FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 19 (27 Iyar) - Dedicated by Elliot and Lori Linzer in honor of Neti Linzer's birthday.

ראש השנה דף יט. א

כלי זכוכית טמאים שניקבו וטהרו, והטיף לתוכם עופרת, מה דינם? [תוד"ה יהודה].

ליהודה בן שמוע משם ר"מ לחכמים
לפירש"י הראשון טמאים -
משום שחזרו לטומאה ישנה [1]
טהורים -
דלא חזרו לטומאה ישנה [2]
לפירש"י השני מקבלים טומאה מה"ת -
אם נגעה בהם טומאה חדשה
אינם מקבלים טומאה מה"ת -
דכלי זכוכית טומאתן רק מדרבנן
לרבינו שמואל טמאים -
דהטפת אבר הוי סתימה מעלייתא
טהורים -
דהטפת אבר לא הוי סתימה מעלייתא
לריב"א מקבלים טומאה מה"ת -
אם נגעה בהם טומאה חדשה
אינם מקבלים טומאה חדשה -
דכלי זכוכית ככלי חרס [3]

ראש השנה דף יט: א

כמה ימים עושים את עיבור השנה (אדר הראשון), וכמה את האדר השני?

אדר ראשון אדר שני
לתנא קמא שלשים יום -----
לרשב"ג חדש - רצו כ"ט יום רצו ל' יום -----
לעדות ריב"ל
בשם קהלא קדישא דירושלים
כ"ט יום כ"ט יום
לרב נחמן בר חסדא בשם עדות
ר' סימאי משום חגי זכריה ומלאכי
רצו כ"ט יום רצו ל' יום רצו כ"ט יום רצו ל' יום
בשם רבינו - רב שלשים יום - מלבד אם יוודע לך שעשו אותו חסר כ"ט יום
שלחו למר עוקבא ---- לעולם כ"ט יום

ימ-מה שכתבת אצל רב נחמן לא נכון לדעתי, דלפמ"ש יכול חודש ראשון להיות כ"ט והשני ל', וזה אינו, ולא צריך לתקן, ואולי בהערות למטה, ואיני יודע בדיוק איך לעשותו.

דאינו יכול לעשות השני הוא ל' אם עשית אדר ראשון כ"ט
-------------------------------------------------

[1] והגם שלא גזרו חכמים לחזור לטומאה ישנה אלא בכלי מתכות, מ"מ כיון שכאן האבר הוא המעמיד של כלי זכוכית - אזלינן בתר המעמיד והם חוזרים לטומאה ישנה.

[2] דכיון שעיקרן זכוכית הן לא אזלינן בתר המעמיד.

[3] הנה בכלי חרס יש כלל שכיון שנטהרו אינם מקבלים שוב טומאה, וכן הדין בכלי זכוכית שכיון שנטהרו ע"י שניקבו אינם מקבלים שוב טומאה. והרבו תוס' להקשות ולדחות את דבריו.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף