PESACHIM 42 (18 Teves) - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף מב. א

מי תשמישו של נחתום - שהם מחמיצים, היכן שופכן?

באשבורן [1] במדרון
כשהם מועטים נשפכים שם נשפכים שם
כשהם מרובים אינם נשפכים שם נשפכים שם

האם מותר לכתחילה ללוש במים חמים ומה הדין בדיעבד?

לכתחילה בדיעבד
למר זוטרא אסור מותר
לרב אשי אסור אסור [2]

דברים המנויים במתניתין ככותח הבבלי וכו', מה דינם? [תוד"ה ואלו].

לענין איסור אכילה לענין לעבור ב"בל יראה" ו"בל ימצא"
לרש"י אסורים - והם בלאו ולא בכרת עובר עליהם ב"בל יראה" ו"בל ימצא"
לתוס' אסורים - והם בלאו ולא בכרת אינו עובר - ורק עובר באיסור אכילה

פסחים דף מב: א

חומץ הנעשה מן התמד האם צריך לעשרו?

בדרוקא - שעשוי משמרים של יין בדפורצני - שעשוי מחרצני ענבים
לרבנן [3] פטור מלעשר פטור מלעשר

לר'
יהודה

לתירוץ א' בודאי טבל: חייב לעשר
בלוקח מעם הארץ: פטור מלעשר
לתירוץ ב' בודאי טבל: חייב לעשר
בלוקח מעם הארץ: פטור מלעשר
פטור מלעשר
-------------------------------------------------

[1] פי', מקום שיש בו בקעים בקרקע והמים נעצרים שם ואם הם מרובים אינם נבלעים במהרה.

[2] ואין הטעם משום החימוץ - דחזינן שלא החמיץ, וכמו שמותר בבצקות הנכרים כשמכיר בהם שלא החמיצו, אלא הטעם משום שקנסו אותו חכמים שעשה שלא כהוגן.

[3] ס"ל לרבנן דהיכא שמתמד, דהיינו ששופך מים בשמרים או בחרצנים ומוציא כדי מדתו ששפך - שלא נוסף יותר מחמת השמים או החרצנים, פטור מלעשר - כיון שהוא מים, ומה שנוסף בו מראה וטעם אינו סבה לחייבו במעשר. אולם ר' יהודה חולק, וס"ל שצריך לעשר (מדרבנן) כל היכא שיש לו טעם ומראה יין.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף