KESUVOS 29 (7 Av) - Dedicated in memory of Dr. Simcha Bekelnitzky (Simcha Gedalya ben Shraga Feibush) of Queens, N.Y., Niftar 7 Av 5757, by his wife and daughters. G-d-fearing and knowledgeable, Simcha was well known in the community for his Chesed and Tzedakah. He will long be remembered.

1)

A FINE FOR FORBIDDEN WOMEN (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 15b)

[דף טו עמוד ב] מתני' אילו נערות שיש להן קנס

(a)

(Mishnah): There is a fine (Ones u'Mefateh) for any of the following Na'aros (girls in the first six months of adulthood):

הבא על הממזרת ועל הנתינה ועל הכותית

1.

One who has Bi'ah with a Mamzeres, Nesinah or Kusis;

והבא על הגיורת ועל השפחה ועל השבויה שנפדו או שנתגיירו או שנשתחררו פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד

2.

One who has Bi'ah with a convert, captive or slave who converted, was redeemed or was freed below the age of three years and one day;

הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו ועל אחות אשתו ועל אשת אחיו ועל אשת אחי אביו ועל הנידה

3.

One who has Bi'ah with his sister, paternal or maternal aunt, his wife's sister, his brother's wife, his paternal uncle's wife, or a Nidah.

יש להן קנס אף על פי שהן בהיכרת אין בהן מיתת בית דין:

i.

Even though these are punishable by Kares (excision), they are not capital offenses.

גמ' כתיב [דברים כב יט] ולו תהיה לאשה אשה שהיא ראויה לו וממזרת היא ראויה לו

(b)

(Gemara) Question: It says "v'Lo Sihyeh l'Ishah" - a woman proper for (permitted to) him. Is a Mamzeres proper for him?! (Why does she have a fine?)

רבי שמעון בן לקיש אמר [שמות כב טז] כסף ישקול כמוהר הבתולות ריבה כאן בתולות הרבה

(c)

Answer #1 (Reish Lakish): "Kesef Yishkol k'Mohar ha'Besulos" - this includes many Besulos (even if they are forbidden).

אמר רבי זעירא אילו היה כתיב בתולות (כמוהריות) [צ"ל כמוהר יאות - שערי תורת ארץ ישראל] לית כתיב אלא כמוהר הבתולות לא ריבה אותן הכתוב אלא למוהר בלבד

(d)

Objection (R. Ze'ira): Had it written "Besulos k'Mohar", this would be proper (it would include many Besulos. However,) it is not written so, rather, k'Mohar ha'Besulos - this teaches only that they have Kesuvah (but not a fine)!

ויידא אמרה הדא דתני חזקיה [שמות כב טז] אם מאן ימאן אביה אין לי אלא שמיאן אביה מניין שאם ימאנו אפילו מהשמים תלמוד לומר מאן ימאן מ"מ

(e)

Answer #2 (Chizkiyah - Beraisa): "Im Ma'en Tima'en Aviha" - I know only that [there is a fine if] her father refused. What is the source even if Shamayim refused (the Torah forbade her to him)? We learn from [the repetition] Ma'en Tima'en - in any case.

מעתה הבא על השפחה (לא) יהא לה קנס

(f)

Question: If so, one who had Bi'ah with a Shifchah, there should be a fine for her!

לית יכיל דתני יכול הבא על השפחה ארמית יהא חייב תלמוד לומר [שם טו] מהר ימהרנה לו לאשה את שיש לו הוייה בה יצאת שפחה ארמית שאין לו הוייה בה

(g)

Answer: This cannot be, for a Beraisa teaches 'one might have thought that one who has Bi'ah with a Shifchah Nochris, he is liable [a fine]! "Mahor Yimharenah Lo l'Ishah" - one with whom he can have Kidushin. This excludes a Shifchah Nochris, with whom he cannot have Kidushin.

התיבון הרי אחותו אין לו הוייה בה והוא משלם קנס

(h)

Question: He cannot have Kidushin with his sister, yet he pays a fine [for her]!

שנייא היא שיש לה הוייה אצל אחר

(i)

Answer: That is different, for she can have Kidushin with someone else.

הרי בתו יש לה הוייה אצל אחר ואינו משלם קנס

(j)

Question: His daughter can have Kidushin with someone else, and he 0pf4!

שנייא היא שהוא מתחייב בנפשו שכל המתחייב בנפשו אינו משלם ממון.

(k)

Answer: That is different, for he is Chayav Misah [for Bi'ah with her]. Anyone who is Chayav Misah [for an Aveirah], he does not pay money [due to that Aveirah].