1)

INCOME AND EXPENDITURES OF A WIDOW (Yerushalmi Perek 11 Halachah 1 Daf 61a)

מתני' אלמנה ניזונת מנכסי יתומין ומעשה ידיה שלהן ואינן חייבין בקבורתה יורשיה היורשים כתובתה חייבין בקבורתה:

(a)

(Mishnah): A widow is fed from the property of the orphans. They receive her earnings. They are not obligated to bury her. Her heirs who inherit her Kesuvah must bury her.

גמ' רב יהודה בשם שמואל רבי אבהו בשם רבי יוחנן מציאתה שלה

(b)

(Gemara - Rav Yehudah citing Shmuel, and R. Avahu citing R. Yochanan): [A widow's] Metzi'ah (Hefker item that she found) is hers;

הותירה מזונות אשת איש שמציאתה שלו הותירה מזונות שלו אלמנה שמציאתה שלה הותירה מזונות שלה

(c)

If there was food left over (from what she is fed from the estate) - a wife's Metzi'ah is his (her husband's), her excess food is his. A widow's Metzi'ah is hers, her excess food is hers

הותירה בליות שלה מה אם אשת איש שהותירה מזונות שלו הותירה בליות שלה אלמנה שהותירה מזונות שלה הותירה בליות לא כל שכן

(d)

If [a widow's] Bala'os (remnants of clothing that the orphans gave to her) were left over, they are hers. A wife's excess food is his, but her Bala'os are hers. A widow's excess food is hers, all the more so her excess Bala'os are hers!

תמן צריכה לון לנידתה

(e)

Question: There (a wife) needs [separate clothing] for when she is Nidah! (If she wears the same clothing when she is Tehorah as when she is Nidah, her husband will despise her. - RASHI 65b)

אף הכא צריכא לון לנידתה

(f)

Answer: Also here, [a widow] needs [separate clothing] for when she is Nidah [so her neighbors will know that she may not touch Taharos - PF. According to this, perhaps the law is different nowadays that there are no Taharos even in Eretz Yisrael!]

רבי אימי בשם רבי יוסי בן חנינה אף היא אינה עושה אותן דברים של ייחוד

(g)

(R. Imi citing R. Yosi ben Chaninah): Even [though a widow works for the orphans, she] does not do [for the heirs] private matters.

מה הן דברים של ייחוד

(h)

Question: What are private matters?

סכה להון את גופן ומרחצת להון את פניהן ומוזגת להון את הכוס

(i)

Answer: It is anointing their bodies, washing their faces, and mixing their cup. (Presumably, it is permitted if she is their mother, unless we decree lest she do so even for her step-children. - PF)

ומוסיפין לה על מזונותיה אשת איש אין לה יין אלמנה יש לה יין

(j)

We add to her food [if she is nursing]. A wife does not receive wine; a widow receives wine.

אשת איש שאמרה יצאו מעשה ידי למזונותיי אין שומעין לה אלמנה שאמרה יצאו מעשה ידי למזונותיי שומעין לה

(k)

If a wife said 'let my earnings go for my food' (I will keep my earnings and feed myself), we do not heed her. If a widow said 'let my earnings go for my food', we heed her.

2)

CONSEQUENCES OF A SHECHIV MERA'S WORDS (Yerushalmi Perek 11 Halachah 1 Daf 61a)

רב אמר המת אמר אל תקברוני נקבר בצדקה

(a)

(Rav): If a Mes said (amidst a Matanos Shechiv Mera) 'do not bury me [from my property]', he is buried from Tzedakah. (If the recipient seized, we do not take from him for burial.)

ר' אימי בעא וכי עלת על דעתך שיהו אחרים מתפרנסים משלו והוא נקבר בצדקה

(b)

Question (R. Imi): Does it cross your mind that others (his heirs) are financed from his property, and he is buried from Tzedakah?!

מתניתא פליגא על רב יורשיה היורשין כתובתה חייבין בקבורתה

(c)

Question (against Rav - Mishnah): Her heirs who inherit her Kesuvah must bury her. (Also they receive right after death, like the recipient of Matanos Shechiv Mera!)

פתר לה בשירשו קרקע

(d)

Answer: That is when they inherited land. (Seizing does not apply to it. Rav discusses a gift of Metaltelim.)

כהדא דתני הניח עבדים ושפחות ושטרות ומטלטלין כל הקודם בהן זכה והלה נקבר בצדקה

(e)

Question (Beraisa): If one left over male and female slaves, documents and Metaltelim [and he owed a creditor and a Kesuvah], whoever seized first acquired, and he is buried from Tzedakah.

מפני שקדם ותפס הא אם לא קדם ותפס מוציאין מידו

1.

Inference: It is because they seized first, but if they did not seize first, we take [from the property to bury him]!

פתר ליה באומר קברוני

(f)

Answer: The case is, he said 'bury me [from my property].'

כהדא דאמר ר' יוסי בשם רבנין נקבר המת (ולא אמר) [צ"ל ואמר - קרבן העדה] קברוני אף על פי שקדמו אחרים ותפשו מוציאין מידן

(g)

Question: R. Yosi said in the name of Rabanan, if the Mes was buried and he had said 'bury me [from my property]', even if others came first and seized, we take from them.

בשתפסו קרקע (והא דאת אמר מוציאין מידן בשתפסו קרקע - קרבן העדה מוחקו) אבל בשתפסו [דף סא עמוד ב] מטלטלין אין מוציאין מידן

(h)

Answer: That is when they seized land, but if they seized Metaltelim we do not take from them.

[צ"ל והא דאת אמר בשתפסו קרקע מוציאין מידן - קרבן העדה] במלוה בעדים אבל במלוה בשטר בין שתפשו קרקע בין שתפשו מטלטלין אין מוציאין מידן

(i)

Limitation: You say that when they seized land, we take from them - this refers to a loan through witnesses, but a loan with a document, whether they seized land or seized Metaltelim, we do not take from them (for Torah Shibud supports them. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

דאמר רבי אבא בר רב הונא עשו דברי שכיב מרע כבריא שכתב ונתן והוא שמת מאותו החולי

(j)

(R. Aba bar Rav Huna): [The reason why we heed one who said 'do not bury me' is because] they made a Shechiv Mera (a Choleh who verbally gives away his property amidst fear that he die) like a healthy person who wrote [a gift document] and gave [it]. This is if he died from that illness (PNEI MOSHE);

הא הבריא לא

1.

Inference: A healthy person, no.

ובמסיים ואומר תנו שדה פלוני לפלוני

(k)

Limitation: [A Shechiv Mera's gift is valid] if he specifies and says 'give field Ploni to Ploni.'

אמר תנו (שדה פלוני לפלוני) [צ"ל חצייה - פני משה] כמי שסיים או עד שיאמר חצייה בצפון וחצייה בדרום

(l)

Question: If he said 'give half of it [to Ploni]', is it as if he specified? Or is it only if he says 'the half in the north' or 'the half in the south'? (PNEI MOSHE)

ר' יודן בעי אמר שרפוני ועבדו בי עבודה ותנו חצי שדה פלוני לפלוני אם אין שורפין אין נותנין

(m)

Question (R. Yudan): If he said 'burn me, or do work with me (my body - a Mes is Asur b'Hana'ah) and give half of field Ploni to Ploni' - if they do not burn, do they not give?

רבי חגיי בעא שכיב מרע שאמר יזונו בנותיי

(n)

Question (R. Chagai): If a Shechiv Mera said 'my daughters should be fed' [what is the law]?

בלא כך אין בנותיו ניזונות

1.

Question: Without [saying so], are his daughters not fed?! (This is a Tenai Kesuvah!)

לא צורכא (דלא) [צ"ל אלא - שיירי קרבן] מהו שיזונו מן המשועבדין ומהו שיזונו מן המטלטלין

2.

Answer: [It is a Tenai Kesuvah that they are fed from Bnei Chorin land. He asks] are they fed from Meshubadim [due to his command]? Are they fed from Metaltelim?

ר' יודן ברח לנוי אתא עובדא קומי ר' יוסי שכיב מרע שאמר יינתנו אותיותיו לפלוני

(o)

R. Yudan fled to Noy. A case came in front of R. Yosi - if a Shechiv Mera said to give his documents to Ploni [what is the law]?

אמר ליה אין שכיב מרע מזכה אלא בדברים שהן נקנין או בשטר או במשיכה ואלו נקנין במשיכה ובשטר

1.

R. Yosi: A Shechiv Mera is Mezakeh (transfers ownership verbally) only matters acquired through [one Kinyan, i.e.] a document (e.g. land and slaves) or Meshichah (Metaltelim). These (documents) are acquired [only] through Meshichah and [another] document!

כהדא דתני ספינה נקנית במשיכה דברי הכל

2.

Support (Beraisa): A boat is acquired through Meshichah. All say so;

רבי נתן אומר ספינה ואותיות נקנין במשיכה ובשטר כתב ולא משך משך ולא כתב לא עשה כלום עד שיכתוב וימשוך:

3.

R. Nasan says, a boat [is through Meshichah, like you said]. A document is acquired through Meshichah and a document. If he wrote but did not do Meshichah, or did Meshichah but did not write, it has no effect until he writes and does Meshichah.