KESUVOS 25 (3 Av) - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter Diane Koenigsberg and her husband Dr. Andy Koenigsberg. May his love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of his descendants.

1)

CONCERNS WHEN ESTABLISHING KEHUNAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 7 Daf 13b)

תני רבן שמעון בן גמליאל כשם שהתרומה חזקה לכהונה כך מעשר ראשון חזקה (לכהונה) [צ"ל ללויה - שערי תורת ארץ ישראל]

(a)

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): Just like Terumah makes a Chazakah for Kehunah, so Ma'aser Rishon is a Chazakah for Leviyah. (The Yerushalmi does not hold that Ezra fined the Leviyim - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL);

והחולק על פי ב"ד אינה חזקה לכהונה אני אומר תרומה נפלה לו מאבי אמו כהן

1.

One who receives a share [of Terumah from an inheritance] according to Beis Din, it is not a Chazakah for Kehunah. I can say that it came to him through his mother's father, who was a Kohen.

אמר ר' ישמעאל בי רבי יוסי מימיי לא העדתי עדות ופעם אחת העדתי והעליתי עבד לכהונה

(b)

R. Yishmael bei Rebbi Yosi said, I never testified. Once I testified, and I [almost] established a slave for Kehunah!

ר' יצחק בן חקולה (אמר - קרבן העדה מוחקו) ור"ש ברבי חד העלה אח מפי אחיו וחרנה העלה בן מפי אביו חד לכהונה וחד ללויה

(c)

R. Yitzchak ben Chakulah and R. Shimon b'Ribi - one of them established a brother through [testimony of] his brother, and one of them established a son through his father. One was for Kehunah, and one was for Leviyah.

חד בר נש אתא לגבי דרבי (אילא) אמר ליה בני הוא זה וכהן הוא

1.

A man came in front of Rebbi, and said 'this is my son. He is a Kohen.'

אמר ליה בנך הוא ואינו כהן

2.

Rebbi: He is [established to be] your son. He is not [established to be] a Kohen.

אמר ליה ר' חייה רובה אם מאמינו את שהוא בנו האמינו שהוא כהן ואם אין את מאמינו שהוא כהן אל תאמינו שהוא בנו

3.

Question (R. Chiyah Rubah): If you believe him that he is his son, believe him that he is a Kohen. If you do not believe him that he is a Kohen, do not believe him that he is his son!

א"ל בנו הוא אלא אני אומר בן גרושה הוא או בן חלוצה הוא

4.

Answer (Rebbi): [I believe him that] he is his son, but I say that [perhaps] he is the son of a divorcee or Chalutzah (a Chalal, who lacks Kedushas Kehunah).

i.

Note: Perhaps R. Chiyah thought that this is unreasonable, for we are not concerned lest the father transgress(ed) both Arayos and lying.

א"ר אבין אכין א"ל אם מאמינו את שהוא בנו האמינו שהוא כהן ואם אין את מאמינו שהוא (כהן אל תאמינו שהוא בנו) [צ"ל בנו האמינו שהוא כהן - שערי תורת ארץ ישראל] ויעשה כהרחק עדות ויהא נאמן עליו

5.

(R. Avin): So [R. Chiyah Rubah] said to [Rebbi. Indeed, perhaps the Torah believed a father to identify his children for Mamon (inheritance), but not for Isur. Even so,] if you believe him that he is his son, [automatically you] believe him that he is a Kohen. If you do not believe him that he is his son, believe him that he is a Kohen, and this is like distanced testimony (of a stranger, not of a relative), and he is believed about him (one witness establishes Kehunah)!

אמר לו בנו הוא אלא אני אומר בן גרושה וחלוצה הוא

6.

Rebbi told R. Chiyah, [I believe him that] he is his son, but I say that [perhaps] he is the son of a divorcee or Chalutzah.

לא כן אמר רבי יצחק בן חקולה ור' שמעון בר' חד העלה אח ע"פ אחיו וחרנה העלה בן מפי אביו נימא משהעלה (רבי) [צ"ל ור' שמעון בר' - קרבן העדה] אח מפי אחיו [דף יד עמוד א]

(d)

Assumption: Did not R. Yitzchak ben Chakulah and R. Shimon b'Ribi, one of them established a brother through his brother, and one of them established a son through his father? Let us say that since R. Shimon b'Ribi established a brother through his brother (presumably, he holds like his father, who does not establish a son through his father, R. Yitzchak ben Chakulah established a son through his father)!

אפילו תימר בן מפי אביו ללוייה:

(e)

Rebuttal: You can even say that [R. Shimon b'Ribi established] a son through his father, for Leviyah. (There is no concern for a Chalal.)