1)

EDIM ZOMEMIM IS A KENAS [line before last on previous Amud]

(דף ג,א) מאי ניהו דלא עשו מעשה היינו
(a)

Question: That is just like Rabah answered, that they pay even though they did not accomplish anything!

דרבה אימא וכן אמר ר"נ
(b)

Answer: Indeed, it should say that Rav Nachman gave the same support that Rabah did.

2)

AN ED ZOMEM PAYS ACCORDING TO HIS SHARE [line 2]

אמר רב יהודה אמר רב עד זומם משלם לפי חלקו
(a)

(Rav Yehudah): An Ed Zomem pays according to his share.

מאי משלם לפי חלקו
(b)

Question: What does this mean?

אילימא דהאי משלם פלגא והאי משלם פלגא
1.

Suggestion: Each witness pays half of what he tried to make the Nidon pay.

תנינא
2.

Rejection: A Mishnah explicitly teaches this!

משלשין בממון ואין משלשין במלקות
i.

(Mishnah): Edim Zomemim divide among themselves the payment of money they tried to make the Nidon pay. They do not divide lashes (each is lashed the full amount they tried to inflict).

אלא כגון דאיתזום חד מינייהו דמשלם פלגא דידיה ומי משלם
(c)

Answer #1: If one of the witnesses was Huzam, he pays half of what he tried to make the Nidon pay.

והא תניא אין עד זומם משלם ממון עד שיזומו שניהם
(d)

Rejection (Beraisa): An Ed Zomem does not pay unless both witnesses are Huzmu.

אמר רבא באומר עדות שקר העדתי
(e)

Answer #2 (Rava): The case is, he admits that he testified falsely.

כל כמיניה כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד
(f)

Rejection: A witness is not believed to retract his testimony!

אלא באומר העדנו והוזמנו בב"ד פלוני
(g)

Answer #3: Rather, he says 'we testified and we were Huzmu in Ploni's Beis Din.'

כמאן דלא כר"ע דאי כר"ע הא אמר אף אינו משלם ע"פ עצמו
(h)

Question: This is unlike R. Akiva, who says that an Ed Zomem does not pay based on his own admission! (The Halachah follows R. Akiva.)

אלא באומר העדנו והוזמנו בב"ד פלוני וחוייבנו ממון
(i)

Answer #4: Rather, he says 'we testified and were Huzmu in Ploni's Beis Din, and they obligated us to pay money.' (Once Beis Din rules that a Kenas must be paid, it is like a regular obligation, and one pays based on his own admission.)

ס"ד אמינא כיון דלחבריה לא מצי מחייב ליה איהו נמי לא מיחייב קמ"ל
1.

One might have thought that since his admission does not obligate the other witness to pay, also he is exempt. Rav Yehudah teaches that this is not so.

3)

FALSE TESTIMONY ABOUT A KESUVAH [line 16]

מעידין אנו את איש פלוני שגירש את אשתו ולא נתן לה כתובתה
(a)

(Mishnah): If Edim (who were later found to be) Zomemim testified that Reuven divorced his wife and did not pay her Kesuvah:

והלא בין היום ובין למחר סופו ליתן לה כתובתה
1.

They need not pay him the full value of her Kesuvah, for he would have eventually paid it anyway (if he divorces her, or if she was widowed she would have collected it from his estate);

אומדין כמה אדם רוצה ליתן בכתובתה של זו שאם נתאלמנה או נתגרשה
2.

Rather, we estimate what one would pay for the chance to collect her Kesuvah (the Tovas Hana'ah):

ואם מתה יירשנה בעלה
i.

She collects if and when she is divorced or widowed. If she dies first, he inherits her.

כיצד שמין
(b)

(Gemara) Question: How do we make the estimation? (It cannot be what someone would pay for her rights of collection, this is not what they tried to make Reuven lose!)

אמר רב חסדא בבעל
(c)

Answer #1 (Rav Chisda): We estimate Reuven's Tovas Hana'ah (what one would pay for his rights to keep and use the money and property of the Kesuvah until it must be paid. If she dies first, he keeps it forever.)

רב נתן בר אושעיא אומר באשה
(d)

Answer #2 (Rav Noson bar Oshaya): We estimate her Tovas Hana'ah, and deduct this from the total value of the Kesuvah. (If she would agree to sell it, her husband would buy her Tovas Hana'ah to guarantee that he will keep the Kesuvah forever. This is more than his Tovas Hana'ah, for the sum of his and her Tovas Hana'ah is less than the Kesuvah. This is because one would buy such collection rights only for less than the true value based on statistical expectations to collect. One who wants to buy land is loathe to buy her Tovas Hana'ah, for he has no idea when (if at all) he will receive it. People are reluctant to buy his Tovas Hana'ah, for they fear to invest in the land, lest she collect it suddenly. Also, perhaps they suspect that he sells because he has thoughts of divorcing her - PF.)

אמר רב פפא באשה ובכתובתה
(e)

Answer #3 (Rav Papa): We deduct her Tovas Hana'ah from the Kesuvah. They do not pay for Nichsei Melug (property that she brings into the marriage, and receives it back with her Kesuvah, without compensation if its value rose or declined. This is because they can say that they did not know about it.)

