1)

PERMISSION TO JUDGE [last line on previous Amud]

תנו רבנן דיני ממונות בשלשה (דף ה,א) ואם היה מומחה לרבים דן אפילו יחידי
(a)

(Beraisa): Three judges are needed for monetary cases. A Mumcheh l'Rabim can judge alone.

אמר רב נחמן כגון אנא דן דיני ממונות ביחידי וכן אמר ר' חייא כגון אנא דן דיני ממונות ביחידי
(b)

Rav Nachman: Someone like me can judge monetary cases alone. (R. Chiya said the same.)

איבעיא להו כגון אנא דגמירנא וסבירנא ונקיטנא רשותא אבל לא נקיט רשותא דיניה לא דינא
(c)

Question: Does he mean, because he has learned and can reason, and he has permission (from the Reish Galusa (the executive head of Yisrael in exile), but without permission, his verdict is meaningless)?

או דילמא אע"ג דלא נקיט רשותא דיניה דינא
1.

Or, does it suffice that he learned and can reason?

ת"ש דמר זוטרא בריה דר"נ דן דינא וטעה
(d)

Answer: Once, Mar Zutra brei d'Rav Nachman judged a case and erred.

אתא לקמיה דרב יוסף א"ל אם קיבלוך עלייהו לא תשלם ואי לא זיל שלים
1.

Rav Yosef: If the parties accepted you for a judge, you are exempt. If not, you are liable.

ש"מ כי לא נקיט רשותא דיניה דינא ש"מ
2.

This shows that even without permission, his verdict stands. (If not, there is nothing to be liable for!)

אמר רב האי מאן דבעי למידן דינא ואי טעה מיבעי למיפטרא לישקול רשותא מבי ריש גלותא וכן אמר שמואל לשקול רשותא מבי ריש גלותא
(e)

(Rav and Shmuel): If someone wants to judge and be exempt if he errs, he should ask permission from the Reish Galusa.

פשיטא מהכא להכא ומהתם להתם <מהני>
(f)

The following is obvious. Permission from the Reish Galusa helps for anywhere in Bavel. Permission from the Nasi helps for anywhere in Eretz Yisrael.

ומהכא להתם <נמי> מהני דהכא שבט והתם מחוקק
1.

Also, permission from the Reish Galusa helps for Eretz Yisrael, for he has more authority;

כדתניא (בראשית מט) לא יסור שבט מיהודה אלו ראשי גליות שבבבל שרודין את ישראל בשבט
i.

(Beraisa): "Lo Yasur Shevet mi'Yehudah" refers to the Roshei Galuyos in Bavel, who rule Yisrael with a staff;

ומחוקק מבין רגליו אלו בני בניו של הלל שמלמדין תורה ברבים
ii.

"U'Mchokek mi'Bein Raglav" refers to the (Nesi'im, the) descendants of Hillel who teach Torah to multitudes.

מהתם להכא מאי
(g)

Question: Does permission from the Nasi help in Bavel?

ת"ש דרבה בר חנה דן דינא וטעה אתא לקמיה דרבי חייא א"ל אי קיבלוך עלייהו לא תשלם ואי לא זיל שלים
(h)

Answer: Rabah bar Chanah erred in judgment. R. Chiya said 'if the parties accepted you for a judge, you are exempt. If not, you are liable.'

והא רבה בר חנה רשותא הוה נקיט ש"מ מהתם להכא לא מהני ש"מ
1.

Rabah bar Chanah had permission from the Nasi. This shows that this does not help in Bavel.

ולא מהני והא רבה בר רב הונא כי הוה מינצי בהדי דבי ריש גלותא אמר לאו מינייכו נקיטנא רשותא נקיטנא רשותא מאבא מרי ואבא מרי מרב ורב מר' חייא ור' חייא מרבי
(i)

Question: When Rabah bar Rav Huna had conflicts with the house of the Reish Galusa, he would say 'I did not get permission from you, rather from my father, who got permission from Rav, and he from R. Chiya, and he from Rebbi (the Nasi)!'

במילתא דעלמא הוא דאוקים להו
(j)

Answer: Such permission does not help in Bavel, but they thought it helps, therefore he said this.

וכי מאחר דלא מהני רבה בר חנה רשותא דנקט למה לי
(k)

Question: If permission does not help, why did Rabah bar Chanah get permission?

לעיירות העומדים על הגבולין
(l)

Answer: It helps for cities on the border of Bavel that conduct like Eretz Yisrael.

2)

WHAT PERMISSION IS NEEDED FOR [line 32]

מאי רשותא
(a)

Question: What permission did he get?

כי הוה נחית רבה בר חנה לבבל אמר ליה רבי חייא לרבי בן אחי יורד לבבל
(b)

Answer: When Rabah bar Chanah was about to go to Bavel, R. Chiya told Rebbi 'my brother's son is going to Bavel.'

יורה יורה ידין ידין יתיר בכורות יתיר
1.

Rebbi: He may teach Halachos, judge, and permit (blemished) firstborn animals.

כי הוה נחית רב לבבל אמר ליה רבי חייא לר' בן אחותי יורד לבבל
2.

When Rav was about to go to Bavel, R. Chiya told Rebbi 'my sister's son is going to Bavel.'

יורה יורה ידין ידין יתיר בכורות אל יתיר
3.

Rebbi: He may teach Halachos and judge, but he may not permit firstborn animals.

מ"ש למר דקא קרי בן אחי ומ"ש למר דקא קרי בן אחותי
(c)

Question: Why did R. Chiya call Rabah bar Chanah 'my brother's son', and Rav 'my sister's son'?

וכי תימא הכי הוה מעשה
1.

Suggestion: Perhaps those were their relationships to him!

והאמר מר איבו וחנה ושילא ומרתא ורבי חייא כולהו בני אבא בר אחא כרסלא מכפרי הוו
2.

Rejection: The sons of Aba bar Acha Karsela of Kafri were Eivo (Rav's father), Chanah, Shila, Marsa and R. Chiya (i.e. also Rav was the son of R. Chiya's brother)!

רב בר אחוה דהוה בר אחתיה רבה בר חנה בר אחוה דלאו בר אחתיה
(d)

Answer #1: Rav was his brother's son and also his sister's son. Rabah bar Chanah was only his brother's son.

ואי בעית אימא (דף ה,ב) על שם חכמתו דכתיב (משלי ז) אמור לחכמה אחותי את
(e)

Answer #2: He called Rav 'my sister's son' due to his Chachmah - "Emor la'Chachmah Achosi At."

5b----------------------------------------5b
יתיר בכורות אל יתיר מאי טעמא
(f)

Question: Why didn't Rebbi authorize Rav to permit firstborn animals?

אילימא משום דלא חכים
1.

Suggestion: He was not such a great Chacham.

הא קא אמרינן דחכים טובא
2.

Rejection: We said that he was a greater Chacham than Rabah bar Chanah!

אלא משום דלא בקיע במומי
3.

Suggestion: He did not recognize blemishes well enough.

והאמר רב שמונה עשר חדשים גדלתי אצל רועה בהמה לידע איזה מום קבוע ואיזה מום עובר
4.

Rejection: Rav spent 18 months with shepherds, in order to understand which blemishes are temporary and which are permanent.

אלא לחלק לו כבוד לרבה בר חנה
(g)

Answer #1: Rebbi wanted to honor Rabah bar Chanah.

ואיבעית אימא משום הא גופיה דרב בקיע במומי טפי ושרי מומי דלא ידעי אינשי ואמרי כי האי גוונא שרא רב ואתו למשרי מום עובר
(h)

Answer #2: Because Rav was so proficient, he would permit blemishes that people did not recognize, and they would extrapolate and come to permit similar blemishes which are really temporary.

יורה יורה אי גמיר רשותא למה לי למישקל
(i)

Question: Rebbi authorized them to teach Halachos. If they are learned, why do they need permission?

משום מעשה שהיה
(j)

Answer: This was decreed after the following episode.

דתניא פעם אחת הלך רבי למקום אחד וראה בני אדם שמגבלין עיסותיהם בטומאה אמר להם מפני מה אתם מגבלין עיסותיכם בטומאה
1.

Rebbi went to a certain place. He saw that they would allow the dough to become Tamei when kneading (i.e. and the Chalah that will be separated will be Tamei, and forbidden). He asked them why they do so.

אמרו לו תלמיד אחד בא לכאן והורה לנו מי בצעים אין מכשירין
2.

The residents: A Chacham came and expounded that Mei Betza'im (swamp water) does not Machshir (make food susceptible to Tum'ah).

והוא מי ביצים דרש להו ואינהו סבור מי בצעים קאמר
i.

Really, the Chacham expounded that Mei Beitzim (egg whites) is not Machshir, they misunderstood.

וטעו נמי בהא מי קרמיון ומי פיגה פסולין מפני שהן מי <בצעים> [ביצים] ואינהו סבור מדלגבי חטאת פסילי אכשורי נמי לא מכשרי
3.

They also erred because they heard that water of the Karmiyon and Pugah rivers cannot be sanctified with ashes of the red heifer because it is swamp water. They assumed that likewise, it is not Machshir;

ולא היא התם לענין חטאת בעינן מים חיים
i.

This was wrong. It cannot be used for the red heifer, because Mayim Chayim (flowing water) must be put directly in the Kli (and the mud interrupts in between. Alternatively, these rivers do not flow so nicely, so they are not considered Chayim).

הכא אכשורי כל דהו מכשרי
ii.

Any detached water is Machshir.

תנא באותה שעה גזרו תלמיד אל יורה אלא אם כן נוטל רשות מרבו
4.

(Beraisa): At that time, they decreed that one may not teach Halachos without permission from his Rebbi.

תנחום בריה דרבי אמי איקלע לחתר דרש להו מותר ללתות חיטין בפסח
(k)

Tanchum the son of R. Ami came to Chater (a place). He taught that on Pesach one may wet wheat and immediately grind it.

אמרו לו לאו ר' מני דמן צור איכא הכא
1.

The inhabitants: Your Rebbi, R. Mani of Tzur is here;

ותניא תלמיד אל יורה הלכה במקום רבו אלא אם כן היה רחוק ממנו שלש פרסאות כנגד מחנה ישראל
i.

(Beraisa): A Talmid may not teach Halachos within three Parsa'os of his Rebbi (the length of the encampment of Yisrael in the Midbar).

אמר להו לאו אדעתאי
2.

Tanchum: I did not know that he was here.

רבי חייא חזייה לההוא גברא דהוה קאי בבית הקברות אמר ליה לאו בן איש פלוני כהן אתה
(l)

Version #1 (our text): R. Chiya saw a man in a cemetery. He asked, isn't your father a Kohen? (Even though R. Chiya was a Talmid of Rebbi, who was nearby, he did not refrain from separating someone from (what appeared to be) a transgression.)

[[רבי חייא חזייה לההוא גברא דהוה קאי בבית הקברות
(m)

Version #2 (Rashi, from Yerushalmi): When Rebbi saw the people kneading in Tum'ah, he also saw a Yehudi in the part of Ako in Chutz la'Aretz. (Chachamim decreed that one who enters Chutz la'Aretz is Tamei Mes.)

אמר ליה לאו בן איש פלוני כהן אתה ]]
1.

Rebbi: Isn't your father a Kohen? (end of Version #2)

אמר ליה אין אבוה דההוא גברא גבה עינים הוה נתן עיניו בגרושה וחיללו
2.

The man: Yes. I am his son from a divorcee (so I have no Kedushas Kehunah).

פשיטא לפלגא הא קאמר דמהני
(n)

Surely, partial permission may be given. Rav received permission, but not to permit firstborns.

על תנאי מאי
(o)

Question: May permission be given for a limited time?

תא שמע דאמר ליה רבי יוחנן לרב שמן הרי אתה ברשותינו עד שתבא אצלנו
(p)

Answer: (Yes;) R. Yochanan told R. Shemen 'You have permission until you return (to Eretz Yisrael).'

3)

TWO WHO JUDGED A MONETARY CASE [line 38]

גופא אמר שמואל ב' שדנו דיניהם דין אלא שנקרא ב"ד חצוף
(a)

(Shmuel): If two judged a monetary case, the verdict stands, just it is called an impudent Beis Din.

יתיב רב נחמן וקאמר להא שמעתא איתיביה רבא לרב נחמן אפילו שנים מזכין או שנים מחייבין ואחד אומר איני יודע יוסיפו הדיינין
(b)

Question (Rava - Mishnah): Even if two judges say that he is guilty (or innocent), and the third says 'I do not know', we must add more judges. (It is as if the one who does not know is not there).

ואי איתא להוו כשנים שדנו
1.

According to Shmuel, even without the third, the judgment of the other two is valid!

שאני התם דמעיקרא אדעתא דתלתא יתיבי הכא לאו אדעתא דתלתא יתיבי
(c)

Answer: There, because they intended to judge in a Beis Din of three, they must give a verdict with three judges.

איתיביה רבן שמעון בן גמליאל אומר הדין בשלשה ופשרה בשנים
(d)

Question (Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): Judgment requires three judges. Compromise requires two judges;

ויפה כח פשרה מכח הדין ששנים שדנו בעלי דינין יכולין לחזור בהן ושנים שעשו פשרה אין בעלי דינין יכולין לחזור בהן
1.

Compromise is stronger than judgment in one aspect. If two judges judged, the parties can retract. If they made a compromise, the parties cannot retract.

(דף ו,א) וכי תימא פליגי רבנן עליה דרשב"ג
2.

Suggestion: Perhaps Chachamim argue with R. Shimon ben Gamliel.

והאמר רבי אבהו שנים שדנו לדברי הכל אין דיניהם דין
3.

Rejection: R. Avahu taught that all agree that if two judged a monetary case, this is not a judgment!

גברא אגברא קא רמית
(e)

Answer: R. Avahu is also only an Amora. Shmuel argues with him.