1)

TOSFOS DH IM KEIN HAVA LEIH NECHASIM SHE'YESH LAHEM ACHRAYUS

תוס' ד"ה אם כן הו"ל נכסים שיש להם אחריות

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פי' בקונטרס ד'אדם הוקש לקרקעות' ,דכתיב "והתנחלתם אותם לרשת אחוזה" .

(a)

Explanation #1: Rashi explains that 'A person is compared to Karka'os', as the Torah writes "ve'Hisnachaltem osam Lareshes Acguzah".

וקשה, דההוא קרא כתיב בעבד, אבל בן חורין לא איתקש אלא דוקא ב'דמי עלי' ...

(b)

Refutation: That Pasuk however, is written in connection with an Eved (Cana'ani), but a ben Chorin is not compared ... , except where he declares his value Hekdesh ...

לפי ששמין אותו כעבד ,כדאיתא בפ"ק דסנהדרין (דף טו:).

1.

Reason: Because one then assesses him like an Eved, as the Gemara states in the first Perek of Sanhedrin (Daf 15b).

ועבד נמי פלוגתא היא בפ"ק דב"ק (דף יב.) אי כמקרקעי אי כמטלטלי דמי?

2.

Refutation (cont.): And even an Eved is a Machlokes in the first Perek of Bava Kama (Daf 12a) as to whether he is like Karka or Metalt'lin?

ונראה דלאו דוקא 'יש להם אחריות' ,אלא אף כי נמי אין להם אחריות לא מצינו מטלטלין נקנין אגב מטלטלין ...

(c)

Explanation #2: It therefore seems that 'Yesh lashem Achrayus' is La'av Davka, because even if they not subject to Achrayus we do not find that Metalt'lin can be acquired with Metalt'lin ...

דנכסים שאין להם אחריות לא שייך בהו 'אגב' .

1.

Reason: Since the concept of 'Agav' is not applicable to property that is not subject to Achrayus.

א"נ י"ל, דה"ק -ע"כ אי אשה נקנית אגב מטלטלין, שדה נמי נקנה אגב מטלטלין...

(d)

Explanation #3: Alternatively, what the Gemara means is - that 'If a woman can be acquired together with Metalt'lin, so can a field ...

שהרי קנין כסף דאשה ילפינן משדה 'קיחה קיחה' ...

1.

Reason Explanation #3: Bearing in mind that we learn the Kinyan Kesef of a woman from Sadeh (Efron) via 'Kichah Kichah' ...

ואם אין שדה נקנה, מהיכא תיתי באשה?

(e)

Explanation #3 (cont..): And if, on the other hand, a field cannot ... , from where would we know that a woman can?

2)

TOSFOS DH V'NIFSH'TU KIDUSHI B'CHULAH MI LO TANYA ETC.

תוס' ד"ה ונפשטו קידושי בכולה מי לא תניא כו'

(Summary: Tosfos reconciles the question with the Sugya in Temurah.)

תימה, דבריש תמורה (דף יא:) יליף " 'רגלה של זו עולה" ,שכולה עולה, ובדבר שהנשמה תלויה בו' -מקרא דכתיב "כל אשר יתן ממנו לה'" ...

(a)

Question: At the beginning of Temurah (Daf 11b), the Gemara learns that ' "Raglah shel Zu Olah", the entire animal is an Olah, with regard to a limb on which its life depends' from the Pasuk (in Bechukosai) "Kol asher Yitein Mimenu la'Hashem" ...

וגבי אשה לא כתיב קראי ,וא"כ מאי פריך ,הא לא דמו להדדי?

1.

Question (cont.): Whereas there is no such Pasuk by Ishah, in which case, what is the Gemara's Kashya, the cases are not comparable?

ונראה שלכך דקדק רש"י ופירש 'דהא "מקודשת" בלשון הקדש קאמר לה' ...

(b)

Answer: That, it would seem is why Rashi makes a point to explain 'Because he said to her "Mekudeshes" using a Lashon Hekdesh' ...

וכדאמר בריש פירקין 'דאסר לה אכ"ע כהקדש' ,שאדם עושה אותה כהקדש ...

1.

Source: As the Gemara explained at the beginning of the Perek (Daf 2b) 'That he renders her forbidden to the whole world like Hekdesh', in that he makes her a form of Hekdesh ...

