1)

TOSFOS DH V'CHI TEIMA IKA L'MIFRACH MAH L'ZAR'O SHE'KEIN YETZIRASO B'AVEIRAH ETC.

תוס' ד"ה וכ"ת איכא למיפרך מה לזרעו שכן יצירתו בעבירה כו'

(Summary: Tosfos refutes a possible answer to the question.)

תימה, אמאי לא אמרינן נבעלה לפסול לה יוכיח, שאין יצירתה בעבירה, ופסולה? ...

(a)

Question: Why did the Gemara not bring a proof from a woman who has relations with someone who is Pasul to her, who was not formed ba'Aveirahr, yet she is Pasul? ...

ואי פרכת מה לנבעלה לפסול לה שכן זר אצלה מעיקרא, זרעו יוכיח- וחזר הדין ... ... ? '

1.

Question (cont.): ... and if one counters that the woman who has relations with someone who is Pasul is a stranger to her from the outset (See Yevamos 69a) -we can bring a proof from his children, and so the Din goes from one to the other ... ' ? ...

ושמא אין כאן צד השוה או יש שום פירכא, ת"י].

(b)

Answer: Perhaps they do not have a common factor or there is some other Pircha. (Tosfos Yeshanim).

77b----------------------------------------77b

2)

TOSFOS DH HAREI GUFIM MUCHLAKIM V'SHEIMOS MUCHLAKIM

תוס' ד"ה הרי גופים מוחלקים ושמות מוחלקים

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's Kashya.)

נראה דבכדי נקט 'שמות מוחלקין' ...

(a)

Clarification: When the Gemara says 'different Sheimos' it is La'av Davka ...

שהרי בא על שלשה נשים נדות בהעלם אחת חייב על כל אחת ואחת ואע"פ שהן שם אחד -כלומר שכולן נשים לאיש אחד...

(b)

Proof: ... seeing as someone who has relations with three Nidos in one He'elam (warning) is Chayav for each one, even though there is only one Shem - they all belong to the same husband

כדמפרש [בכריתות פ"ג] (דף טו.).

1.

Source: ... as the Gemara says in K'risus (Daf 15a).

אלא האי דנקט 'ג' אלמנות של ג' בני אדם' לאו דוקא, דה"ה ג' אלמנות של אדם אחד ...

(c)

Clarification (cont.): So when it says 'three Almanos of three men' it is La'av Davka, since the same will apply to three Almanos of one man ...

וכן משמע מדמשני 'אלא שבא על אלמנה אחת ג' ביאות' ,ולא משני שבא על שלשה אלמנות של אדם אחד...

1.

Proof: And this is implied in the Gemara's answer 'But it speaks where he performed three Bi'os on one Almanah', and not that he had relations with the three Almanos of one man ...

מכלל דכה"ג חייב שלשה.

2.

Proof (cont.): ... implying that in such a case he will be Chayav three (sets of Malkos).

3)

TOSFOS DH P'RAT L'KOHEN GADOL SHE'BA AL ACHOSO ALMANAH

תוס' ד"ה פרט לכ"ג שבא על אחותו אלמנה

(Summary: Tosfos clarifies the opinion of Rebbi Shimon.)

תימה, מאי קאמר בסמוך דרבי שמעון לית ליה 'איסור חל על איסור' ?אימא ד'יסור חל על איסור'לית ליה, 'איסור מוסיף' אית ליה... ?

(a)

Question: Why will the Gemara shortly say that Rebbi Shimon does not hold 'Isur Chal al Isur'? Perhaps he doesn't hold 'Isur Chal al Isur', but he does hold of 'Isur Mosif'?

והאי איסורא מוסיף הוא גבי אחותו, שהרי מעיקרא היה האיסור משום אחותו, וכשנתאלמנה איתוסף בה איסור אלמנה, [דהוי איסור מוסיף לגבי משוח מלחמה, שאינו אחיו?

1.

Proof: ... and this is an Isur Mosif regarding his sister, since initially she was Asur because of Achoso, and when she was widowed, the Isur Almanah was added [Seeing as it is an Isur Mosif regarding a Mashu'ach Milchamah who is not his brother] ...

וכל הנשים האסורות לכ"ג, אסורות אף למשוח מלחמה]?

2.

Proof (cont.): ... since all women who are forbidden to the Kohen Gadol are also forbidden to the Mashu'ach Milchamah (Yoma 73a).

וי"ל, דאיתא בברייתא אחרת דרבי שמעון אפילו איסור מוסיף לית ליה.

(b)

Answer #1: We learned in another Beraisa ((in Yevamos 32a) that Rebbi Shimon does not even hold of Isur Mosif.

א"נ יש לומר דהכי מייתי -כיון דר"ש לית ליה 'איסור חל על איסור' ואע"ג דהוי איסור חמור על איסור קל...

(c)

Answer #2: Alternatively, the Gemara is saying that - since Rebbi Shimon does not hold 'Isur Chal al Isur' even a more stringent Isur on a more lenient one ...

כי ההיא ד'אוכל נבילה ביום הכפורים' ,דלא חל איסור יום הכפורים שהיא בכרת על איסור נבלה שהיא בלאו ...

1.

Answer #2 (cont.): ... such as the case of someone who eats Neveilah on Yom Kipur, where the Isur of Yom Kipur does not take effect on that of Neveilah ...

הכי אית לן למימר דלית ליה איסור מוסיף באיסור קל על איסור חמור, כי ההיא ד'כ"ג שבא על אחותו אלמנה. '

2.

Answer #2 (concl.): ... by the same token he will not hold of Isur Mosif by a more lenient Isur on a more stringent one, such as in the case of a Kohen Gadol who has relations with his sister who became an Almanah.