PERFORMING PROHIBITIONS TO PREPARE A SHOFAR (Yerushalmi Halachah 9 Daf 21a)
משנה שופר של ר''ה אין מעבירין עליו את התחום ואין מפקחין עליו את הגל ולא עולין באילן ולא רוכבין ע''ג בהמה ולא שטין על פני המים ואין חותכין אותו לא בדבר שהוא משום שבות ולא בדבר שהוא משום ל''ת
(Mishnah): To obtain the Shofar of Rosh Hashanah, one may not - leave the Techum, clear a collapsed building, climb a tree, ride an animal or swim. One may not cut the Shofar, neither by performing a Rabbinic nor a Torah prohibition.
אבל אם רצה ליתן לתוכו יין או מים יתן
However, if he wishes to store in it wine or water, he may do so.
אין מעכבין את התינוקות מלתקוע אבל מתעסקין בהם עד שילמודו
One need not prevent children from sounding the Shofar; rather, one may instruct them until they know how to blow.
והמתעסק לא יצא והשומע מן המתעסק לא יצא
A Misasek (one who blows Shofar without intent to perform the Mitzvah) and one who hears from a Misasek have not fulfilled their obligation.
גמרא כיני מתני' אסור משום שבות ובל''ת.
(Gemara): (If one may not perform a Rabbinic prohibition, one certainly may not perform a Torah prohibition?!) Rather, the word "Shevus'' must be referring to resting from performing a Torah prohibition in order to obtain a Shofar.
אמר ר' לעזר מתניתא בגדול ביום טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת
R. Elazar: When the Mishnah referred to a "Misasek'', it refers to an adult blowing a Shofar to teach children on Rosh Hashanah that occurs on Shabbos.
[דף כו עמוד א (עוז והדר)] ותני כן מתלמדין מלתקוע בשבת אין מעכבין את התינוקות מלתקוע ביום טוב
Support (Beraisa): An adult may teach a child to blow, even on Shabbos, and we do not prevent children from blowing on Yom Tov.