THE PROPERTY REQUIRED FOR KESUVAS BENIN DICHRIN (Yerushalmi Perek 10 Halachah 3 Daf 59a)
מתני' היו שם נכסין בראוי אינן כבמוחזק
(Mishnah): If there was property that was Ra'uy (destined to fall to the father), it is not like Muchzak (it is not part of the calculation);
רבי שמעון אומר אף על פי שיש שם נכסים שאין להן אחריות אינו כלום עד שיהיו שם נכסים שיש להן אחריות יותר על שתי כתובות דינר:
R. Shimon says, even if there is property without Achrayus (Metaltelim), it means nothing, unless there is property with Achrayus (land) worth a Dinar more than both Kesuvos.
גמ' רבי מנא אמר בעיקר שתי כתובות פליגין ר"ש אומר קרקע ורבנין אמרין מטלטלין באותו הדינר כל עמא מודיי שהוא מטלטלין
(Gemara - R. Mana): They argue about the [property required for] two Kesuvos. R. Shimon says [it must be] land, and Rabanan say [even] Metaltelim. The extra Dinar, all agree that [it can be] Metaltelim.
רבי יוסי בי רבי בון אמר כל עמא מודיי בעיקר שתי כתובות שהן קרקע מה פליגין באותו הדינר רבי שמעון אומר קרקע ורבנין אמרין מטלטלין
(R. Yosi bei R. Bun): All agree that the [property required for] two Kesuvos [must be] land. What do they argue about? It is the Dinar. R. Shimon says [it must be] land, and Rabanan say [even] Metaltelim.
רבי בא בר זבדא בשם רב ברם נהגו בסוריא להיות גובין מן הנחושת ומן הצועות
(R. Ba bar Zavda citing Rav): However, the custom in Sura is to collect from copper and bed sheets (i.e. even Metaltelim).
רבי אבהו בשם רבי יוחנן ובלבד מן הצועות שבאותו הלילה
(R. Avahu citing R. Yochanan): It is only from sheets of that night (what she entered at the Chupah; she relies only on them).
רב שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן נהגו העם בערבייא להיות גובה מן הבושם ומן הגמלים
(R. Shmuel bar Nachman citing R. Yochanan): The custom in Araviya is to collect from fragrances and camels.
ודכוותה בלבד מן הבושם שבאותו הלילה
Similarly [to R. Avahu's teaching], this is only fragrances of that night.
ארמלתא דר' חונה גבי לה מן המטלטלין כמנהג מקומה:
The widow of R. Chunah - they collected for her from Metaltelim, like the custom of her place.