??
 
??
 
??
 
??
 
REVACH L'DAF - MASECHES MAKOS
 
GLOBAL REPLACEMENTS:
 
1. ". ."-->"."
 
2. two consecutive sp. --> one space
 
3. Remove space before ^p
 
4. R . --> Rebbi (MATCH CASE!)
 
5. Rebbi --> Rebbi (MATCH CASE!)
 
6. Add "." before ^p in Summary column
 
7. Add ^p at end of last entry in Summary column.
 
8. Format Times NR, 10pt, English, left aligned
 
9. Look for no . after number.
 
(1-5 Macros|Revach Fixer, 6. Ctrl+F,
 
7., 8. Revach Formatter macro, 9.Ctrl+F for ^#, ^#sp )
1)

THE NUMBER OF MITZVOS TO FOCUS ON [line 3]

<סימן דמשמ"ק ס"ק>: בא דוד והעמידן על אחת עשרה דכתיב (תהילים טו) מזמור לדוד [ה'] מי יגור באהלך מי ישכון בהר קדשך הולך תמים ופועל צדק ודובר אמת בלבבו לא רגל על לשונו לא עשה לרעהו רעה וחרפה לא נשא על קרובו נבזה בעיניו נמאס ואת יראי ה' יכבד נשבע להרע ולא ימיר כספו לא נתן בנשך ושוחד על נקי לא לקח עושה אלה לא ימוט לעולם
(a)

David gave 11 Mitzvos for people to focus on (Ramah - through these, Hash-m will help them guard all the Mitzvos; others explain, these have exceedingly great reward) - "... Holech Tamim..."

הולך תמים זה אברהם דכתיב (בראשית יז) התהלך לפני והיה תמים
1.

Avraham exemplified "Holech Tamim" - "His'halech Lefanai v'Hye Samim";

פועל צדק כגון אבא חלקיהו
2.

Aba Chilkiya illustrates "u'Fo'el Tzedek" (he would not even answer 'Shalom' while working);

ודובר אמת בלבבו כגון רב ספרא
3.

Rav Safra illustrates "v'Dover Emes bi'Lvavo" (he was offered a certain price for something, and intended to accept. Before he was able to speak, he was offered more. Nevertheless, he sold it for the price he mentally agreed to);

לא רגל על לשונו זה יעקב אבינו דכתיב (בראשית כז) אולי ימושני אבי והייתי בעיניו כמתעתע
4.

Yakov illustrates "Lo Ragal Al Leshono" - he was reluctant to deceive Yitzchak (to get the blessings), even though Rivka told him to do so based on a prophecy;

לא עשה לרעהו רעה שלא ירד לאומנות חבירו
5.

"Lo Asah l'Re'ehu Ra" - he did not adopt another's profession (where this would be unfair competition);

וחרפה לא נשא על קרובו זה המקרב את קרוביו
6.

"V'Cherpah Lo Nasa Al Kerovo" - he draws his relatives close;

נבזה בעיניו נמאס זה חזקיהו המלך שגירר עצמות אביו במטה של חבלים
7.

Chizkiyah illustrates "Nivzeh b'Einav Nim'as" - he dragged his father's bones on a bed of ropes (to atone for him). (Rashi (Sanhedrin) - Chizkiyah was lowly in his own eyes, and he was willing to disgrace himself; Rivan - Chizkiyah scorned even his father, because his father was disgraceful to Hash-m).

ואת יראי ה' יכבד זה יהושפט מלך יהודה שבשעה שהיה רואה תלמיד חכם היה עומד מכסאו ומחבקו ומנשקו וקורא לו <אבי אבי> רבי רבי מרי מרי
8.

King Yehoshafat illustrates "'Es Yire'ei Hash-m Yechaved." When he would see a Chacham, he would rise from his throne, kiss him and say 'Avi Avi Rebbi... '

נשבע להרע ולא ימיר כר' יוחנן דא"ר יוחנן אהא בתענית עד שאבא לביתי
9.

