1)

VOWS

(משנה) אין בין המודר הנאה מחבירו למודר ממנו מאכל אלא דריסת הרגל וכלים שאין עושין בהן אוכל נפש:
(a)

(Mishnah): The only differences between one who is Mudar [forbidden due to a vow] from benefit from Reuven and one who is Mudar not to eat from him are that the former may not walk on Reuven's property or borrow vessels not used for food (which are not normally rented), whereas the latter is permitted (in a place where such Kelim are not rented).

הא לענין כלים שעושין בהן אוכל נפש זה וזה שוין:
(b)

(Gemara) Inference: Neither may borrow vessels used for food.

דריסת הרגל: הא לא קפדי אינשי
(c)

Question: Why can't he walk on Reuven's property? People do not mind!

אמר רבא הא מני רבי אליעזר דאמר ויתור אסור במודר הנאה:
(d)

Answer: Our Mishnah is like R. Eliezer, who forbids Vitur (benefits that people give freely) to one who vowed not to benefit.

(משנה) אין בין נדרים לנדבות אלא שהנדרים חייב באחריותן ונדבות אינו חייב באחריותן:
(e)

(Mishnah): The only difference between Nedarim and Nedavos (vows to bring Korbanos) is that there is Acharayos for Nedarim (one must bring a substitute if the animal cannot be offered) but not for Nedavos.

הא לענין בל תאחר זה וזה שוין
(f)

(Gemara) Inference: They are the same regarding 'Bal Te'acher' (the Lav against delaying bringing a Korban).

תנן התם אי זהו נדר האומר הרי עלי עולה איזו היא נדבה האומר הרי זו עולה ומה בין נדרים לנדבות נדרים מתו או נגנבו או אבדו חייב באחריותן נדבות מתו או נגנבו או אבדו אינו חייב באחריותן
(g)

(Mishnah): A Neder is when a person says 'Alai' (it is upon me to bring an) Olah; 'this is an Olah' is a Nedavah. If (an animal Hukdash to fulfill) a Neder is stolen, lost or dies, the person must bring another animal; regarding a Nedavah he is exempt.

מנהני מילי דתנו רבנן (ויקרא א) ונרצה לו לכפר עליו ר' שמעון אומר את שעליו חייב באחריותו ואת שאינו עליו אינו חייב באחריותו
(h)

(Beraisa - R. Shimon): We learn from "V'Nirtza Lo Lechaper Alav." There is Acharayos only for what is (incumbent) upon a person.

מאי משמע
(i)

Question: How is this learned from the verse?

א"ר יצחק בר אבדימי כיון דאמר עלי כמאן דטעין אכתפיה דמי:
(j)

Answer (R. Yitzchak bar Avdimi): Once he says 'Alai', it is as if he bore it on his shoulders.

2)

HALACHOS OF A ZAV

(משנה) אין בין זב הרואה שתי ראיות לרואה שלש אלא קרבן:
(a)

Mishnah: The only difference between a Zav (a man who had emissions from his Ever) who saw two emissions and one who saw three is that the latter must bring a Korban.

הא לענין משכב ומושב וספירת שבעה זה וזה שוין
(b)

(Gemara) Inference: They are the same to be Metamei Mishkav and Moshav (vessels special for sitting or lying on), and the need to count seven clean days (i.e. without emissions) to become Tahor.

מנהני מילי
(c)

Question: What is the source of this?

דתנו רבנן רבי סימאי אומר מנה הכתוב שתים וקראו טמא שלש וקראו טמא הא כיצד שתים לטומאה ושלש לקרבן
(d)

Answer (Beraisa - R. Simai): The Torah calls a Zav Tamei after two sightings, and again after three sightings. We infer that after two sightings he is Tamei, and after three he brings a Korban.

ואימר שתים לטומאה ולא לקרבן שלש לקרבן ולא לטומאה
(e)

Suggestion: Perhaps two sightings make him Tamei, but he is exempt from a Korban, and three sightings obligate a Korban, but he is Tahor!

אמרת עד שלא ראה שלש ראה שתים
(f)

Rejection: This is illogical, for before he sees three he sees two, and he is already Tamei!

ואימר שתים לקרבן ולא לטומאה שלש אף לטומאה
(g)

Suggestion: Perhaps after two sightings he brings a Korban, but he is Tahor, and after three sighting he is Tamei!

לא ס"ד דתניא (ויקרא טו) וכפר עליו הכהן לפני ה' מזובו מקצת זבין מביאין קרבן ומקצת זבין אין מביאין קרבן
(h)

Rejection (Beraisa): "The Kohen will atone for him... mi'Zovo (from his emission)" - some Zavim bring Korbanos (those who saw three times), and others (who saw only twice) do not.

הא כיצד ראה שלש מביא שתים אינו מביא
1.

Rejection (continued): We see that one who saw three times brings, one who saw two times does not.

או אינו אלא ראה ב' מביא ראה שלש אינו מביא
2.

