12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 2-5 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף ד. א

מה הם דיני המשכיר בית לחברו שנתבארו בסוגיא?

כשהשכיר בי"ד
על מי לבדוק
השוכר בית מחברו
בי"ד [1] האם חזקתו בדוק
כשנכנס י"ד היה
המפתח אצל המשכיר
על המשכיר כשנמצא המשכיר
בעיר ואפשר לשואלו
צריך לשואלו
ולא סומך על חזקה
כשנכנס י"ד כבר נתן
את המפתח [2] לשוכר
על השוכר כשלא נמצא
ואי אפשר לשואלו
לרב נחמן: סומכים על החזקה
למסקנת הגמ': ספק

פסחים דף ד: א

האם עבד ואשה וקטן נאמנים בדלהלן? [תוד"ה והימנוהו].

דבר שהוא בידם דבר שאינו בידם
בדרבנן נאמנים אשה ועבד: נאמנים [3]
קטן: אינו נאמן
בדאורייתא בסתם דבר אפי' הוחזק איסורא: נאמנים [4]
דבר שיש בו טורח גדול: אין נאמנים [5]
אם החוזק איסורו: אין נאמנים
אם לא הוחזק איסורו: נאמנים

המשכיר בית לחברו בחזקת בדוק ונמצא שאינו בדוק, מה הדין?

השכיר ביום י"ג השכיר ביום י"ד
האם יש כאן מקח טעות אין כאן מקח טעות [6]
על מי מוטל לבדוק על השוכר [7] על המשכיר

-------------------------------------------------

[1] רש"י פירש בי"ד שחרית, וע' צל"ח.

[2] רש"י מפרש דמסירת המפתחות היא הקנין בשכירות. אכן התוס' (בד"ה אם) חולקים, וס"ל דאין מסירת המפתח מועילה לקנין, אלא היא מועילה כאמירת "לך חזק וקני", אבל כל שלא עשה חזקה עדיין לא קנה. אלא שלענין בדיקת חמץ אף שעדיין לא החזיק בה השוכר מתחייב הוא לבדוק אם ניתן לו המפתח, דכיון שהמפתח ביד השוכר איך יכנס המשכיר לבדוק, לכן מוטל על השוכר.

[3] ואפי' בתחומי שבת שאינו בידם כלל ג"כ נאמנים.

[4] וכמו שמצינו שהם נאמנים בניקור הגיד והחלב שהוא מה"ת. וכן סומכים עליהם בעניני חלה ומעשר. אכן בקטן מבואר בתרומת הדשן (סימן רנ"ז) שלא נאמן, וכן הוא בשו"ע (יו"ד סימן ק"כ סעיף י"ד).

[5] ולכן גבי בדיקת חמץ אם היה מה"ת, לא היו נאמנות, ד"סתם נשים עצלניות הן".

[6] אמר אביי, דלא מיבעיא במקום שאין לוקחים שכר על הבדיקה, שניחא ליה לאיניש לקיים מצוה בגופיה, ומה שרוצה עתה לסתור המקח אינו מחמת שלא עמד המשכיר בתנאי הבדיקה, אלא מחמת שמצא בית אחר יפה ממנו וכדומה. אלא אפי' במקום שלוקחים שכר על הבדיקה, ג"כ אינו מקח טעות, דניחא ליה לאיניש לקיים מצוה בממונו.

[7] כן הביאו התוס' בשם רשב"א, דכל הנידון שצריך השוכר לבדוק, הוא רק שחל י"ד ברשותו, אבל אם חל י"ד ברשות המשכיר - המשכיר צריך לבדוק וכדלעיל. אכן לענין מקח טעות אין נפ"מ וכנ"ל, וכן פירש הר"ן להדיא.

עוד חומר לימוד על הדף