R. Yochanan illustrates "Nishba Lehara v'Lo Yamir" - he would accept to fast until he reached home (merely to evade eating with the Nasi. In any case, he kept his oath);

כספו לא נתן בנשך אפילו ברבית <עובד כוכבים> {גוי}
10.

"Kaspo Lo Nasan b'Neshech" - he would not take interest from a Nochri (lest he come to take from a Yisrael);

ושוחד על נקי לא לקח כגון ר' ישמעאל בר' יוסי
11.

R. Yishmael b'Rebbi Yosi illustrates "v'Shochad Al Naki Lo Lakach" (his sharecropper brought R. Yishmael's normal share a day early because he had to come for judgment. R. Yishmael refused to take it, and did not judge his case.)

כתיב עושה אלה לא ימוט לעולם כשהיה ר"ג מגיע למקרא הזה היה בוכה אמר מאן דעביד להו לכולהו הוא דלא ימוט הא חדא מינייהו ימוט
(b)

Raban Gamliel would cry when he read "Ose Eleh Lo Yimot l'Olam." One who does all these will not falter, but one who only does one will fall!

אמרו ליה מי כתיב עושה כל אלה עושה אלה כתיב אפילו בחדא מינייהו
(c)

Rabanan: It does not say 'Ose Kol Eleh', rather, "Ose Eleh." One who does even one will not falter!

דאי לא תימא הכי כתיב קרא אחרינא (ויקרא יח) אל תטמאו בכל אלה התם נמי הנוגע בכל אלה הוא דמטמא בחדא מינייהו לא
(d)

Support: It says "Al Titam'u b'Chol Aleh", but you cannot say that only one who transgresses all of the Arayos is corrupt!

אלא לאו באחת מכל אלה הכא נמי באחת מכל אלו
1.

Rather, one who transgresses any one of them is corrupt. Likewise, one who has any one of the above merits will live.

בא ישעיהו והעמידן על שש דכתיב (ישעיהו לג) הולך צדקות ודובר מישרים מואס בבצע מעשקות נוער כפיו מתמוך בשוחד אוטם אזנו משמוע דמים ועוצם עיניו מראות ברע
(e)

Yeshayah gave six Mitzvos for people to focus on - "Holech Tzedakos..."

הולך צדקות זה אברהם אבינו דכתיב (בראשית יח) כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו'
1.

Avraham exemplified "Holech Tzedakos" - "Yetzaveh (Es Banav... La'asos Tzedakah u'Mishpat)";

ודובר מישרים זה שאינו מקניט פני חבירו ברבים
2.

"V'Dover Meisharim" - no one is pained by his words in public (Maharsha; Aruch l'Ner - if he must rebuke someone, he does so in private).

מואס בבצע מעשקות כגון ר' ישמעאל בן אלישע
3.

R. Yishmael ben Elisha illustrates "Mo'es b'Vetza Ma'ashakos" - (he was a Kohen, yet he refused to take Reishis ha'Gez (first shearings) from a party who came for judgment, for this would deprive the Kohen who normally received the man's gifts).

נוער כפיו מתמוך בשוחד כגון ר' ישמעאל בר' יוסי
4.

R. Yishmael b'Rebbi Yosi (brought above) illustrates "No'er Kapav mi'Tmoch ba'Shochad";

אוטם אזנו משמוע דמים דלא שמע בזילותא דצורבא מרבנן ושתיק
5.

"Otem Azno mi'Shmo'a Damim" - if he hears a Chacham shamed, he is not silent;

כגון ר"א ברבי שמעון
i.

(R. Elazar b'Rebbi Shimon was normally very careful about this. Once, he was not, and he was punished.)

ועוצם עיניו מראות ברע כדרבי חייא בר אבא דאמר ר' חייא בר אבא זה שאינו מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה
6.

(R. Chiya bar Aba): "V'Otzem Einav me'R'os b'Ra" - he shuts his eyes to avoid looking at women doing laundry (at the river, for they are barefoot);

וכתיב (ישעיהו לג) הוא מרומים ישכון [וגו']
7.

