1)

ONE WHO CHANGED STATUS (Yerushalmi Halachah 2 Daf 12a)

מתני' חטאו עד שלא נתמנו ואח"כ נתמנו הרי אלו כהדיוט

(a)

(Mishnah): If a commoner sinned, then he was appointed [to be Kohen Gadol or Nasi], he brings like a commoner;

ר"ש אומר אם נודע להם עד שלא נתמנו חייבין ומשנתמנו פטורין

1.

R. Shimon says, this is if he found out before Minuy (appointment) that he sinned. If he found out afterwards, he is exempt.

ואי זה הוא הנשיא זה המלך שנאמר [ויקרא ד כב] ועשה אחת מכל מצות ה' אלהיו נשיא שאין על גביו אלא ה' אלהיו

2.

Who is the Nasi? It is the king, for it says "v'Asah Achas mi'Kol Mitzvos Hash-m Elokav" - the Nasi has no one over him, only Hash-m his G-d.

ואי זה הוא המשיח זה המשוח בשמן המשחה ולא המרובה בגדים

3.

Who is the Mashi'ach? It is [a Kohen Gadol] anointed with Shemen ha'Mishchah, but not Merubah Begadim (he was not anointed. His inauguration was through wearing the extra garments of a Kohen Gadol.)

אין בין הכהן המשוח בשמן המשחה למרובה בגדים אלא פר הבא על כל המצות

4.

The only difference between a Kohen anointed with Shemen ha'Mishchah and Merubah Begadim is the Par brought for [mistaken Hora'ah about almost] all Mitzvos [of Kares. A Mashi'ach brings it; a Merubah Begadim brings like a commoner.]

ואין בין הכהן המשמש לכהן שעבר אלא פר יום הכיפורים ועשירית האיפה

5.

(If the Kohen Gadol is Tamei or sick on Yom Kipur, another Kohen does the Avodah in his stead. When the former becomes Tahor or healthy, he resumes being Kohen Gadol. He is called the serving Kohen Gadol. The latter is called Kohen she'Avar.) The only differences between a serving Kohen and Kohen she'Avar are Par [that atones for the Kohanim on] Yom Kipur and Asiris ha'Efah (the daily Minchah of the Kohen Gadol. They are of the serving Kohen);

זה וזה שוין בעבודת יום הכיפורים ומצווים על הבתולה ואסורין על האלמנה ואינן מיטמין בקרוביהן ולא פורעין ולא פורמין ומחזירין את הרוצח:

6.

Both of them are the same regarding Avodas Yom Kipur, and they are commanded to marry a virgin, and forbidden to a widow, and may not become Tamei if a relative dies, and do not grow their hair or tear their clothes over a Mes, and [when either dies] he returns a [Shogeg] murderer [from his Ir Miklat].

גמ' חברייא אמרין טעמא דר"ש משם שהגדול' מכפרת

(b)

(Gemara) Opinion #1 (Talmidim): R. Shimon's reason [to exempt one who found out that he sinned after Minuy] is because ascent atones.

אמר ר' יוסי שאין חטאו וידיעתו שוין

1.

Opinion #2 (R. Yosi): It is because [his Korban at the time of] his sin and [at the time of] his Yedi'ah are not equal.

מה מפקה מביניהון

(c)

Question: What do [these opinions] argue about?

רישא דפירקא כהן משיח שחטא ואח"כ עבר ממשיחותו וכן נשיא שחטא ואח"כ עבר מגדולתו כהן משיח מביא פר והנשיא מביא שעיר.

1.

Answer #1: They argue about the first [Mishnah of] our Perek. If a Kohen Mashi'ach sinned, and then he was removed from his position, or if a Nasi sinned and was dethroned, the Kohen Mashi'ach brings a Par, and the Nasi brings a Sa'ir. (The one who says that ascent atones, R. Shimon agrees that he is liable, for he did not ascend after sinning. The one who says that it is because his Korban at the times of his sin and his Yedi'ah are not equal, R. Shimon exempts.)

חטאו בספק מאן דמר משם שהגדולה מכפרת כשם שהיא מכפרת על הודאי כך היא מכפרת על הספק מאן דמר אין חטאו וידיעתו שוין (אין - נועם ירושלמי מוחקו) חטאו וידיעתו שוין.

2.

Answer #2: If they sinned b'Safek [and found out about the Safek before Minuy, and found out after Minuy that they Vadai sinned] the one who says that ascent atones, just like ascent atones for Vadai, it atones for Safek. The one who exempts because his sin and his Yedi'ah are not equal, his sin and his Yedi'ah [of the Safek] are equal [so he brings Asham Taluy. We explained this like HAGAHOS R. DINAR.]

חטאו עד שלא נתמנו משנתמנו עברו מאן דמר משם שהגדולה מכפרת כיפרה גדולה על הראשון וחייב על השני ועל השלישי מאן דמר אין חטאו וידיעתו שוין.

3.

Answer #3: If they sinned before Minuy, and also after Minuy, and they were removed [and then found out about the sins] - the one who says that ascent atones, it atoned for the first (before Minuy), and he is liable for the second and third (everything after Minuy). The one who exempts because his sin and his Yedi'ah are not equal, [the law is opposite. He is liable for what was before Minuy, and exempt for everything after Minuy.]

