KILAYIM IN CLOTHING (Yerushalmi Kilayim Perek 9 Halachah 1 Daf 39b)
משנה אינו אסור משום כלאים אלא צמר ופשתים ואינו מטמא בנגעים אלא צמר ופשתים.
(Mishnah): There is only a prohibition of Kilayim (in clothes) when they are a mixture of wool and linen. Only wool and linen can contract the Tumah of Negaim (Tzora'as).
אין הכהנים לובשין לשמש במקדש אלא צמר ופשתים.
For service in the Beis HaMikdash, Kohanim only wear wool and linen.
צמר גמלים [דף עה עמוד ב (עוז והדר)] וצמר רחלים שטרפן זה בזה אם רוב מן הגמלים מותר. אם רוב מן הרחלים אסור. מחצה למחצה אסור.
Camel hair and wool (of sheep) that became mixed - if the majority is camel hair, it is permitted (with linen); if the majority is sheep's wool, it is prohibited. If it is half and half, it is prohibited.
וכן הקנבס והפשתן שטרפן זה בזה.
The same rule applies to Kanbus and linen that are mixed (to be permitted with wool).
השיריין והכלך אין בהן משום כלאים אבל אסורין מפני מראית העין.
Shirayin and Kalach are not Kilayim but they are still prohibited because of Maaris HaAyin (as Shirayin looks like linen and Kalach looks like wool).
הכרים והכסתות אין בהן משום כלאים ובלבד שלא יהא בשרו נוגע בהן.
Pillows and cushions do not have a prohibition of Kilayim, as long as the skin doesn't touch them directly.
אין עראי לכלאים.
Wearing something only temporarily does not avoid the prohibition of Kilayim.
לא ילבש כלאים על גבי עשרה אפילו לגנוב את המכס:
One may not wear Kilayim even on top of 10 other pieces of clothing, even to avoid paying customs duty.
גמרא אינו אסור משום כלאים כו'. כתיב (דברים כב) לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדיו. הייתי אומר אינו אסור אלא מללבוש תלמוד לומר לא יעלה עליך. אי לא יעלה עליך הייתי אומר לא יפשיל את הקופה לאחוריו תלמוד לומר לא תלבש מה מלבוש מיוחד דבר שהוא מהנה את הגוף אף אין לי אלא דבר שהוא מהנה את הגוף.
(Gemara): 'There is only a prohibition of Kilayim etc.' - the pasuk states (Devarim 22:11), "Do not wear Shaatnez, wool and linen together''. I would say that the prohibition is only to wear, but the pasuk says (Vayikra 19:19), "...should not come upon you''. If so, I would say that one cannot place over his shoulder a box that contains a Shaatnez garment, but the pasuk states "Do not wear'' - just as a garment is something that gives benefit to the body, so too only something that gives benefit to the body.
לאי זה דבר נאמר לא יעלה עליך.
Question: What is the application of the phrase 'should not come upon you'? (The phrase 'Don't not wear' already taught that one may not give benefit to the body.)
רבי ניחה בר סבה רבי יוחנן בשם רבי זעירא שאם היה בגד גדול קצתו יש בו כלאים ומונח בארץ ומקצתו אין בו לא יכסה בו מצד השני.
Answer (R. Nichah bar Saba/ R. Yochanan citing R. Zeira): If there is a large garment with Kilayim on one end, resting on the ground, and the other end does not contain Kilayim, one may not cover himself even with that side.
הייתי אומר אפילו פשתן של ים אפילו קנבס תלמוד לומר [דף מ עמוד א] צמר ופשתים. [דף עו עמוד א (עוז והדר)] מה צמר שאין לו שם לוויי אף כל דבר שאין לו שם לוויי.
I would have said that the prohibition even includes 'sea linen' and canvus (which are 'types of linen')... The pasuk says 'wool and linen' - just as wool doesn't have an accompanying name (meaning that it refers to wool from the sheep family only), so too anything without an accompanying name.
מניין שאין לו שם לוויי.
Question: How do we know that sheeps' wool doesn't have an accompanying name (meaning that when the Torah used the word 'Tzemer - wool'' - it was referring only to wool from the sheep family)?
אמר רבי יהושע בן לוי כתיב (מלכים ב ג) ומישע מלך מואב היה נוקד. מהו נוקד רועה. והשיב למלך ישראל מאה אלף כרים ומאה אלף אלים צמר. אין לך קרוי צמר אלא צמר אלים בלבד.
Answer (R. Yehoshua ben Levi): The pasuk states (Melachim 2:3:4), "And Misha, king of Moav, was a Noked''. What is a Noked? Someone with a large amount of sheep. "And he returned to give the king of Israel 100,000 lambs and 100,000 rams with their wool'' - only ram's wool is called wool.
אין מיטמא בנגעים אלא צמר ופשתים דכתיב (ויקרא יג) בבגד צמר או בבגד פשתים. יכול יהו מטמאין בין צבועין בין שאינן צבועין תלמוד לומר בגד צמר או בגד פשתים. מה פשתים כברייתה אף צמר כברייתו.
(The Mishnah taught that) only wool and linen can contract the Tumah of Negaim (Tzora'as). As the pasuk states (Vayikra 13:47), "And the garment of wool or the garment of linen''. I would have thought that they become Tameh, whether dyed or undyed, but the pasuk says, "and the garment of wool or the garment of linen'' - just as linen is not (usually) dyed, so too the wool must be undyed.
אוציא את הצבוע בידי אדם ולא אוציא את הצבוע בידי שמים תלמוד לומר (שם) לפשתים ולצמר. מה פשתים לבנה אף צמר לבן.
I would have excluded materials dyed by man but not those dyed naturally; but the pasuk says (Vayikra 13:48), "of linen or of wool'' - just as linen is (off) white (i.e in its nature form), so the wool is white (as it is in its natural form).
תנינן תרין כללין ולא דמיין דין לדין. תנינן אין אסור משום כלאים אלא צמר ופשתים בין צבועין בין לבנין. תנינן אין מטמא בנגעים אלא צמר ופשתים ובלבד לבנים.
We have learned two rules in our Mishnah that sound similar but in fact, they are not...The Mishnah taught that the prohibition of Kilayim applies only to wool and linen, which implies whether or not they have been dyed. But the Tumah of Negaim appliesonly to white garments made of wool or linen.
רבי יונה בוצרייה בעי קומי רבי מנא תמן את אמר בין צבועין בין לבנים. והכא את אמר ובלבד לבנים.
Question (R. Yona Butzraya to R. Mana): There (Shaatnez) you said it applies whether the garments are colored or white; here (Negaim) it applies only if they are white...
אמר ליה שנייא היא ששנה עליו הכתוב צמר צמר שני פעמים מה פשתן כברייתה אף צמר כברייתו.
(R. Mana to R. Yona): The pasuk repeated the word 'wool' (concerning Negaim, later in pasuk 59) to instruct that it's compared to linen in that it must be in its natural form, i.e. undyed.
אמר רבי זעירא כתיב (ויקרא טז) כתונת בד קודש ילבש. בד שהוא עולה יחידי.
(R. Zeira): (The Mishnah taught that for service in the Beis HaMikdash, Kohanim only wear wool and linen.) The pasuk states (Vayikra 16:4), "He shall wear a holy Bud shirt'' - made from a species that grows as individual stalks. (A Bud is a stalk.)
והרי צמר עולה יחידי.
Question: Perhaps it's referring to wool that also grows individually?
פירש בקבלה (יחזקאל מד) ולא יעלה עליהם צמר בשרתם בשערי הפנימית וביתה. הא מבחוץ מותר לעלות עליהם.
Answer: The pasuk explains in reference to Yom Kippur (Yechezkel 44:17), "and no wool shall be upon them at the gates of the Inner Court and within'' ( - so Bud cannot mean wool as he may not wear them into the Kodesh) - but outside, it is permitted.
מנין שהן מותרין בכלאים שנאמר (שמות לט) ואת המצנפת שש ואת פארי המגבעות שש ואת מכנסי הבד שש משזר ואת האבנט שש משזר תכלת וארגמן ותולעת שני וכתיב (יחזקאל מד) פארי פשתים יהיו על ראשם ומכנסי פשתים יהיו על מתניהם ולא יחגרו ביזע.
What's the source that Kohanim serve wearing Kilayim? The pasuk states (Shemos 39:28-29), "and the hat of linen, and the splendorous high hats of linen, and the linen pants of twisted fine linen, and the belt of twisted fine linen, and blue, purple, and crimson wool''. And it is written (Yechezkel 44:18), "Linen hats shall be upon their heads, and linen pants shall be upon their loins, not in a sweaty place.''
את דרש שש משש. שש מפארי. פארי מפארי. מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים. [דף עו עמוד ב (עוז והדר)] מה צמר שאין לו שם לווי אוף פשתים שאין להם שם לווי.
We learn about the linen of the belt, from the linen of the high hats; and we learn those from the linen hats that are mentioned in Yechezkel - just as the color of the crimson wool comes from a living thing (a worm), so too the color of Techeles comes from something living. Just as wool doesn't have an accompanying name; so too linen.

