1)

WHO CAN ESTABLISH KEHUNAH? (Yerushalmi Perek 2 Halachah 7 Daf 13a)

מתני' שתי נשים שנשבו זאת אומרת טהורה אני וזאת אומרת טהורה אני אינן נאמנות

(a)

(Mishnah): If two women were captured and each says 'I was captured but I am Tehorah', they are not believed;

בזמן שהן מעידות זו על זו הרי אילו נאמנות

(b)

If each testifies that the other is Tehorah, they are believed.

וכן שני אנשים זה אומר כהן אני וזה אומר כהן אני אינן נאמנין בזמן שהן מעידין זה את זה הרי אילו נאמנין:

(c)

Similarly, if each of two men says 'I am a Kohen', they are not believed. If they also testify about each other, they are believed;

[דף יג עמוד ב] גמ' רבי חייה בשם ר' יוחנן מתניתא לעניין קדשי הגבול אבל לעניין משפחה ולקדשי המזבח צריך שני עדים

(d)

(Gemara could have citing R. Yochanan): Our Mishnah discusses Kodshei ha'Gevul (Terumah), but for lineage (for marriage) and Kodshei Mizbe'ach, two witnesses are needed.

והא תני מעלין לכהונה ללויה לישראל עפ"י עד אחד

(e)

Question (Beraisa): We establish Kehunah, Leviyah and Yisrael based on one witness;

ניחא לכהונה ללויה לישראל ולא לעניין משפחה

1.

Granted, Kehunah and Leviyah (need not refer to lineage or Kodshei Mizbe'ach. They could refer to Terumah and Ma'aser). However, is not Yisrael for lineage?!

ליתן לו מעשר עני

(f)

Answer: [No, Yisrael] is to give to him Ma'aser Oni.

שתי חזקות לכהונה בארץ ישראל נשיאות כפים וחילוק גרנות

(g)

There are two matters [that establish] Kehunah in Eretz Yisrael - giving Birkas Kohanim, and receiving [Terumah] at the granaries.

ובסוריא נשיאות כפים אבל לא חילוק גרנות עד מקום ששלוחי החדש מגיעין עד נמרין ובבל כסוריא

(h)

In Surya, Birkas Kohanim [establishes Kehunah], but not receiving at the granaries (it is only mid'Rabanan, so people do not check so well that the recipient is a Kohen). This is up to the place that messengers about [which day was declared] Rosh Chodesh reach, i.e. until Namarin. (There is a Beis Din to accept the messengers, and they check lineage to allow Birkas Kohanim.) And Bavel is like Surya;

רבי שמעון בן אלעזר אומר אף באלכסנדריאה בשעה שבתי דינין יושבין שם

(i)

R. Shimon ben Elazar says, even in Alexandria, when Beis Din sits there [is like Surya].