TOSFOS DH SHE'HAYAH TAMEI MI'TECHILASO
תוס' ד"ה שהיה טמא מתחלתו
(SUMMARY: Tosfos explains why do we not say the same thing by 'Mefake'ach es ha'Gal'.)
תימה לר"י, 'מפקח הגל' נמי נימא חי הוה כשהתחיל לפקח?
Question: Let us also say with regard to 'Mefake'ach ha'Gal' that he was alive when he began removing the stones?
וי"ל, דכיון דמצאו מת, אית לן למימר שמתחלתו היה מת ...
Answer: Since when he discovered him, he was dead, we assume that he was dead at the outset ...
שכל הטומאות כשעת מציאתן.
Source: Since all Tum'os are (retroactively) as one finds them.
TOSFOS DH LO SHANU ELA B'VEIS HA'ASEURIN SHEL AKUM
תוס' ד"ה לא שנו אלא בבית האסורין של עכו"ם
(SUMMARY: Tosfos cites the Yerushalmi's opinion in the matter.)
בירושלמי מוקי לה רבי יוסי בר בון בשם רבי יוחנן כשחבשוהו ישראל, אבל חבשוהו עכו"ם, אין שוחטין עליו אפי' עם אחרים "אשר פיהם דבר שוא".
Yerushalmi: Rebbi Yossi bar Bun in the name of Rebbi Yochanan in the Yerushalmi establishes it where Yisre'elim captured him, but if he was captured by Nochrim, one cannot Shecht on his behalf, even together with others, because "their mouths speak falsehood".
והיינו איפכא משמעתין.
Conclusion: This is the opposite of our Sugya.
TOSFOS DH ASARAH V'EIN YECHOLIN L'OCHLO EIN SHOCHTIN ALEIHEN
תוס' ד"ה עשרה ואין יכולין לאוכלו אין שוחטין עליהן
(SUMMARY: Tosfos proves that Rebbi Yehudah agrees with this.)
בהא מודה אפילו ר' יהודה - כדתנן 'שלא יביאוהו לידי פסול'.
Clarification: In this point, even Rebbi Yehudah agrees, as we learned in the Mishnah 'So that they do not cause it to become Pasul'.
TOSFOS DH HAI B'ECHAD MAI AVID LEIH
תוס' ד"ה האי באחד מאי עביד ליה
(SUMMARY: Tosfos cites an answer based on the Gemara in Keitzad Tzolin.)
הוה מצי למימר דאיצטריך לכדאמרינן בכיצד צולין (לעיל דף עט:), 'שאין היחיד מכריע'.
Alternative Answer: The Gemara could have answered that we need it, like we say in 'Keitzad Tzolin' (above Daf 79:) that 'One person cannot decide the issue'.
TOSFOS DH V'HA'TENAN EIN OSIN CHABURAS NASHIM
תוס' ד"ה והתנן אין עושין חבורת נשים
(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara only asks this on the Beraisa which says 'by themselves'.)
מעיקרא דקתני 'בפני עצמה', לא קשיא ליה, אלא השתא דקאמר 'אימא בפני עצמן' ...
Implied Question: Initially, when the Tana said 'by herself', he did not ask, only now when the Gemara says 'Let us say "by themselves" ' (in the plural)?
משום דמשמע ליה דלא אסרה מתניתין חבורת נשים אלא כשיש נשים הרבה שסומכות זו על זו, ואינן זהירין לשמור הפסח, ומביאות אותו לידי פסול ...
Answer: This is because he understands that the Mishnah only forbids a group of women, when there are many women, who rely on one another, and who therefore do not take care to look after the Pesach, allowing it to become Pasul ...
אבל יחידה שוחטין עליה.
Conclusion: But one may Shecht it for a single woman.
91b----------------------------------------91b
TOSFOS DH U'CHESIV B'SHEINI V'NICHR'SAH HA'NEFESH HA'HI AFILU ISHAH
תוס' ד"ה וכתיב בשני ונכרתה הנפש ההיא אפי' אשה
(SUMMARY: Tosfos explains the opinion of Rebbi Yossi.)
ולא נפקא לרבי יוסי אשה מ"ככל חקת הפסח" דמהתם מפיק ר"י טפילה.
Implied Question: Rebbi Yossi does not learn a woman from "k'Chol Chukas ha'Pesach", from where Rebbi Yehudah learns Tefeilah'.
דאי לאו "הנפש ההיא", "ככל חקת הפסח" לא הוה מוקמינן אלא לטפילה, כר' יהודה. ו"איש" למעוטי חובה.
Answer: Because, were it not for "ha'Nefesh ha'Hi", he would have established "k'Chol Chukas ha'Pesach" by Tefeilah, like Rebbi Yehudah, whereas from "Ish" he would have precluded Chovah.
הלכך גלי "הנפש ההיא" דלא ממעטינן אשה מ"איש".
Conclusion: Consequently, "ha'Nefesh ha'Hi" reveals that we do not preclude a woman from "Ish".
TOSFOS DH ISH VE'LO KATAN
תוס' ד"ה איש ולא קטן
(SUMMARY: Tosfos discusses why we need Pesukim to preclude a Katan from certain Mitzvos and punishments.)
תימה, אמאי איצטריך, דהיכן מצינו שחייב קטן במצות?
Question: Why do we need a Pasuk, where do we find that a Katan is Chayav to perform Mitzvos?
וי"ל, דאיצטריך לקטן שהגדיל בין שני פסחים.
Answer: We need it to teach us where a Katan became Bar-Mitzvah between Pesach Rishon and Pesach Sheini ...
דס"ד דחייב לעשות פסח שני, קמ"ל דשני תשלומין דראשון הוא.
Answer (cont.): Since we would otherwise have thought that he is Chayav to bring the Pesach Sheini. Therefore it teaches us that Pesach Sheini only complements Pesach Rishon.
ובפרק מי שהיה טמא (לקמן דף צג.) משמע דנפקא לן מקרא אחרינא.
Implied Question: In Perek Mi she'Hayah Tamei (Daf 93.) it is implied that we learn it from a different Pasuk?
ובפ' ד' מיתות (סנהדרין דף נד:) נמי קשה אמאי איצטריך "איש", פרט לקטן בבא על אשת איש ועל אשת אביו ועל הזכר ועל הבהמה?
Question: In Perek Arba Misos (Sanhedrin, Daf 54:) it is also difficult as to why we need "Ish" to preclude a Katan who has relations with a married woman, with his father's wife, with a male and with an animal?
TOSFOS DH I NEIMA ME'ISH SEH HA MIBA'I LEIH L'CHI'D'REBBI YITZCHAK ETC.
תוס' ד"ה אי נימא מאיש שה הא מיבעי ליה לכדר' יצחק כו'
(SUMMARY: Tosfos reconciles this with the Sugya in Kidushin, which learns Rebbi Yitzchak from a different Pasuk.)
תימה לר"י, דבריש פ"ב דקדושין (דף מב.) משמע דמילתיה דרבי יצחק מ"איש לפי אכלו" נפקא?
Question: The Ri asks that at the beginning of the second Perek of Kidushin (Daf 42.) it implies that we learn Rebbi Yitzchak's Din from "Ish l'fi Ochlo"?
ואומר ר"י, דהתם משום ד"מאיש שה" מפיק לשליחות, דלא מצי מפיק שליחות "מאיש לפי אכלו".
Answer: He answers that this is because there, we learn from "Ish Seh" Shelichus, which we cannot learn from "Ish l'fi Ochlo".
לכך נפקא דרבי יצחק מ"איש לפי אכלו".
Answer (cont.): So we learn Rebbi Yitzchak's Din from "Ish l'fi Ochlo".
אבל תלמודא דהכא נפקא ליה שליחות מדרבי יהושע בן קרחה, ולכך מוקי "איש שה" לכדרבי יצחק, דמשמע דמיירי בזכיה טפי מ"איש לפי אכלו".
Conclusion: Whereas our Sugya, which learns Shelichus from Rebbi Yehoshua ben Korchah, therefore establishes "Ish Seh" with regard to Rebbi Yitzchak, since it implies Zechiyah more than "Ish l'fi Ochlo".
TOSFOS DH ISH ZOCHEH V'EIN KATAN ZOCHEH
תוס' ד"ה איש זוכה ואין קטן זוכה
(SUMMARY: Tosfos discusses when a Katan has Zechiyah and when he doesn't.)
תימה, אמאי איצטריך קרא, והא קי"ל דאין שליחות לקטן ...
Question: Why do we need a Pasuk, seeing as we Pasken that a Katan is not subject to Sh'lichus ...
ובפ' קמא דבבא מציעא (דף יב.) מוכח דזכיה מטעם שליחות?
Question (cont.): And in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 12.) it is evident that Zechiyah is because of Sh'lichus?
וכי תימא מהכא קיי"ל דאין לו שליחות ...
Suggestion Answer: And if you want to say that it is from here that we rule that a Katan is not subject to Sh'lichus?
אכתי קשה, אמאי איצטריך למעט דאינו זוכה, הא אפילו לעצמו אין לו זכיה במציאתו אלא מפני דרכי שלום ...
Refutation: The question remains why one needs to preclude him from Zechiyah, seeing even the Metzi'os that he finds he only acquires because of Darkei Shalom ...
כדאמרינן בהניזקין (גיטין דף נט.)?
Source: As we say in 'ha'Nizakin' (Gitin, Daf 59.)?
ויש לומר, דדוקא מציאה, אבל מתנה דדעת אחרת מקנה אותו עדיף ...
Answer: That pertains specifically to a Metzi'ah, but a Matanah, where others are Makneh to him, is stronger than a Metzi'ah ...
כדמסיק בשנים אוחזין (ב"מ דף יב:).
Answer (cont.): As the Gemara concludes in 'Shenayim Ochzin' (Bava Metzi'a, Daf 12:).
וכן בפרק התקבל (גיטין דף סד:) קאמרינן 'צרור וזורקו, אגוז ונוטלו' זוכה לעצמו אפי' לגבי קנין דאורייתא.
Conclusion: And similarly, in Perek Hiskabel (Gitin, Daf 64:) the Gemara says 'If he throws away the pebbles and takes the nuts, he can be Zocheh for himself' - even with regard to a Kinyan d'Oraysa.
TOSFOS DH REBBI SHIMON NAMI SAVAR LAH K'REBBI YOSSI
תוס' ד"ה רבי שמעון נמי סבר לה כרבי יוסי
(SUMMARY: Tosfos asks why he cannot nevertheless hold like Rebbi Yehudah.)
תימה, דילמא סבר לה כרבי יהודה, ותרתי שמעת מינה כדאמרינן לעיל לרבי יהודה.
Question: Perhaps he holds like Rebbi Yehudah, and he learns two things from it, like we said earlier according to Rebbi Yehudah?
TOSFOS DH SHEMA YEDAKD'KU BO VIYEVI'UHU LI'YEDEI P'SUL
תוס' ד"ה שמא ידקדקו בו ויביאוהו לידי פסול
(SUMMARY: Tosfos queries this statement from a Yerushalmi and from facts on the ground.)
תימה, דבעי למימר דגרים מדקדקים ביותר, ודמי להא דאמרינן (חולין דף ד.) 'כל מצוה שהחזיקו בה גרים וכותים, הרבה מדקדקים בה יותר מישראל'.
Question: The Gemara is saying that Geirim are exceptionally particular about Mitzvos, like the Gemara says in Chulin (Daf 4.) 'All Mitzvos that Geirim (See Hagahos ve'Tziyunim) and Kutim have seized on to, they are more meticulous even than a Yisrael.
ובירושל' גריס 'אמר רבי יעקב בר יצחק בשם רבי יוסי "אין עושין חבורות של גרים, שמתוך שהן מקולקלים, אין מדקדקין ויביאוהו לידי פסול?
Question (cont.): Whilst the Yerushalmi has the text, quoting Rebbi Ya'akov bar Yitzchak in the name of Rebbi Yossi that 'One may not make groups of Geirim, because, since they are sinners they are not particular, and will cause the Pesach to become Pasul?
ובכל דוכתא נמי חזינן דגרים לא דייקי במצות כישראלים, והכא קאמר דגרים מדקדקים יותר?
Conclusion: And everywhere we see that Geirim are not fussy about Mitzvos like Yisre'elim are, and here we are saying that they are more fussy than them?