1)

DISQUALIFYING JUDGES AND WITNESSES [last line on previous Amud]

כי אתא רבין אמר רבי יוחנן רישא (דף כד,א) בעדים פסולין ודיינין כשרין
(a)

Answer #4 (Ravin): In the Reisha, Reuven disqualified Shimon's witnesses and his choice of judges, and it was found (undisputedly) that the witnesses are indeed invalid;

מיגו דפסלי עדים פסלי נמי דייני
1.

R. Meir says, Migo (since) Reuven was right about the witnesses, he is also believed about the judges. (Chachamim do not say Migo);

סיפא בדיינין פסולין ועדים כשרין
2.

In the Seifa, Reuven disqualified Shimon's witnesses and judges, and it was found that the judges are indeed invalid;

דמיגו דפסלי דיינין פסלי נמי עדים
3.

R. Meir says, Migo Reuven was right about the judges, he is believed also about the witnesses. (Chachamim do not say Migo.)

מתקיף לה רבא בשלמא מיגו דפסלי עדים פסלי נמי דייני איכא בי דינא אחרינא
(b)

Objection (Rava): Granted, when Reuven was right about the witnesses, we let him disqualify the judges. Shimon (need not lose, he) can go to another Beis Din;

אלא מיגו דפסלי דייני פסלי נמי עדים והא עדים תו ליכא
1.

However, when Reuven was right about the judges, why can he disqualify the witnesses? Shimon will lose, unless he can find more witnesses!

לא צריכא דאיכא כת אחרת
(c)

Answer: The case is, Shimon has another pair of witnesses.

הא ליכא כת אחרת מאי הכי נמי דלא מצי פסלי
(d)

Inference: If Shimon has only one pair of witnesses, Reuven cannot disqualify his witnesses;

היינו דרב דימי
1.

Ravin's answer is the same as Rav Dimi's (Answer #3 above)!

איכא בינייהו מיגו דמר סבר אמרינן מיגו ומר סבר לא אמרינן מיגו
(e)

Answer: They argue about whether or not we say Migo. Ravin says that R. Meir applies Migo (also elsewhere), and Rav Dimi says that he does not (and here he can disqualify one pair even without the Migo).

גופא אמר ר"ל פה קדוש יאמר דבר זה תני עדו
(f)

(Reish Lakish (above)): The awesome R. Meir would never say this (that either party can disqualify the other's witnesses)! Rather, R. Meir says that either party can disqualify the other's witness!

2)

CHACHAMIM OF ISRAEL ENDEAR EACH OTHER [line 11]

איני והאמר עולא הרואה את ר"ל בבית המדרש כאילו עוקר הרים וטוחנן זה בזה
(a)

Question: Ula said, Reish Lakish would uproot mountains and grind them against each other (his reasoning was so sharp. Why would he speak so reverently of R. Meir?)!

אמר רבינא והלא כל הרואה ר"מ בבית המדרש כאילו עוקר הרי הרים וטוחנן זה בזה
(b)

Answer (Ravina): R. Meir was even sharper. He uprooted giant mountains and ground them.

הכי קאמר בא וראה כמה מחבבין זה את זה
1.

This teaches how much Chachamim endeared each other.

כי הא דיתיב רבי וקאמר אסור להטמין את הצונן
(c)

Rebbi: Hatmanah (wrapping food to preserve its temperature) of cold food is forbidden on Shabbos.

אמר לפניו ר' ישמעאל בר' יוסי אבא התיר להטמין את הצונן
(d)

R. Yishmael b'Rebbi Yosi: My father permitted it!

א"ל כבר הורה זקן
(e)

Rebbi: The elder has already ruled! (I retract.)

אמר רב פפא בא וראה כמה מחבבין זה את זה דאילו רבי יוסי קיים היה כפוף ויושב לפני רבי דהא ר' ישמעאל בר' יוסי ממלא מקום אבותיו הוה והיה כפוף ויושב לפני רבי וקא אמר כבר הורה זקן
(f)

Rav Papa: See how much Chachamim endeared each other! If R. Yosi was alive, he would have been submissive to Rebbi, for R. Yishmael b'Rebbi Yosi was as great as his father, and he was submissive to Rebbi. Still, Rebbi said 'the elder has already ruled!'

א"ר אושעיא מאי דכתיב (זכריה יא) ואקח לי <את> שני מקלות לאחד קראתי נועם ולאחד קראתי חובלים
(g)

(R. Oshaya): We learn this from "...Shnei Maklos... No'am (and) Chovelim";

נועם אלו ת"ח שבארץ ישראל שמנעימין זה לזה בהלכה
1.

