24b----------------------------------------24b

1)

TOSFOS DH 'BE'URI'AH K'SIV "LACHEIN BI'GELALCHEM TZI'ON SADEH TECHARESH" '.

תוס' ד"ה 'באוריה כתיב "לכן בגללכם ציון שדה תחרש" '.

(SUMMARY: Tosfos presents the source of the fact that the current Pasuk refers to Uriyah.)

וקשה, דהא בכל המקרא לא מצינו פסוק זה מנבואתו של אוריה, כי אם בנבואתו של מיכה המורשתי?

(a)

Question: Nowhere in T'nach do we find this Pasuk in connection with Uriyah, only in connection with Michah?

ויש לומר, דסמיך אהא דאיתא בספר ירמיה, שנתנבא ירמיה על פורענות, ונתקבצו הכהנים והנביאים להרגו מפני שהיה מדבר פורענות, ואמרו להם השרים 'אין אנו מסכימין, שהרי מיכה דיבר מפורענות ולא נהרג', וגם אוריה ...

(b)

Answer: The Gemara relies on an incident in Yirmiyah. The Pasuk relates there how, when he prophesied about impending retribution, and the Kohanim and the false prophets converged upon him to kill him, the princes objected. 'Michah too', they argued, foretold about punishment, yet they did not kill him, and so did Uri'ah.

'. משמע שדבר אוריה כמו מיכה. ומה פורענות דבר מיכה, הוא קרא זה והוי כמו שדבר אוריה!

(c)

Answer (cont.): This implies that Uriyah issued the same prophesy as Michah, and the only retribution of which Michah spoke is the current one. And that is synonymous with the retribution referred to by Uri'yah!

אבל קשה, מנלן דאותה נבואה דכתיב "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ... " היא לעולם הבא, דלמא היא בעולם הזה קודם גאולה?

(d)

Question: From where does the Gemara know that the prophesy "Od Yeishvu (Zekenim u'Zekenos bi'Rechovos Yerushalayim ... " refers to Olam ha'Ba, and not to this world, before the redemption?

וי"ל, דממה שהוא אמר בפסח שני (פסחים דף סח.) ניחא; דקאמר התם 'עתידים צדיקים שיחיו מתים, דכתיב "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים וילכו על משענותם", ועל אלישע שהחיה המת כתיב "משענתו", וגמרינן "משענת" דהאי קרא מ"משענת" דאלישע ...

(e)

Answer: This Kashya is answered with the Gemara in Pesach Sheini (Pesachim 68a). The Gemara there states that, in time to come, the Tzadikim will revive the dead, as the Navi (in Zecharyah, 8:4) says "There will come a time when the elders (men and women) will sit in the streets of Yerushalayim, and they will walk "al Mish'antam" (on their sticks), and the same word is used in connection with Elisha ("al Mish'anto"). So the Gemara learns a Gezeirah-Shavah "Mish'enes "Mish'enes" ...

וי"ל, דממה שהוא אמר בפסח שני (פסחים דף סח.) ניחא; דקאמר התם 'עתידים צדיקים עבר בית ראשון ובית שני שלא היתה תחיית המתים, וניחא הכל (והשם יזכנו לראות משיח אמן).

(f)

Answer (cont.): ... just as by Elisha, it speaks about Techi'as ha'Meisim, so too, does the Pasuk in Zecharyah speak about Techi'as ha'Meisim. Clearly then, the prophecy of Zecharyah is speaking about the future, seeing as the era of both the first and the second Batei-Mikdash have passed, and Techi'as ha'Meisim has not yet taken place. May Hash-m grant us the Z'chus to see Mashi'ach, Amen!

HADRAN ALACH 'EILU HEIN HA'GOLIN, U'SELIKA LAH MASECHES MAKOS