KESUVOS 77 (25 Elul) ג€“ Dedicated in memory of Yechiel Avraham Avigdor ben Eliyahu Glaser z'l, by his brother Yisrael and family. May Avigdor's children merit to grow in Torah and Yiras Shamayim, and become sources of pride and Nachas to their father in Gan Eden.

1)

MUST A MAN WITH MUMIM DIVORCE? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 8 Daf 46b)

מתני' האיש שנולדו בו מומין אין כופין אותו להוציא

(a)

(Mishnah): If Mumim arose in a man, we do not force him to divorce his wife;

אמר רבן שמעון בן גמליאל בד"א במומין הקטנים אבל במומין הגדולים כופין אותו להוציא:

(b)

R. Shimon ben Gamliel says, this applies to small Mumim. Regarding big Mumim, we force him to divorce her.

גמ' רבי יהודה בשם רב כיני מתניתא בשהיו בו אבל נולדו בו כופין אותו להוציא

(c)

(R. Yehudah citing Rav): Our Mishnah discusses when he had [Mumim], but if they arose [after he married her], we force him to divorce.

רבי בא בר כהנא בשם רבי יוחנן הלכה כרבן שמעון בן גמליאל

(d)

(R. Ba bar Kahana): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel.

אתא עובדא קומי רבי ירמיה (בכופיח) [צ"ל בכיפח - אור זרוע תשובות תשסא] [דף מז עמוד א] וכפפו

(e)

A case came in front of R. Yirmeyah of Kipach (a kind of wart), and they forced. (We explained this like OHR ZARU'A.)

ואתייא (דרב בשאין) [צ"ל דרבנן בשהיו - קרבן העדה] בו ודרבן שמעון בן גמליאל בשנולדו בו

(f)

Question: [According to Rav,] Rabanan discuss when he had [Mumim] before [marriage], and R. Shimon ben Gamliel discusses when they arose [later. If not, even for big Mumim he need not divorce. It follows that they do not argue!]

אמר ר' זעירא אתייא דרבן שמעון בן גמליאל כרבי מאיר

(g)

Answer (R. Ze'ira): R. Shimon ben Gamliel holds like R. Meir.

היי דין רבי מאיר בקדמייא באחרייא

1.

Question: Which teaching of R. Meir - the earlier (Halachah 7, even Mumim in exposed places, he can say that that he did not see them. Also here, R. Shimon ben Gamliel allows one to be adamant about Mumim), or the latter (the coming Mishnah - even if he stipulated with her, she can say 'I thought that I could bear it, but now I see that I cannot')?!

אין בקדמייא עד שיתנה

i.

If it is the earlier, [this cannot be, for R. Meir says that he can always say that he is adamant] unless he stipulated (but R. Shimon ben Gamliel says that we force only if they arose, i.e. even without stipulating)!

אין באחרייא אפילו התנה לא כלום

ii.

If it is the latter, [this is difficult, for] even if he stipulated; it does not help! (If R. Shimon ben Gamliel holds like this, he should have said so!)

אלא סלקת מתניתין כרבן שמעון בן גמליאל ואילו הן כופין אותו להוציא כרבנן

(h)

Inference: [One could have understood that R. Shimon ben Gamliel taught also the coming Mishnah; it explains for which Mumim we force him. However, since we could suggest that perhaps R. Shimon ben Gamliel holds like R. Meir, and even a stipulation does not help, this shows that] rather, our Mishnah is R. Shimon ben Gamliel, and the coming Mishnah,] 'for these, we force him to divorce' is like Rabanan.

1.

Note: We assume that the first Tana and Chachamim of the next Mishnah are the same. R. Meir argues with them, so if R. Shimon ben Gamliel holds like R. Meir in that Mishnah, the first Tana cannot be R. Shimon ben Gamliel. There is an implied question - how did the Gemara know that the first Tana is not R. Shimon ben Gamliel, to enable suggesting that R. Ze'ira refers to R. Meir in the latter Mishnah? (PF)

נשמעינה מן הדא רשב"ג אומר אם היה מום גדול כגון סומא באחת מעיניו קיטע בא' מידיו חיגר בא' מרגליו מיד יוציא ויתן כתובה

(i)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. R. Shimon ben Gamliel says, if it was a big Mum, e.g. he was blind in one of his eyes or one of his hands was cut off, or lame in one of his legs, immediately he divorces and gives a Kesuvah. (The coming Mishnah does not teach these. This shows that it is not like R. Shimon ben Gamliel.)

הדא אמרה סלקת מתניתא כרבן שמעון בן גמליאל ואילו שכופין אותן להוציא כרבנין:

1.

Inference: Our Mishnah is R. Shimon ben Gamliel. 'For these, we force him to divorce' is like Rabanan. (We explained this based on SEFER NIR.)

2)

MUMIM THAT OBLIGATE A MAN TO DIVORCE (Yerushalmi Perek 7 Halachah 9 Daf 47a)

מתני' ואילו שכופין אותן להוציא מוכי שחין ובעל פוליפוס והמקמץ והמצרף נחושת והבורסי בין שהיו עד שלא נשאו בין משנשאו נולדו

(a)

(Mishnah): If a husband has any of the following Mumim or occupations, we force him to divorce his wife: leprosy, Pulipus, a Mekametz, a Metzaref of copper (these will be explained), or a tanner, whether these preceded the marriage or came during the marriage;

ובכולן אמר רבי מאיר אף על פי שהתנה עמה יכולה היא שתאמר סבורה הייתי שאני יכולה לקבל עכשיו איני יכולה לקבל

1.

R. Meir says, regarding all of them, even if he stipulated with her, she can say 'I thought that I could bear it, but now I see that I cannot.'

וחכמים אומרים מקבלת היא על כרחה חוץ ממוכי שחין מפני שממיקתו

2.

Chachamim say that she must bear it, except for a leper, for this harms her.

מעשה בצידן בבורסי שמת והיה לו אח בורסי אמרו חכמים יכולה היא שתאמר לאחיך הייתי יכולה לקבל ולך איני יכולה לקבל:

(b)

A case occurred in Tzidon, and a tanner's wife fell to Yibum to a tanner. Chachamim said that she can claim 'I could bear your brother, but I cannot bear you.'

גמ' המקמץ זה המקמץ צואה ויש אומרים זה הבורסי

(c)

(Gemara): Mekametz is one who gathers excrement [for fertilizer]. Some say that [Mekametz] is Borsi.(a tanner).

א"ר זעירא מתניתא אמרה כן זה המקמץ צואה דתנינן והמקמץ והבורסי וצורף נחושת

(d)

(R. Ze'ira): Our Mishnah says that it is one who gathers excrement. The Mishnah says a Mekametz, a Borsi and a Metzaref of copper. (This shows that Mekametz is not Borsi.)

שמואל אמר מתיך נחושת מעיקרו

(e)

(Shmuel): [Metzaref of copper] is one who melts it from its source.

תני אמר רבן שמעון בן גמליאל פגע בי זקן אחד מוכה שחין מציפורין אמר לי כ"ד מיני שחין הן ואין לך קשה מכולם ושהאשה רעה לו אלא ראתן בלבד

(f)

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): An elder encountered me. He was a leper from Tziporin. He told me that there are 24 types of leprosy. There is none for which Bi'ah is so harmful as Ra'asan (there is a Sheretz in the brain).

רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן ובו לקה פרעה הרשע הדא הוא דכתיב [בראשית יב יז] וינגע י"י את פרעה נגעים גדולים ואת ביתו וגו'

(g)

(R. Shmuel bar Nachman citing R. Yonason): The evil Paro was stricken with it - "va'Ynaga Hash-m Es Paro Nega'im Gedolim v'Es Beiso..."

אמר ר' ברכיה על דטלמסן (למגע בסמה) [צ"ל ליגע במסאנא - קרבן העדה] דמטרונא

(h)

(R. Berachiyah): A lowlife (Paro) went up to touch the locked [genital opening] of the esteemed woman (Sarah, therefore he was stricken) with it - "va'Ynaga Hash-m Es Paro Nega'im Gedolim v'Es Beiso..."

ארבעה ועשרים מיני ארזים הן ומכולן לא פירש הכתוב אלא שבע בלבד הדא הוא דכתיב [ישעי' מא יט] אתן במדבר ארז שיטה והדס ועץ שמן אשים בערבה ברוש תדהר ותאשור יחדיו

(i)

There are 24 types of cedars. The written Torah specified only seven - "Eten ba'Midbar Erez (cedar) Shitah (pine) va'Hadas (myrtle) v'Etz Shemen (balsam). Asim ba'Aravah Berosh Tidhar u'S'ashur Yachdav";

ברוש ברתא תדהר אדרא ותאשור פיקסינה

1.

Berosh is box tree. Tidhar is Adra (teak?). U'S'ashur is Piksinah (?).

הוסיפו עליהן אלונים ערמונים אלמוגים אלונים בלוטים ערמונים דולבי אלמוגים אלוים:

2.

They added to them Alonim, Armonim and Almugim. Alonim is pistachio, Armonim is chestnut, and Almugim is coral. (I.e. also these are kinds of cedars. - PF)

הדרן עלך פרק המדיר את אשתו
HADRAN ALACH PEREK HA'MADIR ES ISHTO