PESACHIM 55 (8 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.

1)

TOSFOS DH KULI KULI KATANI

תוס' ד"ה קולי קולי קתני

(SUMMARY: Tosfos proves that this is true even without Rebbi Elazar.)

בלא דר' אלעזר דאסר להושיט אצבעו במים, צ"ל קולי קולי קתני ...

(a)

Clarification: Without Rebbi Elazar who forbids placing one's finger in water (on Tish'ah be'Av), it is necessary to say that the Tana is listing a series of leniencies ...

דהא בתשעה באב לכל הפחות כל גופו אסור אפילו בצונן, ובתענית ציבור מותר בצונן, כדמוכח בפ"ק דתענית (דף יג.).

1.

Reason: Since on Tish'ah be'Av it is at least forbidden to wash one's whole body even with cold water, whereas on a Ta'anis Tzibur, washing in cold water is permitted, as is evident in Ta'anis (Daf 13.)

2)

TOSFOS DH AMAR REBBI MEIR MAH RE'AYAH YEHUDAH V'GALIL LE'KA'N

תוס' ד"ה אמר ר' מאיר מה ראייה יהודה וגליל לכאן

(SUMMARY: Tosfos explains Rebbi Meir's opinion.)

לרבי מאיר דאית ליה דהוי מנהגא, קסבר דלא נחלקו ב"ש וב"ה בדבר זה...

(a)

Clarification: According to Rebbi Meir, who holds that it is a Minhag, Beis Shamai and Beis Hillel do not argue over this matter ...

דבמנהג לא שייך פלוגתא, דליחזי היכי נהוג.

1.

Reason: Because a Machlokes is not applicable to a Minhag, seeing as one only needs to see what the Minhag is.

3)

TOSFOS DH MI'D'KA'AMAR REBBI MEIR MINHAGA MI'CHELAL D'REBBI YEHUDAH ISURA KA'AMAR

תוס' ד"ה מדקאמר ר"מ מנהגא מכלל דרבי יהודה איסורא קאמר

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot make the same inference from our Mishnah.)

א'מתניתין ליכא למידק הכי - מדקאמר ת"ק מנהגא, מכלל דחכמים איסורא קאמרי.

(a)

Clarification: One cannot make the same inference from our Mishnah, to say that since the Tana Kama calls it a Minhag, the Chachamim must mean that it is an Isur (See Maharam) ...

דאמתני' איכא למימר דתרוייהו סברי מנהגא, וה"ק חכמים לת"ק 'למה אתה סותם דבריך, והלא אתה יכול לפרש דבריך ולבאר דבגליל אין עושין וביהודה עושין'.

1.

Reason: This is because regarding the Mishnah, we can say that both Tana'im hold Minhag, and what the Chachamim are saying to the Tana Kama is - 'Why do you speak vaguely? Why don't you explain yourself and say that in the Galil one does not do it, whereas in Yehudah one does.

ובברייתא לא שייך לפרש כן.

(b)

Conclusion: The Beraisa however, one cannot explain in this way.

4)

TOSFOS DH KOL HARKAVAH SHE'EINAH KOLETES

תוס' ד"ה כל הרכבה שאינה קולטת

(SUMMARY: Tosfos explains why one is not permitted to plant it in a dry area.)

וא"ת, א"כ למה אינו שותלה במקום הגריד - אי קלטה עד שלשה ימים שרי לה עומר, ואי לא קלטה, שוב לא תקלוט, ואינו צריך היתר, כמו חיטי דכדא?

(a)

Question: Then why does he not plant it in the dry area - Mah Nafshach; if it takes root within three days then the Omer will permit it, and if it doesn't, it will not take root at all, in which case it does not require a Heter, like wheat in a jar (Bava Metzi'a 56a)?

וי"ל, דבמקום הגריד מאחרת לקלוט יותר מג' ימים.

(b)

Answer #1: In a dry area, it takes longer than three days to take root.

א"נ, יש לחוש כשיראה שלא תקלוט, שישתול אותה במקום הטיט אחר העומר.

(c)

Answer #2: Alternatively, we suspect that when he sees that it is not taking root, he will re-plant it in a location of wheat after the Omer.

5)

TOSFOS DH U'MAI AFILU AFILU HANI NAMI D'ZUTRI

תוס' ד"ה ומאי אפילו אפי' הני נמי דזוטרי

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara did not give the same answer as it gave earlier.)

ה"מ לשנויי כדבסמוך 'אפי' הני נמי דלצורך המועד, מיגמר אין, אתחולי לא' ...

(a)

Clarification: The Gemara could have answered like it answered earlier - that 'even these too, which are for the needs of Yom-Tov, one may only conclude, but not start from the befinning'.

אלא ניחא ליה למידחי שלא יפשוט מינה כלל...

(b)

Reason: Only the Gemara prefers to refute the proof in a way that not resolve the She'eilah at all.

דהשתא מצי למימר דלצורך המועד אתחולי נמי מתחלינן.

1.

Reason (cont.): Since now we can say that if it is for the need of Yom-Tov, one is even allowed to do it from the beginning.

55b----------------------------------------55b

6)

TOSFOS DH OLEI REGALIM MESAKNIM MIN'ALEIHEN

תוס' ד"ה עולי רגלים מתקנים מנעליהן

(SUMMARY: Tosfos proves from here that one is forbidden to repair shoes on Chol ha'Mo'ed.)

מהכא משמע בהדיא דאסור לתקן מנעלים בחוה"מ, דלא התירו אלא לעולי רגלים דווקא.

(a)

Inference: From here it is clearly implied that one may not repair shoes on Chol ha'Mo'ed, seeing as they only permitted it for the Olei Regalim.

ואין לומר דדבר האבד הוא, שמא יקרעו יותר.

(b)

Refuting Refutation: Neither can one say that it causes a loss (a Davar ha'Aveid, which is permitted on Chol ha'Mo'ed), since they might tear more.

דהא יכול לקנות חדשים.

(c)

Refutation: Seeing as one can purchase new ones.

ובפרק מי שהפך (מ"ק יג.) מייתי הך ברייתא, ופריך 'אלא מעתה לבלר לישתרי, שכן כותב גיטי נשים ושוברים', כדתנן בפרק אלו מגלחים (שם יח:)? ומשני שפיר.

(d)

Implied Question: The Gemara in Perek Mi she'Hafach (Mo'ed Katan 13.) cites this Beraisa, nd asks 'A Sofer ought to be permitted to write on Chol ha'Mo'ed, seeing as he writes Gitei Nashim and receipts, as we learned in the Mishnah in 'Eilu Megalchin'? And the Gemara answers appropriately.

7)

TOSFOS DH V'IM MISYAREI SHEMA YIGANEIVU

תוס' ד"ה ואם מתיירא שמא יגנבו

(SUMMARY: Tosfos explains what is done when someone is concerned that work performed for him by a craftsman may get stolen.)

וכיון שאין יכול להניחם בביתו ולא בבית הסמוך לו, לא הזקיקוהו להניח בבית שלישי, והתירו להביאם בצינעא בביתו.

(a)

Clarification: Since it is not possible to place them neither in his own house nor in the house that is nearest to him, the Chachamim did not require him to place them in a third house. They preferred that he brings it discreetly to his house.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF