1)

TOSFOS DH U'L'REBBI YOCHANAN BEN BEROKAH NIHAVU MORA U'PIRYAH V'RIVYAH SH'NEI KESUVIM

תוס' ד"ה ולרבי יוחנן בן ברוקא ניהוו מורא ופריה ורביה שני כתובין

(Summary: Tosfos discusses why, according to the Rabbanan, Mora and Mezuzah are not considered 'Sh'nei Kesuvim'.)

וא"ת, אמאי לא קאמר 'לרבנן ליהוו מורא ומזוזה ב' כתובים' ... ?

(a)

Question: Why does the Gemara not pose the question that, according to the Rabbanan, why are Mora and Mezuzah not considered 'Sh'nei Kesuvim'?

ולמאי דפרישית לעיל דתרוייהו צריכי, אתי שפיר.

(b)

Answer: According to what Tosfos wrote above (on 34b DH 'Nashim', that both Pesukim are needed, this is not a problem.

2)

TOSFOS DH MI'CHELAL D'MITZVAS ASEI SHE'LO HA'ZEMAN GERAMA NASHIM CHAYAVOS

תוס' ד"ה מכלל דמ"ע שלא הזמן גרמא נשים חייבות

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פי' בקונטרס 'מדאיצטריך קרא להיקישא למיפטר נשים מזמן גרמא, מכלל דמ"ע שלא הזמן גרמא נשים חייבות...

(a)

Refuted Explanation: Rashi explains that, since we need the Pasuk for a Hekesh to exempt women from Z'man Gerama, we can extrapolate that Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama they are Chayav ...

פירוש דאי ה"א פטורות, אמאי איצטריך הקישא דתפילין למיפטר נשים מזמן גרמא, בלאו הכי נמי הוה ידעינן- השתא כשלא הזמן גרמא נשים פטורות, כ"ש דזמן גרמא' .

1.

Refuted Explanation (cont.): Because if they would be Patur, why would we need the Hekesh to Tefilin to exempt women from Z'man Gerama, since we would know that anyway - from the fact that they are Patur from Mitzvos she'Lo ha'Zeman Gerama, Kal va'Chomer from Z'man Gerama?

ולא נהירא, דהיכי מצי שתיק מהקישא דתפילין? אדרבה, אי שתיק מיניה, הוה ילפינן ממצה והקהל דמ"ע שהזמן גרמא דנשים חייבות?

(b)

Refutation: This is not correct however, because how could the Gemara not mention the Hekesh of Tefilin? Since then, we would say the opposite - that we would learn from Matzah and Hakhel that they are subject to Z'man Gerama?

לכך פירש ר"י 'מכלל דמ"ע שלא הזמן גרמא נשים חייבות' -דאי פטורות, הוה ליה למיכתב הקישא ד"תורת ה' בפיך" על ת"ת או על פדיון הבן ...

(c)

Explanation #2: The Ri therefore explains - 'So we see that Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama women are Chayav' - because if they would be Patur, it should have inserted the Hekesh of "Toras Hash-m be'Ficha" by Talmud-Torah or by Pidyon ha'Ben ...

להיקישה אליו ולומר כי היכי דנשים פטורות מתלמוד תורה או מפדיון הבן דהיינו מ"ע שלא הזמן גרמא, ה"נ פטורות מכל מ"ע שלא הזמן גרמא...

1.

Explanation #2 (cont.): ... to compare to it and say that just as women are Patur from Talmud-Torah or Pidyon ha'Ben, which are Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama, so too, are they Patur from all Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama

כמו דמקיש לפטור דהזמן גרמא לתפילין...

2.

Explanation #2 (cont.): .... in the same way as it now compares for P'tur, Z'man Gerama to Tefilin ...

אלא ש"מ -מדכתב האי היקישא לתפילין דהוי הזמן גרמא, מכלל דשאר מצות עשה שלא הזמן גרמא חייבות.

3.

Explanation #2 (concl.): ... and since it writes the Hekesh by Tefilin, which is Z'man Gerama, we can extrapolate that Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama women are Chayav.

3)

TOSFOS DH ELA L'MA'AN D'AMAR HAVI MITZVAS ASEI SHE'LO HA'ZEMAN GERAMA MAI IKA L'MEIMAR

תוס' ד"ה אלא למ"ד תפילין הוי מ"ע שלא הזמן גרמא מאי איכא למימר

(Summary: Tosfos, citing Rashi, clarifies the Sugya and elaborates.)

פי' הקונטרס דאדרבה, איפכא הוה לן למימר -דשלא הזמן גרמא נשים פטורות -מתפילין, ושהזמן גרמא נשים חייבות ממצה והקהל, דסבר 'שני כתובים הבאים כאחד, מלמדים' ?

(a)

Clarification: Rashi explains that, on the contrary, it should have said the other way round - 'she'Lo ha'Zeman Gerama we learn from Tefilin that women are Patur, whereas ha'Zeman Gerama they are Chayav - from Matzah and Hakhel, since he holds 'Sh'nei Kesuvim ha'Ba'im ke'Echad, Melamdim'?

ומשני 'מאן שמעת ליה דתפילין לא הוו זמן גרמא, רבי מאיר, וסבר לה 'אין מלמדים'.

1.

Clarification (cont.): ... and the Gemara answers that the Tana who holds that Tefilin is not Z'man Gerama is Rebbi Meir, who holds 'Ein Melamdim'.

ופירש בקונטרס דלדידיה לא איצטריך הקישא, אלא כדגמרינן לעיל מבנין אב, וגמרינן מראיה דהוי מ"ע שהזמן גרמא ונשים פטורות...

(b)

Clarification (cont.): Rashi explains further that "According to Rebbi Meir, we do not need a Hekesh, because we learn it from a Binyan Av - from Re'iyah which is a Mitzvas Asei she'ha'Zeman Gerama, and women are Patur from it.

ודקשיא לן נילף ממצה והקהל לחיובא...

(c)

Question: ... and if one asks that we should learn from Matzah and Hakhel that they are Chayav ...

ר"מ סבר 'שני כתובים הבאים כאחד, אין מלמדים' עכ"ל.

(d)

Answer: ... Rebbi Meir holds 'Sh'nei Kesuvim ha'Ba'im ke'Echad, Ein Melamdim' ". (Until here is the Lashon of Rashi).

והיינו טעמא ד'מ"ע שהזמן גרמא נשים פטורות' ,דדוקא במצה והקהל כתב רחמנא לומר דחייבות, אבל כל מ"ע שהזמן גרמא בעלמא, נשים פטורות ...

(e)

Reason: And the reason that women are Patur from Mitzvos Asei she'ha'Zeman Gerama is because it is specifically by Matzah and Hakhel that the Torah obligates them, but all other Mitzvos Asei she'ha'Zeman Gerama, women are Patur ...

דכיון ד'אין מלמדין' הוו כמו מיעוטא דוקא הני חייבות, אבל אחריני לא.

1.

Reason (cont.): ... because, since he holds 'Ein Melamdin', it is a form of Miy'ut - Davka they are Chayav, but others are Patur.

וא"ת, תינח זמן גרמא, אבל שלא הזמן גרמא מנא ליה דחייבות?

(f)

Question: That explains Z'man Gerama, but from where do we know that they are Chayav Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama?

וי"ל, כיון דת"ת ופדיון הבן הוו שני כתובים הבאים כאחד ואין מלמדין, הוו כמו מיעוטא -דוקא הני פטורות, אבל שלא הזמן גרמא בעלמא, נשים חייבות .

(g)

Answer: Seeing as Talmud Torah and Pidyon ha'Ben are Sh'nei Kesuvim ha'Ba'im ke'Echad, and Ein Melamdin, it is a form of Miy'ut - Davka they are Patur, but all other cases of she'Lo ha'Zeman Gerama, women are Chayav.

4)

TOSFOS DH HANI PETIROS AVAL SHE'LO HA'ZEMAN GERAMA B'ALMA NASHIM CHAYAVOS MISHUM D'HAVI SIMCHAH MATZAH V'HAKHEL SHELOSHAH KESUVIM HA'BA'IM K'ECHAD

תוס' ד"ה משום דהוי שמחה מצה והקהל שלשה כתובים הבאים כאחד.

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's answer.)

וא"ת, תרצת ההיא דמ"ע שהזמן גרמא דפטורות, דליכא למילף ממצה והקהל, דאיכא שמחה בהדייהו -והוו שלשה כתובים הבאים כאחד, כדפרישית...

(a)

Introduction to Question: The Gemara has answered as to why they are Patur from Mitzvos Asei she'ha'Zeman Gerama - that we cannot learn from Matzah and Hakhel, since they are joined by Simchah - turning it into Sheloshah Kesuvim ha'Ba'im ke'Echad, as Tosfos explained earlier ...

אלא דמ"ע שלא הזמן גרמא מנ"ל דחייבות? אימא דפטורות מתלמוד תורה ופדיון הבן?

1.

Question: ... but from where do we know that they are Chayav Mitzvos Asei she'Lo ha'Zeman Gerama? Why do we not learn from Talmud Torah and Pidyon ha'Ben that are they not Patur?

וי"ל, דלית ליה דר' יוחנן בן ברוקא, והוו להו ג' כתובים הבאים כאחד -ת"ת ופדיון הבן ופריה ורביה.

(b)

Answer: Because he (Rebbi Yehudah) does not hold like Rebbi Yochanan ben Berokah (that women are Chayav P'ru u'Revu) and Talmud Torah, Pidyon ha'Ben and P'ru u'Revu are therefore 'Sheloshah Kesuvim ha'Ba'im ke'Echad'.

וא"ת, ולאביי דאמר לעיל (דף לד:) 'אשה בעלה משמחה' ,א"כ ליכא אלא ב' כתובים ...

(c)

Introduction to Question: According to Abaye, who said earlier (on Daf 34b) that 'It is her husband who makes his wife happy', there are only two Pesukim ...

ומאי מתרץ לר' יהודה דאמר מלמדין ממ"ע שהזמן גרמא -אימא דנילף לחיוב ממצה והקהל?

1.

Question (cont.): How will he then explain the P'tur of Mitzvos Asei she'ha'Zeman Gerama according to Rebbi Yehudah - Why should we not learn from Matzah and Hakhel that they are Chayav?

וי"ל, דמוקי קידוש היום בהדי מצה והקהל, והוו ג' כתובים ואין מלמדין ...

(d)

Answer: He adds Kidush ha'Yom to the list of Matzah and Hakhel, turning it into 'Sheloshah Kesuvim ha'Ba'im ke'Echad' from which we do not learn.

ונשים חייבות בקידוש היום מן התורה, דכתיב (שמות כ) "זכור את יום השבת" ' ,זכרהו על היין' ...

1.

Source: And women are Chayav Kidush ha'Yom min ha'Torah from the Pasuk (in Sh'mos, 20) "Zachor es Yom ha'Shabbos", 'Zachrehu al ha'Yayin' ...

ו'כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה, והני נשי הואיל ואיתנהו בשמירה איתנהו נמי בזכירה'.

2.

Source (cont.): ... and since whoever is subject to Shemirah (the Melachos of Shabbos) is subject to Zechirah (Kidush), women, who are subject to Shemirah, are also subject to Zechirah.

5)

TOSFOS DH MISHUM KAPARAH CHAS RACHMANA ALEHAH

תוס' ד"ה משום כפרה חס רחמנא עליה

(Summary: Tosfos explains why it would be better still not to mention it.)

וא"ת, כ"ש דאם לא נכתבה, חס עליה טפי, דאין עליה לא עונש ולא חטא?

(a)

Question: How much more so would it have been better not to mention it, since it would have shown even more pity on her, inasmuch as she would be subject neither to punishment nor to sin?

וי"ל, דמכל מקום איצטריך כפרה היכא דכתיב בה עונש לנשים בהדיא, כגון גבי עריות.

(b)

Answer: Because in any event, she needs a Kaparah there where the Torah specifically inserts a punishment for women, such as in the Parshah of forbidden marriages.

35b----------------------------------------35b

6)

TOSFOS DH ISH D'BAR MITZVOS HU IN ISHAH LO

תוס' ד"ה איש דבר מצות הוא אין אשה לא

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

ולאו דוקא, דהא איתקש עבד לאשה לחייבו במצות כאשה, דגמר (בחגיגה דף ד.) "לה" "לה" מאשה ...

(a)

Clarification: This is La'av Davka, since Eved is compared to Ishah, to obligate him to observe the Mitzvos like a woman, and we learn this from the Gezeirah Shavah "lah" "lah" from Ishah ...

אלא הכי קאמר אינה חייבת כל כך כמו איש.

1.

Clarification (cont.): What the Gemara therefore means is that she is not Chayav like a man.

7)

TOSFOS DH HAREI HU K'ZAKAN L'CHOL DEVARAV

תוס' ד"ה הרי הוא כזקן לכל דבריו

(Summary: Tosfos explains how it is possible to find a Saris with a beard.)

וא"ת, ואיך תמצא זקן בסריס, והרי 'מי שאין לו זקן' אחד מסימני סריס, ואמרינן בסריס 'עד שיהיו בו כולן' ?

(a)

Question: How can a Saris have a beard, bearing in mind that not having a beard is one of the signs of a Saris, and the Gemara rules (in Yevamos, Daf 80a & 80b) that he is not a Saris unless he possesses all the signs of one?

וי"ל, כגון שהביא זקן אחר רוב שנותיו, דכה"ג סריס הוא...

(b)

Answer: It speaks where he grew a beard after the majority of his years (thirty-six), in which case he then becomes a Saris ...

כדאמר פ' יוצא דופן (נדה דף מז.) דכי לא נולדו בו סימני סריס, הוה קטן עד רוב שנותיו, ובהגיע לרוב שנותיו הוה גדול, והוה סריס.

1.

Source: ... as the Gemara says in Perek Yotzei Dofen (Nidah, Daf 47a) - that if the signs of a Saris do not appear on him, he is a Katan until he reaches half his years, and when he does, he becomes both a Gadol and a Saris simultaneously (See Masores ha'Shas).

8)

TOSFOS DH L'HASHCHASHAH LO MATZIS AMRAT D'YALIF PE'AS ETC.

תוס' ד"ה להשחתה לא מצית אמרת דיליף פאת וכו'

(Summary: Tosfos explains why the Gezeirah Shavah is still necessary.)

וא"ת, למה לי ג"ש, הא מוכח ליה שפיר מדשני קרא בדיבוריה או מסברא דלעיל ?

(a)

Question: Why do we need a Gezeirah Shavah, since it is already clear from the Torah's change of Lashon or from the S'vara mentioned earlier?

וי"ל, דה"מ מקמי דשמעינן בברייתא דיש להם חשיבות זקן בשום מקום, אבל לבתר דשמעינן, דגלי בנגעים, לית לן למעוטי מדשני ... '.

(b)

Answer: That is only before we learn from the Beraisa that somewhere they are considered a beard, but once, having revealed by Nega'im, we know that they are, one can no longer preclude them from the change of Lashon.

9)

TOSFOS DH IM KEIN LICHTOV ES SHE'BI'ZIKNECHA

תוס' ד"ה אם כן ליכתוב את שבזקנך

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's conclusion.)

פירוש ' :א"כ' -דלהכי הוא דאתא והפסיק הענין...

(a)

Clarification: 'If so' - that this is what the Gezeirah Shavah is coming to teach us, and the Parshah is interrupted

'נכתוב "את שבזקנך" , 'דהוה ליה כמאן דכתיב 'פאה' ,דהא כתיב 'פאה' בהאי קרא גבי 'ראש ... '

1.

Clarification (cont.): ... the Torah ought to have written "es she'bi"Zekanecha", since it is as if it had written "Pe'ah", seeing as 'Pe'ah' is written in the same Pasuk in connection with 'the head' ...

והדר לילף גילוח דכתיב גבי כהנים דהוי השחתה בפאת ,ופאת ישראל מכהנים.

(b)

Explanation #1: ... and we will then learn that the 'shaving' that is written by the Kohanim refers to the destruction of the beard, and the corner of the beard of a Yisrael from that of the Kohanim.

א"נ, נוכל ללמד בבנין אב ' -חייב פאת זקן בכהנים, כדכתיב "ופאת זקנם לא יגלחו" ,וחייב פאת זקן בישראל. '

1.

Explanation #2: Alternatively, we can learn it with a Binyan Av - 'One is Chayav on the corner of the beard of Kohanim, as the Torah writes "And the corner of their beards they shall not shave", and one is Chayav on the corner of the beard of a Yisrael'.

'מאי "פאת?" ' 'ש"מ תרתי ;'ג"ש שלימה לימדך הכתוב -אף לכל האמור בענין, כגון פאת זקן ...

(c)

Clarification (cont.): ... 'So why does the Torah write "Pe'as"? To teach us two things'; The Pasuk is teaching us a complete Gezeirah Shavah - to include everything in the Parshah, such as the corner of the beard ...

דדרשינן "בני אהרן" ,'ולא בנות אהרן' ,וכ"ש בישראל, מג"ש ד"פאת" "פאת".

1.

Clarification (concl.): ... in that we Darshen "B'nei Aharon", 'and not B'nos Aharon', and all the more so by a Yisrael, from the Gezeirah Shavah of "Pe'as" "Pe'as" (See Maharsha).

10)

TOSFOS DH V'CHI KASAV AM KADOSH LI'SERITAH HU DI'CHESIV

תוס' ד"ה וכי כתב עם קדוש לשריטה הוא דכתיב

(Summary: Tosfos cites Rashi's explanation and elaborates.)

פירש בקונטרס דסד"א דגדידה ושריטה תרתי נינהו, וחד ביד וחד בכלי .

(a)

Clarification: We would have thought, Rashi explains, that G'didah and S'ritah are two different things, one is performed by hand and one, with a K'li.

וא"ת, מי הזקיקנו לומר ד"כי עם קדוש" קאי א'שריטה, שלא הוזכרה באותה פרשה כלל, ולא קאי א'גדידה וא'קרחה דכתיבי בהאי ענינא?

(b)

Question: What forces us to explain that "Ki Am Kadosh" refers to S'ritah, which is not mentioned in that Parshsah at all, and not to G'didah and Korchah, which are?

וי"ל, דניחא ליה טפי למימר ד"כי עם קדוש" קאי א'שריטה, אע"פ שלא הוזכר באותה פרשה ...

(c)

Answer #1: The Gemara prefers to say that "Ki Am Kadosh refers to S'ritah, despite the fact that it is not mentioned in that Parshah ...

מלסרס המקרא ולומר ד"בנים אתם" לא קאי א"לא תתגודדו" דסמיך ליה, אלא א"קרחה" שאין סמוך לו ,שהרי גדידה הפסיק הענין.

1.

Answer (cont.): ... than to invert the Pasuk, to say that "Banim Atem" does not refer to "Lo Sisgod'du to which it is juxtaposed, but to "Korchah", to which it is not, since 'Gedidah' interrupts between them.

ואפכא לא מצית אמרת, כדמפרש גמרא 'ומה ראית להוציא את הקרחה ...'.

2.

Answer (concl.): Nor can we learn the other way round, as the Gemara explicitly explains - 'And what did you see to preclude 'Korchah ... '?

ועוד, דיש גם סירוס אחר -ד"עם קדוש" קאי א'גדידה' שלפני פניו ולא א'קרחה שלפניו.

(d)

Answer #2: Furthermore, there would be another inversion - in that "Am Kadosh" would refer to the Gedidah that is mentioned prior to Korchah, which juxtaposes it, and not to Korchah - which is written next to it.