1)

TEACHINGS OF RAV SHESHES IN THE NAME OF R. ELAZAR BEN AZARYAH [line 1]

(דף כג,א) מ"ט משום נקלה
(a)

(Gemara): (The reason (we tie him to a post, or tear his garments) is "v'Nikleh (he is humiliated)" - Bach deletes this from the text.)

אמר רב ששת משום רבי אלעזר בן עזריה מנין לרצועה שהיא של עגל
(b)

Question (Rav Sheshes): What is the source that the whip should be from a calf?

דכתיב (דברים כה) ארבעים יכנו וסמיך ליה (דברים כה) לא תחסום שור בדישו
(c)

Answer: Right after "Arba'im Yakenu" it says "Lo Sachsom Shor b'Disho."

ואמר רב ששת משום רבי אלעזר בן עזריה מנין ליבמה שנפלה לפני מוכה שחין שאין חוסמין אותה
(d)

Question (Rav Sheshes): What is the source that if a Yavam is leprous, the Yevamah may demand Chalitzah?

דכתיב לא תחסום שור בדישו וסמיך ליה (דברים כה) כי ישבו אחים יחדו וגו'
(e)

Answer: The Parshah of Yibum is right after "Lo Sachsom Shor b'Disho" (do not suppress her claim).

ואמר רב ששת משום ר' אלעזר בן עזריה כל המבזה את המועדים כאילו עובד <עכו"ם> {עבודה זרה} דכתיב (שמות לד) אלהי מסכה לא תעשה לך וסמיך ליה (שמות לד) את חג המצות תשמור
(f)

(Rav Sheshes): One who disgraces the festivals (Rivan, Rashi on Avos - he works on Chol ha'Mo'ed; Rambam - does not honor Yom Tov) is like one who serves idolatry. Right after "Elohei Masechah Lo Sa'aseh Lecha" it says "Es Chag ha'Matzos Tishmor."

ואמר רב ששת משום ר' אלעזר בן עזריה כל המספר לשון הרע וכל המקבל לשון הרע וכל המעיד עדות שקר ראוי להשליכו לכלבים דכתיב (שמות כב) לכלב תשליכון אותו וסמיך ליה (שמות כג) לא תשא שמע שוא וגו' קרי ביה נמי לא תשיא:
(g)

(Rav Sheshes): One who speaks or believes Lashon ha’Ra or testifies falsely should be cast to dogs. Right after “la’Kelev Tashlichun Oso”, it says “Lo Sisa Shema Shav”. It can also be read "Lo Sasi Shema Shav" (do not cause someone to speak Lashon Hara by being receptive to it).

2)

THE WHIP USED FOR LASHING [line 14]

ושתי רצועות וכו':
(a)

(Mishnah): Two straps...

תנא של חמור
(b)

(Beraisa): The straps are of donkey skin.

כדדריש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא (ישעיהו א) ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו ישראל לא ידע וגו' אמר הקב"ה יבא מי שמכיר אבוס בעליו ויפרע ממי שאינו מכיר אבוס בעליו:
(c)

A man of Galil: "Yada Shor Konehu v'Chamor Evus B'alav Yisrael Lo Yada" - a sinner, who does not recognize his Master's feeding trough, will be chastised through a donkey, which recognizes its master's feeding trough.

ידה טפח וכו':
(d)

(Mishnah): The whip handle is a Tefach... (the end reaches Reuven's stomach).

אמר אביי שמע מינה כל חד וחד לפום גביה עבדינן ליה
(e)

(Abaye): This teaches that we make a whip for each person lashed (so it will be the right size).

אמר ליה רבא אם כן נפיש להו רצועות טובא
(f)

Objection (Rava): If so, Beis Din will have many whips!

אלא אמר רבא אבקתא אית ליה כי בעי מיקטר ביה כי בעי מרפה בה:
(g)

(Rava): Rather, it has loops to adjust the size.

מלקין אותו וכו':
(h)

(Mishnah): One third of the lashes...