"No'am" refers to Chachamim of Eretz Yisrael, who pleasantly help each other in Halachah;

חובלים אלו ת"ח שבבבל שמחבלים זה לזה בהלכה
2.

"Chovelim" refers to Chachamim of Bavel, who attack (try to refute) each other in Halachah.

(זכריה ד) ויאמר <אלי> אלה [שני] בני היצהר העומדים וגו' ושנים זיתים עליה יצהר אמר רבי יצחק אלו ת"ח שבא"י שנוחין זה לזה בהלכה כשמן זית
(h)

(R. Yitzchak): It says "... Bnei ha'Yitzhar ha'Omedim", and (before this) "u'Shnayim Zeisim Aleha." "Yitzhar" refers to Chachamim of Eretz Yisrael, who are as pleasant to each other in Halachah as olive oil;

ושנים זיתים עליה אלו ת"ח שבבבל שמרורין זה לזה בהלכה כזית
1.

"Zeisim" refer to Chachamim of Bavel, who are as bitter to each other in Halachah as olives.

(זכריה ה) ואשא עיני וארא והנה שתים נשים יוצאות ורוח בכנפיהם ולהנה כנפים ככנפי החסידה ותשאנה האיפה בין השמים ובין הארץ ואומר אל המלאך הדובר בי אנה המה מוליכות את האיפה ויאמר אלי לבנות לה בית בארץ שנער א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי זו חנופה וגסות הרוח שירדו לבבל
(i)

(R. Yochanan): "...Shtayim Nashim Yotze'os v'Ru'ach b'Chanfeihem... va'Tisenah Es ha'Eifah..." - the two women represent flattery and haughtiness, which descended to Bavel;

וגסות הרוח לבבל נחית והאמר מר עשרה קבין גסות ירדו לעולם תשעה נטלה עילם ואחת כל העולם כולו
(j)

Question: We learned that 10 Kavim (measures) of haughtiness descended to the world. Eilam (Shushan) received nine, and the rest of the world received one!

אין לבבל נחית ואישתרבובי דאישתרבב לעילם
(k)

Answer: It first descended to Bavel, and later it spread (and Eilam got most of it).

דיקא נמי דכתיב לבנות לה בית בארץ שנער ש"מ
1.

Support: "Livnos Lah Bayis b'Eretz Shinar" (only one of the women (flattery) will stay in Bavel).

והאמר מר סימן לגסות הרוח עניות ועניות לבבל נחית
(l)

Question: We learned that poverty is a sign of haughtiness, and poverty is in Bavel!

מאי עניות עניות תורה
(m)

Answer: Poverty in Torah is a sign of haughtiness (and that is in Eilam).

דכתיב (שיר השירים ח) אחות לנו קטנה ושדים אין לה אמר ר' יוחנן זו עילם שזכתה ללמוד ולא זכתה ללמד
1.

(R. Yochanan): "Achos Lanu Ketanah v'Shadayim Ein Lah" refers to Eilam, which merited to learn but not to teach.

מאי בבל
(n)

Question: What is the significance of the name 'Bavel'?

א"ר יוחנן בלולה במקרא בלולה במשנה בלולה בתלמוד
(o)

Answer (R. Yochanan): It is Balul (blended) with written Torah, Mishnah, and Talmud.

(איכה ג) במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של בבל:
(p)

(R. Yirmeyah): "B'Machashakim Hoshivani k'Mesei Olam" refers to the Talmud of Bavel.

3)

MAY ONE RETRACT AFTER ACCEPTING INVALID JUDGES? [line 37]

(משנה) אמר לו נאמן עלי אבא נאמן עלי אביך נאמנים עלי שלשה רועי בקר ר"מ אומר יכול לחזור בו
(a)

(Mishnah - R. Meir): If Reuven said 'you may use my father (or your father, or three cattle shepherds) to judge our case', he may retract;

וחכמים אומרים אינו יכול לחזור בו
(b)

Chachamim say, he may not retract.

היה חייב לחבירו שבועה ואמר לו דור לי בחיי ראשך ר"מ אומר יכול לחזור בו
(c)

R. Meir says, if Shimon was obligated to swear to Reuven, and Reuven said 'you may swear to me by the life of your head', Reuven can retract (and demand a proper oath, which is with Hash-m's name);

וחכ"א אין יכול לחזור בו:
(d)

Chachamim say, he may not retract.

אמר רב דימי בריה דרב נחמן בריה דרב יוסף כגון דקבליה עליה בחד
(e)

(Gemara - Rav Dimi brei d'Rav Nachman): The case is, he accepted his (or his opponent's father) to be one of the judges.

אמר רב יהודה אמר שמואל מחלוקת במחול לך
(f)

(Rav Yehudah): The Tana'im argue in a case that Reuven claims from Shimon, and agreed to pardon him (if a Beis Din including his father (or...) will rule that Shimon is exempt);

אבל באתן לך דברי הכל יכול לחזור בו
1.

However, if Shimon claims from Reuven, and Reuven agreed to pay him (if such a Beis Din will obligate Reuven), all agree that Reuven may retract.

ורבי יוחנן אמר באתן לך מחלוקת
(g)

(R. Yochanan): They argue in a case that Reuven agreed to pay.

איבעיא להו באתן לך מחלוקת אבל במחול לך דברי הכל אין יכול לחזור בו
(h)

Question: Does he mean that they argue only when Reuven agreed to pay, but all agree that he may not retract when he agreed to pardon him (if such a Beis Din will exempt Shimon)?

או דילמא בין בזו ובין בזו מחלוקת
1.

Or, does he mean that they argue even when Reuven agreed to pay?

תא שמע דאמר רבא מחלוקת באתן לך אבל במחול לך דברי הכל אין יכול לחזור בו
(i)

Answer: Rava taught that they argue only when Reuven agreed to pay, but all agree that he may not retract when he agreed to pardon.

אי אמרת בשלמא באתן לך מחלוקת אבל במחול לך דברי הכל אין יכול לחזור בו רבא דאמר כרבי יוחנן
1.

If this is R. Yochanan's opinion, Rava holds like R. Yochanan;

אלא אי אמרת בין בזו ובין בזו מחלוקת רבא דאמר כמאן
2.

However, if R. Yochanan says that they argue in both cases, like whom does Rava hold?

רבא טעמא דנפשיה קאמר
(j)

Rejection: Rava gives his own (third) opinion.

איתיביה רב אחא בר תחליפא לרבא היה חייב לחבירו שבועה ואמר לו דור לי בחיי ראשך רבי מאיר אומר יכול לחזור בו
(k)

Question (against Rava - Rav Acha bar Tachlifa - Beraisa): If Shimon was obligated to swear to Reuven, and Reuven said 'you may swear to me by the life of your head', Rebbi Meir says Reuven can retract;

וחכמים אומרים אין יכול לחזור בו
1.

Chachamim say, he may not retract.

24b----------------------------------------24b
(דף כד,ב) מאי לאו באותן הנשבעין ולא משלמין דהוה ליה כמחול לך
2.

Suggestion: Shimon was obligated to swear that he is exempt, and Reuven agreed to pardon him (if he swears by his head).

לא באותן הנשבעין ונוטלין דהוה ליה כאתן לך
(l)

Answer: No, Shimon was obligated to swear in order to collect, and Reuven agreed to pay him (if he takes such an oath).

והא תנא ליה רישא
(m)

Question: (According to Rava,) the Reisha discusses when Reuven agreed to pay. Why must also the Seifa teach this?

תנא תולה בדעת אחרים ותנא תולה בדעת עצמו
(n)

Answer: It teaches when he agreed to pay if others (invalid judges) will say so, and when he agreed to pay if his opponent wants (and swears);

וצריכא
1.

It needed to teach both cases.

דאי תנא תולה בדעת אחרים בהא קאמר ר' מאיר דמצי הדר ביה משום דלא גמר ומקני דאמר מי יימר דמזכי ליה אבל תולה בדעת עצמו אימא מודי להו לרבנן
2.

Had it taught only when he agreed to pay if others will say so, one might have thought that only then R. Meir allows him to retract, because he did not decide absolutely to pay (perhaps the judges will acquit him), but R. Meir agrees that Reuven cannot retract when he agreed to pay if Shimon wants;

ואי אשמעינן בהא בהא קאמרי רבנן אבל בההיא אימא מודו ליה רבנן לר' מאיר צריכא
3.

Had it taught only when he agreed to pay if Shimon wants (to swear), one might have thought that only then Chachamim do not allow him to retract (for he knew that Shimon will take the oath to collect), but Chachamim agree that Reuven can retract when he accepted invalid judges.

4)

WHEN MAY ONE RETRACT? [line 11]

אמר ריש לקיש מחלוקת לפני גמר דין אבל לאחר גמר דין דברי הכל אין יכול לחזור בו
(a)

(Reish Lakish): The argument is before the final verdict, but after the final verdict, all agree that he cannot retract.

ור' יוחנן אמר לאחר גמר דין מחלוקת
(b)

(R. Yochanan): They argue after the final verdict.

איבעיא להו לאחר גמר דין מחלוקת אבל לפני גמר דין דברי הכל יכול לחזור בו
(c)

Question: Does he mean that they argue only after the final verdict, but before this, all agree that he can retract?

או דילמא בין בזו ובין בזו מחלוקת
1.

Or, does he mean that they argue even after the final verdict?

ת"ש דאמר רבא קיבל עליו קרוב או פסול לפני גמר דין יכול לחזור בו לאחר גמר דין אין יכול לחזור בו
(d)

Answer: Rava taught that if he accepted a relative or invalid witness, he can retract only until the final verdict.

אי אמרת בשלמא לאחר גמר דין מחלוקת אבל לפני גמר דין ד"ה יכול לחזור בו רבא דאמר כרבי יוחנן ואליבא דרבנן
1.

If this is R. Yochanan's opinion, Rava holds like R. Yochanan, according to Chachamim (surely, he would not rule like R. Meir against Chachamim);

אלא אי אמרת בין בזו בין בזו מחלוקת רבא דאמר כמאן
2.

However, if R. Yochanan says that they argue in both cases, like whom does Rava hold?

אלא לאו ש"מ לאחר גמר דין מחלוקת ש"מ
3.

We conclude that they argue only after the final verdict. (Here we cannot say that Rava is a third opinion, for he merely rules like one of the opinions.)

שלח ליה רב נחמן בר רב <חסדא> [רב יצחק] לרב נחמן בר יעקב ילמדנו רבינו לפני גמר דין מחלוקת או לאחר גמר דין מחלוקת והלכה כדברי מי
(e)

Version #1 - Question (Rav Nachman bar Rav Chisda): Is the argument before or after the final verdict? Like whom is the Halachah?

שלח ליה לאחר גמר דין מחלוקת והלכה כדברי חכמים
(f)

Answer (Rav Nachman bar Yakov): The argument is after the final verdict. The Halachah follows Chachamim.

רב אשי אמר הכי שלח ליה באתן לך מחלוקת או במחול לך מחלוקת והלכה כדברי מי
(g)

Version #2 (Rav Ashi) Question (Rav Nachman bar Rav Chisda): Is the argument when Reuven agreed to pardon Shimon, or when Reuven agreed to pay him (if a Beis Din with his father... will rule this way)? Like whom is the Halachah?

שלח ליה באתן לך מחלוקת והלכה כדברי חכמים
(h)

Answer (Rav Nachman bar Yakov): The argument is when Reuven agreed to pay. The Halachah follows Chachamim.

בסורא מתני הכי בפומבדיתא מתני הכי א"ר חנינא בר שלמיה שלחו ליה מבי רב לשמואל ילמדנו רבינו לפני גמר דין וקנו מידו מאי
(i)

Version #3 (Chachamim of Pumbadisa) Question (Bei Rav): May Reuven retract before the final verdict if a Kinyan was done?

שלח להו אין לאחר קניין כלום:
(j)

Answer (Shmuel): One can never retract after a Kinyan.

5)

INVALID JUDGES AND WITNESSES [line 37]

(משנה) ואלו הן הפסולין המשחק בקובי' והמלוה בריבית ומפריחי יונים וסוחרי שביעית
(a)

(Mishnah): The following are disqualified (from judging or testifying): diceplayers, those who lend on Ribis (usury), Mafrichei Yonim (this will be explained) and Socharei (those who sell) Shemitah Peros.

אמר רבי שמעון בתחילה היו קורין אותן אוספי שביעית משרבו האנסין חזרו לקרותן סוחרי שביעית
(b)

R. Shimon: At first, they used to call such people gatherers of Shemitah Peros. After extortionists became rampant, they called them Socharei Shemitah.

א"ר יהודה אימתי בזמן שאין להן אומנות אלא הוא אבל יש להן אומנות שלא הוא כשרין:
(c)

R. Yehudah: When is this? It is if they have no other profession. If they have another profession, they are Kesherim.

משחק בקוביא מאי קא עביד
(d)

(Gemara) Question: Why are diceplayers disqualified?

אמר רמי בר חמא משום דהוה אסמכתא ואסמכתא לא קניא
(e)

Answer #1 (Rami bar Chama): Betting is Asmachta (the loser did not expect to lose. He did not decide absolutely to give his money). It is not a Kinyan (the winner is not entitled to the money).

רב ששת אמר כל כי האי גוונא לאו אסמכתא היא
(f)

Rejection (Rav Sheshes): This is not Asmachta (the loser realized that he may win or lose. He knowingly agreed that the loser will pay!)

אלא לפי שאין עסוקין ביישובו של עולם
(g)

Answer #2 (Rav Sheshes): They are disqualified because they do not contribute to society.

מאי בינייהו
(h)

Question: What is the difference between these answers?

איכא בינייהו דגמר אומנותא אחריתי
(i)

Answer: They argue about one who has a profession (Rami bar Chama disqualifies him, and Rav Sheshes is Machshir).