי מושכי העון בחבלי השוא וכעבות העגלה חטאה
i.

Regarding Menasheh it says "Hoy Moshchei he'Avon b'Chavlei ha'Shav...(he sinned without reason or benefit).

מאי כעבות העגלה
ii.

Question: What does it mean "...vecha'Avos ha'Agalah Chata'ah"?

א"ר אסי יצר הרע בתחלה דומה לחוט של כוביא ולבסוף דומה לעבות העגלה
iii.

Answer (R. Asi): At first, the Yetzer ha'Ra is (thin) like a thread of Kuvya (a spider's web). In the end (after conceding to it many times), it is like ropes that draw the Agalah (wagon).

דאתן עלה מיהת אחות לוטן תמנע מאי היא
(n)

Question: What do we learn from "va'Achos Lotan Timna"?

תמנע בת מלכים הואי דכתיב (בראשית לו) אלוף לוטן אלוף תמנע
(o)

Answer: It emphasizes that she was a princess - "Aluf Lotan" (many texts omit "Aluf Timna"; Ramah - the latter verse itself proves that she was like a queen).

וכל אלוף מלכותא בלא תאגא היא
1.

'Aluf' refers to an uncrowned king.

בעיא לאיגיורי באתה אצל אברהם יצחק ויעקב ולא קבלוה הלכה והיתה פילגש לאליפז בן עשו אמרה מוטב תהא שפחה לאומה זו ולא תהא גבירה לאומה אחרת
2.

She wanted to convert. She went to Avraham, Yitzchak and Yakov, but they refused to accept her. She became a concubine to Elifaz the son of Esav. She reasoned that it is better to be a slave to the nation of Avraham and Yitzchak than to be a distinguished wife in another nation.

נפק מינה עמלק דצערינהו לישראל מאי טעמא דלא איבעי להו לרחקה
3.

Her son was Amalek, the head of the nation that torments Yisrael. This was a punishment. The Avos should not have rejected her.

וילך ראובן בימי קציר חטים אמר רבא בר' יצחק אמר רב מכאן לצדיקים שאין פושטין ידיהן בגזל
(p)

(Rava b'Rebbi Yitzchak): "Va'Yelech Reuven bi'Mei Ketzir Chitim" teaches that Tzadikim are careful to avoid theft. (He went after the harvest, when people do not mind others walking on their fields.)

וימצא דודאים בשדה מאי דודאים
1.

Question: What are Duda'im?

אמר רב יברוחי
2.

Answer #1 (Rav): They are Yavruchi (this is the Targum. Perhaps they are mandrakes. Rashi is unsure what they are.)

לוי אמר סיגלי
3.

Answer #2 (Levi): They are Siglei (violets?)

ר' יונתן אמר <סיבסוך> [סביסקי]:
4.

Answer #3 (R. Yonason): They are Seviski (a type of spice).

4)

THE REWARD OF TORAH [line 34]

א"ר אלכסנדרי כל העוסק בתורה לשמה משים שלום בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה שנאמר (ישעיהו כז) או יחזק במעוזי יעשה שלום לי שלום יעשה לי:
(a)

(R. Alexandri): One who learns Torah Lishmah (purely in order to understand it) creates Shalom above and below - "Oh Yachazik b'Ma'uzi Ya'aseh Shalom Li Shalom Ya'aseh Li";

רב אמר כאילו בנה פלטרין של מעלה ושל מטה שנאמר (ישעיהו נא) ואשים דברי בפיך ובצל ידי כסיתיך לנטוע שמים וליסד ארץ
(b)

(Rav): It is as if he built Heaven and earth - "va'Asim Devarai b'Ficha... Linto'a Shamayim v'Lisod Aretz";

<אמר ריש לקיש> [רבי יוחנן אמר] אף מגין על כל העולם כולו שנאמר ובצל ידי כסיתיך
(c)

(R. Yochanan): He protects the entire world- "uv'Tzel Yadi Kisisicha";

ולוי אמר אף מקרב את הגאולה שנאמר (ישעיהו נא) ולאמר לציון עמי אתה
(d)

(Levi): He brings the redemption closer - "v'Leimor l'Tziyon Ami Atah";

אמר ריש לקיש כל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאו שנאמר (בראשית יב) ואת הנפש אשר עשו בחרן
(e)

(Reish Lakish): If one teaches Torah to another's son, the Torah considers it as if he made him - "v'Es ha'Nefesh Asher Asu v'Charan";

ר' <אליעזר> [אלעזר] אומר כאילו עשאן לדברי תורה שנאמר (דברים כט) ושמרתם את דברי הברית הזאת ועשיתם אותם
(f)

(R. Elazar): It is as if he made the words of Torah - "va'Asisem Osam";

רבא אמר כאילו עשאו לעצמו שנאמר ועשיתם אותם אל תקרי אותם אלא אתם
(g)

(Rava): It is as if he made himself. We read "va'Asisem Osam" like 'va'Asisem Atem.'

אמר רבי אבהו כל המעשה את חבירו לדבר מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה שנאמר (שמות יז) ומטך אשר הכית בו את היאר
(h)

(R. Avahu): If one induces another to do a Mitzvah, the Torah considers it as if he himself did it - "Asher Hikisa Bo Es ha'Ye'or."

וכי משה הכהו והלא אהרן הכהו
1.

Question: Aharon struck the river. Moshe did not!

אלא לומר לך כל המעשה את חבירו לדבר מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה:
2.

Answer: This teaches that because Moshe caused Aharon to do it, he is credited as if he did it.

5)

WHAT IS AN APIKORUS [line 43]

אפיקורוס: רבי ורבי חנינא אמרי תרוייהו זה המבזה ת"ח
(a)

Version #1 (Rav and R. Chanina): An Apikorus is one who disgraces a Chacham.

רבי יוחנן ור' יהושע בן לוי אמרי זה המבזה חבירו בפני ת"ח
(b)

(R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi): It is one who disgraces a person in front of a Chacham.

בשלמא למ"ד המבזה חבירו בפני ת"ח אפיקורוס הוי מבזה תלמיד חכם עצמו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה הוי
(c)

Question: According to R. Yochanan, we can say that Megaleh Panim ba'Torah is one who disgraces a Chacham.

אלא למ"ד מבזה תלמיד חכם עצמו אפיקורוס הוי מגלה פנים בתורה כגון מאי
1.

However, according to Rav, that is Apikorus. How does he explain Megaleh Panim ba'Torah?

כגון מנשה בן חזקיה
(d)

Answer: It is one like Menasheh (who mocks Torah).

ואיכא דמתני לה אסיפא מגלה פנים בתורה רב ור' חנינא אמרי זה המבזה ת"ח
(e)

Version #2 - (Rav and R. Chanina): Megaleh Panim ba'Torah is one who disgraces a Chacham.

רבי יוחנן וריב"ל אמרי זה המבזה את חבירו בפני תלמיד חכם
(f)

(R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi): It is one who disgraces a person in front of a Chacham.

בשלמא למ"ד המבזה תלמיד חכם עצמו מגלה פנים בתורה הוי מבזה חבירו בפני ת"ח אפיקורוס הוי
(g)

Question: According to Rav, we can say that Apikorus is one who disgraces a person in front of a Chacham;

אלא למ"ד מבזה חבירו בפני תלמיד חכם מגלה פנים בתורה הוי אפיקורוס כגון מאן
1.

However, according to R. Yochanan, that is Megaleh Panim ba'Torah. How does he explain Apikorus?

אמר רב יוסף כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן לדידהו קרו לדידהו תנו
(h)

Answer #1 (Rav Yosef): It is one who says 'Chachamim do not benefit others. They learn only for themselves.'

אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא דכתיב (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי
(i)

Objection (Abaye): That is also Megaleh Panim ba'Torah - "Im Lo Brisi Yomam va'Laylah Chukos Shamayim va'Aretz Lo Samti" (the world exists only because people are learning).

אמר רב נחמן בר יצחק מהכא נמי שמע מינה שנאמר (בראשית יח) ונשאתי לכל המקום בעבורם
1.

(Rav Nachman bar Yitzchak): Also "v'Nosasi l'Chol ha'Makom Ba'avuram" teaches that Chachamim benefit others.

אלא כגון דיתיב קמיה רביה ונפלה ליה שמעתא בדוכתא אחריתי ואמר הכי אמרינן התם ולא אמר הכי אמר מר
(j)

Answer #2: Apikorus is a Talmid who cites a teaching saying 'we said such and such there', and does not attribute the teaching to the Rebbi.