מנא הני מילי
(i)

Question: What is the source of this?

אמר רב כהנא דאמר קרא (דברים כה) והפילו השופט והכהו לפניו כדי רשעתו במספר רשעה אחת מלפניו שתי רשעיות מאחריו:
(j)

Answer (Rav Kahana): "V'Hikahu Lefanav Kedei Rish'aso b'Mispar" - in front, he is lashed according to his evil (but in back he is lashed more, i.e. twice as much, this is the smallest Chidush - Rashi on Chumash, according to Mizrachi).

אין מלקין אותו וכו':
(k)

(Mishnah): He is not lashed standing...

אמר רב חסדא אמר רבי יוחנן מנין לרצועה שהיא מוכפלת שנאמר והפילו
(l)

(Rav Chisda): "V'Hipilu" is the source to fold the whip.

והא מיבעי ליה לגופיה
(m)

Question: We need this to teach that he is whipped leaning!

א"כ לכתוב קרא יטיהו
(n)

Answer: Had it said 'Yatehu', we would learn only that he is whipped leaning;

מאי הפילו ש"מ תרתי:
1.

Instead it says "v'Hipilu" (we read this as if it said 'v'Hichpilu (he will double over)' - Yerushalmi).

3)

THE WHIPPING [line 24]

המכה מכה בידו:
(a)

(Mishnah): He lashes with one hand...

תנו רבנן אין מעמידין חזנין אלא חסירי כח ויתירי מדע
(b)

(Beraisa): We pick only a weak person with intelligence to lash;

רבי יהודה אומר אפילו חסירי מדע ויתירי כח
(c)

R. Yehudah says, we may even pick a strong person lacking intelligence.

אמר רבא כוותיה דרבי יהודה מסתברא דכתיב (דברים כה) לא יוסיף פן יוסיף
(d)

(Rava): Presumably, the Halachah follows R. Yehudah, for it says "Lo Yosif Pen Yosif";

אי אמרת בשלמא חסירי מדע היינו דצריך לאזהורי אלא אי אמרת יתירי מדע מי צריך לאזהורי
1.

An intelligent person would not need to be warned!

ורבנן אין מזרזין אלא למזרז
(e)

Rejection: Chachamim's opinion is reasonable. We warn only the zealous (for they will heed it)!

תנא כשהוא מגביה מגביה בשתי ידיו וכשהוא מכה מכה בידו אחת כי היכי דליתה מדידיה:
(f)

(Beraisa): He lifts the whip with two hands, and lashes with one hand (in order to lash strongly).

והקורא קורא כו':
(g)

(Mishnah): Another reads ("Im Lo...")

תנו רבנן הגדול שבדיינין קורא השני מונה והשלישי אומר הכהו
(h)

(Beraisa): The greatest judge reads, the next greatest counts, and the third says 'lash him!';

בזמן שמכה מרובה מאריך בזמן שמכה מועטת מקצר
1.

If many lashes will be given, he reads slowly (so he will not finish before the lashes are finished). If few lashes will be given, he reads quickly.

והא אנן תנן חוזר לתחלת המקרא
(i)

Contradiction (Mishnah): He repeats the verse (if he finishes first)!

מצוה לצמצם ואי לא צמצם חוזר לתחלת המקרא
(j)

Resolution: L'Chatchilah, he should try to finish at the same time. B'Di'eved, he repeats the verse.

תנו רבנן מכה רבה אין לי אלא מכה רבה מכה מועטת מנין
(k)

(Beraisa) Question: The verse forbids giving an extra "Makah Rabah" (a great blow). What is the source to forbid even a light blow?

ת"ל לא יוסיף
(l)

Answer: We learn from "Lo Yosif."

אם כן מה תלמוד לומר מכה רבה
(m)

Question: If so, why do we need "Makah Rabah"

לימד על הראשונות שהן מכה רבה:
(n)

Answer: This teaches that the previous lashes are mighty.

4)

DISGRACE EXEMPTS FROM LASHES [line 34]

נתקלקל וכו':
(a)

(Mishnah): If Reuven urinated...

תנו רבנן אחד האיש ואחד האשה בריעי ולא במים דברי רבי מאיר
(b)

(Beraisa - R. Meir): If a man or woman excreted, he or she is exempt, but not if he or she urinated;

רבי יהודה אומר האיש בריעי והאשה במים
1.

R. Yehudah says, a man is exempt (only) if he excreted. A woman is exempt (even) if she urinated;

וחכ"א אחד האיש ואחד האשה בין בריעי בין במים
2.

Chachamim say, a man or woman is exempt if he or she excreted or urinated.

והתניא רבי יהודה אומר אחד האיש ואחד האשה בריעי
(c)

Contradiction (Beraisa - R. Yehudah): A man and woman are the same if they excreted (this exempts).

אמר רב נחמן בר יצחק שניהם שוין בריעי
(d)

Resolution (Rav Nachman): They are the same if they excreted, but not if they urinated.

אמר שמואל כפתוהו ורץ מבית דין פטור
(e)

(Shmuel): If he was tied to be lashed and fled, he is exempt (he was humiliated).

מיתיבי קלה בין בראשונה בין בשניה פוטרין אותו
(f)

Question (Beraisa): If he excreted, whether on the first or second time (Rambam - he was sentenced for two sets of lashes; Ritva - the first or second lash; Rivan - the first or second time the overseer raised his hand in order to lash), he is exempt;

נפסקה רצועה בשניה פוטרין אותו בראשונה אין פוטרין אותו
1.

If the whip broke the second time, he is exempt, but not if it broke the first time.

אמאי להוי כרץ
2.

According to Shmuel, in either case he should be exempt!

התם רץ הכא לא רץ
(g)

Answer: Shmuel exempts because he was humiliated by fleeing. Here, he did not flee.

ת"ר אמדוהו לכשילקה קלה פוטרין אותו
(h)

Version #1 - our text - (Beraisa): If they estimate that he will excrete (immediately) when lashed, he is exempt;

לכשיצא מבית דין קלה מלקין אותו
1.

If they estimate that he will excrete after he leaves Beis Din, he is lashed.

ולא עוד אלא אפילו קלה בתחלה מלקין אותו שנאמר (דברים כה) והכהו [וגו'] ונקלה ולא שלקה כבר בבית דין:
2.

Even if he excreted the first time (but before the overseer raised his hand), he is lashed - "v'Hikahu... v'Niklah"- not that he was disgraced before being lashed.

[[ת"ר אמדוהו לכשילקה קלה פוטרין אותו
(i)

Version #2 - Rambam - (Beraisa): If the excreted during the lashes, he is exempt;

לכשיצא מבית דין קלה מלקין אותו
1.

If he excreted before being lashed, he is not exempt;

ולא עוד אלא אפילו קלה בתחלה מלקין אותו שנאמר (דברים כה) והכהו [וגו'] ונקלה ולא שלקה כבר בבית דין: ]]
2.

Even if he (was so afraid that he) excreted the night before, he is lashed - "v'Hikahu... v'Niklah" excludes one who was disgraced before being lashed.

5)

DO LASHES EXEMPT FROM KARES? [line 43]

כל חייבי כריתות שלקו נפטרו ידי כריתתם שנאמר (דברים כה) ונקלה אחיך לעיניך כשלקה הרי הוא כאחיך דברי רבי חנניה בן גמליאל
(a)

(Mishnah - R. Chananyah ben Gamliel): Anyone Chayav Kares who was lashed is exempted from Kares. "V'Niklah Achicha l'Einecha" - after he is lashed, he is like your brother;

ואמר רבי חנניה בן גמליאל מה אם העובר עבירה אחת נוטל נפשו עליה העושה מצוה אחת על אחת כמה וכמה שתנתן לו נפשו
(b)

If one who sins loses his life for it (Kares includes Misah bi'Ydei Shamayim), and all the more so one who does a Mitzvah receives life for it (because Hash-m's Midah to reward is greater than His Midah to punish; R. Ovadyah mi'Bartenura - some explain, his reward for accepting his punishment is to be exempted from Kares ).

ר"ש אומר ממקומו הוא למד שנאמר (ויקרא יח) ונכרתו הנפשות העושות וגו' ואומר (דף כג,ב) (ויקרא יח) אשר יעשה אותם האדם וחי בהם
(c)

R. Shimon says, we learn from "... v'Nichresu ha'Nefashos ha'Osos", and it says - "Asher Ya'aseh Osam ha'Adam va'Chai Bahem" (do not sin with Arayos):

23b----------------------------------------23b
הא כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה
1.

One who is passive and does not sin receives reward like one who did a Mitzvah.

ר"ש בר רבי אומר הרי הוא אומר (דברים יב) רק חזק לבלתי אכול <את> הדם כי הדם הוא הנפש וגו' ומה אם הדם שנפשו של אדם קצה ממנו הפורש ממנו מקבל שכר גזל ועריות שנפשו של אדם מתאוה להן ומחמדתן הפורש מהן על אחת כמה וכמה שיזכה לו ולדורותיו ולדורות דורותיו עד סוף כל הדורות
(d)

R. Shimon bar Rebbi says, "Chazak l'Vilti Echol ha'Dam" - one finds blood revolting, yet he is rewarded for refraining from eating it. People desire theft and Arayos, so all the more so one who refrains from them merits for himself and all his descendants forever!

ר' חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר (ישעיהו מב) ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר:
(e)

R. Chananya ben Akashya says, Hash-m wanted to bring merit to (some explain - refine) Yisrael, therefore he gave them many Mitzvos - "Hash-m Chafetz Lema'an Tzidko Yagdil Torah v'Yadir."

א"ר יוחנן חלוקין עליו חבריו על רבי חנניה בן גמליאל
(f)

(Gemara - R. Yochanan): Chachamim argue with R. Chanina ben Gamliel.

אמר רב אדא בר אהבה אמרי בי רב תנינן
(g)

(Rav Ada bar Ahavah): A Mishnah teaches this!

אין בין שבת ליום הכפורים אלא שזה זדונו בידי אדם וזה זדונו בהכרת
1.

(Mishnah): The only difference between Shabbos and Yom Kipur is that intentional desecration of Shabbos is punishable by Beis Din, and the punishment for Yom Kipur is Kares.

ואם איתא אידי ואידי בידי אדם הוא
2.

According to R. Chanina ben Gamliel, both are punishable by Beis Din!

רב נחמן <בר יצחק> אומר הא מני רבי יצחק היא דאמר מלקות בחייבי כריתות ליכא
(h)

Rejection #1 (Rav Nachman): No, that Mishnah is like R. Yitzchak, who says that Chayavei Kerisus are not lashed.

דתניא רבי יצחק אומר חייבי כריתות בכלל היו ולמה יצאת כרת באחותו
1.

(Beraisa - R. Yitzchak): The Torah taught that (all) Arayos are Chayavei Kerisus, and (superfluously) mentions Kares for Bi'ah with a sister;

לדונו בכרת ולא במלקות
i.

This teaches that it (and all other Chayavei Kerisus) are punishable by Kares, and not by lashes.

רב אשי אמר אפילו תימא רבנן זה עיקר זדונו בידי אדם וזה עיקר זדונו בידי שמים
2.

Rejection #2 (Rav Ashi): The Mishnah is even like Chachamim (who argue with R. Yitzchak). It means that the primary punishment for Shabbos (b'Mezid) is by Beis Din, and the primary punishment for Yom Kipur (b'Mezid) is Kares (even though lashes can exempt from Kares).

אמר רב אדא בר אהבה אמר רב הלכה כר' חנניה בן גמליאל
(i)

(Rav Ada bar Ahavah): The Halachah follows R. Chanina ben Gamliel.

אמר רב יוסף מאן סליק לעילא ואתא ואמר
(j)

Rav Yosef: Hash-m decides who gets Kares. Who heard from Him whom the Halachah follows?!

אמר ליה אביי אלא הא דאמר רבי יהושע בן לוי שלשה דברים עשו ב"ד של מטה והסכימו ב"ד של מעלה על ידם מאן סליק לעילא ואתא ואמר
(k)

Abaye: R. Yehoshua ben Levi taught that Beis Din made three enactments, and the Heavenly Beis Din agreed. (They are brought below.) Who told him what the Heavenly Beis Din said?!

אלא קראי קא דרשינן ה"נ קראי קא דרשינן
1.

We must say that he learned this through expounding verses. Likewise, Rav Ada expounds a verse!

6)

APPROVAL FROM ABOVE [line 21]

גופא א"ר יהושע בן לוי שלשה דברים עשו ב"ד של מטה והסכימו ב"ד של מעלה על ידם [אלו הן] מקרא מגילה ושאילת שלום [בשם] והבאת מעשר
(a)

(R. Yehoshua ben Levi): Beis Din made three enactments, and the Heavenly Beis Din agreed: reading Megilas Esther on Purim, greeting people with Hash-m's name, and bringing Ma'aser (from (all) fruits and vegetables; alternatively, to the Mikdash, in order that Kohanim will share it with the Leviyim).

מקרא מגילה דכתיב (אסתר ט) קימו וקבלו היהודים קיימו למעלה מה שקבלו למטה
1.

Regarding reading the Megilah, "Kiymu v'Kiblu ha'Yehudim" teaches that the Beis Din above affirmed what Yisrael accepted below;

ושאילת שלום דכתיב (רות ב) והנה בועז בא מבית לחם ויאמר לקוצרים ה' עמכם ואומר (שופטים ו) ה' עמך גבור החיל
2.

We learn about greeting people with Hash-m's name from "Bo'az Ba... Hash-m Imachem" and "Hash-m Imcha Gibor he'Chayil."

מאי ואומר
i.

Question: Why do we need the second verse?

וכי תימא בועז הוא דעביד מדעתיה ומשמיא לא אסכימו על ידו ת"ש ואומר ה' עמך גבור החיל
ii.

Answer: One might have thought that Bo'az decided by himself and Beis Din above did not agree. "Hash-m Imcha" shows that Hash-m agreed. (This verse was said to Gid'on. Bo'az, who is the Shofet Avtzan, was five Shoftim and over 100 years later! Maharsha cites Midrashim that he married Rus at the end of his life; he left this difficult. Aruch l'Ner says that when Bo'az enacted, he did not know the verse; Shmuel wrote Sefer Shoftim afterwards. Tosfos Shantz says that Bo'az did according to a previous enactment (i.e. before Gid'on). If so, 'perhaps Bo'az did on his own...' is imprecise Perhaps "Hash-m Imcha Gibor ha'Chayil" hints to Hash-m's consent, for it is essentially the same Brachah that Boaz gave ("Hash-m Imachem"), and Bo'az is called "Gibor Chayil" (Rus 2:1). At the time, Bo'az did not know that a verse would call him Gibor Chayil. (PF)

הבאת מעשר דכתיב (מלאכי ג) הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די
3.

We learn about Ma'aser from "Havi'u Es Kol ha'Ma'aser... va'Harikosi Lachem Berachah Ad Bli Dai." (Hash-m's blessing shows that He agreed.)

מאי עד בלי די
i.

Question: What does it mean "Ad Bli Dai"?

אמר רמי בר רב עד שיבלו שפתותיכם מלומר די
ii.

Answer (Rami bar Rav): It is until your lips will wear out from saying 'enough'!

א"ר אלעזר בג' מקומות הופיע רוח הקודש בבית דינו של שם ובבית דינו של שמואל הרמתי ובבית דינו של שלמה
(b)

(R. Elazar): Ru'ach ha'Kodesh appeared openly in three places - the Batei Din of Shem, Shmuel and Shlomo.

בבית דינו של שם דכתיב (בראשית לח) ויכר יהודה ויאמר צדקה ממני
1.

We learn about Shem's Beis Din from "va'Yaker Yehudah va'Yomer Tzadkah Mimeni."

מנא ידע דלמא כי היכי דאזל איהו לגבה אזל נמי אינש אחרינא [לגבה]
i.

Question: How could he know that she was pregnant from him? (Perhaps she had Bi'ah with others, too!)

יצאת בת קול ואמרה ממני יצאו כבושים:
ii.

Answer: (Yehudah said only "Tzadkah.") Ru'ach ha'Kodesh said 'Mimeni Yatz'u Kevushim' (Hash-m directed hidden matters to cause seed from Yehudah and Tamar.)

בבית דינו של שמואל דכתיב (שמואל א יב) הנני ענו בי נגד ה' ונגד משיחו את שור מי לקחתי ויאמרו לא עשקתנו ולא רצותנו ויאמר עד ה' ועד משיחו כי לא מצאתם בידי מאומה ויאמר עד
2.

We learn about Shmuel's Beis Din from "Anu Vi Neged Hash-m... va'Yomer Ed."

ויאמר ויאמרו מיבעי ליה
i.

Question: It should say 'va'Yomru' (the people answered him)!

יצאת בת קול ואמרה אני עד בדבר זה
ii.

Answer: A Bas Kol announced 'I (Hash-m) testify to this.'

בבית דינו של שלמה דכתיב (מלכים א ג) ויען המלך ויאמר תנו לה את הילד החי והמת לא תמיתוהו <כי> היא אמו
3.

We learn about Shlomo's Beis Din from "(do not kill the baby.) Hi Imo";

מנא ידע דלמא איערומא מיערמא
i.

Question: How did he know that she was his mother? Perhaps she schemed to refuse to kill him in order to appear like the mother!

יצאת בת קול ואמרה היא אמו
ii.

Answer: A Bas Kol announced "Hi Imo."

אמר רבא ממאי
(c)

Rejection (Rava): These things could be known without Ru'ach ha'Kodesh!

דלמא יהודה כיון דחשיב ירחי ויומי ואיתרמי דחזינן מחזקינן דלא חזינן לא מחזקינן
1.

Perhaps Yehudah calculated the months and days from when he had Bi'ah with her (and it corresponded that the fetus showed now). He did not know that she had Bi'ah with anyone else, so we do not attribute er pregnancy to something unknown!

שמואל נמי כולהו ישראל קרי להו בלשון יחידי דכתיב (ישעיהו מה) ישראל נושע בה'
2.

Regarding Shmuel, we find that Yisrael are referred to in the singular - "Yisrael Nosha ba'Shem"!

שלמה נמי מדהא קא מרחמתא והא לא קא מרחמתא
3.

Perhaps Shlomo reasoned that since one had mercy on the baby, and the other did not, the former was the mother!

אלא גמרא:
4.

Rather, tradition teaches that Ru'ach ha'Kodesh said these things.

דרש רבי שמלאי שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה שלש מאות וששים וחמש לאוין כמנין ימות החמה ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם
(d)

(R. Simlai): Moshe received 613 Mitzvos. They are 365 Lavim, corresponding to the days of the (solar) year, and 248 Mitzvos Aseh, corresponding to the limbs in a man.

אמר רב המנונא מאי קרא (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה תורה בגימטריא (דף כד,א) שית מאה וחד סרי הוי
(e)

(Rav Hamnuna): He learns from "Torah Tzivah Lanu Moshe" - the Gematri'a of Torah is 611;

אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום
1.

Additionally, Yisrael heard two Mitzvos (the first two utterances) directly from Hash-m, "Anochi..." and "Lo Yihyeh Lecha."