4)

WHICH LOANS ARE CANCELLED IN SHEMITAH? [line 23]

מעידין אנו באיש פלוני שהוא חייב לחבירו אלף זוז על מנת ליתנן לו מכאן ועד שלשים יום והוא אומר מכאן ועד עשר שנים אומדים כמה אדם רוצה ליתן ויהיו בידו אלף זוז בין נותנן מכאן ועד ל' יום בין נותנן מכאן ועד עשר שנים
(a)

(Mishnah): If witnesses testified that Reuven must pay to Shimon 1000 Zuz in 30 days, and Reuven says that he has 10 years to pay, and they were Huzam, we estimate the difference of what one would pay for rights to have 1000 Zuz for 30 days, or for 10 years. (They tried to make Reuven lose this.)

אמר רב יהודה אמר שמואל המלוה את חבירו לעשר שנים שביעית משמטתו
(b)

Version #1 (Rav Yehudah): Shemitah (the seventh year) is Meshamet (cancels) a loan of 10 years;

3b----------------------------------------3b
(דף ג,ב) ואע"ג דהשתא לא קרינן ביה (דברים טו) לא יגוש סוף אתי לידי לא יגוש
1.

Even though "Lo Yigos (do not request payment)" does not apply in Shemitah (since the loan is not due yet), since it will apply later, Shemitah is Meshamet.

מתיב רב כהנא אומדים כמה אדם רוצה ליתן ויהיו אלף זוז בידו בין ליתן מכאן ועד ל' יום ובין ליתן מכאן ועד עשר שנים
(c)

Question (Rav Kahana - Mishnah): We estimate the difference of what someone would pay for his rights to have 1000 Zuz for 30 days, or for 10 years.

ואי אמרת שביעית משמטתו כולהו נמי בעי שלומי ליה
1.

If the loan is cancelled, Reuven need not repay after 10 years!

אמר רבא הב"ע במלוה על המשכון ובמוסר שטרותיו לב"ד
(d)

Answer (Rava): The case is, Shimon took a security when he lent him, or he handed over his documents to Beis Din (authorized Beis Din to collect for him, e.g. Pruzbul);

דתנן המלוה על המשכון והמוסר שטרותיו לב"ד אין משמיטין
1.

(Mishnah): If one takes a security when he lends, or he hands over his documents to Beis Din, the loan is not cancelled in Shemitah.

איכא דאמרי א"ר יהודה אמר שמואל המלוה את חבירו לעשר שנים אין שביעית משמטתו
(e)

Version #2 (Rav Yehudah): Shemitah is not Meshamet a loan of 10 years;

ואע"ג דאתי לידי לא יגוש השתא מיהא לא קרינן ביה לא יגוש
1.

Even though "Lo Yigos" will apply later, since it does not apply in Shemitah, Shemitah is not Meshamet.

אמר רב כהנא אף אנן נמי תנינא אומדין כמה אדם רוצה ליתן ויהיו אלף זוז בידו בין ליתן מכאן ועד ל' יום ובין ליתן מכאן ועד עשר שנים
(f)

Support (Rav Kahana - Mishnah): We estimate the difference of what someone would pay for his rights to have 1000 Zuz for 30 days, or for 10 years.

ואי אמרת שביעית משמטתו כולהו נמי בעו שלומי ליה
1.

If the loan is Meshamet, Reuven need not repay after 10 years!

אמר רבא הב"ע במלוה על המשכון ובמוסר שטרותיו לב"ד דתנן המלוה על המשכון והמוסר שטרותיו לב"ד אין משמיטין
(g)

Rejection (Rava): The case is, Shimon took a security when he lent him, or handed over his documents to Beis Din.

ואמר רב יהודה אמר שמואל האומר לחבירו ע"מ שלא תשמטני שביעית שביעית משמטת
(h)

(Shmuel): If one lent 'on condition that Shemitah will not be Meshamet the loan', Shemitah is Meshamet;

לימא קסבר שמואל מתנה על מה שכתוב בתורה הוא וכל המתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל
(i)

Suggestion: He holds that this is a stipulation contrary to Torah, and such stipulations are void.

והא איתמר האומר לחבירו על מנת שאין לך עלי אונאה
(j)

Question: Elsewhere, he holds that such stipulations are valid, as we find in the following discussion

רב אומר יש לו עליו אונאה
1.

(Rav): If one sells 'on condition that you have no (claim of) Ona'ah (overcharging) against me', the buyer has (a claim of) Ona'ah;

ושמואל אומר אין לו עליו אונאה
2.

(Shmuel): He has no Ona'ah.

הא איתמר עלה אמר רב ענן לדידי מפרשא ליה מיניה דשמואל על מנת שאין לך עלי אונאה אין לו עליו אונאה
(k)

Answer: Rav Anan said that Shmuel explained that if he said 'on condition that you have no Ona'ah against me', (he stipulates that the buyer pardon the Ona'ah, therefore) the stipulation is valid;

על מנת שאין בו אונאה הרי יש בו אונאה
1.

If he said 'on condition that there is no Ona'ah in the sale' (Rashi - he promises that he is not overcharging; Tosfos - he stipulates that the law of Ona'ah will not apply), Shmuel agrees that this is a stipulation contrary to Torah, so it is void.

ה"נ על מנת שלא תשמטני בשביעית אין שביעית משמטתו
2.

Likewise, if he lent 'on condition that you will not Meshamet the loan in Shemitah' (he asks him to waive his right), Shemitah is not Meshamet;

ע"מ שלא תשמטני שביעית שביעית משמטתו
i.

If he lent 'on condition that Shemitah will not Meshamet', Shemitah is Meshamet.

תנא המלוה את חבירו סתם אינו רשאי לתובעו פחות מל' יום
(l)

(Beraisa): If one lends without setting a date (for payment), he may not demand payment until 30 days.

סבר רבה בר בר חנה קמיה דרב למימר ה"מ במלוה בשטר דלא עבד איניש דטרח דכתב שטר בציר מתלתין יומין אבל מלוה על פה לא
(m)

(Rabah bar bar Chanah): This is only if he wrote a document, for people do not bother to write a document for less than 30 days, but one may demand a Milveh Al Peh (a loan without a document) immediately.

אמר ליה רב הכי אמר חביבי אחד המלוה בשטר ואחד המלוה על פה
(n)

(Rav): No. Whether or not he wrote a document, he must wait 30 days.

תניא נמי הכי המלוה את חבירו סתם אינו רשאי לתובעו פחות משלשים יום אחד המלוה בשטר ואחד המלוה על פה
(o)

A Beraisa says exactly like Rav.

אמר ליה שמואל לרב מתנה לא תיתיב אכרעיך עד דמפרשת לה להא שמעתא מנא הא מילתא דאמור רבנן המלוה את חבירו סתם אינו רשאי לתובעו פחות מל' יום אחד המלוה בשטר ואחד המלוה על פה
(p)

Question (Shmuel): What is the source that if one lends without setting a date, he may not demand payment until 30 days, whether or not he wrote a document?

א"ל דכתיב (דברים טו) קרבה שנת השבע שנת השמטה ממשמע שנאמר קרבה שנת השבע איני יודע שהיא שנת שמטה
(q)

Answer (Rav Masnah) Question: Why does it say "Shenas ha'Sheva Shenas ha'Shmitah"? We already know that the seventh year is Shemitah!

אלא מה תלמוד לומר שנת השמטה לומר לך [יש] שמטה אחרת שהיא כזו ואיזו זו המלוה את חבירו סתם שאינו רשאי לתובעו בפחות משלשים יום
1.

Answer: The verse alludes to another Shemitah (period when one may not demand payment), i.e. if one lends without setting a date. He may not demand payment until 30 days.

דאמר מר שלשים יום בשנה חשוב שנה
2.

Thirty days are considered like a year (Shenas ha'Shmitah).

5)

OTHER QUESTIONS OF RAV KAHANA AGAINST RAV YEHUDAH [line 45]

ואמר רב יהודה אמר רב הפותח בית הצואר בשבת חייב חטאת
(a)

(Rav Yehudah): If one makes a neckhole in a garment on Shabbos, he is liable (for finishing a vessel).

מתקיף לה רב כהנא וכי מה בין זה למגופת חבית
(b)

Question (Rav Kahana): Why is this different than cutting off a lid plastered onto a barrel?

א"ל זה חבור וזה אינו חבור
(c)

Answer (Rav Yehudah): The neckhole was part of the garment itself. The lid was merely stuck on the barrel.

ואמר רב יהודה אמר רב שלשת לוגין מים שנפל לתוכן קורטוב של יין ומראיהן כמראה יין ונפלו למקוה לא פסלוהו
(d)

(Rav): (If three Lugim (a Lug is about a half liter) of Mayim She'uvim, i.e. water that was in a vessel, falls into an incomplete Mikveh, the Mikveh is Pasul even after it has a full Shi'ur.) If a Kortov (a 64th of a Lug) of wine fell into three Lugim of Mayim She'uvim and gave it the appearance of wine, it (is considered like wine, so it) does not disqualify a Mikveh (if it fell in).

מתקיף לה רב כהנא וכי מה בין זה למי צבע
(e)

Question (Rav Kahana): Why is it different than dye water?

דתנן ר' יוסי אומר מי צבע פוסלין את המקוה בשלשת לוגין
1.

(Mishnah - R. Yosi): If three Lugim of dye water fell into a Mikveh, they disqualify it.

א"ל רבא התם מיא דצבעא מקרי הכא חמרא מזיגא מקרי
(f)

Answer (Rava): Since it is called dye water, the law of Mayim She'uvim applies. In Rav Yehudah's case, it is called mixed (diluted) wine, so the law of Mayim She'uvim does not apply.

והתני רבי חייא הורידו את המקוה
(g)

Question (R. Chiya's Beraisa): A case (like Rav discusses) occurred, and they disqualified the Mikveh.