1)

THE ANNOUNCEMENT OF BEIS DIN (Yerushalmi Perek 11 Halachah 6 Daf 63a)

מתני' שום הדיינין שפחת שתות או הותיר שתות מכרן בטל

(a)

(Mishnah): If Beis Din assessed property (to sell to feed the orphans or widow) for a sixth more or less than the actual value, the sale is void;

רבן שמעון בן גמליאל אומר מכרן קיים אם כן מה כח בית דין יפה

(b)

R. Shimon ben Gamliel says, the sale stands. If so (it were void), Beis Din would be weak!

אבל אם עשו איגרת ביקורת אפילו מכרו שוה מנה במאתים או שוה מאתים במנה מכרן קיים:

(c)

If a letter of Bikores (that the property is for sale) was made, even if property was sold for double or half the value, the sale stands.

גמ' כמה דאת אמר בהדיוט בקרקע עד שליש במטלטלין עד שתות ודכוותא בהקדש בקרקע עד שתות ובמטלטלין עד י"ב

(d)

(Gemara): Just like you say about a commoner, for land, [there is no Ona'ah] until [the overcharge] is a third, and for Metaltelim until a sixth, and correspondingly in Hekdesh, for land until it is a sixth, and for Metaltelim until a 12th.

תמן תנינן שום היתומים שלשים יום שום הקדש [דף סג עמוד ב] ששים יום ומכריזין בבקר ובערב

(e)

(Mishnah): The Hachrazah (period during which Beis Din publicly announces that they are selling property) of orphans is 30 days. The Hachrazah of Hekdesh is 60 days, and [Beis Din] announces in the morning and evening.

ולמה שלשים

(f)

Question: Why is it 30 [days for orphans]?

כדי לייפות כחן של יתומין

(g)

Answer: It is in order to give the orphans greater power (perhaps they will get a better price).

ויכריזו יותר

(h)

Question: They should announce more!

עד שלשים את מייפה כחן מיכן ואילך את מריע כחן

(i)

Answer: Until 30, you give to them greater power. From now and onwards, you weaken their power. (When buyers see that no one is offering more, they will retract from their previous offers.)

ואמור אף בהקדש כן

(j)

Question: They should say so (30 days also) for Hekdesh!

שנייא היא הקדש שאת תופס ראשון ראשון

(k)

Answer: Hekdesh is different, for you seize every first [anyone who offers more than all before him cannot retract, unless someone offers more].

ויכריזו לעולם

(l)

Question: They should announce without end! (Hekdesh can only gain!)

דייו להקדש שיהא כפליים בהדיוט

(m)

Answer: It suffices for Hekdesh to be twice as long as a commoner.

א"ר יודן מן מה דאת אמר שנייא היא הקדש שאת תופס ראשון ראשון הדא אמרה שאם ימצאו שומן שאין מחזירין ומחליטין

(n)

Inference (R. Yudan): Since you say that Hekdesh is different, for you seize every first one, this teaches that [for orphans, the highest bidder can retract, so] if they find [one who agrees to give like] their assessment, they do not return to announce [more, rather], we finalize (he gets it).

ומכריזין בבקר ובערב ביציאת פועלים ובהכנסת פועלים ואומר שדה וסימניה

(o)

They announce in the morning and evening, when workers go out to and return from work. They say the field and its Simanim (borders).

אמר ר' יוסי (בשלא מצאו) [צ"ל בשמצאו - קרבן העדה] שומן מחליטין

(p)

(R. Yosi): [The Mishnah is when] they did not find [one who agrees to give like] their assessment. [If they found, immediately] we finalize (without further announcement).

דו מתניתא שום הדיינים שפחת שתות או הותיר שתות מכרן בטל

(q)

Support (Mishnah): If Beis Din assessed property for a sixth more or less than the actual value, the sale is void;

מפני שפחתו או הותירו אבל מצאו שומן מחליטין

1.

Inference: It is because they deducted from or added [to the actual value], but if they found [like] their assessment, we finalize.

2)

IGERES BIKORES (Yerushalmi Perek 11 Halachah 6 Daf 63b)

אמר ר' חנניה קומי ר' מנא מה חמית מימר בשלא הוכרזו אנן קיימין

(a)

Question (R. Chananyah, to R. Mana): Why do you say that [our Mishnah] discusses when they did not announce? (Perhaps it is only after they announced!)

מן דבתרה אלא אם כן עשו איגרת ביקורת

(b)

Answer (R. Mana): It is from the Seifa 'unless they made a letter of Bikores.

מהו איגרת ביקורת

(c)

Question: What is a letter of Bikores?

ר' יהודה בר פזי אמר אכרזה

(d)

Answer (R. Yudah bar Pazi): It is announcement.

[צ"ל תני עבדים ושפחות ושטרות ומטלטלין אין להן איגרת ביקורת - קרבן העדה]

(e)

(Beraisa): Male and female slaves, documents and Metaltelim do not have letters of Bikores.

עולא בר ישמעאל אמר עבדים שלא יברחו ושטרות ומטלטלין שלא יגנבו

(f)

(Ula bar Yishmael): Slaves [do not have letters of Bikores] lest they flee [if they know that they are being sold]. Documents and Metaltelim do not, lest they be stolen.

ר' בא בר כהן בעא קומי ר' יוסי לית הדא אמרה שהעבד נפדה בשלשה

(g)

Question (R. Ba bar Kohen, to R. Yosah): Does this not teach that slaves are redeemed through three? (If they needed 10, this would cause publicity, and they would flee!)

אמר ליה אין

(h)

Answer (R. YosI): You are correct.

אמר ליה והתנינן ובקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן

(i)

Question (R. Ba bar Kohen): A Mishnah teaches that Pidyon of land needs nine and a Kohen, and a person is like [land]!

אמר ליה אדם שכן בן חורין הוא

(j)

Answer (R. Yosah): The person here [in our Mishnah] is a free man. (He requires 10. There is no concern lest he flee.)

חנניה בר שילמיה בשם רב אתא עובדא קומי רבי בעא מיעבד כרבנן

(k)

(Chananyah bar Shalmiyah citing Rav Acha): A case occurred in front of Rebbi, and he wanted to rule like Rabanan (who say that if Beis Din erred in their evaluation, the sale is Batel);

אמר לו רבי אלעזר בן פרטא בן בנו של ר' אלעזר בן פרטא לא כן לימדתנו בשם זקינך (אלא אם כן עשו איגרת בקורת) [צ"ל א"כ מה כח ב"ד יפה - קרבן העדה]

1.

R. Lazar ben Parta, the grandson of R. Lazar ben Parta (to Rebbi): Didn't you teach us in the name of your grandfather that if so, Beis Din's power is not strong?!

וקיבלה וחזר ביה ועבד כרבן שמעון בן גמליאל:

2.

[Rebbi] accepted this, and retracted and ruled like R. Shimon ben Gamliel (the sale stands).