1)

TOSFOS DH vChosheshes li'Re'iyasah

תוספות ד"ה וחוששת לראייתה

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations about how she is concerned for it.)

פרש''י לענין מעת לעת

(a)

Explanation #1 (Rashi): [She is concerned for her sighting] regarding me'Es la'Es.

אע''ג דקי''ל כרבי דוסא דאשה שיש לה וסת דיה שעתה

1.

Implied question: We hold like R. Dosa, that a woman who has a Veses is Dayah Shaitah!

שלא בשעת וסת מודה דמטמא למפרע

2.

Answer: Not at the time of her Veses, he agrees that she is Metamei retroactively.

ועוד י''ל דהכא מיירי לענין שתהא מקולקלת למניינה:

(b)

Explanation #2: Here we discuss that she is confused about her count (when she began the days of Nidah].

2)

TOSFOS DH Alma Vestos d'Oraisa

תוספות ד"ה אלמא וסתות דאורייתא

(SUMMARY: Tosfos justifies the inference.)

השתא סבר הא דנקט ראתה לאשמועינן דחוששת לראייתה ולא חשבינן לה כאילו ודאי ראתה מזמן הוסת

(a)

Explanation: Now we are thinking that it mentioned that she saw to teach that she is concerned for her sighting, and we do not consider her like one who Vadai saw from the time of the Veses;

וה''ה דכי לא ראתה חוששת

1.

The same applies when she did not see, she is concerned.

ואם תאמר היאך רוצה להוכיח דוסתות דאורייתא והלא אפי' אי וסתות דרבנן כיון דראתה עכשיו טמאה גם מזמן הוסת מספק

(b)

Question: How does However, want to prove that Vestos d'Oraisa? Even if Vestos d'Rabanan, since she saw now, she is Temei'ah also from the time of the Veses, due to Safek!

וי''ל הני מילי לטהרות אבל מקולקלת למניינה לא הויא

(c)

Answer: That is only for Taharos, but she is not confused about her count.

3)

TOSFOS DH Alma Vestos d'Rabanan

תוספות ד"ה אלמא וסתות דרבנן

(SUMMARY: Tosfos resolves this with Rav Huna's teaching above.)

וא''ת דלעיל (דף טו.) אמר רב הונא לא שנו אלא שלא הגיע שעת וסתה כו' אלמא וסתות דאורייתא

(a)

Question: Above (15a), Rav Huna said "this is only when the time of her Veses did not come...", and [the Gemara said] "this shows that Vestos d'Oraisa"!

וי''ל דהכא קאמר משמיה דרב וליה לא ס''ל ואליבא דרב איכא לקמן ב' לשונות

(b)

Answer #1: Here he said in the name of Rav, but he himself disagrees. According to Rav there are two versions below.

אי נמי לעיל אתי כלישנא קמא דהכא

(c)

Answer #2: Above is like the first version here.

4)

TOSFOS DH Rav Nachman bar Yitzchak Amar b'Vestos Gufaihu Pligi

תוספות ד"ה ורב נחמן בר יצחק אמר בוסתות גופייהו פליגי

(SUMMARY: Tosfos rules that Vestos d'Rabanan.)

נראה דהלכה דוסתות דרבנן

(a)

Pesak: Vestos d'Rabanan.

דהא רב נחמן בר יצחק דהוא בתראה אית ליה דלרב וסתות דרבנן ובפ' יש בכור (בכורות דף מט:) פסיק כרב באיסורי

(b)

Source #1: Rav Nachman bar Yitzchak, who is Basra, holds that according to Rav, Vestos d'Rabanan, and in Bechoros (49b), we rule like Rav [when he argues with Shmuel] in Isurim.

ועוד דקיימא לן כר' יהושע דבסמוך לגבי רבי אליעזר וכחכמים לגבי ר' מאיר

(c)

Source #2: We hold like R. Yehoshua (who holds that Vestos d'Rabanan) below against R. Eliezer, and like Chachamim against R. Meir.

ואע''ג דתנן בפ' בנות כותים (לקמן דף לט.) ברישא דהיתה במחבא הגיע שעת וסתה ולא בדקה טמאה

(d)

Implied question: Below (39a), in the Reisha of the Mishnah of one who was hiding, it says that if the time of her Veses came and she did not check, she is Temei'ah!

מ''מ נראה דהלכה הוי וסתות דרבנן כדפרישית

(e)

Answer: In any case, it seems that the Halachah is that Vestos d'Rabanan, like I explained;

ועוד דאיכא דמוקי לה בפרק בנות כותים (שם) כרבי מאיר

1.

Further, some establish [even the Reisha, on 39a] like R. Meir [and Chachamim disagree].

וכן פסק בשאלתות דרב אחאי ור''ח

(f)

Support (for Pesak): Also the She'altos [rules that Vestos d'Rabanan], and also R. Chananel.

הילכך אשה שיש לה וסת ולא בדקה בשעת וסתה ואח''כ בדקה ומצאתה טהורה טהורה לבעלה

(g)

Consequence: A woman who has a Veses and did not check himself at the time of her Veses, and afterwards she checked herself and found that she is Tehorah, she is Tehorah to her husband;

ומיהו נראה לכתחלה צריכה לבדוק בשעת הוסת

1.

However, it seems that l'Chatchilah she must check at the time of the Veses.

5)

TOSFOS DH u'Mar Savar Vestos d'Rabanan

תוספות ד"ה ומר סבר וסתות דרבנן

(SUMMARY: Tosfos explains that we discuss when she felt the blood leave the wound.)

נראה דדוקא במרגשת שבא דם זה מן המכה ואפ''ה אם זמן וסת הוא אי וסתות דאורייתא חיישינן שמא גם מן המקור בא הדם

(a)

Explanation: It seems that [she is Tehorah] only when she feels that this blood came from the wound, and even so, if it is the time of her Veses, or Vestos d'Oraisa, we are concerned that the blood came from the Makor;

אבל אם אינה מרגשת יציאת דם מן המכה טמאה לכ''ע אם הוא זמן וסתה

1.

However, if she does not feel the blood leaving the wound, all agree that she is Temei'ah if it is the time of her Veses.

דאי לאו הכי וכי לעולם לא תהא נדה והלא קודם מכה הוה לה וסת

2.

Proof: If not, will she never be Nidah? Before the wound, she had a Veses!

6)

TOSFOS DH b'Makor Mekomo Tamei ka'Mipalgei

תוספות ד"ה במקור מקומו טמא קמיפלגי

(SUMMARY: Tosfos shows that we cannot say that the Makor is Tamei without a tradition.)

ורשב''ג לטעמיה בריש תינוקת (לקמן דף סו.)

(a)

Explanation: R. Shimon ben Gamliel teaches like he taught elsewhere (below, 66a, that blood of a wound that comes from the Makor is Tamei).

ואע''ג דטומאת בית הסתרים היא

(b)

Implied question #1: It is Tum'as Beis ha'Starim!

ובפרק דם הנדה (לקמן נה:) אמר נמי דדם בעי רביעית והכא קאמר טמא אע''ג דליכא רביעית כדאמרינן בפ' יוצא דופן (לקמן דף מא:) מקור שהזיע כב' טיפי מרגליות טמאה

(c)

Implied question #2: Below (55b), we say that blood [of a wound] requires a Revi'is [to have Tum'ah]. Here we say that it is Tamei, even though there is not a Revi'is, like it says below (41b) that if two [tiny] drops like pearls exuded from the Makor, she is Temei'ah!

שמא הכא הלמ''מ הוא תדע שהמקור טמא והאשה טהורה

(d)

Answer: Perhaps here it is a tradition from Sinai that the Makor is Tamei and she is Tehorah.

7)

TOSFOS DH Beis Shamai Omrim Beis Edim Al Kol Tashmish

תוספות ד"ה ב''ש אומרים צריכה ב' עדים על כל תשמיש

(SUMMARY: Tosfos explains that Beis Hillel argue only about allowing used Edim.)

פרש''י ב' עדים חדשים א' לפני תשמיש ואחד לאחר תשמיש ומצנעת עד הבקר

(a)

Explanation #1 (Rashi): She needs two new Edim - one before Bi'ah, and one after Bi'ah. She hides it away until morning [and then looks at it];

ובה''א דיה בב' עדים כל הלילה אחד לפני תשמיש ראשון ואחד לאחר תשמיש אחרון

1.

Beis Hillel say, two Edim suffice for her for the entire night- one before the first Bi'ah, and one after the last Bi'ah.

וקשה דלפני תשמיש לא בעו חדשים אלא צנועות

(b)

Question #1: Before Bi'ah, only Tzenu'os require new Edim!

ועוד קשה מה שפירש לב''ה דלא מצרכי לבדוק בכל תשמיש דלעיל אמר דאינן צנועות עד שבודקות בו לפני תשמיש זה בודקות בו לפני תשמיש אחר

(c)

Question #2: Rashi explained that Beis Hillel do not require checking for each Bi'ah. Above, we said that women who are not Tzenu'os, the same Ed they used before this Bi'ah, they use before another Bi'ah;

משמע דבכל תשמיש בודקות

1.

Inference: They check before every Bi'ah!

מיהו הא י''ל בודקות בתשמיש אחר שבלילה שניה

(d)

Answer (to Question #2): We could say that [women who are not Tzenu'os, the same Ed they used before Bi'ah,] they use before Bi'ah on another night.

ועוד קשה מה יודעת מתי שימש באחרונה שתבדוק אחריו

(e)

Question #3: How does she know what will be the last Bi'ah, to check after it?

ואם היתה בודקת בשחר כשהיא עומדת

1.

Suggestion: She checks in the morning, when she rises [from the bed].

א''כ אינה בודקת סמוך לתשמיש לידע אם בועל בנדות לטמא בועלה ז'

2.

Rejection: If so, she does not check right after Bi'ah, to know if he was Bo'el Nidah to be Metamei him for seven days!

ועוד קשה דקאמר ב''ש שמא תחפנה שכבת זרע בביאה שניה

(f)

Question #4: Beis Shamai say "perhaps semen will cover [a drop of blood] in the second Bi'ah;

היה לו לומר בביאה אחרונה כיון דלב''ה אינה בודקת עד לאחר תשמיש אחרון

1.

They should have said "in the last Bi'ah", since Beis Hillel hold that she does not check until after the last Bi'ah!

ועוד דב''ה נקט נימוק וב''ש נקט לישנא אחרינא שמא תחפנה

(g)

Question #5: Beis Hillel said "Nimok" (perhaps blood was dissolved in semen), and Beis Shamai used a different expression, lest [semen] cover [a drop];

היה לו לב''ש נמי למינקט נימוק כיון דקאי על דם שברחם ולא על הדם שעל העד דהא בית הלל לא מצרכי בדיקה אחר תשמיש ראשון

1.

Also Beis Shamai should have discussed "Nimok", since they discuss blood in the womb, and not on the Ed, for Beis Hillel do not require Bedikah after the first Bi'ah! (This Dibur continues on Amud B.)

16b----------------------------------------16b

ועוד דקאמר מדברי כולן נלמד בעל נפש לא יבעול וישנה פירוש בלא בדיקה בינתים אפילו לבעלה גרידא

(h)

Question #6: It says "from all of their words, we learn that a Ba'al Nefesh (pious person) should not have Bi'ah and repeat (another Bi'ah), i.e. without checking in between, even [not for Taharos, rather,] just for her husband;

הא לב''ה אף לטהרות לא צריכה בדיקה

1.

Beis Hillel do not require [checking] even for Taharos!

ונראה לר''י כפירוש רשב''ם דלב''ש צריכה ב' עדים חדשים אחר תשמיש אחד לו ואחד לה

(i)

Explanation #2 (Ri, Rashbam): Beis Shamai require two new Edim after Bi'ah - one for him, and one for her;

והא דקתני צריכה היינו כלומר שהיא מכינה כדתנן בנות ישראל משמשות בב' עדים אחד לו ואחד לה

1.

The Mishnah says "she needs." This means that she prepares, like the Mishnah teaches "Benos Yisrael have Bi'ah with two Edim - one for him, and one for her;

אע''ג דלפני תשמיש אינה צריכה חדש אלא צנועות

2.

Implied question: Only Tzenu'os require a new Ed before Bi'ah!

היינו לפי שאין העד מלוכלך כ''כ אבל לאחר תשמיש שמלוכלך בשכבת זרע צריכות בכל פעם חדש

3.

Answer: This is because the Ed is not so dirty. However, after Bi'ah, it is dirty with semen. They need a new Ed every time.

וב''ה אומרים דיה בב' עדים כל הלילה מודים שצריכה בדיקה אחר כל תשמיש אך דלא מצרכי חדש

(j)

Explanation #2 (cont.): Beis Hillel say, two Edim suffice for the entire night. They agree that she must check after every Bi'ah, but they do not require new [Edim];

וטעמא משום דאחר תשמיש איכא רוב לכלוך משכבת זרע ואין ריוח בעד חדש ואפשר דאפילו צנועות לא בעו חדש לאחר תשמיש והשתא אתי שפיר הכל

1.

The reason is because after Bi'ah, there is much filth from semen, and there is no gain from using a new Ed. Perhaps even Tzenu'os do not require new [Edim] after Bi'ah. Now, everything is fine.

8)

TOSFOS DH Lo Yiv'ol v'Yeshaneh

תוספות ד"ה לא יבעול וישנה

(SUMMARY: Tosfos explains the stringency and the support from the Beraisa.)

פירוש אם לא יבדוק דשמא מחמת חימוד תשמיש ראשון ראתה

(a)

Explanation: [He should not have a second Bi'ah] unless he checks, lest due to desire of Bi'ah she saw;

ודוקא בעל נפש דר' זירא ידע נמי דלבעלה לא בעיא בדיקה

1.

This is only for a Ba'al Nefesh, for also R. Zeira knew that Bedikah is not needed for her husband.

ורבא אמר אפי' בעל נפש לא דלמא לבו נוקפו ופורש

2.

Rava said that even a Ba'al Nefesh should not [be stringent for this], lest he will be worried and refrain.

וא''ת ומאי מייתי תניא נמי הכי דלמא ברייתא לא מיירי בבעל נפש אלא בסתם בני אדם או בביאה ראשונה

(b)

Question: How does the Beraisa support this? Perhaps the Beraisa does not discuss a Ba'al Nefesh, rather, Stam people, or the first Bi'ah!

וי''ל דאבל לבעלה מותרת משמע היתר גמור לכל העולם ואפי' בביאה שניה

(c)

Answer: "However, she is permitted to her husband" connotes a total Heter for everyone, even for the second Bi'ah.

9)

TOSFOS DH Badkah v'Avad ha'Ed

תוספות ד"ה בדקה ואבד העד

(SUMMARY: Tosfos brings two explanations about when she checked.)

לפירוש רשב''ם ה''פ בדקה לפני תשמיש ואבד העד לפני תשמיש אסורה לשמש עד שתבדוק פעם שניה

(a)

Explanation #1 (Rashbam): She checked before Bi'ah and the Ed was lost before Bi'ah. She may not have Bi'ah until she checks a second time;

אבל לאחר תשמיש אפילו לא אבד העד צריכה לעולם בדיקה לפני תשמיש

1.

However, after Bi'ah, even if the Ed was not lost, she must check before [another] Bi'ah.

ור''א פריך ממתני' שפיר אע''ג דמתני' לא איירי בעד שלפני תשמיש אלא בשל אחר תשמיש

2.

R. Ila asks properly from our Mishnah, even though our Mishnah does not discuss the Ed before Bi'ah, rather, the Ed after Bi'ah. (The Ed after Bi'ah is like an Ed before the next Bi'ah, and our Mishnah does not require that she see it before the next Bi'ah

א''נ מיירי הכא בעד שאחר תשמיש אם אבד אסורה לשמש עד שתבדוק אפי' אם רוצה לשמש מיד אחר תשמיש ראשון

(b)

Explanation #2: Here we discuss the Ed after Bi'ah. If it was lost, it is forbidden to have Bi'ah until she checks, even if he wants to have Bi'ah immediately after the first Bi'ah;

אבל אם לא אבד מותרת כי למה תבדוק ב' פעמים מיד זה אחר זה

1.

However, if it was not lost, she is permitted. Why should she check twice, once immediately after the other?

10)

TOSFOS DH Mal'ach ha'Memuneh Al ha'Herayon

תוספות ד"ה מלאך הממונה על ההריון

(SUMMARY: Tosfos explains that this angel is not appointed over birth.)

אבל על הלידה אין שום מלאך ממונה כדאמר בריש תענית (דף ב.) ג' מפתחות בידו של הקב''ה של חיה ושל גשמים ושל תחיית המתים

(a)

Distinction: However, there is no angel appointed over birth, like it says in Ta'anis (2a) that there are three keys in Hash-m's hand - of birth, rain and Techiyas ha'Mesim;

והנהו שלש מפתחות נמי פעמים מוסרין לשליח לפי שעה שהרי אליהו היה בידו מפתח של גשמים והחייה המת וכן אלישע וכמה צדיקים

1.

Also these three keys, sometimes he hands them over to a Shali'ach tmp, for Eliyahu had in his hand the key of rain, and he revived a Mes, and also Elisha and several Tzadikim [revived Mesim];

ואף ברי (איוב לז) שהוא שר מטר אין עושה אלא ברשות הקב''ה

2.

Af Beri, the minister of rain, acts only with Hash-m's permission.

11)

TOSFOS DH ha'Kol bi'Ydei Shamayim Chutz mi'Yir'as Shamayim

תוספות ד"ה הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Kesuvos.)

ובאלו נערות (כתובות ל.) דאמר הכל בידי שמים חוץ מצינים ופחים

(a)

Implied question: In Kesuvos (39a) it says that everything is bi'Ydei Shamayim, except for chills and fevers!

הכא איירי בתולדות האדם ובמדותיו והתם מיירי במאורעות כגון חלאים ופורעניות דהכל נגזר עליו ואינו יכול ליזהר

(b)

Answer: Here we discuss a person's dispositions and traits. There we discuss happenings, like illnesses and punishments. Everything is decreed on him and he cannot be careful;

כדאמר בחולין (דף ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אא''כ מכריזין עליו מלמעלה חוץ מצינים ופחים שיכול לשמור עצמו

1.

It says in Chulin (7b) that one does not stub his finger below, until it is announced about him from above, except for chills and fevers, from which he can guard himself.

וא''ת והא חזקיה חזא דהוו ליה בני דלא מעלו (ברכות י.) אלמא דנגזר קודם לידה שלא יהיו יראי שמים

(c)

Question: Chizkiyah [ha'Melech] saw (through Ru'ach ha'Kodesh) that he will have an improper son. This shows that it [can be] decreed before birth that people will not fear Shamayim!

וי''ל דהראהו מה שעתיד להיות ועוד דהרבה דברים תלוי במזל

(d)

Answer: They showed him what will be in the future. Further, many things depend on Mazel. (Maharam - we asked that Chizkiyah knew through prophecy that his son will be a Rasha, i.e. this was bi'Ydei Shamayim. We answer that based on his Mazel, he knew that his children will be Resha'im. Below, Tosfos explains why what depends on Mazel is not called bi'Ydei Shamayim.)

כדאמר בשילהי שבת (דף קנו.) מאן דאיתיליד בצדק יהא צדקן במצות דאיתיליד בשבת מתקרי קדישא וכן הא דאמרי כלדאי לאמיה דרב נחמן בר יצחק בריך גנבא ליהוי (שם:)

1.

It says in Shabbos (156a) that one who is born in the Mazal of Tzedek will be a Tzadkan in Mitzvos (give Tzedakah). One who is born on Shabbos will be called Kadosh. Also, astrologers told Rav Nachman's mother "your son will be a thief."

דאין (הגהת מהר"מ) זה בידי שמים כי אין הקב''ה רוצה לשנות הילוך המזלות

2.

This is not [called] bi'Ydei Shamayim, because Hash-m does not want to change the motion of the Mazalos.

12)

TOSFOS DH Sar ha'Nargan

תוספות ד"ה שר הנרגן (הגהת מהרש"א)

(SUMMARY: Tosfos brings the Aruch's explanation.)

פירש בערוך שמתרעמים עליו אפילו (הגהת ערול לנר) בבית המשתאות:

(a)

Explanation (Aruch): They complain about him even in the drinking house.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF