1)

WATERING ON CHOL HAMOED AND IN SHEVIIS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 1a)

משנה משקין בית השלחין במועד ובשביעית בין ממעיין שיוצא בתחלה בין ממעיין שאין יוצא בתחלה

(a)

(Mishnah): One may water an irrigated field on Chol HaMoed and in the year of Sheviis, both from a new and an old spring (due the financial loss involved if he refrains from watering)...

אבל לא ממי גשמים ולא ממי קילון

(b)

But one may not water from collected rainwater or from underground water pits.

ואין עושין עוגיות לגפנים

(c)

One may not make Ugiyos (water collection gullies) around vines.

גמרא ניחא מעיין שלא יצא בתחילה מעיין שיוצא בתחילה ולא טריח הוא

(d)

(Gemara): It is understandable that one may water from an old spring, but does it not involve excessive labor to water from a new spring?

אלא כר"מ דר"מ אמר משקין ממנו אפילו שדה בית הבעל

(e)

The Mishnah follows R. Meir who said that one may even water a rain-watered field from a new spring.

א"ר יוסי דברי הכל כשהיה אחד ונעשה שנים או שהיו מימיו מועטין ונתברכו:

(f)

R. Yosi: The Mishnah follows all opinions - the case is when there was originally one spring and it now became two. Alternatively, the spring originally flowed in a trickle and it now gushed.

ותני כן מעיין שיצא בתחילה משקין ממנו אפילו שדה בית הבעל דברי ר"מ

(g)

Support (Beraisa): R. Meir - One may even water a rain-watered field from a new spring.

וחכ"א אין משקין ממנו אלא שדה בית השלחין שחרבה.

1.

Chachamim: One may only water with it an irrigated field that formerly had a spring that was destroyed.

על דעתיה דר"מ משקין ממנו דבר שאינו אבד ודבר שאינו טריח.

(h)

According to R. Meir, one can use this spring to water a rain-watered field (in which there is no financial loss if it would not be watered) and only if it does not involve toil.

על דעתיה דרבנן אין משקין ממנו אלא דבר שהוא אבד ובלבד דבר שאינו טריח.

(i)

According to Rabbanan, one can only use this spring in a case of financial loss, and only if it does not involve toil.

אבד וטרח מה אמרי בה רבנן.

(j)

Question: What do the Rabbanan rule in a situation of financial loss that involves toil?

נישמעינה מן הדא כל שהוא פסידה והולכת זו היא בית השלחין עמדה מלהכחיש זו בית הבעל מחלוקת דר"מ וחכמים.

(k)

Answer - Beraisa: Any case of loss is considered an irrigated field. If it stopped losing value (when without water), it is considered a case of a rain-watered field where there is a dispute between R. Meir and Rabbanan.

עד כמה תשהא ותיעשה בית השלחין עד כדי שתשהא שנים שלשה ימים קודם לרגל.

(l)

Question: If he refrained from watering it for two or three days beforehand, can it now be considered like an irrigated field and permitted to water on Chol Hamoed?

נישמעינה מן הדא חבריה נגב קומי מועדא תלתא יומין חזר במועדא.

(m)

Answer from here: There was a ditch that was full of water that dried up three days before the festival and then became refilled on Chol Hamoed.

אתא עובדא קומי רב חונה ואמר אילין דאכחשין ישתיין אילין דלא אכחשין לא ישתיין

1.

Rav Chuna ruled that those seeds that will depreciate should be watered and those that will not, should not be watered.

ר' יונה ור' יוסי הורון בהדה מקרת דצילייא דהוון זריעה סערין מיחצדינון במועדא דלא יפקען וייבדן:

(n)

R. Yona and R. Yosi permitted the people of Mikras Detziliya to harvest their barley on Chol Hamoed in order to prevent the barley from swelling and becoming ruined.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF