KESUVOS 77 (25 Elul) ג€“ Dedicated in memory of Yechiel Avraham Avigdor ben Eliyahu Glaser z'l, by his brother Yisrael and family. May Avigdor's children merit to grow in Torah and Yiras Shamayim, and become sources of pride and Nachas to their father in Gan Eden.

1)

TOSFOS DH Aval b'Mumin Gedolim Kofin Oso Lehotzi

תוספות ד"ה אבל במומין גדולים כופין אותו להוציא

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say that her field was flooded.)

גבי איש ליכא למימר דנסתחפה שדה של אשה דאיש אינו שדה של אשתו כדפרישי' בריש מכילתין (דף ב: ד"ה מציא).

(a)

Explanation: Regarding a man, it does not apply to say "his wife's field was flooded", for a man is not the field of his wife, like I explained above (2b).

2)

TOSFOS DH Kofin Oso Lehotzi

תוספות ד"ה כופין אותו להוציא

(SUMMARY: Tosfos explains that he pays a Kesuvah, even though he is forced.)

נראה לר"י דיוציא ויתן כתובה אף על פי שמגרשה בעל כרחו

(a)

Explanation (Ri): He divorces her and pays a Kesuvah, even though he divorces her b'Al Korcho (against his will);

כמו בבאה מחמת טענה דמשמע בסוף הבא על יבמתו (יבמות סה:) דנותן כתובה אף על פי שמגרשה בעל כרחו

1.

This is like a woman who comes due to a claim (that her husband is impotent). In Yevamos (65b), it connotes that he pays a Kesuvah, even though he divorces her b'Al Korcho.

ובתוספתא קתני בהדיא אמומין דהכא יוציא ויתן כתובה.

2.

The Tosefta explicitly teaches about the Mumim here that he divorces her and pays a Kesuvah.

3)

TOSFOS DH Sevurah Hayisi she'Ani Yecholah Lekabel

תוספות ד"ה סבורה הייתי שאני יכולה לקבל

(SUMMARY: Tosfos addresses concern lest women scheme.)

קצת תימה דאם כן כל אשה תערים ותשאנו כדי שיתן לה כתובה שתאמר איני יכולה לקבל ויגרשנה

(a)

Question: If so, every woman will scheme and marry him, so he will give to her a Kesuvah. She will say "I cannot bear", and he will divorce her!

ושמא במקום שיש חשש ערמה אין לה כתובה.

(b)

Answer: Perhaps where there is concern for scheming, she has no Kesuvah.

4)

TOSFOS DH Ela l'Rav Yehudah Kashya

תוספות ד"ה אלא לרב יהודה קשיא

(SUMMARY: Tosfos asks why we didn't answer for Rav Yehudah like we did for the Mishnah.)

תימה דאמאי לא משני דהא דאמר רב יהודה (אמר שמואל) המקמץ צואת כלבים היינו בורסי קטן

(a)

Question: Why don't we answer that Rav Yehudah taught that one who gathers dog excrement is a small tanner? (Maharam Shif - Mekametz in the Mishnah is a small tanner. The latter Beraisa proves that one who gathers dog excrement is not a small tanner, for if so, the two Tana'im do not argue! Hafla'ah - the Mishnah teaches also a big tanner, i.e. he was a small tanner, and after Nisu'in became a big tanner. Rav Yehudah's Beraisa says that even if Mumim arose later, he need not divorce her. R. Shimon ben Gamliel agrees about Mumim before Nisu'in. The Reisha (of Mekametz and Borsi) must be R. Meir, who holds that a Tenai does not help. If so, the same applies even if he remained a small tanner! Therefore, Rav Yehudah cannot say that the Mishnah teaches small and big tanners.)

דבפרק מי שמתו (ברכות כה.) משמע דאיכא צואת כלבים בעיבוד עורות

1.

In Berachos (25a), it connotes that dog excrement is used in tanning leather!

דתניא התם לא יקרא אדם קריאת שמע לא כנגד צואת כלבים ולא כנגד צואת אדם כו' בזמן שנתן לתוכן עורות.

2.

Citation (25a - Beraisa): One may not read Keri'as Shema facing dog excrement or human excrement... when he put hides in them.

5)

TOSFOS DH Lisni Nasa Ishah v'Shahah Imah Eser Shanim

תוספות ד"ה ליתני נשא אשה ושהה עמה עשר שנים

(SUMMARY: Tosfos explains why the Beraisa in Yevamos is not difficult.)

וא"ת דתקשי ליה ברייתא דשלהי הבא על יבמתו (יבמות סד.)

(a)

Question: The Beraisa in Yevamos (64a) is difficult for him!

דתניא נשא אשה ושהה עמה עשר שנים ולא ילדה אינו רשאי לבטל ויוציא ויתן כתובה

1.

Citation (64a - Beraisa): If one married a woman and delayed 10 years with her and she did not give birth, he may not be Batel [from Pru u'Rvu]. He must divorce her and pay a Kesuvah.

ונראה לפרש דלשון יוציא לא משמע כפייה אלא בדבר שמתנהג עם האשה שלא כדין

(b)

Answer: "Yotzi" connotes coercion only in a matter in which he conducts with her improperly;

אבל התם דקתני יוציא משום ביטול פריה ורביה לא משמע דכופין.

1.

However, there it taught "Yotzi" due to neglect of Pru u'Rvu. It does not connote coercion.