לפיכך יש להיות דינה כהקדש; אבל אם היה אומר 'מאורסת' או חד מהנהו לישני דלעיל (דף ו.), על זה לא היה מקשה 'ונפשטו קידושי בכולה' לפירוש זה.

(c)

Answer (cont.): And that is why her Din is akin to Hekdesh; But if he were to have said 'Me'ureses' or any one of the other expressions mentioned above (on Daf 6a), the Gemara would not have asked 'Let the Kidushin spread to all of her, according to this explanation.

3)

TOSFOS DH V'CHAZAR V'LAKCHAH

תוס' ד"ה וחזר ולקחה

(Summary: Tosfos explains why the Gemara mentions specifically this case and not one of two partners.)

הא דנקט 'וחזר ולקחה' ,ולא נקט 'בהמה של שני שותפין שהקדיש כל אחד חציה' ...

(a)

Implied Question: The reason that it mentions that he went and bought it back, rather than 'An animal belonging to two partners where each one of them declared his half Hekdesh, is ...

משום דלא שייך התם 'ועושה תמורה, ותמורתה כיוצא בה' ...

(b)

Answer: Because the Din of 'making a Temurah, which is like the original animal' would not apply there ...

דשותפין אין ממירין, כדאמר בתמורה (דף יג.) ובפ"ק [דזבחים] (דף ו.).

(c)

Source: Since partners cannot make a Temurah, as the Gemara says in Temurah (Daf 13a) and in the first Perek of Zevachim (Daf 6a).

4)

TOSFOS DH V'AFILU L'MA'AN D'AMAR EIN KULAH OLAH (This Dibur belongs before the previous one).

תוס' ד"ה ואפי' למאן דאמר אין כולה עולה

(Summary: Tosfos, citing the Gemara in Temurah, fills in the details.)

התם (תמורה יא:) מפרש למאן דאמר ד'אין כולה עולה' ,מה יעשה ממנה ...

(a)

Question: The Gemara there (in Temurah, Daf 11b) explains, according to the opinion that holds that 'It is not entirely an Olah', what one does with it ...

וקאמר ד'ימכרנה לצרכי עולות חוץ מדמי הרגל שהקדיש' .

(b)

Answer: One sells it for the needs of Olos, except for the value of the leg that he declared Hekdesh'.

ופריך 'היאך יפטר זה מעולתו, הא הויא ליה עולה חסירה ' ... ?

(c)

Question: And, in answer to the question 'How can he be Patur from his Olah, seeing as it an Olah that is incomplete?' ...

ומשני 'כגון דאמר "הרי עלי עולה כמו שאמצאנה . ' "

(d)

Answer: It replies that it speaks where he said 'This is an Olah in whatever state I find it'.

7b----------------------------------------7b

5)

TOSFOS DH SH'MA MINAH BA'ALEI CHAYIM

תוס' ד"ה שמע מינה בעלי חיים

(Summary: Tosfos discusses the entire Sugya in detail.)

פי' בקונטרס אם נדחו ידחו לעולם -דאיכא למ"ד אין דיחוי אלא בשחוטין, אבל בעלי חיים שנדחו, חוזרים ונראים ...

(a)

Clarification - Ba'alei Chayim Nidachin: Rashi explains that if they are rejected, they are rejected forever - since they is an opinion that confines 'Dichuy' to animals that have been Shechted, but that live animals that are rejected, can later be re-accepted ...

ולדידיה קרבה הך בהמה כשחזר ולקח חציה.

1.

Ba'alei Chayim Nidachin (cont.): And according to him, the animal would be brought on the Mizbe'ach when he purchased the other half.

'וש"מ "דיחוי מעיקרא הוי דיחוי" - 'פי' כגון זו שמתחילת הקדישה לא נראית ליקרב- דאיכא מאן דפליג ד'אין דיחוי אלא בנראה ונדחה. '

2.

Dichuy Me'ikara havi Dichuy: 'And it is a proof that "An inititial Dichuy is considered a Dichuy" ' - such as the current animal, which, already from the time it was declared Hekdesh, was not fit to be brought - since there is an opinion that confines Dichuy to where it was initially fit and then became rejected.

וש"מ 'יש דיחוי בדמים' -פי' יש תורת דיחוי בדבר שאין קדוש אלא לדמיו, כגון זו שמתחילה לא הקדישה אלא לדמיה, שתמכר ויקדשו דמי חציה...

3.

Yesh Dichuy be'Damim: 'And it is a proof that Dichuy applies even to (Kedushas) Damim' - that Dichuy applies even to an animal that is only Kadosh for its value, such as the current animal which was only declared Kadosh for its value - to be sold and half of the proceeds to be sanctified ...

שהרי ליקרב לחצאין לא היתה ראויה- ואפ"ה חל עלה תורת דיחוי לדחות מעל המזבח לעולם ...

4.

Yesh Dichuy be'Damim (cont.): Since it was not fit to bring half on on the Mizbe'ach - yet the law of Dichuy took effect on it disqualify it from the Mizbe'ach forever ...

ולא אמרינן אין דיחוי אלא בדבר שהוקדש לגופו ליקרב.

5.

Yesh Dichuy be'Damim (concl.): And w don't say that Dichuy is confined to an animal that was sanctified to be brought on the Mizbe'ach.

וא"ת, למה לי למימר הני תרתי ש"מ ' -יש דיחוי בדמים' ו'דיחוי מעיקרא' , והלא אי אפשר לדיחוי מעיקרא שלא יהא דיחוי בדמים?

(b)

Question: Why do we need to insert the two proofs - 'Yesh Dichuy be'Damim' and 'Yesh Dichuy Me'ikara', seeing as it impossible to be Dichuy Me'ikara without being Dichuy be'Damim?

ויש לומר, דאשכחן דיחוי מעיקרא אע"ג שקדוש קדושת הגוף, כדאמר ר' יוחנן פ' נגמר הדין (סנהדרין דף מז.) כגון 'אכל חלב והפריש קרבן ונשתמד וחזר בו... '

(c)

Answer *: We find Dichuy Me'ikara even when it is Kadosh Kedushas ha'Guf , like Rebbi Yochanan says in Perek Nigmar ha'Din (Sanhedrin, Daf 47a) where 'Someone ate Cheilev, designated a Korban, converted and then retracted' ...

והואיל ונדחה כנשתמד משום ד"זבח רשעים תועבה," ידחה.

1.

Answer (cont.): Because since it was rejected when he converted, on account of "Zevach Resha'im To'evah" (Mishlei, 21), it remains rejected.

ולאו דוקא נקט התם 'והפריש קרבן' תחלה ,דה"ה נשתמד ואח"כ הפריש קרבן, דהשתא הוי דיחוי מעיקרא...

(d)

Implied Question: And when it says that he designated the Korban first, it is La'av Davka, as the same would apply if he first converted and then designated the Korban, in which case it is 'Dichuy Me'ikara' ...

דהא רר' יוחנן הוא דאית ליה 'דיחוי מעיקרא הוי דיחוי' ...

1.

Reason: Bearing in mind that Rebbi Yochanan is the one who holds 'Dichuy Me'ikara havi Dichuy' ...

אלא משום אידך מילתא דרבי יוחנן דמייתי התם 'אכל חלב והפריש קרבן, ונשתטה וחזר ונשתפה' ...

(e)

Answer: And it is only due to the other statement of Rebbi Yochanan that is cited there where 'Someone ate Cheilev, designated a Korban, became a Shoteh and then became sane' ...

דלא מצי למימר דנשתטה תחילה, דכיון דשוטה הוא, לאו בר הפרשה הוא...

1.

Answer (cont.): Where it could not say that he became a Shoteh first, since a Shoteh is not eligible to designate a Korban ...

נקט נמי 'הפריש קרבן ועבד עבודת כוכבים' .

2.

Answer (concl.): That it also says that he first designated a Korban and then served Avodah-Zarah.

ואשכחן נמי קדושת דמים אע"ג דלא הוי דיחוי מעיקרא- כגון 'המפריש נקבה לפסחו וילדה זכר' -והוי קדושת דמים, דאין פסח בא מנקבה ...

(f)

Answer* (cont.): And we also find Kedushas Damim even though it is not Dichuy Me'ikara - in a case where 'Someone designated a female lamb for his Korban Pesach and it subsequently gave birth to a male' - which is Kedushas Damim, since a female animal cannot be brought as a Pesach ...

ולא הוי דיחוי מעיקרא, שהרי הולד ראוי להקריב.

1.

Answer* (concl.): But it is not Dichuy Me'ikara, seeing as the baby was fit to be brought as a Pesach.

ויש ספרים דגרסינן 'ש"מ קדושת דמים מדחה' ...

(g)

Alternative Text: There are some texts that read 'Sh'ma Minah Kedushas Damim Madcheh' ...

ומפרש דוחה תמורתה מליקרב- מדקתני 'ותמורתה כיוצא בה' .

1.

Explanation: Which means that it pushes away its Temurah - since Rebbi Yochanan said that 'Its Temurah is like it'.

ולא נהירא, דהא בכריתות (דף כח.) גבי 'מטמא מקדש עשיר שהפריש קן לכבשתו והעני, הואיל ונדחה ידחה' גרסינן נמי 'ש"מ תלת' כמו בשמעתין...

(h)

Refutation: This is not correct however, because the Gemara in Kerisus (Daf 28a) in connection with 'A Metamei Mikdash who designated birds instead of a lamb and then became poor, 'Ho'il ve'Nidcheh, Yidacheh' also has the text 'Sh'ma Minah T'las', like in our Sugya ...

והתם ע"כ אין לפרש 'קדושת דמים מדחה התמורה... '

1.

Refutation (cont.): And there one cannot say that 'the Kedushas Damim pushes away the Temurah' ...

דאין תמורה בעופות.

2.

Reason: Since there is no Temurah by birds.

אלא ע"כ היינו קדושה ואינה קריבה.

3.

Conclusion: It must therefore mean that it is Kadosh but cannot be brought.

וא"ת, למה ליה לרבי יוחנן לאשמועינן הני תלת מילי, הא שמעינן לה בפרק מי שהיה טמא (פסחים דף צח.)?

(i)

Question: Why does Rebbi Yochanan see fit to teach these three things here, seeing as he has already taught them in Perek Mi she'Hayah Tamei (Pesachim, Daf 98a & 98b)?

ויש לומר, משום דפלוגתא היא בפרק בתרא דכריתות (שם) -דפליגי בה רבי שמעון בן יוחאי ורבנן, מייתי דברי האמוראים.

(j)

Answer: Because since there is a Machlokes between Rebbi Shimon bar Yochai and the Rabbanan in the last Perek of Kerisus (Ibid.), it cites the opinion of the Amora'im (regarding it).

ויש לתמוה, אמאי לא פריך עלה דרבי יוחנן, כי היכי דפריך בסוף כריתות (שם) עלה דרבי אושעיא דאמר 'מטמא מקדש עשיר שהפריש קן לכבשתו והעני- הואיל ונדחה, ידחה' ,דפריך עלה מרבי שמעון ...

(k)

Question #1: Why does the Gemara not ask on Rebbi Yochanan like it asks in Kerisus (Ibid.) on Rebbi Oshaya, who says regarding a rich Metamei Mikdash who designated birds instead of a lamb and then became poor, 'Ho'il ve'Nidcheh, Yidacheh', and whom the Gemara queries from Rebbi Shimon ...

מההיא דאמר 'המפריש נקבה [לפסחו קודם הפסח, תרעה עד שתסתאב, ותמכר, ויביא בדמיה פסח]...

1.

Introduction to Question #1 (cont.): From the case where 'Someone who designated a female lamb for his Pesach, before Pesach, he lets it graze in the meadow until it obtains a blemish, when it is sold and with the proceeds one purchases a Pesach ...

ילדה זכר, ירעה עד שיסתאב וימכר [ויביא בדמיו פסח] .

2.

Introduction to Question #1 (cont.): If it then gives birth to a male, he lets it graze in the meadow ... .

ורבי שמעון אומר 'הוא עצמו יקרב פסח' ?

3.

Question #1 (concl.): Rebbi Shimon says that 'The baby itself it brought as a Korban Pesach'?

ועוד, א'דפריך עלה מרבי שמעון, לסייעה עלה מדרבנן, דקאמרי ברישא 'ירעה עד שיסתאב' ?

(l)

Question #2: Furthermore, rather than query him (Rebbi Oshaya) from Rebbi Shimon, why does it not support him from the Rabbanan in the Reisha, who say that the lamb must graze?

ועוד, כיון דפריך מיחידאה, א'דפריך מרבי שמעון דברייתא, לפרוך מרבי אליעזר דמתני' דתמורה...

(m)

Question #3: Moreover, now that the Gemara does query him from an individual opinion, why does it do so from Rebbi Shimon in a Beraisa, and not from Rebbi Eliezer in the Mishnah in Temurah (in Perek Eilu Kodshim, Daf 18b) ...

דתנן פרק אלו קדשים (דף יח:) גבי 'מפריש נקבה לעולה, וילדה זכר, רבי אליעזר אומר "הוא עצמו יקרב עולה" ?

(n)

Question #3: Who says in connection with 'Someone who desgnates a female as an Olah, which subsequently gives birth to a male' that the baby itself should be brought as an Olah"?

ויש לומר, היינו טעמא דפריך מרבי שמעון משום דבההיא אפילו רבנן מודו ...

(o)

Answer: The reason that it asks from Rebbi Shimon is because in that case, even the Rabbanan concede ...

דעד כאן לא פליגי רבנן עליה אלא בדבר דשייך ביה קדושת דמים- סברי 'מיגו דנחתא ביה קדושת דמים, נחתא ביה נמי קדושת הגוף' , וקדושת הגוף לא הוי, שהרי אין פסח בא מן הנקבה...

1.

Answer (cont.): This is because the Rabbanan only argued with him regarding something which is subject to Kedushas Damim - since they hold that 'Since Kedushas Damim takes effect, so does Kedushas ha'Guf', and there is no Kedushas ha'Guf, because a female cannot be brought as a Pesach ...

אבל גבי קן אפילו רבנן מודו, שהרי אין קדושת דמים חלה בעופות.

2.

Answer (cont.): But by birds, they concede to Rebbi Shimon, since Kedushas Damim does not take effect by birds.

ולמילתא דרבי יוחנן דהכא לא מצי לאותובי, משום דהוה כי ההוא ד'המפריש נקבה לפסחו' ,ואי הוה מותיב מרבי שמעון, הוה אמינא לסיועיה מדרבנן ...

(p)

Conclusion: On the other hand, the Gemara cannot ask on Rebbi Yochanan here, since it comparable to someone who designates a female as a Pesach, and if it were to query him from Rebbi Shimon, it would have supported him from the Rabbanan ...

וממילתא דר' אליעזר נמי לא מצי לאותביה, משום דהוה יחידאה.

1.

Conclusion (cont.): And by the same token, it can also not query him from Rebbi Eliezer, since he is an individual opinion.

6)

TOSFOS DH CHETZYECH BI'PERUTAH V'CHETZYECH BI'PERUTAH

תוס' ד"ה חצייך בפרוטה וחצייך בפרוטה

(Summary: Tosfos reconciles this ruling with the Sugya on Amud Alef.)

ואם תאמר, אמאי לא יועיל? והא לא אמר לעיל דלא פשטו קידושין בכולה אלא משום דאיכא דעת אחרת, ואינה מתרצה אלא למה ששומעת ...

(a)

Question: Why is it not effective? The Gemara only said earlier that the Kidushin does not spread to the entire animal because of 'Da'as Acheres' (the woman), and she only consents to what she hears ...

אבל אם היינו יודעים שמתרצה בכולה, פשטו קידושין בכולה - והכא גלי דעתה שמתרצה בכולה?

1.

Question (cont.): But if we would know that she consents to a full Kidushin, it would indeed spread to all of her, and in the current case, she has revealed that she does?

וי"ל, דאי הוי מיירי דאמר לה בלשון קידושין, אין ה"נ דהוו פשטו קידושין בכולה, אבל הכא איירי דאמר לה 'הרי את מאורסת לי' או בחד מהני לישני דלעיל (דף ו.).

(b)

Answer: If it was speaking where he betrothed her with a Lashon of Kidushin, it would indeed, spread to all of her, but it speaks where he betrothed her with the words 'Harei At Me'ureses li', or one of the other Leshonos mentioned above (on Daf 6a).

7)

TOSFOS DH CHETZYECH BI'PERUTAH HA'YOM V'CHETZYECH BI'PERUTAH L'MACHAR

תוס' ד"ה חצייך בפרוטה היום וחצייך בפרוטה למחר

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

כך אמר לה בפעם אחת.

(a)

Clarification: This is what he said to her in one go.

8)

TOSFOS DH SH'TEI B'NOSECHA LI'SHENEI BANAI

תוס' ד"ה שתי בנותיך לשני בני

(Summary: Tosfos clarifies She'eilah and elaborates.)

אומר ר"י דמיירי בבנות קטנות, דקידושין דאב נינהו ...

(a)

Clarification: The Ri explains that it is speaking about girls who are Ketanos, in which case the Kidushin is attributed to the father ...

דאי בגדולות ואב מקבל קידושין בתורת שליחות, פשיטא דבעי פרוטה לכל אחת, דשליח לא עדיף ממשלחו...

1.

Proof: Because if it was speaking about Gedolos, in which case the father receives the Kidushin in the form of Sh'lichus, it would be obvious that a P'rutah would be required for each one, seeing as a Shali'ach is no better than the one who sends him ...

ד'בתר נותן' דקאמר לאו דוקא ,שהרי הנותן ע"כ בתורת שליחות בניו הוא בא...

(b)

Clarification (cont.): Because 'After the Nosein' which the Gemara mentions is La'av Davka, since the Nosein must be coming as a Sha'lach of his sons

ואי בתר נותן אזלינן, הוי בעי שתי פרוטות כאילו הבנים בעצמם מקדשין.

1.

Reason: And if we were to contend with the Nosein, two P'rutos would be needed, as if the sons themselves were performing the Kidushin.

אבל הבעיא היא אי בתר מקבל אזלינן לגמרי ,דשמא אין לחוש אלא שיקבל המקבל שוה פרוטה.

(c)

Clarification (concl.): The She'eilah therefore is whether we contend with the recipient exclusively, since perhaps we are only concerned that she receives the value of a P'rutah.

וצ"ל, שבירר לאיזה מהם -כגון 'רחל לראובן, ולאה לשמעון' ,

(d)

Chidush: We must also say that he clarified which daughter he designated for which son - 'Rachel for Reuven, Le'ah for Shimon' ...

דאל"כ הוי קידושין שלא נמסרו לביאה.

1.

Reason: Because otherwise, it would be Kidushin which will not lead to Bi'ah (See later, Daf 51a).

9)

TOSFOS DH BITCHA U'PARASCHA BI'PERUTAH

תוס' ד"ה בתך ופרתך בפרוטה

(Summary: Tosfos explains the sequence of the two She'eilos.)

כיון דפרה אין נקנית בכסף, שדינא להו בתר בתו...

(a)

Clarification: Because, since a cow cannot be acquired with money, we cast it after his daughter ...

והדר בעי 'בתך וקרקעך' ,דקרקע נקנה בכסף.

(b)

Clarification (cont.): Then the Gemara asks 'your daughter and your land', since land can be acquired with money.

10)

TOSFOS DH V'RAV YOSEF AMAR TZ'RICHI SHUMA

תוס' ד"ה ורב יוסף אמר צריכי שומא

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya in the second Perek, which implies that the assessment takes place after the Kidushin.)

קודם קידושין קאמר, כדפי' בקונטרס.

(a)

Clarification: This speaks before the Kidushin, as Rashi explains.

ותימה, דלקמן פ"ב (דף מח.) תניא גבי 'התקדשי לי בשטר - ' 'וחכמים אומרים, שמין את הנייר; אם יש בו שוה פרוטה, מקודשת' ...

(b)

Introduction to Question: Later on, in the second Perek (Daf 48a) in the Beraisa 'Hiskadshi li bi'Shetar', the Chachamim say 'One assesses the paper and that, if it is worth a P'rutah, she is Mekudeshes'

ומשמע 'שמין את הנייר אחר קידושין- ואע"ג דמתחלה שומת הנייר לא היתה ידועה?

(c)

Question: Implying that the assessment takes place after the Kidushin - even though initially, the value of the paper was not known?

ויש לומר, דללישנא דאמר 'בכל דהו כולי עלמא לא פליגי' ,איירי דאמר לה 'כל דהו' ...

(d)

Answer: According to the Lashon that 'They are not arguing by Kol-D'hu', it speaks where he said 'Kol-D'hu' ...

'וללישנא ד'בכל דהו נמי פליגי' ,הכי קאמר -ואם רוצה לקדשה בשטר, שמין את הנייר מתחילה; אם יש בו שוה פרוטה, מקודשת ...

1.

Answer (cont.): And according to the Lashon that 'They argue by Kol-D'hu as well' (See Hagahos ve'Tziyunim), what the Gemara means is that - If he wants to betroth her with a Sh'tar, they must assess the value of the paper first, and that, if it is worth a P'rutah, she is Mekudeshes ...

כלומר 'אם שמוהו תחילה' ,לאפוקי ממ"ד מקודשת אע"פ שאין בו שוה פרוטה מטעם שטר.

2.

Answer (concl.): Provided they did asses it first - to preclude the opinion that she is Mekudeshes because of Sh'tar, even if it is not worth a P'rutah.