TOSFOS DH KI P'LIGI B'MATZAH U'MAROR
תוס' ד"ה כי פליגי במצה ומרור
(SUMMARY: Tosfos explains why according to this Lashon, the author of the Mishnah of Esnan must be Rebbi Yossi ha'Gelili.)
להאי לישנא צריך לומר דהך ד'אתנן' אתיא כרבי יוסי הגלילי, דאמר 'קדשים קלים ממון בעלים הוא', להכי איצטריך "לכל נדר".
Clarification: According to this Lashon, one needs to say that the Mishnah of Esnan goes according to Rebbi Yossi ha'Gelili, who says that 'Kodshim Kalim belong to the owner', and that is why he needs "le'Chol Neder".
אבל כרבי לא מתוקמא - כיון דסבר להאי לישנא דפסח לא משייר, אלא במצה ומרור לחודיה.
Clarification (cont.): It does not go according to Rebbi - since in this Lashon, he holds that one does not leave over by the Pesach, only by Matzah and Maror exclusively.
ומיהו ההיא דלעיל דקתני 'מעות שבידו חולין', היינו חולין לענין מצה ומרור, דכרבי יוסי הגלילי לא מיתוקמא, דקתני 'לא עשה ולא כלום'.
Conclusion: However, that what we learned above, which states that 'the money in his hand is Chulin', means that it is Chulin in connection with Matzah and Maror, does not go like Rebbi Yossi ha'Gelili, since it says there that 'he has not achieved anything'.
TOSFOS DH HACHYEH ATZM'CHA MI'SEH
תוס' ד"ה החיה עצמך משה
(SUMMARY: Tosfos explains why Rebbi needs both a Pasuk and a S'vara.)
תימה, כיון דמקרא נפיק, מה צריך לטעמא 'שעל מנת כן הקדישו ישראל פסחיהם'?
Question: Seeing as Rebbi learns it from a Pasuk, why does he also need to come on to the reason of 'Because on that condition Yisrael declare Hekdesh their Pesachim'?
ויש לומר, דקא משמע לן קרא דדעתו לכך.
Answer: The Pasuk actually teaches us that this is what a person has in mind.
90b----------------------------------------90b
TOSFOS DH MECHUSAR TEVILAH
תוס' ד"ה מחוסר טבילה
(SUMMARY: Tosfos reconciles this with the fact that a Mechusar Kaparah requires Tevilah too.)
ואף על גב דמחוסר כפרה נמי צריך טבילה ...
Implied Question: Despite the fact that a Mechusar Kaparah also requires Tevilah ...
כדתנן בפ' חומר בקודש (חגיגה דף כא.) 'האונן ומחוסר כפורים צריכין טבילה לקודש'?
Source: As we learned in the Mishnah in 'Chomer ba'Kodesh' (Chagigah, Daf 21.) 'An Onein and a Mechusar Kipurim require Tevilah for Kodesh'?
אינו אלא מדרבנן, כדמוכח התם.
Answer #1: That is only mi'de'Rabbanan, as is evident there.
ועוד, דבההיא טבילה לא בעי הערב שמש, ולא שייך התם 'דילמא פשע'.
Answer #2: Moreover, that Tevilah does not require Ha'arev Shemesh, and the S'vara that 'Perhaps he will negligent' does not apply.
TOSFOS DH AD SHE'YECHALU KOL HA'MAOS SHE'BA'SHOFAR
תוס' ד"ה עד שיכלו כל המעות שבשופר
(SUMMARY: Tosfos grapples with the problem of how to avoid the money of different women becoming mixed up.)
הקשה ריב"א, הא אי אפשר שלא יהא מעורב בכל קן וקן ממעות שתי נשים?
Question: The Riva asks that it is impossible not to get some of the money of two women mixed up in each pair of birds?
ואפי' למאן דאמר 'יש ברירה' ...
Refuted Answer: And even according to the opinion that holds 'Yesh B'reirah' ...
כי האי גוונא לא שייך למימר, דאנן סהדי שנתערבו?
Refutation: It is not possible to apply it here, seeing as 'we are witnesses' that they did get mixed up?
ואי הוה אמרינן שמכל מעות שבשופר קונה קינין יחד מאדם א', הוה אתי שפיר.
Refuted Answer: If we could say that from all the money in the Shofar they would purchase the pairs together from each woman, the problem would be solved/
אבל לישנא ד'עד שיכלו' לא משמע הכי.
Refutation: But the Lashon 'until it is finished' does not imply that.
ונראה לר"י, דכל אחת היתה צוררת מעותיה ונותנת בשופר.
Answer: The Ri therefore explains that each woman would wrap up her money and place it in the Shofar.
TOSFOS DH MI LO ASKINAN SHE'CHAL SHEVI'I SHE'LO LIH'YOS B'EREV PESACH
תוס' ד"ה מי לא עסקינן שחל שביעי שלו להיות בערב הפסח
(SUMMARY: Tosfos explains why this is not a problem if he has Toveled.)
ואם תאמר, ואפילו טבל נמי לא ישחטו עליו מהאי טעמא?
Question: Even if he Toveled they should also not Shecht on his behalf for this reason?
וי"ל, "כי יהיה טמא" כתיב, והאי קלישא טומאתיה.
Answer: The Torah writes "If he will be Tamei", and this man's Tum'ah has become weaker.
TOSFOS DH SHE'CHAL SHEVI'I SHE'LO
תוס' ד"ה שחל שביעי שלו
(SUMMARY: Tosfos first explains why it must have been the seventh day, and not the sixth, then deals with the problem why they should not have Toveled on the same day.)
אבל ששי שלו ליכא למימר ...
Refuted Explanation: One cannot say this with regard to his sixth day ...
מדכתיב "ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא", הא למחר היו יכולים לעשות ולשחוט הן עצמן בלא שליחות.
Refutation #1: Since the Torah says "And they were not able to bring the Pesach on that day" ...
מדלא כתיב 'ולא יכלו לאכול'.
Refutation #1 (cont.): And not 'And they were not able to eat ... '.
אי נמי, דייק מ"ביום ההוא", דמיותר. ואי ששי הוא, לישתוק מיניה.
Refutation #2: Alternatively, the Gemara learns from "be'Yom ha'Hu", which is superfluous; And had it been on the sixth day, it ought to have omitted it.
ואם תאמר, למה אמר להם לדחות לפסח שני, יטבלו בו ביום וישחטו עליהם?
Question: Why did Moshe tell them to wait until Pesach Sheini. Why could they not Tovel on that day and others could have Shechted on their behalf.
ויש לומר, דשמא כן עשו, ובשעה ששאלו לא טבלו עדיין, ואמר להו משה 'אם לא תטבלו היום, תדחו לפסח שני'.
Answer: Perhaps that is what they did, only at the time when they posed their question they had not yet Toveled, and Moshe told them that if they don't Tovel that day, they would have to wait until Pesach Sheini.
TOSFOS DH BA'SHEMINI P'SHITA
תוס' ד"ה בשמיני פשיטא
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot ask the same Kashya on the Mishnah'.)
א'מתניתין דקתני 'זב שוחטים עליו בשמיני', ליכא למיפרך 'פשיטא?' ...
Observation: One cannot ask the same question on the Mishnah which permits Shechting for a Zav on the eighth day ...
דמצי למימר דקתני לה אגב רישא ד'זב שראה שתי ראיות ושומרת יום כנגד יום שוחטין עליה', ולא חיישינן שמא תראה ותסתור.
Reason: Since one can answer that it mentions it on account of the Reisha 'Zav she'Ra'ah Sh'tei Re'iyos ve'Shomeres Yom Keneged Yom, Shichtin Alehah', and where we are not worried that she might have another sighting and demolish'.
TOSFOS DH HA'ONAN
תוס' ד"ה האונן
(SUMMARY: Tosfos establishes the case.)
כגון שמת לו מת אחר חצות, שכבר חל עליו חיוב פסח ...
Clarification: It speaks where the Meis died after Chatzos, when the Chiyuv Pesdach had already taken effect
אבל קודם חצות, חל עליו אנינות
Clarification (concl.): But had he died before Chatzos, Aninus would have already taken effect ...
כדאמר במי שהיה טמא (לקמן דף צח.).
Source: As the Gemara explains in 'Mi she'Hayah Tamei' (later on Daf 98.).