1)

ONE WHO SOLD MORE THAN SHE WAS ENTITLED TO (Yerushalmi Perek 11 Halachah 5 Daf 63a)

מתני' רבן שמעון בן גמליאל אומר לעולם מכרה קיים עד שתהא שם כדי שתשייר בשדה בית תשעת קבין ובגינה כבית חצי קב

(a)

(Mishnah - R. Shimon ben Gamliel): The sale always stands, unless in the sale of a field [the extra land sold is at least] Beis nine Kavim (an area in which nine Kavim of seeds are normally sown), or in a garden Beis Chetzi Kav;

וכדברי ר' עקיבה בית רובע

(b)

According to R. Akiva, Beis Rova Kav (invalidates the sale).

היתה כתובתה ארבע מאות זוז מכרה לזה במנה ולזה במנה ולזה במנה ולאחרון יפה מנה ודינר במנה של אחרון בטל ושל כולן מכרן קיים:

(c)

If her Kesuvah was 400, and she sold 100, and another 100, and the last sale was worth 101 and she sold it for 100 - the last sale is void, and the other sales stand.

גמ' עד כדון בשמכרוה להן בארבע שטרות מכרה להם בשטר אחד תפלוגתא דרבי יוחנן ור' שמעון בן לקיש

(d)

(Gemara): [The Seifa of our Mishnah discusses] when she sold to them in four documents. If she sold to them in one document, R. Yochanan and Reish Lakish argue about this;

דאיתפלגון כתב כל נכסיו לשני בני אדם כאחת והיו העדים כשירין לזה ופסולין לזה ר' הילא בשם ר' יסא איתפלגון ר' יוחנן ורבי שמעון בן לקיש

1.

They argue about one who wrote all his property to two people at once, and the witnesses were Kosher to this one and Pasul to this one. R. Heila said in the name of R. Yosa that R. Yochanan and Reish Lakish argued about this;

חד אמר מאחר שהן פסולין לזה פסולין לזה וחרנה אמר כשירין לזה ופסולין לזה

2.

One said that since they are Pasul for this, they are Pasul for this. One said that they are Kosher for this and Pasul for this.

רבי מנא לא מפרש ר' אבין מפרש ר' יוחנן אמר מאחר שהן פסולין לזה פסולין לזה ור' שמעון בן לקיש אמר כשרין לזה ופסולין לזה

3.

R. Mana did not explain [who said the former and who said the latter]. R. Avin explained - R. Yochanan said that since they are Pasul for this, they are Pasul for this. Reish Lakish said that they are Kosher for this and Pasul for this.

אמר ר' לעזר מתניתא מסייע לרבי יוחנן מה השנים נמצא אחד מהן קרוב או פסול עידותן בטילה אף השלשה נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטילה

(e)

Support (for R. Yochanan - R. Elazar - Beraisa): Just like two, if one of them was found to be a relative or Pasul, their testimony is Batel - also three, if one of them was found to be a relative or Pasul, their testimony is Batel;

מניין אפי' מאה תלמוד לומר עידים

1.

What is the source [that the same applies] even if there are 100 [witnesses]? It says "Edim".

ר' יעקב בר אחא אמר איתפלגון ר' חנניה חברין דרבנין ורבנין חד אמר יאות אמר ר' לעזר וחרנה אמר לא אמר ר' לעזר יאות

(f)

(R. Yakov bar Acha): R. Chanina the colleague of Rabanan argued about this with Rabanan. One said that R. Lazar said properly. The other said that R. Lazar did not say properly;

מאן דמר יאות אמר ר' לעזר נעשית (עדות אחד מאיש אחד) [צ"ל נעשה כעדות אחת באיש אחד ועדות שבטלה מקצתה בטלה כולה - רא"ש, תשובה ס:א]

1.

The one who said that R. Elazar said properly - it is made like one testimony about one person, and testimony that is partially Batel is totally Batel (ROSH);

ומאן דאמר לא א"ר אלעזר יאות נעשית כשתי כיתי עדות כשירין לזה ופסולין לזה:

2.

The one who said that R. Elazar did not say properly - it is made like two sets of witnesses. They are Kosher to this [person] and Pasul to this.