ראש השנה דף יח. א
מדוע שנים שעלו למטה או לגרדום והתפללו זה ניצל וזה לא,
ומתי גזר דין דיחיד נקרע בתשובתו?
שנים שעלו וכו' מדוע זה ניצל וכו'? | האם גזר דין דיחיד נקרע בתשובתו? | |
לר' מאיר | זה התפלל בכוונה וזה לא התפלל בכוונה | ----- [1] |
לר' אלעזר | זה כבר נגזר עליו גזר דין וזה לא | לא נקרא |
לר' יצחק | ----- | נקרע |
ראש השנה דף יח: א
כיצד נדרש הפסוק (זכריה ח:יט) "צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי"?
צוֹם הָרְבִיעִי | וְצוֹם הַחֲמִישִׁי | וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי | וְצוֹם הָעֲשִׂירִי | |
לר' עקיבא | ט' בתמוז - שהוא החודש הרביעי |
ט' באב - שהוא החודש החמישי |
ג' בתשרי - שהוא החודש השביעי |
י' בטבת [2] - שהוא החודש העשירי |
לר' שמעון | ה' בטבת [3] - שהוא החודש העשירי |
האם בטלו החגים המוזכרים במגילת תענית בחורבן המקדש?
חנוכה ופורים | שאר המועדים | |
רב ור' חנינא | לא בטלו - כיון דמיפרסם ניסא |
בטלה |
ר' יוחנן וריב"ל | לא בטלה |
-------------------------------------------------
[1] כך היא פשטות הסוגיא וכמבואר בריטב"א, אכן ע' ברבינו חננאל פירוש אחר.
[2] וזה היום שסמך מלך בבל אל ירושלים, ואף שמבחינת סדר המאורעות זה היה המאורע הראשון מ"מ מנה אותו אחרון כפי סדר החדשים.
[3] זה היה יום השמועה בבבל אחר החורבן שבא הפליט ואמר שהוכתה העיר ועשו את יום שמועה כיום השריפה עצמו. ובזה מונה את היום הזה כפי הסדר כי זה היה המאורע האחרון.
-------------------------------------------------