Suggestion: Perhaps one who saw twice brings, but one who saw three times does not!

אמרת עד שלא ראה שלש ראה שתים
3.

Rejection: One who saw three times already saw twice.

ואיצטריך דרבי סימאי ואיצטריך מזובו
(i)

We need both the teaching of R. Simai and "mi'Zovo":

דאי מדרבי סימאי הוה אמינא כי קושיין קמשמע לן מזובו
1.

Without "mi'Zovo", we would have thought like suggestion (g);

ואי מזובו לא ידענא כמה ראיות קמשמע לן דרבי סימאי
2.

Without R. Simai's teaching, we would not know how many sightings obligate a Korban.

והשתא דאמרת מזובו לדרשא (ויקרא טו) וכי יטהר הזב מזובו מאי דרשת ביה
(j)

Question: If mi'Zovo teaches this, what do we learn from "V'Chi Yithar ha'Zav mi'Zovo"!

ההוא מיבעי ליה לכדתניא וכי יטהר הזב לכשיפסוק מזובו
(k)

Answer (Beraisa): "V'Chi Yithar ha'Zav" - when his emissions will cease;

[מזובו] ולא מזובו ונגעו
1.

"Mi'Zovo" - not from his emissions and Tzara'as (he need not become Tahor from his Tzara'as before counting the days to become Tahor from Zivah);

מזובו וספר לימד על זב בעל שתי ראיות שטעון ספירת שבעה
2.

(The adjacency of) "mi'Zovo v'Safar" teaches that a Zav who saw two emissions needs to count seven clean days.

והלא דין הוא
(l)

Question: We know this without a verse!

אם מטמא משכב ומושב לא יהא טעון ספירת שבעה
1.

Since he is Metamei Mishkav and Moshav, he certainly (has full Tum'as Zav and) needs seven clean days!

8b----------------------------------------8b
שומרת יום כנגד יום תוכיח שמטמאה משכב ומושב ואינה טעונה ספירת שבעה ואף אתה אל תתמה על זה שאע"פ שמטמא משכב ומושב לא יהא טעון ספירת שבעה תלמוד לומר מזובו וספר מקצת זובו וספר לימד על זב בעל שתי ראיות שטעון ספירת שבעה
(m)

Answer: Shomeres Yom k'Neged Yom disproves this assertion. She is Metamei Mishkav and Moshav, but doesn't need seven clean days! Therefore, we need the verse.

אמר ליה רב פפא לאביי מאי שנא האי מזובו דמרבי ביה זב בעל שתי ראיות ומאי שנא האי מזובו דממעט ביה זב בעל שתי ראיות
(n)

Question (Rav Papa): Here (k:2), mi'Zovo includes a two-emission Zav, but above (h) it excludes a two-emission Zav!

אמר ליה אי סלקא דעתך האי למעוטי הוא דאתא לישתוק קרא מיניה
(o)

Answer (Abaye): Here this is not needed to exclude, for there is no (other) source to require seven clean days;

וכי תימא אתיא מדינא שומרת יום כנגד יום תוכיח
1.

We can't learn from Tum'as Mishkav and Moshav, like we said above (m).

וכי תימא האי מיבעי ליה מזובו ולא מנגעו
(p)

Question: Perhaps mi'Zovo teaches that he need not become Tahor from his Tzara'as first!

א"כ ליכתוב קרא וכי יטהר הזב ולישתוק
(q)

Answer: If only that was to be learned, the Torah would have said only "V'Chi Yithar ha'Zav" (ha'Zav would be extra to teach this);

מזובו למה לי לימד על זב בעל שתי ראיות שטעון ספירת שבעה:
1.

Mi'Zovo is extra, to teach that after two sightings, seven clean days are required.

3)

METZORA MUSGAR AND MUCHLAT

(משנה) אין בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט אלא פריעה ופרימה
(a)

(Mishnah): The only differences between a Metzora Musgar (quarantined) and Muchlat (absolute) are tearing clothing and letting his hair grow:

אין בין טהור מתוך הסגר לטהור מתוך החלט אלא תגלחת וצפרים:
(b)

The only differences between Taharah of a Musgar and a Muchlat are birds and shaving.

הא לענין שילוח [וטומאה] זה וזה שוין
(c)

(Gemara) Inference: They are the same regarding being sent (from the city) and Tum'ah.

מנהני מילי
(d)

Question: What is the source that a Musgar is exempt from tearing clothing and letting his hair grow?

דתני רב שמואל בר יצחק קמיה דרב הונא (ויקרא יג) וטהרו הכהן מספחת היא וכבס בגדיו וטהר טהור מפריעה ופרימה דמעיקרא
(e)

Answer #1 (Rav Shmuel bar Yitzchak): We learn from "V'Tiharo ha'Kohen... v'Taher". The Torah avoids the future (va'Yetaher), to teach that from the onset he was Tahor (exempt) from tearing clothing and letting his hair grow.

א"ל רבא אלא מעתה גבי זב דכתיב (ויקרא טו) וכבס בגדיו וטהר התם מאי וטהר מעיקרא איכא
(f)

Objection (Rava): It also says "v'Taher" regarding a Zav - regarding what could we say that he was always Tahor?!

אלא טהור השתא מלטמא כלי חרס בהיסט אע"ג דהדר חזי לא מטמא למפרע
1.

Rather, there it must mean that now he is Tahor from being Metamei Klei Cheres through moving them. Even if he will see another emission, he is not retroactively Metamei (Klei Cheres that he moved in the meantime, even though he is retroactively Metamei Mishkav u'Moshav and people),

ה"נ טהור [השתא מלטמא בביאה למפרע]
2.

Also regarding a Metzora, perhaps it teaches that even if the Tzara'as will return, he is not Metamei retroactively through Bi'ah (entering a house).

אלא אמר רבא מהכא (ויקרא יג) והצרוע אשר בו הנגע מי שצרעתו תלויה בגופו
(g)

Answer #2 (Rava): We learn from "Veha'Tzaru'a Asher Bo ha'Nega" - tearing clothing and letting hair grow only apply to one whose Tzara'as depends on his body (a Muchlat; who is Tamei until the Tzara'as goes away).

יצא זה שאין צרעתו תלויה בגופו אלא בימים
1.

It excludes a Musgar, for his Tum'ah depends on days (he can become Tahor after seven days as long as there is no Siman Tum'ah, even if his Tzara'as is still there).

אמר ליה אביי אלא מעתה (ויקרא יג) כל ימי אשר הנגע בו יטמא מי שצרעתו תלויה בגופו הוא דטעון שילוח ושאין צרעתו תלויה בגופו אין טעון שילוח
(h)

Question (Abaye): If so, you should similarly expound "Kol Yemei Asher ha'Nega Vo" to exempt a Musgar from being sent outside the city!

וכי תימא הכי נמי
1.

Suggestion: Perhaps this is true!

והא קתני אין בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט אלא פריעה ופרימה
2.

Rejection (Mishnah): The only differences between a Musgar and a Muchlat are tearing clothing and letting his hair grow;

הא לענין שילוח ולטמויי בביאה זה וזה שוין
i.

Inference: They are the same regarding being sent (from the city) and Tum'ah.

א"ל ימי כל ימי לרבות מצורע מוסגר לשילוח
(i)

Answer (Rava): "Kol Yemei is extra to teach that also a Musgar is sent from the city.

אי הכי תגלחת וצפרים מ"ט לא דקתני אין בין טהור מתוך הסגר לטהור מתוך החלט אלא תגלחת וצפרים
(j)

Question: What is the source that a Musgar does not need birds and shaving to become Tahor?

אמר אביי אמר קרא (ויקרא יד) ויצא הכהן אל מחוץ למחנה והנה נרפא נגע הצרעת מי שצרעתו תלויה ברפואות יצא זה שאין צרעתו תלויה ברפואות אלא בימים:
(k)

Answer (Abaye): "... Nirpa Nega ha'Tzara'as... " - birds and shaving are only needed for one whose Taharah depends on healing of the Tzara'as (this excludes a Musgar, whose Taharah depends on days).

4)

LANGUAGES IN WHICH SEFORIM, TEFILIN AND MEZUZOS MAY BE WRITTEN

(משנה) אין בין ספרים לתפלין ומזוזות אלא שהספרים נכתבין בכל לשון ותפלין ומזוזות אינן נכתבות אלא אשורית
(a)

(Mishnah): The only way in which Seforim differ from Tefilin and Mezuzos is that Seforim may be written in any language, but Tefilin and Mezuzos may be written only in Ashuris (Hebrew).

רשב"ג אומר אף בספרים לא התירו שיכתבו אלא יוונית:
(b)

R. Shimon ben Gamliel says that the only other language for Seforim is Yevanis.

הא לתופרן בגידין ולטמא את הידים זה וזה שוין:
(c)

(Gemara) Inference: All of them must be sewn with sinews, and they are Metamei hands.

ורמינהו מקרא שכתבו תרגום ותרגום שכתבו מקרא וכתב עברי אינו מטמא את הידים
(d)

Contradiction (Beraisa): Kisvei ha'Kodesh are not Metamei hands if any of the following apply:

[[מקרא שכתבו תרגום ]]
1.

Mikra (text that should be in Hebrew) was written in Targum (Arameic);''

[[ותרגום שכתבו מקרא]]
2.

Targum was written in Hebrew;

[[וכתב עברי ]]
3.

The letters were written Ivri (a different style of writing Hebrew letters).

עד שיכתבנו בכתב אשורית על הספר ובדיו
4.

They are Metamei hands only if they are written Ashuris (our character set for Hebrew), in a Sefer, and with ink. (Our Mishnah allows any language for Seforim!)