1)

IS THERE A FINE FOR A KUSIS OR ORPHAN? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 15b)

נתינה.

(a)

(Mishnah): [There is a fine for] a Nesinah.

אמר רבי יוסי נתינים לא חשו להם אלא משום פסולי משפחה

(b)

(R. Yosi): Nesinim - [Chachamim] were concerned for them only Pesulei Mishpachah (they decreed not to marry them, like Mamzerim);

אין תימר משום פסולי עבדות מעתה הבא על הנתינה לא יהיה לה קנס ותנינן הבא על הנתינה יש לה קנס.

1.

If you would say that there is an Isur [Torah, like there is for Bi'ah with] slaves, one who had Bi'ah with a Nesinah, there would not be a fine for her!

כותית.

(c)

(Mishnah): [There is a fine for] a Kusis.

אתיא כמאן דאמר כותי כישראל לכל דבר ברם כמאן דמר כותי כגוי לא בדא

(d)

This is like the opinion that a Kusi is like a Yisrael in every way. However, according to the opinion that a Kusi is like a Nochri in every way, no (she has no fine. Tana'im) argued about (their status);

דאיתפלגון כותי כגוי דברי רבי

1.

A Kusi is like a Nochri (they converted only due to lions that were eating them. The conversion was invalid.) Rebbi says so;

רבן שמעון בן גמליאל אומר כותי כישראל לכל דבר

2.

R. Shimon ben Gamliel says, a Kusi is like a Yisrael in every way.

אפילו תימא כותי כגוי כותי משום מה הן פסולין לא משום גוי ועבד גוי ועבד הבא על בת ישראל הוולד ממזר וממזרת יש לה קנס

(e)

Objection: Even if you will say that a Kusi is like a Nochri, why are they Pesulim? (There is no Heter to marry him; conversion does not help.) Is it not due to a Nochri or slave [that intermarried with them], and a Nochri or slave who had Bi'ah with a Bas Yisrael, the child is a Mamzer. A Mamzeres has a fine!

לחומרין (או) [צ"ל אין - רמב"ן כט:א] לעניין משפחה את עבד ליה גוי ועבד הבא על בת ישראל הוולד ממזר [דף טז עמוד א] [צ"ל ואין - רמב"ן] לענין קנס את עביד ליה כישראל הבא על הגויה הוולד גוי

(f)

Answer: [The one who says that a Kusi is like a Nochri,] this is to be stringent. If for matters of lineage, you consider him like [someone born from] Nochri or slave who had Bi'ah with a Bas Yisrael; the child is a Mamzer. If for a fine, you consider him like [someone born from] a Yisrael who had Bi'ah with a Nochris; the child is a Nochri (so there is no fine. We explained this based on RAMBAN.)

א"ר יוסי בי ר' חנינא האונס והמפתה את היתומה פטור

(g)

(R. Yosi bei R. Chanina): One who was Ones or Mefateh an orphan, he is exempt.

אמר רבי בא בר ממל מחלוקת כר' יוסי הגלילי ברם כר' עקיבה יש לה קנס וקנסה של עצמה

(h)

(R. Ba bar Mamal): [Tana'im] argue about this. This is like R. Yosi ha'Gelili, but according to R. Akiva, there is a fine for, and the fine is hers.

אמר רבי יוסי מתניתא אמרה פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד ולא כיתומה היא

(i)

(R. Yosi): Our Mishnah teaches [that she has a fine. It says that there is a fine for one who converted] below three years and one day. Is [a convert] not like an orphan (Halachically, she has no father)?!

והתני [דברים כב כט] תחת אשר עינה לרבות את היתומה לקנס דברי רבי יוסי הגלילי

(j)

Question (Beraisa): "Tachas Asher Inah" includes an orphan for a fine. R. Yosi ha'Gelili says so.

אמר ר' אחי תיפתר שבא עליה עד שלא מת אביה ומת אביה כבר נראה ליתן לאביה

(k)

Answer (R. Achi): The case is, he had Bi'ah with her before her father died, and them her father died. It was already destined to be given to her father.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF