NIDAH 13 - dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and he is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

1)

TOSFOS DH Kol ha'Yad ba'Anashim Tikatzetz

תוספות ד"ה כל היד. באנשים תקצץ

(SUMMARY: Tosfos discusses how one may check.)

ואם צריך לבדוק יבדוק בצרור או בחרס כדאמר בגמ'

(a)

Explanation: If he needs to check, he checks with a pebble or earthenware (but not with his hand), like it says in the Gemara.

וא''ת הא לקמן אמר דלמטה מעטרה מותר והיינו בפי האמה ושם הוא בודק עצמו

(b)

Question: Below, it says that below the crown [on the Ever] is permitted, i.e. at the opening of the Ever, and this is where he checks himself!

וי''ל דגם למעלה לצד הגוף צריך לבדוק שמא הלך שם טפת קרי

(c)

Answer #1: One must check also above, towards the body, lest a drop of semen went there.

א''נ אפי' מעטרה ולמטה לא שרי אלא להשתין משום ניצוצות או משום בית הכנסת אבל כדי לבדוק עצמו לא

(d)

Answer #2: Even from the crown and below, it is permitted [to touch] only when urinating, due to drops (if they fall on his feet, others might see them and assume that he is sterile and malign his children's lineage), or due to a Beis ha'Keneses (lest urine fall on it), but not for checking himself.

2)

TOSFOS DH Ochez veha'Tanya R. Eliezer Omer v'Chulei

תוספות ד"ה אוחז והתניא רבי אליעזר אומר כו'.

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

ואם תאמר לימא הא דקאמר אוחז ובולע היינו למטה מעטרה דשרי

(a)

Question: He should say that "he holds [the Ever] and swallows" is from below the crown, which is permitted!

וי''ל אם יניח הזרע לבא עד פי האמה שוב לא יוכל לעכבו

(b)

Answer #1: If he lets semen come [inside the Ever] up to the opening, he will not be able to stop it [from leaving].

אי נמי כיון שאוחז באמה בדוחק שלא יצא זרע יש הרהור אפי' למטה מעטרה

(c)

Answer #2: Since he holds the Ever tightly so that semen will not leave, there is Hirhur (lustful thoughts) even from [touching] below the crown.

וא''ת ומאי פריך מר' אליעזר והלא רבנן פליגי עליה ושרו

(d)

Question #1: What was the question from R. Eliezer? Rabanan argue with him, and permit!

וכן לקמן מאי פריך אדרב יהודה מרבי אליעזר

(e)

Question #2: Also below, what was the question against Rav Yehudah from R. Eliezer?

וי''ל דרבנן לא שרו אלא במשתין משום לעז ממזרות אבל לצורך ד''א אסרי

(f)

Answer #1: Rabanan permit only for urinating, due to La'az of Mamzerus. They forbid for other needs;

ורב יהודה נמי היה עומד במקום גבוה דליכא ניצוצות ולא היה אוחז אלא כדי שלא יפול מי רגלים על הכותל ובהא לא שרו רבנן

1.

Also Rav Yehudah was standing on a high place, where there is no concern for drops. He held only lest urine fall on the wall. Rabanan do not permit this.

אי נמי לסוף הודו חכמים לדברי ר' אליעזר

(g)

Answer #2: In the end, Rabanan admitted to R. Eliezer.

מדאמר בפרק כיצד מברכין (ברכות דף מ.) אין מי רגלים כלין אלא בישיבה או בעפר תיחוח או במקום גבוה והיינו כרבי אליעזר אבל אוחז באמה לא קאמר אע''ג דמסתמא כמו כן כלין

(h)

Source #1: It says in Brachos (40a) that [the last drops of] urine finishes only if one was sitting, or [standing] in loose earth or on a high place. (If not, he fears lest it drip on his feet, and he stops early.) This is like R. Eliezer. It does not say that one may hold the Ever, even though presumably, also in this case [the urine] finishes!

ולקמן בפירקין (דף טז:) שלש שנאתי וחשיב אוחז באמה ומשתין ולא הוזכר שם רבי אליעזר

(i)

Source #2: Below (16b) it says "there are three that I hate...", and it counts one who holds the Ever while urinating, and R. Eliezer's name is not mentioned there.

3)

TOSFOS DH veha'Lo Nitzotzos Nitazin

תוספות ד"ה והלא ניצוצות ניתזין

(SUMMARY: Tosfos explains why it does not suffice to rub the drops off his feet.)

וא''ת וישפשף בידו כדאמרי' בפ' אמר להם הממונה (יומא ל.) דמצוה לשפשף

(a)

Question: He should rub with his hand, like we say in Yoma (30a) that it is a Mitzvah to rub (to avoid La'az)!

וי''ל דכשאין אוחז איכא רוב ניצוצות ולא סגי בשפשוף

(b)

Answer: When he does not hold, there are many drops, and it does not suffice to rub;

אבל באוחז ליכא אלא מעט וסגי בשפשוף

1.

When he holds, there is only a little, and it suffices to rub;

דאי הוה סגי בשפשוף אף כשאינו אוחז גם רבנן לא הוו שרו

2.

If it sufficed to rub even when he does not hold, Rabanan would not permit [holding]!

4)

TOSFOS DH v'Ya'amod bi'Mekom Gavoha

תוספות ד"ה ויעמוד במקום גבוה

(SUMMARY: Tosfos discusses where one may urinate onto hard land.)

ואפילו בקרקע קשה

(a)

Explanation: [Standing on a high place helps] even on hard land.

והא דאמר בפרק מומין אלו (בכורות דף מד:) לא ישתין לא על גבי מקום קשה ולא על גבי כלי דאמר רב הני מודרי דבבל מהדרי מיא לעין עיטם

(b)

Implied question: It says in Bechoros (44b) that one may not urinate on a hard place, and not on a Kli, for Rav taught that sloped places in Bavel return water to Ein Eitam (the source of the Mikveh in which the Kohen Gadol immerses)!

וי''ל דהתם מיירי סמוך לפרת שהיא גבוה מכל הנהרות כדאמרינן (בכורות דף נה.) כל הנהרות למטה משלש נהרות ושלש נהרות למטה מפרת

(c)

Answer: There it discusses close to the Pras river, which is higher than all [other] rivers, like we say (Bechoros 55a) that all rivers are below three rivers, and [those] three rivers are below the Pras;

ומפרת שהוא גבוה מכולם יורד לעין עיטם שהוא גבוה כדאמרי' (זבחים דף נד:) סבור למבנייה בעין עיטם דמדלי טפי

1.

From the Pras, which is higher than all of them, it descends to Ein Eitam, which is high, like we say (Zevachim 54b), that one would think to build [the Beis ha'Mikdash] on Ein Eitam, which is highest;

אבל רחוק מפרת או אפילו לתוך שאר נהרות שרי

2.

However, far from the Pras, or even into other rivers, one may [urinate on a hard place or on a Kli].

5)

TOSFOS DH Im Hayah Nasuy Mutar

תוספות ד"ה אם היה נשוי מותר

(SUMMARY: Tosfos explains what was special about Rebbi.)

ובפ' כל כתבי (שבת דף קיח:) דקאמר דקרי ליה לרבי רבינו הקדוש שלא הניח ידו למטה מאבנטו

(a)

Citation (Shabbos 118b): They called Rebbi "Rabbeinu ha'Kadosh" because he did not put his hand below his belt! (Aruch l'Ner, Magen Avraham - Tosfos understands "below his belt" to mean touching the Ever.)

היינו רבותא שהיה נשוי והיה מחמיר על עצמו:

(b)

Explanation: This was the Chidush, for he was married, and he was stringent for himself.

1.

Note: Perhaps Tosfos teaches that the Gemara there holds like Rav Nachman, that it is permitted for married men.

13b----------------------------------------13b

6)

TOSFOS DH ha'Maksheh Atzmo l'Da'as Yehei b'Niduy

תוספות ד"ה המקשה עצמו לדעת יהא בנדוי

(SUMMARY: Tosfos explains that others must put him in Niduy.)

אינו מנודה מעצמו אלא כלומר חייבים לנדותו

(a)

Explanation: He is not excommunicated automatically. Rather, [others] are obligated to excommunicate him;

כדאמרי' בפ''ק דקדושין (דף כח:) עד היכן הוא גלגול שבועה עד שיאמר השבע לי שאין עבדי אתה ההוא שמותי משמתינן ליה דתניא הקורא לחברו עבד יהא בנדוי

1.

We say in Kidushin (28b) "what is the extent of Gilgul Shevu'ah? It is up to saying "swear to me that you are not my slave." [We ask] "we excommunicate him [for saying so]", for a Beraisa says that one who calls his colleague a slave will be in Niduy!

משמע דיהא בנדוי היינו דמשמתינן ליה

2.

Inference: "He will be in Niduy" means that we put him in Niduy.

7)

TOSFOS DH Bein b'Yad Bein b'Regel

תוספות ד"ה בין ביד בין ברגל

(SUMMARY: Tosfos explains how this is done.)

היינו דמשפשף מילתו' ביד או ברגל

(a)

Explanation: He rubs his Ever with his hand or leg.

8)

TOSFOS DH Kashim Gerim l'Yisrael k'Sapachas

תוספות ד"ה קשים גרים לישראל כספחת

(SUMMARY: Tosfos discusses why they are problematic for Yisrael.)

מה שמקשה רש''י דלא חשיב בסוטה ערבות דערב רב

(a)

Question (Rashi): In Sotah (37b), when it mentions Arvus (there were 48 Brisos on every Mitzvah, for each of 603,550 Yisraelim, for everyone is responsible for everyone else), why isn't the Eruv Rav included? (If they were, there would be much more!)

1.

Note: Based on this question, Rashi rejected an explanation that [converts] are problematic for Yisrael because we are responsible for them [and they do not do all the Mitzvos properly].

י''ל לפי שלא ידע חשבונן

(b)

Answer: The number of the Eruv Rav is not known. (The Gemara said the number that is known.)

מיהו במכילתא אמר דערב רב היו כפלים כיוצאי מצרים

(c)

Question: The Mechilta says that the Eruv Rav were twice the number of [Bnei Yisrael] who left Mitzrayim. (The number was known!)

ור''י מפרש דלפיכך קשים שמטמעים בישראל ואמר בפ' עשרה יוחסין (קדושין דף ע:) אין שכינה שורה אלא על משפחות המיוחסות שבישראל

(d)

Explanation: [Converts] are problematic because they intermarry with Yisrael, and it says in Kidushin (70b) that the Shechinah dwells only on families of Yisrael with good lineage.

וכן נראה דהתם על ההיא מילתא מייתי דר' חלבו: [וע''ע תוס' יבמות מז: ותוס' קדושין ע: ד''ה קשים]

(e)

Support: R. Chelbo's teaching [converts are problematic...] was brought there regarding this matter (the Shechinah dwells only...)

9)

TOSFOS DH Ad she'Yichlu Kol ha'Neshamos sheb'Guf

תוספות ד"ה עד שיכלו כל הנשמות שבגוף

(SUMMARY: Tosfos explains how this could be fulfilled suddenly.)

והא דאמר (שבת דף קיח:) אילמלי שמרו ישראל ב' שבתות מיד היו נגאלים

(a)

Implied question: It says (Shabbos 118b) that if [all of] Yisrael would observe two Shabbosos, they would be redeemed immediately! (Many Neshamos were not yet born!)

וי''ל דהרבה היו יולדות בכרס אחד

(b)

Answer: Women would give birth to many babies at a time [to finish the remaining Neshamos immediately].

10)

TOSFOS DH Dina Tanan

תוספות ד"ה דינא תנן

(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere, "Tikatzetz" has a different meaning.)

ובשבת (דף קח:) דאמרי' יד לפה תקצץ אינו לא דינא ולא לטותא

(a)

Implied question: In Shabbos (108b), it says that a hand [that was not yet washed after the person slept at night] to the mouth [or other openings] should be cut off. This is not a law, and not a curse!]

אלא כלומר טוב לו לקוץ ידו קודם שיגע למקומות הללו משום בת מלך

(b)

Answer: There, it teaches that it would be good for him to cut off his hand before he touches these places, due to Bas Melech (a strong Ru'ach Ra).

11)

TOSFOS DH Alma Dina Tanan

תוספות ד"ה אלמא דינא תנן

(SUMMARY: Tosfos discusses this Havah Amina.)

השתא סבור דתקצץ ממש והיינו דקאמר כריסו נבקעת

(a)

Explanation: Now, we are thinking that it is literally cut off. This is why it says "his stomach will split!" (Tosfos holds that "stomach" and "navel" are euphemisms for the Ever.)

ומשני ה''ק תקצץ ידו על טבורו פי' על שנגע על טבורו ולעולם לטותא הוא

1.

We answer that it means that his hand will be cut Al his navel (a euphemism for his Ever), i.e. for touching it, and really, it is a curse;

והא דקתני כריסו נבקעת לא קאי אתקצץ אלא על ישב לו קוץ דאם לא יסיר הקוץ תבקע כריסו

2.

"His stomach will split!" does not refer to Tikatzetz, rather, when a thorn lodged there. If he may not remove the thorn, his stomach will split.

וקשה דמאי ס''ד מעיקרא דהא בהדיא קתני והלא כריסו נבקעת אחר ישב לו קוץ

(b)

Question: What was the initial Havah Amina? "His stomach will split!" was explicitly taught regarding when a thorn lodged there!

ומיהו בתוספתא גריס והלא כריסו נבקעת ברישא והשתא אתי שפיר

(c)

Answer: The text in the Tosefta says first "his stomach will split" (before mentioning a thorn). Now, [the Havah Amina] is fine;

ומ''מ משני דה''ק אם אסור לעולם ליגע פעמים שכריסו נבקעת כגון אם ישב לו קוץ:

1.

In any case, we answer that it means that if it is always forbidden to touch, sometimes his stomach will split, e.g. if a thorn lodged there.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF