1)

TOSFOS DH ELA I AMRAT DI'EVED MAI NINHU

תוס' ד"ה אלא אי אמרת דיעבד מאי נינהו

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's answer and elaborates.)

פי' הקונטרס מאי האי דקאמר ליה? איסורא לא הוה מנסיב ליה עצה למיעבד.

(a)

Clarification: What advice did he give him?, explains Rashi; since he would not have told him to perform an Isur.

וה"ה נמי כשא"ל 'זיל גנוב ואיזדבן בעבד עברי, דהוה מצי לאקשויי 'ומי שרי להשיאו עצה לגנוב ולעשות איסורא?

(b)

Implied Question: In fact, when he told him to go and steal and sell himself as an Eved Ivri, the Gemara could have asked the same Kashys - 'Since when is one permitted to advise somebody to steal and to do an Aveirah'?

אלא גמרא פריך שפיר.

(c)

Answer #1: Only the Gemara's response is fine.

עוי"ל, דאי הוה מקשה ליה הכי, הוה ליה לשנויי -דאמר ליה 'זיל ומכור עצמך' ...

(d)

Answer #2: Moreover, had the Gemara asked that, it could have answered - that he advised him to sell himself ...

וכר' אליעזר דאמר (לעיל דף יד:) 'אחד זה ואחד זה, רבו מוסר לו שפחה כנענית .'

1.

Source: Following the opinion of Rebbi Eliezer, who said earlier (on Daf 14b) that in both cases (whether Beis-Din sell him or he sells himself) his master may give him a Cana'ani maid-servant.

69b----------------------------------------69b

2)

TOSFOS DH U'MI'BENEI LEVI LO MATZASI SHAM

תוס' ד"ה ומבני לוי לא מצאתי שם

(Summary: Tosfos reconciles this Pasuk with our Mishnah.)

וא"ת, והא אמרי' במתניתין 'עשרה יוחסין עלו מבבל- ' וקא חשיב 'לוים'?

(a)

Question: But did our Mishnah not say 'Ten Yuchsin went up from Bavel - one of which was ''Levi'im'?

ויש לומר, דכל הלוים שעלו עמו היו קצוצי בהונות, ואינם ראויים לשורר שירה של דוכן.

(b)

Answer: All the Levi'im who accompanied Ezra had their thumbs cut off, and were consequently unfit to sing Shirah on the Duchen.

3)

TOSFOS DH SHA'ANI HASAM D'RI'A CHEZKASAIHU

תוס' ד"ה שאני התם דריע חזקתייהו

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פי' בקונטרס במה שאין אוכלין בקדשים.

(a)

Refuted Explanation: In that they did not eat Kodshim, Rashi explains.

ולא נהירא, דמכל מקום, איכא למיחש דילמא אתו לאסוקינהו מתרומה לקדשים, ומקדשים ליוחסין?

(b)

Refutation: But this is not correct, seeing as, in any event, one needs to be concerned that one may elevate them from T'rumah to Kodshim, and from Kodshim to Yuchsin?

ונראה לפרש ד'ריע חזקתייהו' -לפי שבקשו כתב יחוסם ולא מצאו.

(c)

Authentic Explanation: What 'Ri'a Chezkosaihu' therefore means is that - they searched for their certificate of Yichus but were unable to find it.

4)

TOSFOS DH V'ELA MAI GEDOLAH CHAZAKAH

תוס' ד"ה ואלא מאי גדולה חזקה

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's Kashya.)

בשלמא למ"ד 'אין מעלין' ,היינו 'גדולה חזקה... '

(a)

Clarification: It is fine according to the opinion that 'Ein Ma'alin', what 'Gedolah Chazakah' means is that ...

דאף ע"ג דהוי לן למיגזר דילמא אתי לאסוקינהו ליוחסין- דהא לית ליה ריע חזקתייהו, אפ"ה לא גזרי' .

1.

Clarification (cont.): … that even though we ought to have decreed, since they may come to elevate them to Yuchsin – because he does not hold of ‘Ri’a Chezkasaihu’ - they nevertheless did not do so.

אלא למ"ד 'מעלין' ,דאית ליה סברא דריע חזקתייהו, מאי 'גדולה חזקה ' ...

2.

Clarification (cont.): But according to those who hold 'Ma'alin', who (also) holds of the S'vara of 'Ri'a Chezkosaihu', what does 'Gedolah Chazakah' mean? ...

הא דלא גזרינן הכא משום ד'ריע חזקתייהו' , ת"י].

3.

Clarification (concl.): Since the reason that we do not decree is because 'Ri'a Chezkosaihu. Tosfos Yeshanim].