1)

BURNING BONES, SINEWS AND NOSAR (yerushalmi Halachah 10 Daf 54a)

[דף נד עמוד א] משנה העצמות והגידין והנותר ישרפו בששה עשר

(a)

(mishnah): Bones, sinews and Nosar are burned on the 16th.

ואם חל ששה עשר להיות בשבת ישרפו בשבעה עשר שאינן דוחין לא את השבת ולא את יום טוב

(b)

If the 16th occurs on Shabbos, they are burned on the 17th, since they do not override Shabbos or Yom Tov.

גמרא עצם שאין עליו בשר ר' יוחנן אמר אסור לשוברו ר"ש בן לקיש אמר מותר לשוברו

(c)

(gemara): A bone without flesh -

1.

R. Yochanan said that it may not be broken.

2.

R"SBL said that it may be broken.

מתיב ר' יוחנן לר' שמעון בן לקיש והא תנינן העצמות והגידין והנותר ישרפו בששה עשר ויקוץ

(d)

Question (r. Yochanan to R"SBL - Beraisa): 'Bones, sinews and Nosar are burned on the 16th'. Why not cut them off?

מפני המוח שבקולית

(e)

Answer: Because of the marrow inside the thigh-bone which became Nosar.

ויחלוץ את הבשר מהן עצם ויהנה מן העצם

(f)

Question: Why not break open the bone and remove the marrow; the bone will then be permitted?

סברין מימר אין חולצין את הפסול

(g)

Answer: One may not break a bone even if it is disqualified.

אמר ר"א ואפילו תימר חולצין פתר לה כר' יעקב דר' יעקב אמר הבא בכושר משעה ראשונה ונטמא אסור בשבירת העצם

(h)

Answer #2 (r. Elazar): One could even say that breaking such a bone is permitted - it follows R. Yaakov who said that if it was originally valid and became Tameh, one may not break its bone.

ר' אימי בשם ר' לעזר מה טעם אמרו העצמות והגידין והנותר ישרפו בששה עשר שהשורף יש בו משום שובר

(i)

R. Imi quoting R. Elazar: Why did they say that bones, sinews and Nosar are burned on the 16th (rather than on the 14th)? As burning is considered breaking a bone.

שמואל אמר נמנין על מוח שבראש ואין נמנין על מוח שבקולית נימנין על מוח שבראש שהוא יכול להוציאו דרך האוזן ואין נמנין על מוח שבקולית שאין יכול להוציאו אלא דרך שבורה

(j)

Shmuel said: The group may be designated on only the brain (moach) of the animal but they may not be designated on the marrow (moach) of its thigh-bone. Its brain is acceptable since it can be removed through its ear; its thigh-bone marrow is not acceptable since it can only be remove by breaking the bone (which is prohibited).

ר' יוחנן אמר נימנין על מוח שבקולית ר' יעקב בר אחא בשם ר' יוחנן אין נמנין על מוח שבקולית ואם נמנה נמנה

(k)

R. Yochanan said: A group may be designated on the marrow of the thigh-bone. R. Yaakov bar Acha quoting R. Yochanan prohibited it, but if it was done, it is valid.

על דעתיה דר' יוחנן וישרף וימנה

(l)

Question: According to R. Yochanan, burning a bone is not like breaking it - so why can he not then burn it?

מפני אבדן קדשים

(m)

Answer: Because of the loss of Kodshim (so it is preferable that it becomes disqualified by itself).

על דעתיה דשמואל ישרף וימנה

(n)

Question: According to Shmuel, after it becomes Nosar, let him burn it and benefit from the bone?

סבר שמואל כר' יעקב דר' יעקב אמר הבא בכושר משעה ראשונה ונטמא אסור בשבירת העצם

(o)

Answer: Shmuel holds the view of R. Yaakov that if it was originally valid and became Tameh, one may not break its bone.

מה חמית מימר

(p)

Question: Why burn it on the 16th?

(שמות יב) ולא תותירו ממנו עד בקר והנותר ממנו עד בקר באש תשרופו אחר שני בקרי' אחר בוקרו של ארבעה עשר ואחר בוקרו של חמשה עשר

(q)

Answer: The Pasuk states (shemos 12, 10), "You shall not leave from it until the morning and one who leaves it over shall burn it in the morning" - the Pasuk refers to two mornings - the morning of the 15th and the 16th, meaning burn it on the morning of the 16th. (note: This explanation follows a corrected text based on the same statement in Yerushalmi Tractate Shabbos 2:1.)

וכתיב (ויקרא ז) והנותר מבשר הזבח ביום השלישי באש ישרף

(r)

Similarly: The Pasuk states about a Shelamim offering (vayikra 7, 17), "And the Nosar from the flesh of the sacrifice shall be burned in fire on the third day."

מהו להצית את האור במדורת חמץ

(s)

Query: May we ignite a fire of Chametz (before Yom Tov for it to continue to burn on Yom Tov)?

מאן דיליף מן הנותר אסור מאן דלא יליף מן הנותר מותר

(t)

Answer: The one who learned (the burning of Chametz) from Nosar will prohibit it; the one who did not learn from Nosar will permit it.

אמר רבי בון בר חייה ירדו לה כשיטת רבי ישמעאל כמה דרבי ישמעאל אמר תמן תינוק שעבר זמנו נימול בין ביום ובין בלילה והכא עיבר זמנו נשרף בין ביום ובין בלילה

(u)

R. Bun bar Chiya: They adopted the opinion of R. Yishmael, who said there that a baby whose circumcision was not performed on time may be circumcised at any time, day or night. Similarly, once the prescribed time-limit of the sacrifice has passed, it must be burned, day or night.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF