1)

THE CONNECTION OF SHAVING AND BI'AS MIKDASH (Yerushalmi Perek 7 Halachah 4 Daf 37b)

מתני' ר' אלעזר אמר משום רבי יהושע כל טומאה מן המת שהנזיר מגלח עליה חייבין עליה על ביאת מקדש וכל טומאה מן המת שאין הנזיר מגלח עליה אין חייבין עליה על ביאת המקדש

(a)

(Mishnah - R. Elazar, citing R. Yehoshua): Every Tum'as Mes for which a Nazir shaves, one is liable for it for Bi'as (entering the) Mikdash [with that Tum'ah]. Every Tum'as Mes for which a Nazir does not shave, he is exempt for Bi'as Mikdash;

אמר ר' מאיר לא תהא זו קלה מן השרץ

(b)

R. Meir says, [the latter Tum'os] are no more lenient than [one who touched] a Sheretz, [who is liable for Bi'as Mikdash]!

אמר ר' עקיבה דנתי לפני רבי אליעזר מה אם עצם כשעורה שאינו מטמא את האדם באהל הנזיר מגלח על מגעו ועל משאו רביעית דם שהיא מטמא את האדם באהל אינו דין שיהא הנזיר מגלח על מגעה ועל משאה

(c)

R. Akiva: I reasoned in front of R. Eliezer - a bone k'Se'orah is not Metamei a person b'Ohel, yet a Nazir shaves for touching or moving it. A Revi'is of blood is Metamei a person b'Ohel, all the more so a Nazir should shave for touching or moving it!

אמר לי מה זה עקיבה אין דנין כאן מקל וחומר

1.

He told me, Akiva, you cannot make a Kal v'Chomer here [from a tradition from Sinai].

וכשבאתי והרציתי את הדברים לפני ר' יהושע אמר לי יפה אמרת אלא כך אמרה הלכה:

2.

R. Akiva: When I related [the conversation] in front of R. Yehoshua, he said 'you said well (GRA - normally, we can make a Kal v'Chomer from a tradition), but so the Halachah was said [we have a tradition unlike your Kal v'Chomer].

גמ' תמן תנינן שנים טמאין במת אחד טמא טומאת שבעה ואחד טמא טומאת טמיאי ערב

(d)

(Gemara - Mishnah): Two people can become Tamei due to a Mes - one has Tum'as Shiv'ah (he requires Haza'as Mei Chatas on days three and seven), and one has Tum'as Erev (he immerses, and he is totally Tahor at night).

שלשה טמאים במת שנים טמאים טומאת שבעה וא' טמא טומאת ערב

(e)

Three can become Tamei due to a Mes - two get Tum'as Shiv'ah, and one gets Tum'as Erev.

ד' טמאים במת ג' טמאים טומאת ז' וא' טמא טומאת ערב

(f)

Four can become Tamei due to a Mes - three get Tum'as Shiv'ah, and one gets Tum'as Erev.

כיצד (שני בני אדם הנוגעין) [צ"ל שנים אדם הנוגע - קרבן העדה] במת טמא טומאת שבעה ואדם הנוגע בו טמא טומאת ערב כו'

(g)

What is the case [of two]? One touched a Mes - he has Tum'as Shiv'ah. One who touches him, he has Tum'as Erev...

ר' יוחנן בשם רבי ינאי וכולהון תורה הן אצל תרומה אבל על ביאת המקדש אינו חייב אלא על שני שנגע בראשון

(h)

(R. Yochanan citing R. Yanai): All of them [mentioned in this Mishnah, who become Tamei] it is mid'Oraisa for [lashes for eating] Terumah, but for Bi'as Mikdash, only the second, who touched the first [who touched the Mes] is liable.

מה טעם [שם יט כ] ואיש אשר יטמא ולא יתחטא הטעון חיטוי חייב על ביאת מקדש ושאין טעון חיטוי אינו חייב על ביאת המקדש

(i)

What is the reason? "V'Ish Asher Yitma v'Lo Yischata" - one who needs Chituy (Haza'as Mei Chatas, one who touches him) is liable for Bi'as Mikdash. One who does not need Chituy, (one who touches him) is not liable for Bi'as Mikdash.

התיבון הרי אדם הנוגע בכלים ונוגעין במת טעון חיטוי והוא שני

(j)

Question: One who touches Kelim, and they touched a Mes, he needs Chituy, and he is a Sheni! (According to this reason, one who touches him should be liable, but R. Yochanan exempts one who touches a Sheni!)

אמר ר' אבין בר חייה בטומאת איש באיש לא בטומאת איש בכלים

(k)

Answer (R. Avin bar Chiyah): [The verse obligates] for Tum'as Ish b'Ish (a man touched a man), but not for Tum'as Ish b'Kelim.

מילתיה דרבי אבין בר חייה אינו חייב אלא על הראשון בלבד מאחר שאילו אדם באדם אינו חייב אלא על הראשון בלבד וכא אינו חייב אלא על הראשון [דף לח עמוד א] בלבד

(l)

Explanation: According to R. Avin bar Chiyah, he is liable only for [touching] the first (the Mes). Since when a man [becomes Tamei] from a man, only [one who touches] the first is liable (since the second has only Tum'as Erev), also here (when a man becomes Tamei from Kelim), only [one who touches] the first is liable (even though also one who touches the Sheni gets Tum'as Shiv'ah).

אמר רבי יוסי והוא שטבל אבל אם לא טבל הדא היא דרבי

(m)

(R. Yosi): [One who touched a Sheni with Tum'as Shiv'ah, i.e. through Kelim, if he received Haza'ah on days three and seven, he is exempt] only if he immersed (even though he is not fully Tahor until night), but if he did not immerse, this is like Rebbi taught;

דרבי אמר כל הטמאים בטומאתן עד שיבואו במים

1.

(Rebbi): All Temei'im remain in their Tum'ah until they enter water (immerse. However, one who touched a Rishon is liable until he is fully Tahor at night.).

אמר ר' אילא הוא עצמו שנגע במת חייב

(n)

(R. Ila): If he himself touched a Mes, he is liable [for Bi'as Mikdash, but one who touches him is not].

אמרה ואמר טעמא אשר יטמא בטומאת איש הוא

(o)

He said [this], and he said the reason - "[Ish] Asher Yitma" - one who is proper to be Metamei a man. (One who touches one who touched a Mes, he cannot be Metamei a man.)

והוא שלישי

(p)

Question: [One who touched Kelim that touched a Mes,] he is Shelishi (counting the Mes as the first) and he can be Metamei a man, for he has Tum'as Shiv'ah)!

כדאמר רבי אבון בר חייה בטומאת איש באיש ולא בטומאת אדם בכלים

(q)

Answer: We answer like R. Avin bar Chiyah taught - Tum'as Ish b'Ish, but not Tum'as Ish b'Kelim.

רבי זריקא בשם רב המנונא תניי תמן פליג על רבי אילא

(r)

Question (R. Zerika citing Rav Hamnuna): What was taught there argues with R. Ila!

כלי שחציו מן (האדמה) [צ"ל החלמא - ר' שמשון אהלות א:ב] וחציו מן הגללים אין חייבין עליו על ביאת המקדש

1.

If a Kli was half from Chalma (Kelim of this material can become an Av ha'Tum'ah), and half from dung, one is not liable for it for Bi'as Mikdash;

מפני שחציו מן (האדמה) [צ"ל החלמא - ר' שמשון] וחציו מן הגללים אבל אם היה כולו מן (האדמה) [צ"ל החלמא - ר' שמשון] חייב

2.

Inference: This is because half was from Chalma, and half from dung, but if it were totally from Chalma, he would be liable! (Our text 'ha'Adamah' is difficult, for Kelim of earth do not receive Tum'ah at all! - PF)

מנו חייב לא הנוגע לא שני שנגע בראשון הוא

3.

Assumption: Who would be liable - is it not one who touched [the Kli, and later entered the Mikdash]? Is he not a Sheni who touched a Rishon?!

א"ר פינחס קומי רבי יוסי תיפתר בשזרקו

(s)

Answer (and rejection of assumption - R. Pinchas, in front of R. Yosi): No, the case is, he threw it [into the Mikdash. He is liable for entering a Tamei Kli into the Mikdash.]

אמר ליה אי בשזרקו בדא תני על רחיצת גופו ענוש כרת ועל כיבוס בגדיו בארבעים משם מכניס כלים טמאים במקדש

(t)

Objection (R. Yosi): If he threw it, would it teach about this 'for not washing his body (immersing from Tum'ah before entering the Mikdash), he is Chayav Kares. For not laundering his clothes (immersing from Tum'ah before entering them into the Mikdash, he gets) 40 [lashes] for entering Tamei Kelim into the Mikdash'?!

א"ר לעזר בי רבי יוסי קומי ר"י אוף אנן תנינן הדא מסייעא להדין תנייא קדמייא דתני ר' אלעזר אמר משום ר' יהושע כל טומאה מן המת שהנזיר מגלח עליה חייבין על ביאת מקדש וכל טומאה מן המת שאין הנזיר מגלח עליה אין חייבין עליה על ביאת המקדש

(u)

Support (for the earlier opinion, i.e. R. Ila - R. Lazar bei R. Yosi, in front of R. Yochanan - Mishnah - R. Elazar, citing R. Yehoshua): Every Tum'as Mes for which a Nazir shaves, one is liable for it for Bi'as Mikdash. Every Tum'as Mes for which a Nazir does not shave, he is exempt for Bi'as Mikdash;

ראשון שהנזיר מגלח עליו חייבין עליו על ביאת מקדש שני שאין הנזיר מגלח עליו אין חייבין עליו על ביאת המקדש

1.

A Rishon, for which a Nazir shaves, one is liable for it for Bi'as Mikdash. A Sheni, for which a Nazir does not shave, he is not liable for it for Bi'as Mikdash.

אמר רבי יוחנן לטמאות הפורשות מן המת נצרכה רביעית דם רובע עצמות שאין הנזיר מגלח עליהן אין חייב עליהן חצי לוג דם וחצי לוג עצמות שהנזיר מגלח עליהן חייבין עליהן על ביאת המקדש

(v)

Rebuttal (R. Yochanan): This is needed for Tum'os that separate from a Mes, e.g. a Revi'is of blood or a quarter Kav of bones. A Nazir does not shave for them, he is not liable for them for Bi'as Mikdash. A half Log of blood or a half Kav of bones, a Nazir shaves for them, he is liable for them for Bi'as Mikdash. (However, for a Mes itself, perhaps one is liable even for a Sheni! We explained this entire Sugya based on OHR YAKOV, based mainly on R. SHIMSHON, Taharos 1:2.)

אמר רבי ירמיה הוינן סברין מימר מה פליגי לקרבן [דף לח עמוד ב] אבל למלקות לוקין אפי' על השלישי אפי' על הרביעי

(w)

Assumption (R. Yirmeyah): We thought to say that they argue for Korban [for Bi'as Mikdash], but for lashes, all agree that he is lashed, even for a Shelishis, and even for a Revi'is (through Kelim).

תני ר' יוסי ציידנייה קומי רבי ירמיה ופליג על רבי ירמיה כל טומאה מן המת שהנזיר מגלח עליה (חייבין) [צ"ל לוקין - קרבן העדה] עליה על ביאת המקדש וכל טומאה מן המת שאין הנזיר מגלח עליה אין (חייבין) [צ"ל לוקין - קרבן העדה] עליה על ביאת המקדש

(x)

Rejection (R. Yosi Tzaidaniyah, in front of R. Yirmeyah - Beraisa): Any Tum'as Mes for which a Nazir shaves, one is liable for it for Bi'as Mikdash. Any Tum'as Mes for which a Nazir does not shave, one is not liable for it for Bi'as Mikdash.

אמר ר' יוסי בי ר' בון ר' ינאי ר' יוחנן לטמאות הפורשות מן המת נצרכה רביעית דם רובע עצמות שאין הנזיר מגלח עליהן אין חייבין עליהן חצי לוג דם וחצי לוג עצמות שהנזיר מגלח עליהן לוקין עליהן:

(y)

Defense (R. Yosi bei R. Bun): [The Beraisa is like] R. Yanai and R. Yochanan said - it is needed for Tum'os that separate from a Mes, e.g. a Revi'is of blood or a quarter Kav of bones. A Nazir does not shave for them, so one is not liable for them [for Bi'as Mikdash]. A half Log of blood or a half Kav of bones, a Nazir shaves for them, he is lashed for them [for Bi'as Mikdash].

הדרן עלך פרק כהן גדול
HADRAN ALACH PEREK KOHEN GADOL

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF