1)

SAP OF ORLAH (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 5 Daf 8a)

רבי פדת רבי יוסי בשם רבי יוחנן רבי שמעון ורבי יהושע שניהם אמרו דבר אחד.

(a)

(R. Pedas citing R. Yosi citing R. Yochanan): R. Shimon and R. Yehoshua said the same matter. (In our Mishnah, R. Yehoshua permits curdling with sap of leaves and sap of roots, but not with sap of Pagim, for it is Pri.)

תמן תנינן ר' שמעון אומר אין לקטף שביעית מפני שאינו פרי

1.

(Mishnah - R. Shimon): Shemitah does not apply to Ketaf (sap of balsam, a barren tree), for it is not a Pri.

[דף טו עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי זעירא לרבי פדת כמה דתימר (תמן הלכה כרבי שמעון והכא הלכה כרבי יהושע) [צ''ל כאן הלכה כרבי יהושע ותמן הלכה כרבי שמעון - הגר''א]

(b)

R. Ze'ira (to R. Pedas): Just like you say here that the Halachah follows R. Yehoshua (for he argues with R. Eliezer, and the Halachah does not follow him, for he is from Beis Shamai), the Halachah should follow R. Shimon!

אמר רבי יונה ודמיה היא (לכל רביה) [צ''ל כלרבא - ר''ש סיריליו] קטף בטל על ידי שרפו [צ''ל אילן אינו בטל על גבי שרפו - הגר''א]

(c)

Rebuttal #1 (R. Yonah): Are these similar?! Just the contrary! Ketaf, [the entire tree] is Batel to its sap (it is primarily planted for its sap. A regular) tree is not Batel to its sap.

אוכלי בהמה קדושת שביעית חל עליהן אין קדושת ערלה חל עליהן.

(d)

Rebuttal #2: (Shemitah is unlike Orlah!) Animal food - Kedushas Shemitah takes effect on it, but Kedushas Orlah does not take effect on it.

א''ר בון אית לה חורי רבי יהושע אמרה שמועה רבי שמעון בשם גרמיה אמרה

(e)

(R. Bun): There is another [reason why perhaps the Halachah does not follow R. Shimon]. R. Yehoshua taught in the name of others (perhaps he himself holds like R. Eliezer, and not like he said)! R. Shimon said in his own name (presumably, the Halachah follows the Stam Tana who argues with him in that Mishnah - TOLDOS YITZCHAK)!

למה שרף פרי [צ''ל או - הגר''א] פגין פרי

(f)

Question: Why [does R. Shimon forbid curdling with sap of Pagim] - because sap is Pri, or Pagim are Pri (and one may not benefit from Peros Orlah)?

אין תימר שרף פרי עשה כן בתרומה (מותר) [צ''ל אסור - ר''ש סיריליו] אין תימר פגין פרי עשה כן בתרומה מותר

1.

If you will say that sap is Pri, if he did so with [sap of Peros] Terumah, it is forbidden [to Zarim, like Terumah]. If you will say that Pagim are Pri, if he did so with [sap of Peros] Terumah, it is permitted.

למה שהניית תרומה מותרת והניית ערלה אסורה:

2.

What is the reason [for the latter law]? One may benefit from Terumah, but one may not benefit from Orlah. (We explained this like GRA.))

ענקוקלות והחרצנים.

(g)

(Mishnah): Ankoklos and grape skins.

רבי זעירא וחד מן רבנין בשם רב ענבים שלקו עד שלא הביאו שליש

(h)

(R. Ze'ira and one of the Rabanan citing Rav): [Ankoklos are] grapes that were stricken before they grew a third.

אמר רבי יוסי בי רבי בון אפי' לקו משהביאו שליש.

(i)

(R. Yosi bei R. Bun): It is even if they were stricken after they grew a third.

אמר רבי חייא בר אדא לשון נוטריקון הוא ענבין דלקי תלתיהון:

(j)

(R. Chiya bar Ada): [Ankoklos] is an acronym - Anavim d'Laki Tilseihon (grapes that were [already] stricken when they grew a third. (GRA)

2)

WHAT DEVELOPS FROM ISUR (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 5 Daf 8a)

רבי יוסי אומר (אין - ר''ש סיריליו מוחקו) נוטעין יחור:

(a)

R. Yosi says, we plant a branch [of Orlah, but one may not plant a nut of Orlah. We may not graft Kafniyos].

אמר רבי יוחנן עבר ונטע מותר [דף טו עמוד ב (עוז והדר)] עבר והרכיב אסור:

(b)

(R. Yochanan): If one transgressed and planted [a nut of Orlah], it is permitted (due to Zeh v'Zeh Gorem; it grows also due to the land. Also, the nut decays before a tree sprouts from it. - R. SHLOMO SIRILIYO) If one transgressed and grafted, it is permitted.

אגוז של ערלה שנטעו וכן ביצת ע''ז שנעשית אפרוח ר' חגיי בשם רבי יאשיה איתפלגון חזקיה וכהנא כהנא אמר מותרת חזקיה אמר אסור.

(c)

A nut of Orlah that was planted, and similarly an egg of idolatry that became a chick - R. Chagai citing R. Yoshiyah said that Chizkiyah and Kahana argue about this. Kahana permits, and Chizkiyah forbids.

על דעתיה דחזקיה (אין) [איך] אפשר לביצת עבודה זרה שנעשית אפרוח

(d)

Question: According to Chizkiyah (this will be explained) how can an egg of idolatry become a [forbidden] chick? (One must do an action to it!)

מה נן קיימין

1.

Question: What is the case?

אם כשפחסה אין כאן אפרוח

i.

If he broke [the egg], there is no chick (it will die)!

אם כשהכניסה לפנימה מן הקנקילין

ii.

Suggestion: He brought in to an inner room [of idolatry].

אתא חמי ואלו השתחווה לה לא אסרה מפני שהכניסה לפנים מן הקנקילין אסרה.

iii.

Rejection: Come see [that this cannot be! According to Chizkiyah, who requires an action to the matter itself,] if he bowed to it, he did not forbid it. If he brought in to an inner room, he forbade it?!

אמר רבי יודן אבוי דרבי מתניה תפתר שגדר בה ע''ז:

2.

Answer (R. Yudan, the father of R. Masniyah): The case is, he used to [complete a] fence in front of idolatry.

ביצת הקדש שנעשית אפרוח. א''ר יסא פליגי בה כהנא ורבי יוחנן כהנא אמר אסורה ור' יוחנן אמר מותרת

(e)

If a Hekdesh egg became a chick - R. Yosah said, Kahana and R. Yochanan argue about this. Kahana forbids, and R. Yochanan permits.

א''ר זעירא לר' יוסי הא רבי יוחנן אמר מותרת אוף היא פודה אותה בזמן זרעה.

(f)

(R. Ze'ira, to R. Yosi): R. Yochanan permits, but even he says that he redeems [Hekdesh, based on its value] at the time he seeded it (and here, for the value of the egg).

ר' חנינא ורבי יונה ורבי לעזר בשם כהנא פודה אותה בזמן זרעה

(g)

(R. Chanina, R. Yonah and R. Lazar, citing Kahana): He redeems [based on its value] at the time he seeded it.

1.

Note: There is an implied question. What do Kahana and R. Yochanan argue about?

ורבי חנניא בשם ר' פנחס מתקנתה כהנא אמר אסורה ופודה אותה כמות שהיא ורבי יוחנן אמר מותרת ופודה אותה בזמן זרעה:

(h)

Correction: R. Chananyah citing R. Pinchas fixed this (so there is no difficulty). Kahana forbids, and he redeems [based on its value] like it is now. R. Yochanan forbids, and he redeems at the time he seeded it.

הדרן עלך פרק הנוטע לסייג
HADRAN ALACH PEREK HA'NOTE'A LI'SYAG