NIDAH 68 (9 Av) - Dedicated by Mrs. Gitti Kornfeld in memory of her father, Reb Yisrael Shimon ben Shlomo ha'Levi Turkel, whose Yahrzeit is on 10 Av.

1)

TOSFOS DH Kach Amru... Hei'ach Ishah Chofefes b'Yom v'Toveles b'Laylah

תוספות ד"ה כך אמרו... היאך אשה חופפת ביום וטובלת בלילה

(SUMMARY: Tosfos gives three explanations of the distinction.)

שהרי בקושי התירו לה להרחיק חפיפתה כל כך אלא משום דאי חופפת בליל טבילתה אימור לא חייפא שפיר מתוך שמהומה לביתה ממהרת לטבילתה

(a)

Explanation: With difficulty they permitted to distance Chafifah so much [from Tevilah], only because if she does Chafifah on Leil (the night of) Tevilah, perhaps she will not do it well. Since she is anxious to be with her husband, she rushes to immerse.

ופירש רש''י הא דאפשר לחוף ביום כגון בימי החול חופפת ביום וטובלת בלילה

(b)

Explanation #1 (Rashi): "This is when it is possible" to do Chafifah during the day, e.g. on a weekday. She does Chafifah during the day and immerses at night;

הא דלא אפשר לחוף ביום כגון שאירעה טבילתה במוצאי שבת ואם תחוף בע''ש תרחיק יותר מדאי מטבילתה חופפת בליל טבילתה במוצאי שבת

1.

"This is when it is not possible" to do Chafifah during the day, e.g. when Tevilah is on Motza'ei Shabbos. If she does Chafifah on Erev Shabbos, it is distanced too much from Tevilah. [Rather,] she does Chafifah on Leil Tevilah, on Motza'ei Shabbos.

וא''ת הא דפסקינן לעיל הלכתא כרב חסדא וכדמתרץ רב יימר לא קאי דהכא אמרינן דאינה חופפת ע''ש וטובלת למוצאי שבת

(c)

Question: This that we ruled above (67b) that the Halachah follows Rav Chisda, like Rav Yemar answered, does not persist, for here we say that she may not do Chafifah on Erev Shabbos and immerse on Motza'ei Shabbos!

וי''ל דאיכא לאוקמי פסק דלעיל שליל טבילתה במוצ''ש והוא יו''ט אז ודאי תחוף מע''ש ולא תפסיד עונתה הואיל ואינה יכולה לחוף בליל טבילתה ולא ביום שלפני טבילה

(d)

Answer: We can establish the ruling above when Leil Tevilah is Motza'ei Shabbos, and it is Yom Tov. Surely she does Chafifah on Erev Shabbos, and she does not lose her Onah (Leil Tevilah, a time for intimacy), since she cannot do Chafifah on Leil Tevilah, and not the day before Leil Tevilah.

מ''מ לפירוש רש''י נראה דמותר לחוף בליל טבילה אלא שטוב לה יותר לחוף ביום מפני שמהומה לביתה

(e)

Remark: In any case, according to Rashi it seems that Chafifah on Leil Tevilah is permitted, just it is better that she do Chafifah during the day, for [at night] she rushes to be with her husband.

וכן משמע מדקאמר אשה חופפת ביום ולא קאמר אשה לא תחוף אלא ביום כדקאמר אשה לא תחוף אלא בלילה

(f)

Support #1: [The Gemara] connotes like this. It says that a woman does Chafifah during the day. It does not say that she may do Chafifah only during the day, like [the other ruling] says "she may do Chafifah only at night."

וכן משמע לעיל בעובדא דבי ריש גלותא דמותר לחוף בליל טבילה

(g)

Support #2: Above, in the episode in the Reish Galusa's house, it connotes that Chafifah on Leil Tevilah is permitted;

ולא מסתבר לפלוגי משום דאיקוט מדמייתי מההוא עובדא דנדה חופפת בלילה משמע אף בלא אונס

1.

It is unreasonable to distinguish that [it was permitted only] because they quarreled, for we bring from that episode that a Nidah may do Chafifah at night. This connotes even without Ones!

ובשאלתות דרב אחאי פרשת אחרי מות [סי' צו] פירשה הא דאפשר לחוף בליל טבילה שהוא חול לא תרחיק חפיפה מטבילה כלל ואפילו אם היום כמו כן חול לא תחוף אלא בלילה

(h)

Explanation #2: The She'altos of Rav Achai (Acherei Mos 96) explained "this is when it is possible" to do Chafifah on Leil Tevilah, when [the night] is a Yom Chol. She should not distance Chafifah from Tevilah at all, even if also the day was Chol. She does Chafifah only at night;

והא דלא אפשר כגון שליל טבילה יום טוב או שבת אז תחוף ביום שלפני הטבילה

1.

"This is when it is not possible", e.g. Leil Tevilah is Yom Tov or Shabbos. Then she does Chafifah during the day before the Tevilah;

ואפילו אם יום שלפני הטבילה כמו כן יו''ט או שבת אז תחוף מערב שבת או מערב יו''ט כפסק שלמעלה דדריש מרימר דהילכתא כרב חסדא וכדמתרץ רב יימר

2.

Even if the day before the Tevilah is also Yom Tov or Shabbos, then she does Chafifah on Erev Shabbos or Erev Yom Tov like the ruling above, that Mereimar expounded that the Halachah follows Rav Chisda, like Rav Yemar answered.

ולדברי השאלתות כל זמן שתוכל אין לחוף אלא בליל טבילה

(i)

Consequence: According to the She'altos, whenever possible she should do Chafifah only on Leil Tevilah.

מיהא לפי מנהג הנשים של עכשיו ששוהות במרחץ עד הלילה מותר לחוף ביום אף לפי השאלתות

(j)

Distinction: However, according to the custom of women nowadays, that they delay in the bathhouse until the night, it is permitted even according to the She'altos;

ואינו אסור אלא לחוף מבעוד יום ולצאת מן המרחץ קודם הלילה אבל בששהתה שם עד הלילה חפיפה אריכתא היא שכל שעה עוסקת בחפיפת גופה ושערה ותבא עליה ברכה

1.

He forbids only to do Chafifah during the day and leave the bathhouse before night. However, if she stays there until night, it is a long Chafifah. As long as she engages in Chafifah of her body and hair, she should be blessed!

ועוד יש שמחמירות אע''פ שחופפת נושאות עמהן מסרק וסורקות עצמן בבית הטבילה

(k)

Remark: Also, some women are stringent, that even though she does Chafifah, they take a comb and comb themselves in the place where they immerse.

ור''ת פירש ותמה על עצמך זהו כפל מלה כלומר היאך אתה אומר דבר זה שאשה חופפת ביום וטובלת בליל מוצאי שבת והא בעינן סמוך לחפיפה טבילה

(l)

Explanation #3 (R. Tam): "You should be astounded at yourself!' is a repetition (of what was said. His next words do not object to every case of Chafifah during the day and Tevilah at night, rather, only the case just mentioned.) I.e. how can you say so, that a woman does Chafifah during the day (on Erev Shabbos) and immerses at night on Motza'ei Shabbos? (This is wrong.) We require Samuch l'Chafifah Tevilah!

ואומר ר''י דכי האי גוונא איכא בפסחים פרק כל שעה (דף כג.) ותמה על עצמך היאך חמץ אסור בהנאה כל שבעה

(m)

Objection (Ri): We find like this [expression] in Pesachim (23a) "you should be astounded at yourself! How is Chametz Asur b'Hana'ah all seven days?" (This begins a Beraisa there. It means "you cannot say the following." We can say so also here!)

1.

Note: Aruch l'Ner says that the coming Diburim DH v'Hilchesa and DH Ha are continuations of R. Tam's opinion. They appear like separate Diburim due to a printing mistake.

2)

TOSFOS DH v'Hilchesa Ishah Chofefes b'Yom v'Toveles b'Laylah

תוספות ד"ה והלכתא אשה חופפת ביום וטובלת בלילה

(SUMMARY: Tosfos continues the Perush of R. Tam.)

פי' בערב שבת וטובלת במוצאי שבת והלכתא אשה לא תחוף אלא בלילה פירוש במוצאי שבת ולא תמהר לחוף בערב שבת

(a)

Explanation #3 (cont.): [The Halachah is that] She does Chafifah on Erev Shabbos and immerses on Motza'ei Shabbos. And, the Halachah is that she does Chafifah only at night, i.e. on Motza'ei Shabbos, and she does not rush to do Chafifah on Erev Shabbos.

3)

TOSFOS DH Ha d'Efshar

תוספות ד"ה הא דאפשר

(SUMMARY: Tosfos continues the Perush of R. Tam.)

לחוף במוצאי שבת שהוא חול תחוף בו ולא תמהר לחוף מערב שבת

(a)

Explanation #3 (cont.): [This is when it is possible] to do Chafifah on Motza'ei Shabbos, for it is not Yom Tov, she does Chafifah then, and does not rush to do it on Erev Shabbos;

והא דלא אפשר לחוף במוצאי שבת ליל טבילתה כגון שהוא יום טוב חופפת מערב שבת אף על פי שטבילתה למוצאי שבת או ליל שני בשבת והם שני ימים טובים אחר השבת

1.

And this [other law] is when it is not possible to do Chafifah on Motza'ei Shabbos, which is Leil Tevilah, e.g. it is Yom Tov. She does Chafifah on Erev Shabbos, even though her Tevilah is on Motza'ei Shabbos or Sunday night, and there are two days of Yom Tov after Shabbos;

ולא איירי כלל הש''ס באיסור חפיפה שחרית וטבילה ערבית בלא הפסקת יום

2.

The Gemara does not discuss at all the Isur of Chafifah in the morning and Tevilah at night without a [full] day in between.

וכן לא איירי באיסור חפיפת לילה

3.

Similarly, it does not discuss the Isur of Chafifah at night.

ואומר ר''י דאם אירע טבילתה ליל תשעה באב אסורה לטבול דלית הלכתא כהך ברייתא דכל כתבי הקדש (שבת קיא.) דכל חייבי טבילות טובלין כדרכן בין בט' באב בין ביה''כ

(b)

Pesak (Ri): If Leil Tevilah falls on Tish'ah b'Av, it is forbidden to immerse, for the Halachah does not follow the Beraisa in Shabbos (111a) that anyone obligated to immerse, he immerses normally, whether on Tish'ah b'Av or Yom Kipur;

אלא קי''ל כרבי חנינא סגן הכהנים דאמר סוף פרק קמא דתענית (דף יג.) כדי הוא בית אלהינו לאבד עליו טבילה אחת בשנה

1.

Rather, we hold like R. Chanina Segan ha'Kohanim, who says in Ta'anis (13a) that the Beis ha'Mikdash is worthy that we lose one Tevilah [due to mourning its loss] in a year;

ואומר עלה בירושלמי בפ''ב דביצה אורי רבי לוי כהדא דרבי חנינא סגן הכהנים

(c)

Support #1: It says about this in the Yerushalmi in Beitzah that R. Levi ruled like R. Chanina Segan ha'Kohanim's teaching.

ועוד יש לפרש דההיא דכל כתבי בימי התנאים שהיו עסוקים בטהרות והיו צריכים ביום תשעה באב להתעסק בטהרות לפיכך טובלת מבערב

(d)

Support #2: Also, we can say that the Gemara in Shabbos [permitted immersing on Tish'ah b'Av) in the days of the Tana'im, when they needed to engaged in Taharos on Tish'ah b'Av. Therefore, she was permitted to immerse at night;

אבל בזמן הזה דלבעלה דוקא אפשר לה לחוף ולטבול במוצאי תשעה באב

1.

Nowadays that she immerses only for her husband [and Bi'ah is forbidden on Tish'ah b'Av], she can do Chafifah and immerse on Motza'ei Tish'ah b'Av;

ואם אין לה פנאי לרחוץ ולחוף בלילה תרחוץ ותחוף ערב תשעה באב כדי שיהיה בקל לה עדיין לחוף קצת מוצאי תשעה באב ולטבול:

2.

