TIMES WHEN SHE MUST CHECK (Yerushalmi Perek 1 Halachah 6 Daf 5b)
פעמיים היא צריכה להיות בודקת.
(Mishnah): She must check herself twice (morning and evening).
אמר רבי יוסי בי רבי בון כנגד שני פעמים שהיום משתנה על הבריות.
(R. Yosi bei R. Bun): This corresponding to the two times that the day changes for people (from day to night, and from night to day).
רבי לעזר בשם רבי הושעיה כל מקום שאמרו חכמים בעלה חייב בקרבן כנגדה בטהרות (טמאות) [צ''ל תלויות - פני משה]
(R. Lazar citing R. Hoshayah): Wherever Chachamim said that her husband is obligated a Korban (she found blood within Shi'ur Vestah after Bi'ah, i.e. Osiyom), correspondingly, Taharos [that she touched, and within Shi'ur Vestah she saw blood] are Teluyos (Safek Teme'os. We neither eat nor burn them);
(בעלה פטור מן הקרבן כנגדה בטהרות טהורות בעלה ספק בקרבן כנגדה בטהרות תלויות) [צ''ל בר פדייה אמר כל מקום שאמרו חכמים בעלה חייב בקרבן חטאת כנגדה טהרותיה טמאות כל שבעלה באשם תלוי. כנגדה בטהרות תלויות. כל שבעלה פטור. כנגדה טהרותיה טהורות - פני משה]
(Bar Padiyah): Whenever Chachamim said that her husband is Chayav Chatas, correspondingly Taharos are (fully) Teme'os (we burn them). Whenever her husband brings Asham Taluy (i.e. she found blood after Osiyom, but within the time it takes to descend from the bed and clean herself), correspondingly Taharos are Teluyos. Whenever her husband is exempt, correspondingly Taharos are Tehoros.
רבי שמואל בר רב יצחק בעי אילו זקן וילד [דף ה עמוד ב (עוז והדר)] שהיו מהלכין בטריקלין ולא דבר ברי שהזקן משמש תחילה הא אם ילד אתי ומטעי ביה.
Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak, against R. Hoshayah): If an elder and a child were walking in a hall, is it not clear that the elder first uses (opens the door to leave), but the child can come right after him?! (This is a parable - if the Ever left first, and the blood right after, we assume that the blood was already there at the time that the Ever left, therefore he is Chayav Korban. For the same reason, Taharos should be Tamei!)
רבי אבון בשם רבי יודן אני אומר שם היה ביאה היא שהיא סותמת ברם הכא אילו הוה שם מי מעכבו שלא לצאת.
Answer (R. Avun citing R. Yudan): There (regarding her husband), there was Bi'ah; the Ever sealed the opening (we can say that the blood was already there, but could not leave until the Ever left). Here (Taharos), if the blood was already there [when she touched], what prevented it from leaving [immediately]?
מתניתא פליגא על רבי הושעיה פירשה וראת היא טמיאה וכולן טהורות
Question (even against R. Hoshayah - Beraisa): If she separated [from the Taharos] and saw [blood], she is Tamei, and all of them are Tahor.
[דף ו עמוד א] מתניתא פליגא על בר פדייה רבי יודה אומר אף בשעת עברתן מלוכל בתרומה
Question (against Bar Padiyah - Mishnah - R. Yehudah): [She must check herself] also when she finishes eating Terumah.
ליידא מילה לא שאם תראה תהא מטמאה למפרע
What is the reason [to check then]? Is it not that if she will see, [the Terumah] is Tamei retroactively?
אמר רבי עזרא קומי רבי מנא תיפתר באשה שאין לה ווסת
Answer #1 (R. Ezra, to R. Mana): This discusses a woman without a Veses. (She has 24 hours of retroactive Tum'ah from when she sees.)
א''ל כן אמר רבי יוסי רבי כל מה דאנן קיימין הכא באשה שיש לה ווסת אנן קיימין
Objection (R. Mana): So said R. Yosi b'Ribi - our entire [Mishnah] here discusses a woman who has a Veses!
אמר רבי יוסי בי רבי בון סלקת מתניתא עד כאן באשה שיש לה ווסת מיכן ואילך באשה שאין לה ווסת
Answer (R. Yosi bei R. Bun): Until here, our Mishnah discusses a woman who has a Veses. From here and onwards, [it discusses] a woman without a Veses
ואפילו תימר לא סלקה מתניתא אלא כל מה דאנן קיימין הכא באשה שיש לה ווסת אנן קיימין
Answer #2: You can even say that our Mishnah discusses a woman who has a Veses;
ומה עביד לה בר פדייה חלוקין על רבי יודה:
How will Bar Padiyah answer this? [Chachamim] argue with R. Yehudah (he holds like Chachamim).