It says about one who fulfills these "Hu Meromim Yishkon..."

בא מיכה והעמידן על שלש דכתיב (מיכה ו) הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם <ה'> אלהיך
(f)

Michah gave three Mitzvos for people to focus on - "Asos Mishpat..."

עשות משפט זה הדין
1.

"Asos Mishpat" is monetary laws;

אהבת חסד זה גמילות חסדים
2.

"Ahavas Chesed" is bestowing Chesed;

והצנע לכת זה הוצאת המת והכנסת כלה
3.

"V'Hatzne'a Leches Im Elokecha" is escorting the dead and bringing a Kalah to Chupah;

והלא דברים קל וחומר ומה דברים שאין דרכן לעשותן בצנעא אמרה תורה והצנע לכת דברים שדרכן לעשותן בצנעא על אחת כמה וכמה
i.

Even though these are normally done in public, they should be done modestly. All the more so, things that are normally done covertly should be done modestly!

חזר ישעיהו והעמידן על שתים שנאמר (ישעיהו נו) כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה
(g)

Yeshayah later gave two primary Mitzvos - "Shimru Mishpat va'Asu Tzedakah."

בא עמוס והעמידן על אחת שנאמר (עמוס ה) כה אמר ה' לבית ישראל דרשוני וחיו
(h)

Amos gave one primary Mitzvah - "Dirshuni vi'Chyu."

מתקיף לה רב נחמן בר יצחק אימא דרשוני בכל התורה כולה
(i)

Objection (Rav Nachman bar Yitzchak): Perhaps Amos instructs to expound the entire Torah!

אלא בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר (חבקוק ב) וצדיק באמונתו יחיה
1.

Rather, Chabakuk gave one primary Mitzvah - "v'Tzadik be'Emunaso Yichyeh."

2)

EXILE AND REDEMPTION OF YISRAEL [line 49]

אמר ר' יוסי בר חנינא ארבע גזירות גזר משה רבינו על ישראל באו ארבעה נביאים וביטלום
(a)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): Moshe made four enactments, and four Nevi'im annulled them:

משה אמר (דברים לג) וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב בא עמוס וביטלה [שנאמר] (עמוס ז) חדל נא מי יקום יעקב וגו'
1.

Moshe said "v'Yishkon Yisrael Betach Badad Ein Yakov" (Rivan - Yisrael will be secure when they are Tzadikim like Yakov; Ramah - only the elite of Yakov will have serenity) but Amos said "Chadal Na Mi Yakum Yakov Ki Katan Hu (we cannot (all) be like Yakov, but still, we should have serenity);

וכתיב (עמוס ז) ניחם ה' על זאת [וגו']
i.

"Nichem Hash-m Al Zos" (Hash-m agreed).

משה אמר (דברים כח) ובגוים ההם לא תרגיע בא ירמיה ואמר (ירמיהו לא) הלוך להרגיעו ישראל
2.

Moshe said "uva'Goyim ha'Hem Lo Sargi'a" (Yisrael will not rest in Galus), but Yirmiyah said "Haloch Lehargi'a Yisrael."

משה אמר (שמות לד) פוקד עון אבות על בנים בא יחזקאל וביטלה (יחזקאל יח) הנפש החוטאת היא תמות
3.

Moshe said "Poked Avon Avos Al Banim", but Yechezkeil said "ha'Nefesh ha'Chotas Hi Samus."

משה אמר (ויקרא כו) ואבדתם בגוים בא ישעיהו ואמר (ישעיהו כז) והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול וגו'
4.

Moshe said "va'Avadtem ba'Goyim" (Yisrael will be lost in exile), Yeshayah said "Yitaka b'Shofar u'Va'u ha'Ovdim..."

אמר רב מסתפינא מהאי קרא ואבדתם בגוים
(b)

(Rav): I fear "va'Avadtem ba'Goyim"!

מתקיף לה רב פפא דלמא כאבידה המתבקשת דכתיב (תהילים קיט) תעיתי כשה אובד בקש עבדך
(c)

Objection (Rav Papa): Perhaps it means that Yisrael will be like a lost object that the owner is seeking - "Ta'isi k'Seh Oved Bakesh Avdecha"!

אלא מסיפא [דקרא] (ויקרא כו) ואכלה אתכם ארץ אויביכם
(d)

Correction: Rather, Rav feared (the end of the verse) "v'Achlah Eschem Eretz Oyveichem."

מתקיף לה מר זוטרא דלמא כאכילת קישואין ודילועין
(e)

Objection (Mar Zutra): Perhaps Yisrael will be only partially consumed, like gourds (which are not totally eaten)!

וכבר היה ר"ג ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך ושמעו קול המונה של רומי מפלטה [ברחוק] מאה ועשרים מיל והתחילו בוכין ורבי עקיבא משחק
(f)

Raban Gamliel, R. Elazar ben Azaryah, R. Yehoshua and R. Akiva were walking. They heard the clamor of Romi from 120 Mil away. (The other) Chachamim cried, and R. Akiva laughed.

אמרו לו מפני מה אתה משחק
1.

Chachamim: Why are you laughing?!

אמר להם ואתם מפני מה אתם בוכים
2.

R. Akiva: Why are you crying?

אמרו לו הללו כושיים שמשתחוים לעצבים ומקטרים <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} יושבין בטח והשקט ואנו בית הדום רגלי אלהינו שרוף (דף כד,ב) באש ולא נבכה
3.

Chachamim: They bow and bring incense to idols, yet they are serene. The footstool of Hash-m (the Mikdash) was burned. How can we not cry?!

24b----------------------------------------24b
אמר להן לכך אני מצחק ומה לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אחת כמה וכמה
4.

R. Akiva: That is why I laugh. If Hash-m gives such reward to those who transgress His will, how much greater will be the reward of those who do His will!

שוב פעם אחת היו עולין לירושלים כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם כיון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים התחילו הן בוכין ור"ע מצחק
(g)

On another occasion, they were alighting to Yerushalayim. When they reached Har ha'Tzofim, they tore their garments. When they reached Har ha'Bayis, they saw a fox emerge from the Kodesh ha'Kodoshim. Chachamim cried, and R. Akiva laughed.

אמרו לו מפני מה אתה מצחק
1.

Chachamim: Why are you laughing?!

אמר להם מפני מה אתם בוכים
2.

R. Akiva: Why are you crying?

אמרו לו מקום שכתוב בו (במדבר א) והזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה
3.

Chachamim: Regarding the Mikdash it says "veha'Zar ha'Karev Yumas", and now foxes go there. How can we not cry?!

אמר להן לכך אני מצחק דכתיב (ישעיהו ח) ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו
4.

R. Akiva: That is why I laugh - "v'A'ida Li Edim Ne'emanim Es Uriyah ha'Kohen v'Es Zecharyah";

וכי מה ענין אוריה אצל זכריה אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני
i.

Question: Uriyah was in Bayis Rishon, and Zecharyah was in Bayis Sheni. Why does the verse put them together?

אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה באוריה כתיב (מיכה ג) לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו'] בזכריה כתיב (זכריה ח) עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם
ii.

Answer: The Torah connects their prophecies. Uriyah said "Tziyon Sadeh Secharesh", and Zecharyah said "Od Yeshvu Zekenim u'Zkenos bi'Rchovos Yerushalayim" (Tosfos - the first verse is in Michah (3:12). We do not find that Uriyah said so! However, it says that he prophesized "k'Chol Divrei Yirmeyah" (Yirmeyah 26:20);

עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת
iii.

Uriyah's prophecy must be fulfilled before Zecharyah's. Now that I see the fulfillment of Uriyah's prophecy, I know that Zecharyah's can be fulfilled at any moment! (Anaf Yosef)

לשון הזה אמרו לו עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו.
5.

Chachamim: You comforted us!