If she will not have time to bathe and do Chafifah at night, she bathes and does Chafifah Erev Tish'ah b'Av, so it will be easy for her to do a little Chafifah on Motza'ei Tish'ah b'Av and immerse.

68b----------------------------------------68b

4)

TOSFOS DH Amru Lo Harei Zu b'Chezkas Taharah

תוספות ד"ה אמרו ליה הרי זו בחזקת טהרה

(SUMMARY: Tosfos explains why we challenge only R. Yehudah.)

וא''ת תקשה דרבי יוסי דהכא דקאמר דסגי לה בהפרשה שחרית

(a)

Question: We should challenge R. Yosi! Here he says that it suffices to separate in the morning;

אדרבי יוסי דפרק בא סימן (לעיל דף נג.) דקאמר ומה אילו נדה שלא הפרישה בטהרה מן המנחה ולמעלה לא תהא בחזקת טומאה אלמא בעי הפרשה מן המנחה ולמעלה

1.

Above (53a), R. Yosi said "if a Nidah did not separate in Taharah from [the time of] Minchah and onwards, does she not have Chezkas Tum'ah?!" This shows that she must separate from Minchah and onwards! (Meforshim argue about whether this is Minchah Ketanah (two and a half hours before night), Plag ha'Minchah (one and a quarter hours before night), or shortly before Bein ha'Shemashos).

ויש לומר דהתם מיירי כשהפרישה ביום שראתה בו שחרית והכא מיירי בבדקה שחרית ומצאה טהורה

(b)

Answer: There, we discuss when she separated on the day that she saw [blood] in the morning. Here we discuss when she checked in the morning and found that she is Tehorah.

וקשה דאם כן כי פרכינן לרבי יהודה אילו ידיה בעיניה כל בין השמשות וכו' לימא ר' יוסי לנפשיה דהא איהו נמי מצריך הפרשה מן המנחה ולמעלה כשהפרישה ביום שראתה

(c)

Question: If so, when we challenge R. Yehudah "if her hand was in her eyes (she was checking) all of Bein ha'Shemashos...", R. Yosi should challenge himself, for also he requires separating after Minchah when she separated on the day that she saw!

ומה מועיל עיכוב זה שמא עם סילוק ידיה ראתה

1.

How does it help to delay [separating until the time of Minchah]? Perhaps she saw right after removing her hand!

וי''ל דלנפשיה לא קשה דכיון דהוחזקה רואה שחרית דין הוא להצריכה הפרשה מן המנחה ולמעלה בלא חומרא אלא מן הדין

(d)

Answer: It is not difficult for him. Since she was established to see the morning, it is proper to obligate her to separate from Minchah and onwards, without a stringency, rather, based on letter of the law;

ואין לנו להחמיר ולספק שמא עם סילוק ידיה ראתה להצריכה בדיקה בסוף היום

1.

We should not be stringent and say that perhaps she saw right after removing her hand, to obligate Bedikah at the end of the day;

אבל רבי יהודה שבא להחמיר ולספק דאפילו בשלא ראתה שחרית אלא בבדקה עצמה ומצאה טהורה הוא מצריך הפרשה גם בסוף היום היה לו להחמיר ולבדוק מספק שמא עם סילוק ידיה ראתה

2.

However, R. Yehudah comes to be stringent and consider it a Safek. Even when she did not see in the morning, rather, she checked and found herself Tehorah, he obligates separating also at the end of the day. He should be stringent to obligate her to check, lest she saw right after removing her hand!

5)

TOSFOS DH Aval Halachah k'R. Eliezer

תוספות ד"ה אבל הלכה כרבי אליעזר

(SUMMARY: Tosfos explains the source to say so.)

אע''ג דאין למדין הלכה מפי תלמוד

(a)

Implied question: We do not rule based on [what it says in a Mishnah or Beraisa, about whom the Halachah follows]!

הא פסקינן בפ''ק לעיל (דף ז:) כרבי אליעזר בארבע והא חד מינייהו:

(b)

Answer: We rule above (7b) like R. Eliezer in four [places in Taharos] and this is one of them.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF