KESUVOS 77 (25 Elul) ג€“ Dedicated in memory of Yechiel Avraham Avigdor ben Eliyahu Glaser z'l, by his brother Yisrael and family. May Avigdor's children merit to grow in Torah and Yiras Shamayim, and become sources of pride and Nachas to their father in Gan Eden.

כתובות דף עז. א

האם כופין את הבעל להוציא את אשתו (ולתת כתובה) כשיש לו מומין?

במומין קטנים בממומין גדולים [1]
לחכמים אין כופין אותו אין כופין אותו
לרשב"ג אין כופין אותו כופין אותו להוציא

באופנים דלהלן, האם כופין את הבעל להוציא משום מומין?

אם היו בו מומין קודם החתונה אם נולדו בו מומין אחר החתונה
לרב יהודה ד"תני נולדו" אין כופין אותו אין כופין אותו
לחייא בר רב ד"תני היו" אין כופין אותו כופין אותו להוציא

האומר "איני זן ואינו מפרנס" מה דינו?

מה דינו ומה הטעם
לרב, לר' אלעזר, לר' יוחנן יוציא ויתן כתובה דאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת [2]
לשמואל, לר' זירא כופין אותו לזון דעד שנכפה להוציא נכפה לזון

האם כופין אדם לגרש את אשתו באופנים דלהלן?

כשנשא אשה פסולה שהה עם אשתו י' שנים ולא ילדה
לרב יהודה אמר רב אסי כופין אותו להוציא אין כופין אותו
לרב תחליפא אמר שמואל כופין אותו להוציא כופין אותו להוציא [3]
-------------------------------------------------

[1] והדוגמא למומין גדולים, כגון ניסמית עינו נקטעה ידו ונשברה רגלו.

[2] ולא תוכל לדור איתו האשה במצב שכל הזמן יצטרכו לכפות אותו לתת לה את מזונותיה.

[3] ונחלקו האמוראים כיצד כופין אותו, דרב נחמן סובר שכופין אותו רק בדברים, אבל לא כופין אותו בשוטים. ואילו ר' אבא חולק וסובר שכופין את הבעל אפי' ע"י שוטים. ואדרבה דין זה שאם שהה עם אשתו י' שנים, הוא חמור יותר מדין המשנה, דבדין המשנה אם אמרה האשה שהיא מוכנה להשאר עם בעלה אפי' שיש לו את המומין הגדולים האלה, יכולה להשאר עמו, אולם בשהה עם אשתו י' שנים, כופין אותו להוציא גם אם היא אומרת שהיא מוכנה להשאר עמו, דהרי המצוה עליו מוטלת לפריה ורביה.

-------------------------------------------------