TOSFOS DH V'LO TEIMA KAHANA ANA
תוס' ד"ה ולא תימא כהנא אנא
(Summary: Tosfos refers to his explanation in 'Eilu Ovrin'.)
פירשתי באלו עוברין (לעיל דף מט:).
Reference: Tosfos already explained this in 'Eilu Ovrin' (above, Daf 49:).
TOSFOS DH AMAR RAV PAPA I LA'V D'RAMA'I SHIKRA LO I'ATRI
תוס' ד"ה אמר רב פפא אי לאו דרמאי שיכרא לא איעתרי
(Summary: Tosfos reconciles Rav Papa here with Rav Papa in 'Eilu Ovrin'.)
ובשילהי אלו עוברין (שם) קאמר רב פפא 'אי לאו דנסיבי כהנתא לא איעתרי'?
Implied Question: In Perek Eilu Ovrin (ibid.) Rav Papa declared that had he not married a Kohenes, he would not have become wealthy?
י"ל, דהא והא גרמא ליה.
Answer: Both reasons attributed to his wealth.
TOSFOS DH ASEI SHABATCHA CHOL V'AL TITZTARECH LA'BERI'OS
תוס' ד"ה עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות
(Summary: Tosfos reconciles the Gemara in Bava Basra with this Sugya.)
והא דאמרינן בפ"ב דביצה (דף טז:) דבהוצאת שבתות וימים טובים 'אם פוחת, פוחתין לו'?
Implied Question: When the Gemara says in the second Perek of Beitzah (Daf 16:) that when someone cuts down on the expenses for Shabbos and Yom-Tov, then he receives less Divine Assistance (See Maharsha)?
היינו בשלו אם יש לו.
Answer: It is speaking about his own money, when he has.
TOSFOS DH D'MESHAYER MI'KIDUSHA L'AVDALTA.
תוס' ד"ה דמשייר מקדושא לאבדלתא
(Summary: Tosfos reconciles the Sugya on 105: Gemara with this Gemara.)
מונע שתייתו בשביל הבדלה.
Clarification: He refrains from drinking the during the meal in order to have wine for Havdalah.
ותימה, דהא דוקא קידוש לילה קודם לכיבוד יום, אבל הבדלה אינה קודמת?
Question: It is specifically the night Kidush that takes precedence over Kibud Yom, but not Havdalah (See Maharsha).
ומפרש מורי הר"י דקידוש יום קרי 'כיבוד יום'.
Answer: Mori ha'Ri explains that the Gemara calls Kidush Yom 'Kibud Yom' (i.e. the 'Kibud Yom' mentioned on Daf 105: really refers to Kidush Yom).
והכי איתא בירושלמי פרק שלשה שאכלו 'רבי יוסי בשם רבי יעקב ב"ר אדא "איזהו כיבוד יום, בפה"ג" '.
Support: And so the Yerushalmi says in Perek Sheloshah she'Achlu - 'Rebbi Yossi in the name of Rebbi Ya'akov b'Rebbi Ada says "What is Kibud Yom - Borei P'ri ha'Gafen" ' (with reference to Kidush.
113b----------------------------------------113b
TOSFOS DH SHE'RA'AH BO D'VAR ERVAH
תוס' ד"ה שראה בו דבר ערוה
(SUMMARY: Tosfos reconciles this Gemara with the Sugya in Bava Metzi'a.)
ואם תאמר, דבאלו מציאות (ב"מ דף לב: ושם) אמרינן 'אוהב לפרוק ושונא לטעון, מצוה בשונא - כדי לכוף את יצרו'.
Question: In 'Eilu Metzi'os' (Bavas Metzi'a, Daf 32: & 33.) the Gemara says that 'If someone has the option of unloading on behalf of a friend, and loading on behalf of a person he hates, he should perform the latter, since it is a Mitzvah to overcome one's Yeitzer ha'Ra'.
והשתא מה כפיית יצר שייך, כיון דמצוה לשנאתו?
Question (cont.): But how can one be obligated to overcome one's Yeitzer ha'Ra when, according to our Sugya, the owner of the donkey sinned, and it is a Mitzvah to hate him?
וי"ל, כיון שהוא שונאו, גם חבירו שונא אותו - דכתיב (משלי כז) "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם" ...
Answer: Since he hates the sinner, the sinner hates him - as the Pasuk writes in Mishlei (27) "Just as the water shows one the reflection of one's face, so too, is the heart of one man to the other".
ובאין מתוך כך לידי שנאה גמורה, ושייך כפיית יצר.
Answer (concl.): And this leads to a genuine hatred, which is subject to 'overcoming one's Yeitzer.
TOSFOS DH V'EIN LO BANIM (This Dibur belongs after DH 'Sheloshah ... ').
תוס' ד"ה ואין לו בנים
(Summary: Tosfos clarifies this set of statements, and the Gemara in Shabbos regarding 'Tefilin Tzerichin Guf Naki'.)
נראה דוקא על ידי פשיעתו, שאינו מתעסק בפרי' ורביה, דומיא דאחריני.
Clarification: This speaks specifically where this is the result of his 'lack of effort', because he does not indulge in the Mitzvah of Piryah ve'Rivya, similar to the other cases (mentioned in the Beraisa).
ו'מי שאין לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו' מיירי בשיש לו ואינו מניחן.
Consequently (Explanation #1): And 'someone who does not wear Tefilin on his head and on his arm and Tzitzis on his garment' speaks where he owns Tefilin but fails to don them.
אי נמי, אפי' אין לו, יש לחזר ולהביא עצמו לידי חיוב ...
Explanation #2: Alternatively, it speaks even where he does not have, and he is obligated to try and obtain them in order to fulfil the Mitzvah ...
כדאשכחן (סוטה דף יד.) במשה שהיה תאב ליכנס לארץ ישראל כדי לקיים מצות שבה.
Proof: Like we find in Sotah (Daf 14.) regarding Moshe, who longed to enter Eretz Yisrael in order to fulfil the Mitzvos connected with it.
והא דאמרי' (שבת דף מט.) 'תפילין צריכין גוף נקי כאלישע' ...
Implied Question: And when the Gemara says (in Shabbos, Daf 49.) that 'Tefilin require a clean body like Elisha (Ba'al Kenafayim) ...
היינו כדמפרש - שלא יפיח בהן ולא יישן בהן ...
Answer: This refers to not making a smell or sleeping whilst wearing them ...
ובשעת ק"ש כדי לקבל עליו מלכות שמים שלימה, בקל יכול ליזהר.
Answer (cont.): And whilst reciting Keri'as Sh'ma, which one recites in order to take upon oneself a full-fledged Malchus Shamayim (See B'rachos 15.), it is easy to fulfil.
TOSFOS DH SHELOSHAH CHAYEIHEN EINAM CHAYIM HA'RASCHANIM ETC.
תוס' ד"ה שלשה חייהן אינם חיים הרתחנין כו'
(Summary: Tosfos reconciles this Sugya with the Sugya in Beitzah.)
תימה, דבפרק המביא (ביצה דף לב.) 'תניא, ג' חייהן אינם חיים - המצפה לשלחן חבירו, ומי שאשתו מושלת עליו, ומי שייסורין מושלין בגופו'.
Question: The Beraisa in Perek ha'Meivi (Beitzah, Daf 32.) lists three people whose lives are not worth living - Someone who relies entirely on others for his Parnasah, someone who is under his wife's jurisdiction and someone whose body is racked by suffering.
ואמאי לא מני לכולהו הכא?
Question (cont.): Why does the Gemara here not include them in its list?
ויש לומר, דהכא לא מיירי אלא בהנך דהוו תולדת האדם.
Answer: The Gemara here is is speaking exclusively about things that are the result of a person's own actions ...
משום דלעיל נמי איירי דדמי להנך 'שלשה הקב"ה אוהבן - מי שאינו כועס'.
Proof: Since the previous Gemara too, is speaking about that, when it says that 'Hashem likes three kinds of people - someone who does not get angry ... '.