1)

WHERE A NA'ARAH ME'URASAH IS STONED (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 27b)

תני נערה מאורסה שזינת סוקלין אותה על פתח בית אביה אין לה פתח בית אביה סוקלין אותה במקום שזינת

(a)

(Beraisa): If a Na'arah Me'urasah was Mezanah, we stone her at Pesach Beis Aviha. If she does not have Pesach Beis Aviha, we stone her in the place (the gate of the city) in which she was Mezanah;

אם היתה עיר של גוים סוקלין אותה על פתח ב"ד

1.

If it was a city of Nochrim, we stone her at the Pesach of Beis Din.

והעובד ע"ז סוקלין אותו במקום שעבד ואם היתה עיר של גוים סוקלין אותו על פתח ב"ד

(b)

One who serves idolatry, we stone him in the place (the gate of the city) in which he served. If it was a city of Nochrim, we stone him at the Pesach of Beis Din.

והתני רבי חייה [ויקרא כד יד] הוצא את המקלל [צ"ל אל] מחוץ למחנה מלמד שבית דין מבפנים ובית הסקילה מבחוץ

(c)

Question (R. Chiyah's Beraisa): "Hotzei Es ha'Mekalel El mi'Chutz la'Machaneh" - this teaches that Beis Din is inside [the Machaneh], and the place of Skilah is outside!

אמר רבי יוסי שנייא היא הוא שער שקילקל בו הוא שער (שנמצא) [צ"ל שנסקל - ספר ניר] בו הוא שער (שנידון) [צ"ל שנמצא - ספר ניר] בו הוא שער (שנסקל) [צ"ל שנידון] בו

(d)

Answer (R. Yosi): There is different - the gate in which he messed up (when he is judged in that city), this is the gate where he is stoned (at the gate of Beis Din). The gate in which he is found (if we cannot judge him in the city where he transgressed), this is the gate where he is stoned (we distance it from the gate of Beis Din).

[דברים כב כא] כי עשתה נבלה בישראל [דף כח עמוד א] נבלה זו כל ישראל (שבא) [צ"ל שבה - ספר ניר]

(e)

"Ki Asesah Nevalah b'Yisrael" - this atrocity is [of] all Yisrael in [the city, therefore she is stoned at the gate of the city to publicize their shame. If this cannot be done, of it is a city of Nochrim, stoning is at the gate of Beis Din - SEFER NIR].

[דברים כב כא] לזנות בית אביה (יבואו) [צ"ל יראו - גליון אפרים] גידולים רעים שגדלו יתנבלו הן וגידולין:

1.

"Liznos Beis Aviha" - the bad Gidulim (children) that they raised will be seen! They (the parents) will be disgraced, and their Gidulim. (Regarding idolatry, the gate of the city is like Pesach Beis Aviha.)

i.

Note: In the Gemara, the numbering skipped Halachah 5. We follow this, for also the Meforshim call the coming Halachah 'Halachah 6.'

2)

RIGHTS OF A FATHER AND OF A HUSBAND (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 28a)

מתני' האב זכאי בבתו בקידושיה בכסף ובשטר ובביאה

(a)

(Mishnah): A father has the right to be Mekadesh his daughter (and keep the money) through money, a document, or Bi'ah;

זכאי במציאתה ובמעשה ידיה ובהפר נדריה ומקבל גיטה

(b)

He has rights to her Metzi'os, her earnings, and to annul her vows, and he can receive a Get (document of divorce) from her husband (during Eirusin);

ואינו אוכל פירות בחייה

(c)

He does not eat the Peiros (produce) of her property in her lifetime;

ניסית יתר עליו הבעל שהוא אוכל פירות בחייה

(d)

If she does Nisu'in, her husband has a privilege above what a father has; he eats the Peiros of her property in her lifetime.

וחייב במזונותיה ובפרקונה ובקבורתה

(e)

Her husband is obligated to feed, redeem and bury her;

רבי יהודה אומר אפילו עני שבישראל לא יפחות לה משני חלילים ומקוננת:

(f)

R. Yehudah says, even the poorest Yisrael must get two flutists and a woman to arouse the wailing.

גמ' ניחא בכסף ובשטר האב זכאי בביאה

(g)

(Gemara) Question: Granted, [he has the right to be Mekadesh his daughter through] money or a document (he receives it. What Zechus does he have) in Bi'ah?

תיפתר שאמר לו לכשתקנה לי בתך בביאה יהיה לך כסף זה.

(h)

Answer: The case is, [the Mekadesh] told him 'when you are Makneh your daughter to me through Bi'ah, this money will be yours.'