1)

TOWELS AND COVERS (Yerushalmi Kilayim Perek 9 Halachah 2 Daf 41a)

משנה מטפחות הידים מטפחות הספרים ומטפחות הספג אין בהן משום כלאים. רבי לעזר אוסר. ומטפחות הספרים אסורות משום כלאים:

(a)

(Mishnah): Hand towels, scroll covers and towels have no prohibition of Kilayim. R. Elazar prohibits. Covers used by barbers have the prohibition of Kilayim.

גמרא תמן תנינן שלש מטפחות הן. של ידים טמאה מדרס ושל ספרים טמאה טמא מת. של תכריך [ו]נבלי בני לוי טהורה מכלום.

(b)

(Gemara) (Mishnah in Keilim): There are three laws pertaining to cloths - a) hand cloth can contract the Tumah of Midras; a barber's cloth can contract Tumas Meis; a cloth used for wrapping the dead can contract Tumah (since it is not for human use as one cannot benefit from it). The Bnei Levi would cover their carcasses with a cloth. Such a cloth remains Tahor, since it is used merely to prevent them from becoming dirty with dust.

רבי לא בשם רבי יוחנן מפני שהוא נותנה על הכסת וישן עליה.

(c)

(R. Ila citing R. Yochanan): (Why are hand cloths capable of contracting Tumas Midras?) Because they are sometimes laid over a cushion to sleep on.

רב אמר מפני שהוא נותנה תחת אצילי ידיו.

(d)

(Rav): It's because he places it under his arm (when he lays on his side).

רב אמר אסור והלכה כדברי האוסר.

(e)

(Rav): Hand towels, scroll covers and towels are prohibited as the Halacha follows the opinion in our Mishnah that prohibits.

ולמה לא אמר כרבי לעזר

(f)

Question: Why didn't Rav just say that the Halacha follows R. Elazar?

אית תניי תני מחלף.

(g)

Answer: Since there is a Tanna who switched the opinions, (saying that it was R. Elazar who permits).

רבי יוחנן יהב מפה על מנוי.

(h)

R. Yochanan placed a Shaatnez cloth on top of his clothing.

ואינו אסור משום כלאים.

(i)

Question: Wasn't it prohibited because of Kilayim?

דלא ינבלון מנוי.

(j)

Answer: Since he was just using it to keep his clothing clean while he was eating, it is considered unintentional wearing.

א''ר זריקן יהיבו לר' אבונא ביעתא במפה דאית ביה כלאים והוא לא מקבל (עד)[משום] שלא יתכוונו בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים.

(k)

R. Zerikan gave R. Avuna an egg in a Shaatnez cloth and R. Avuna did not want to accept it - as the (next) Mishnah teaches - ('Garment sellers may sell in their regular way,) as long as they don't intend to shade themselves in the summer and protect themselves from the rain in the rainy season.' (Here also, since the cloth is giving him the benefit of not burning himself on the egg, it should be prohibited.)

מטפחות ספרים.

(l)

(The Mishnah in Keilim also taught that according to the first Tanna), scroll covers (of Shaatnez are permitted).

רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן מפני שהוא עושה אותה כמין תיק ונותן ספר תורתו עליה.

(m)

Answer (R. Shmuel bar Nachman citing R. Yonasan): The reason is because he makes it into a bag and pus his Sefer Torah into it.

[דף עח עמוד ב (עוז והדר)] רבי בא רבי חייא בר יוסף בשם רב מפני שהוא מחמס בה ידיו.

(n)

(R. Ba/ R. Chiya bar Yosef citing Rav): Since he warms his fingers with it (when he carries the Sefer Torah).

אמר רבי בון בר חייא לרבי בא (בלא כך)[ולמה] אינו אסור משום כלאים.

(o)

(R. Bun bar Chiya to R. Ba): If he gains this prohibited benefit, why would the first Tanna say that scroll covers have no prohibition of Kilayim?

אמר ליה לא רב הוא ורב אמר אסור והלכה כדברי האוסר.

(p)

(R. Ba to R. Bun): This explanation is like Rav who prohibits, as he rules like R. Elazar of our Mishnah.

[דף מא עמוד ב] אמר רבי יונה לרבי בא ולמה לא אמר ליה מלא מסלקתה.

(q)

(R. Yona to R. Ba): Why didn't you tell R. Bun that the scroll cover is problematic because after he carries the Torah scroll (which doesn't involve any prohibition), he puts it down and removes the cover (and he might then warm his hands with it)?

אלו אמר ליה בלא כך אינה אסורה בהנייה. מה הוה ליה מימור ליה.

(r)

(R. Ba to R. Yona): But isn't the cover anyway prohibited because of its sanctity - so what would I have been able to respond?

מטפחות הספג פעמים שהוא רואה את רבו ומתעטף בה.

(s)

(R. Elazar taught in the Mishnah that towels have the prohibition of Kilayim. Why is this?) As sometimes one sees his Rav (in the bathhouse) and wraps himself in it.

רבי אבהו בשם רבי יוחנן בלנרי נשים אסורין משום כלאים. [דף עט עמוד א (עוז והדר)] היא בלנרי נשים היא בלנרי אנשים.

(t)

(R. Abahu citing R. Yochanan): 'Balanri' that women cover themselves with in the bathhouse have the prohibition of Kilayim. The same applies to that men use.

מהו בלנרי נשים רבנין דקיסרין אמרי אנטיטיה.

(u)

What are Balanri of women? The Rabbanan of Kisarin said that they are sheets used in the bathhouse.

מטפחות (הספג)[הספרים]. הדא דתימר במתכוין לשם מלבוש. אבל אם אינו מתכוין לשם מלבוש לא בדא:

(v)

Barbers' covers - They are only prohibited when intending to use them like a garment, but if not, they are not prohibited.