12th CYCLE DEDICATIONS
 
FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 31-33 - Dedicated Dr. Shalom Kelman of Baltimore, MD. May the Zechus of helping thousands study the Torah provide a Refu'ah Sheleimah for his father, Dr. Herbert (Isser Chayim ben Itta Fruma) Kelman.

1)

THE BLESSINGS OF THE MUSAF PRAYERS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 19b)

משנה סדר ברכות אומר אבות וגבורות וקדושת השם וכולל מלכיות עמם ואינו תוקע קדושת היום ותוקע זכרונות ותוקע שופרות ותוקע ואומר עבודה והודייה וברכת כהנים דברי ר''י בן נורי

(a)

(Mishnah): The order of the blessings is - Avos, Gevuros, Kedushas Hash-m, and he includes the Malchiyos (Kingship) blessing with them. At that point, the Shofar is not sounded. He recites Kedushas Hayom and sounds the Shofar. He recites the Zichronos blessing (Remembrance) and sounds the Shofar and recites the Shofaros blessing and sounds the Shofar. He recites the blessings of Avodah, Hodayah and the Kohen's blessing - these are the words of R. Yochanan ben Nuri.

[דף כד עמוד ב (עוז והדר)] גמרא ביהודה נהגו כר''ע ובגליל כריב''ן

(b)

(Gemara): In Yehudah they followed R. Akiva's ruling (in the next Mishnah, that Malchiyos is included in the blessing of Kedushas Hayom). In the Galil, they followed R. Yochanan ben Nuri.

עבר ועשה ביהודה כגליל ובגליל כיהודה יצא

(c)

If they transgressed and in Yehuda they behaved like the Galil, or vice-versa, they have fulfilled their obligation.

[דף כ עמוד א] וכשקידשו את השנה באושא ביום הראשון עבר ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה ואמר כדברי ריב''ן

1.

When they sanctified the year in Usha, on the first day, R. Yishmael son of R. Yochanan ben Beroka led the prayers and he followed the words of R. Yochanan ben Nuri.

אמר רשב''ג לא היינו נוהגין כן ביבנה.

2.

Rabban Shimon ben Gamliel: We did not behave this way in Yavneh.

ביום שני עבר ר' חנניה בנו של ר''י הגלילי ואמר כדברי ר''ע אמר רשב''ג כך היינו נוהגין ביבנה.

3.

On the 2nd day, R. Chananya son of R. Yosi Haglili led the prayers and agreed with R. Akiva. Rabban Shimon B''G said that they behaved this way in Yavneh.

ר' אבהו בשם ר' לעזר בכל מקום עבר והזכיר אדיר המלוכה לא יצא חוץ מן האל הקדוש של ר''ה ובלבד במוסף

(d)

R. Abahu quoting R. Elazar: If at any time during the year a person used the phrase "He is mighty in Kingship'' at the end of the 3rd blessing of the Shemonei Esreh (instead of the phrase "HaKel HaKadosh''), he has not fulfilled his obligation. The exception to this is if it is recited during the Musaf prayer of Rosh Hashanah.

ואתייא כריב''ן רשב''ג אומר אומר קדושת היום עם זכרונות ואתייא כרבי עקיבה.

(e)

This follows R. Yochanan ben Nuri. R. Shimon B''G says that one should recite the (4th) blessing, Kedushas Hayom, together with the blessing of Zichronos. This opinion follows R. Akiva.

[אמר] רשב''ג מה מצאנו בכל מקום אומרה אמצעית אף כאן אומרה אמצעית

(f)

R. Shimon B''G: Just as we find that usually, on Shabbos and Yom Tov, Kedushas Hayom is the middle blessing, so on Rosh Hashanah, when there are 9 blessings, we recite Kedushas Hayom with the middle blessing, i.e. Zichronos (which is the middle blessing of the middle three).

ר' אומר מה מצאנו מ''מ אומרה רביעית אף כאן אומרה רביעית.

(g)

Rebbi: Just as it is usually the 4th blessing, so on Rosh Hashanah it should be the 4th blessing (and should be recited with Malchiyos).

ר' יעקב בר אחא ר''ז חנין בר בא בשם רב צ''ל האל הקדוש

(h)

R. Yaakov bar Acha/R. Zeira/ Chanin bar Ba quoting Rav: On Rosh Hashanah, the 3rd blessing should end with "HaKel HaKadosh'' - "The Holy G-d'' (not "HaMelech HaKadosh'' - "The Holy King'').

ר' בא בשם אבא בר רב חונה צ''ל האל הקדוש ומרבה לסלוח.

(i)

R. Ba quoting Abba bar Rav Chuna: The text should be "HaKel HaKadosh U'Marbeh Lisloach'' - "The Holy G-d who forgives abundantly''.

ר' בא בשם אבא בר ירמיה בתפלה הוא אומר אלהי דוד ובונה ירושלים

(j)

R. Ba quoting Abba bar Yirmiyah: In the daily Shemonei Esreh, the blessing about the rebuilding of Yerushalayim should end, "G-d of David and builder of Yerushalayim''.

בנביא הוא אומר אלהי דוד מצמיח ישועה.

(k)

The blessing over the Haftarah reading from the Navi should end, "G-d of David, Who makes salvation sprout''.

י''ט של ר''ה שחל להיות בשבת אית תניי תני פותח בי''ט וחותם בשבת ואית תניי תני פותח בשבת וחותם בי''ט

(l)

When Rosh Hashanah occurs on Shabbos -

1.

Beraisa #1: He begins the blessing mentioning Yom Tov and he ends with Shabbos.

2.

Beraisa #2: He begins with Shabbos and ends with Yom Tov.

רבי אומר פותח בשבת וחותם בשבת וי''ט בינתיים

3.

Rebbi: He begins and ends with Shabbos and mentions Yom Tov in the middle.

ר' יודה בר פזי בשם ריב''ל הלכה כרבי

(m)

R. Yudah bar Pazi quoting R. Yehoshua ben Levi: The Halachah follows Rebbi.

2)

MORE ON THE ORDER OF THE MUSAF PRAYER (Yerushalmi Halachah 7 Daf 20a)

משנה א''ל ר''ע אם אינו תוקע למלכיות למה הוא מזכיר

(a)

(Mishnah - question): R. Akiva said to him - If he does not sound the Shofar for the blessing of Malchiyos, why should he mention (the 10 verses)?

אלא אומר אבות וגבורות וקדושת השם וכולל מלכיות עם קדושת היום ותוקע זכרונות ותוקע שופרות ותוקע ואומר עבודה והודייה וברכת כהנים

(b)

Rather, he recites the blessings of Avos, Gevuros and Kedushas Hash-m and includes Malchiyos in the blessing of Kedushas Hayom and he then sounds the Shofar. He recites Zichronos and blows and then Shofaros and blows. He recites the blessings of Avodah, Hodaya and the Blessings of the Kohanim.

אין פוחתין מי' מלכיות מי' זכרונות מי' שופרות

(c)

We do not recite less than 10 Pesukim for Malchiyos, 10 for Zichronos and 10 for Shofaros.

ריב''ן אומר אם אמרן שלשה שלשה יצא

(d)

R. Yochanan ben Nuri: If he (only) said 3 Pesukim for each, he has fulfilled his obligation.

אין מזכירין מלכות זכרון שופר של פורענות

(e)

We do not mention Pesukim of Malchus, Zichron and Shofar that relate to troubles.

מתחיל בתורה ומשלים בנביא

(f)

We begin with Pesukim from the Torah and end with Pesukim of Navi.

ר' יוסי אומר אם השלים בתורה יצא

(g)

R. Yosi: If he ended with Pesukim from the Torah, he has fulfilled his obligation.

גמרא אין פוחתין מי' מלכיות כנגד י' קילוסין שאמר דוד (תהילים קנ) הללויה הללו אל בקדשו הללוהו ברקיע עזו וגו' עד כהתי''ה.

(h)

(Gemara): We do not recite less than 10 Pesukim, corresponding to the 10 praises that were said by King David, as the Pesukim state (Tehilim 150, 1-6), "Hallelukah! Praise G-d in His Holy place; praise Him in the heavens of His power etc......Let all souls praise G-d, Hallelukah!''

מי' זכרונות כנגד י' וידויים שאמר ישעיה (ישעיהו א) רחצו הזכו הסירו וגו' למדו היטב דרשו משפט וגו' מה כתיב בתריה לכו נא ונוכחה יאמר ה' וגו'.

(i)

The 10 Pesukim of Zichronos correspond to the 10 confessions said by Yeshaya, as the Pesukim state (Yeshayahu 1, 16-18), "Wash yourselves, purify yourselves, remove etc. Learn to do good, seek justice etc.'' What does the next Pasuk say? "Please go, let us reason together, says Hash-m etc.''

[דף כה עמוד א (עוז והדר)] מי' שופרות כנגד ז' כבשים פר ואיל ושעיר.

(j)

The 10 Pesukim of Shofaros correspond to the 7 sheep, one cow, one ram and one goat.

אלוהות עולין לו לשם מלכיות דברי ר' יהודה

(k)

R. Yehudah: By mentioning the names of Hash-m, it is considered to be mentioning Kingship.

ר' יוסי אומר אינן עולין לו.

1.

R. Yosi: Names of Hash-m do not count.

אלוהות ומלכיות עולין לו משם שנים דברי ר' יוסי

(l)

R. Yosi: When names of Hash-m and Kingship appear in the same Pasuk, it counts as two Pesukim.

ר' יהודה אומר אינן עולין.

1.

R. Yehudah: They only count as one Pasuk.

(תהילים מז) זמרו אלהים זמרו זמרו למלכנו זמרו עולין לו משם שנים ד''ר יהודה

(m)

R. Yehudah: When the Pasuk states (Tehillim 47, 7), "Make music for Hash-m, make music; make music to our King, make music.'' - this counts as two Pesukim.

ר' יוסה אומר אינן עולין.

1.

R. Yosi: It only counts as one Pasuk.

ר''ז בעי [דף כ עמוד ב] ביה ובדבתריה פליגין או ביה לגרמיה פליגין.

(n)

Question (R. Zeira): The Pasuk that follows it states, "For G-d is King over all of the land''. Do we find the same dispute over this Pasuk as well (since the Pasuk mentions G-d and King)?

מן מה דתני הכל מודין (תהילים מז) במלך אלהים על גוים שהוא אחד הדא אמרה בי' ודברתיה פליגין

(o)

Answer (Beraisa): All agree that when the Pasuk states (Tehilim 47, 9), "G-d reigns over the nations'', it is counted as one. This shows that they only disagree over the first Pasuk (since the two words - Hash-m and King - appear in two separate phrases).

(שם) שאו שערים ראשיכם והנשאו פתחי עולם וגו' שאו שערים ראשיכם ושאו פתחי עולם הראשון משם א' והשני משם ב' דברי ר' יהודה

(p)

R. Yehudah: The Pesukim state (Tehilim 24, 7&9), "Lift up, o gates, your heads and be uplifted, you eternal entrances''; "Lift up, o gates, your heads and lift up, you eternal entrances''. The first Pasuk is counted as one mention of Kingship and the second Pasuk is counted as two.

ר' יוסי אומר הראשון משם ב' והשני משם ג':

(q)

R. Yosi: The first Pasuk counts as two and the second one counts as three.

ריב''ן אומר אם אמרן ג' יצא.

(r)

The Mishnah had taught: R. Yochanan ben Nuri - If he (only) said 3 Pesukim for each, he has fulfilled his obligation.

הוינן סברין מימר שלשה מכל אחד ואחד אשכחת תני אפילו שלשה מכולן יצא.

(s)

It was assumed that he meant 3 Pesukim from each of the three types. However, they discovered a Beraisa that taught - even if he recited three from all of them (one Pasuk each), he has fulfilled his obligation.

אין מזכירין זכרון ומלכות ושופר של פורענות

(t)

The Mishnah had taught: We do not mention Pesukim of Malchus, Zichron and Shofar that relate to troubles.

זכרון דכתיב (תהילים ט) אותם זכר וגו'

1.

An example of Zichronos - (Tehillim 9, 13), "[The avenger of blood] has remembered them''.

מלכות דכתיב (יחזקאל כ) חי אני נאם ה' אלהים אם לא ביד חזקה וגו'

2.

An example of Malchiyos - (Yecheskel 20, 33), "As I live, said Hash-m G-d, [I will rule over you] with an outstretched arm [and with overflowing wrath]''.

שופר דכתיב (ירמיהו ד) כי קול שופר שמעת נפשי תרועת מלחמה:

3.

An example of Shofaros - (Yirmiyahu 4, 19), "My soul, you have heard the voice of the Shofar, the Shofar sound of war''.

מתחיל בתורה ומשלים בנביא.

(u)

The Mishnah had taught: We begin with Pesukim from the Torah and end with Pesukim of Navi. R. Yosi said - If he ended with Pesukim from the Torah, he has fulfilled his obligation

מה לשעבר הא בתחילה לא

(v)

R. Yosi was speaking after the fact, but ideally, he should not do this.

א''ר יוחנן כיני מתניתא ר' יוסה אומר צריך להשלים בתורה

(w)

R. Yochanan: R. Yosi is speaking even ideally.

3)

LEADING THE PRAYERS (Yerushalmi Halachah 8 Daf 20b)

משנה העובר לפני התיבה בי''ט של ר''ה השני מתקיע ובשעת ההלל הראשון מקרא את ההלל

(a)

(Mishnah): One who leads the prayers, the Shofar is sounded in Musaf (not Shacharis) and on other festivals when Hallel is recited, it is recited as part of Shacharis.

גמרא ר' יעקב בר אחא בשם ר' יוחנן מפני מעשה שאירע פעם אחת תקעו בראשונה והיו השונים סבורין שמא עליהם הם הולכין ועמדו עליהן והרגום.

(b)

(Gemara - R. Yaakov bar Acha quoting R. Yochanan): It is sounded in Musaf because of a story that happened - Once, they sounded the Shofar in Shacharis and the enemy thought that the Jews were waging war with them. They attacked the Jews and killed them.

מיגו דאינון חמי לון קראיי שמע ומצליין וקוראין באורייתא מצליי ותקעין אינון אמרין בנימוסין אינון עסיקין.

1.

However, now that the enemy can see the Jews reading the Shema, praying, reading the Torah and then sounding the Shofar, they understand that they are following the Jewish custom rather than waging war.

ואמר אף בהלל כן

(c)

Question: Why do we not have the same concern about the (congregation loudly) reciting Hallel during Shacharis?

לית כל עמא תמן

(d)

Answer: Not everyone has arrived yet.

ואמר אף בתקיעה כן לית כל עמא תמן

(e)

Question: But even for the Shofar-sounding, not everyone is there (as some leave after Shacharis)?

[דף כה עמוד ב (עוז והדר)] א''ר יונה כתיב (ישעיהו נח) ואותי יום יום ידרושון זו תקיעה וערבה

(f)

Answer (R. Yona): The Pasuk states (Yishayahu 58, 2), "They seek Me every day (lit. day day)'' - this refers to the Shofar-sounding of Rosh Hashanah and the willow-taking of Hoshanah Rabbah. These are days of judgment upon which people seek and pray to Hash-m, so they do not leave early.

ריב''ל בשם ר' אלכסנדרי שמע לה מן הדא (תהילים יז) שמעה ה' צדק זו קריאת שמע הקשיבה רנתי [דף כא עמוד א] זו רינון תורה האזינה תפלתו זו תפלה בלא שפתי מרמה זו מוסף מה כתיב בתריה מלפניך משפטי יצא

(g)

R. Yehoshua ben Levi quoting R. Alexandri: It can be learned from the Pasuk that states (Tehilim 17, 1), "Hear, Hash-m, that which is righteous'' - this refers to the recital of the Shema; "heed my plea'' - this refers to the 'plea' of Torah reading; "listen to my prayer'' - this refers to the Shacharis prayer; "from lips without deceit'' - this refers to the Musaf prayer. What does the Pasuk say after this? "May my judgment go out before You'' - this is the Shofar-sounding (that should follow all of the other prayers listed).

א''ר אחא בר פפא קומי ר' זעירה שנייא היא שמצות היום במוסף.

(h)

R. Acha bar Papa to R. Zeirah: Shofar is different, as it is the special Mitzvah of the day and should be done in Musaf...

א''ר תחליפה קיסרייא קרייא אמר כן (במדבר כח) יום תרועה ועשיתם.

1.

Support (R. Tachlifa of Kisarea): The Pasuk states (Bamidbar 29, 1-2), "...a day of Shofar-sounding...you shall bring [a burnt offering]''. The Torah juxtaposes the Shofar-sounding with the Musaf sacrifice.

ר' לעזר בי ר' יוסה בשם ר' יוסי בר קצרתא בכל הקרבנות כתיב והקרבתם וכאן כתיב ועשיתם אמר להן הקב''ה מכיון שנכנסתם לדין לפני בראש השנה ויצאתם בשלום מעלה אני עליכם כאילו נבראתם בריה חדשה

(i)

R. Elazar bei R. Yosa quoting R. Yosi bar Katzarta: Alternatively - about all other sacrifices, the Pasuk says, "You shall sacrifice'', and here, the Pasuk states (ibid), "You shall bring'' - lit. "You shall make''. Hash-m said to them - after you came into judgment before Me on Rosh Hashanah and left in peace, I view you as if you have "made'' (i.e. created) yourselves for new.

ר' משרשיא בשם ר' אידי בכל הקרבנות כתיב חטא ובעצרת אין כתיב חטא אמר להן הקב''ה מכיון שקיבלתם עליכם עול תורה מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם

(j)

R. Mesharshei quoting R. Idi: About all other sacrifices (i.e. in Bamidbar Chap. 28, when the Torah discusses the he-goat offerings of the other festivals) the Pasuk uses the word "sin'' and about Shavuos, the Pasuk does not use the word "sin''. Hash-m said to them - after you accepted the yoke of the Torah, I view you as if you have never sinned.