חטאו על שמיעת קול ועל ביטוי שפתים ועל טומאת מקדש וקדשיו מאן דמר משם שהגדולה מכפרת אפילו כן הגדולה מכפרת

4.

Answer #4: If they transgressed Shevu'as ha'Edus, Shevu'as Bituy or Tum'as Mikdash v'Kodoshav - the one who says that ascent atones, even for these it atoned. (The one who exempts because his sin and his Yedi'ah are not equal, whoever holds that a Mashi'ach or Nasi brings for these like a commoner, he is liable. We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)

אמר רבי מתניה לעולם אין הגדולה מכפרת עד שתיוודע לו (גדולתו) [צ"ל בגדולתו - רידב"ז]

(d)

(R. Matanyah): Ascent atones only if he finds out [of his sin] while he is in his appointment.

אכל חצי זית עד שלא נתמנה וחצי זית משנתמנה אפילו בהעלם אחד פטור.

1.

If one ate a half-k'Zayis [e.g. of Chelev] before Minuy, and a half-k'Zayis after Minuy, even in one Helam, he is exempt.

[דף יב עמוד ב] ספק חצי זית עד שלא נתמנה וספק חצי זית משנתמנה מביא אשם תלוי.

2.

If one ate a half-k'Zayis of Safek [Chelev] before Minuy, and a half-k'Zayis of Safek after Minuy, [a Nasi] brings Asham Taluy (but a Mashi'ach is exempt - Mishnah 2:7).

מצינו דבר עיקרו פטור ספיקו חייב

(e)

Question: Do we find something that for Vadai (a half-k'Zayis before Minuy, and a half-k'Zayis after Minuy), he is exempt, and for Safek, he is liable?!

ולא אשכחנן כן. אכל שני זיתים ונתוודע לך בוידויו של אחד מהן שני עמד לו בספיקו.

(f)

Answer: Do we not find this?! If one ate two k'Zeisim [in one Helam], and found out Vadai about one of them, and has a Safek about the other [he brings a Chatas, and Asham Taluy, and a second Chatas when he finds out Vadai about the other. If he knew Vadai about both of them now, he would bring just one Chatas.]

רבי יעקב דרומייא בעא קומי רבי יוסי מה נפשך חלב אכל כיפר

1.

Question (R. Yakov of the south, to R. Yosi): (Why doesn't the first Chatas suffice?) No matter what you will say - [even if also the second k'Zayis] he ate [was] Chelev, [the Chatas] atoned!

אמר רבי יוסי כל דבר שנראה עליו להביא אשם תלוי ידיעת ספיקה קובעתו לחטאו.

2.

Answer (R. Yosi): Any [knowledge about a Safek] that obligates him to bring Asham Taluy, knowledge of the Safek obligates [a separate Chatas] for the sin.

הרי מצינו דבר עיקרו פטור וספיקו חייב וכא עיקרו פטור וספיקו חייב.

3.

Summation of previous answer: We find something that for Vadai he is exempt, and for Safek, he is liable. Also here (a half-k'Zayis before Minuy, and a half-k'Zayis after Minuy), Vadai is exempt and Safek is liable.

אכל כזית עד שלא נתמנה וכזית משנתמנה בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת

(g)

If one ate a k'Zayis before Minuy, and a k'Zayis after Minuy in one Helam, he is liable only once;

ספק כזית עד שלא נתמנה וספק כזית משנתמנה בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת בשני העלמות חייב שתים.

(h)

If one ate a k'Zayis of Safek before Minuy, and a k'Zayis of Safek after Minuy in one Helam, he is liable only once. In two He'elamos, he is liable twice.

אכל שלשה זיתים וסבור שהן שנים הפריש חטאת [צ"ל אחד כפר - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] כדרבי יוחנן

(i)

If one ate three k'Zeisim and thought that they were two, and he separated one Chatas, he atoned [for all of them], like R. Yochanan taught;

דרבי יוחנן אמר נתכפר מקצת החטא נתכפר כולו ר"ש בן לקיש אמר נתכפר מקצת החטא לא נתכפר כולו.

1.

R. Yochanan said that if one received Kaparah for part of the sin, he received Kaparah for all of it. Reish Lakish said that if one received Kaparah for part of the sin, he did not receive Kaparah for all of it.

אכל חמשה זיתים ונתוודע לו בספק כל אחד ואחר כך נתוודע לו (ב"ד) [צ"ל בודאי - נוסח הירושלמי בבבלי] ר"ש בן לקיש אמר ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו

(j)

If one ate five k'Zeisim and found out about a Safek about each one, and afterwards he found out Vadai, Reish Lakish says, Yedi'ah of the Safek fixes his sin (obligates a separate Chatas for each);

ר' יוחנן אמר אין ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו

1.

R. Yochanan says, Yedi'as ha'Safek does not fix his sin.

רבי יוסי בי רבי בון בשם רבי שמואל בר רב יצחק מודה ר"ש בן לקיש בכהן משיח שאין ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו

(k)

(R. Yosi bei R. Bun citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Reish Lakish agrees about a Kohen Mashi'ach, that Yedi'as ha'Safek does not fix his sin.

ומה טעמא [ויקרא ז ז] כחטאת כאשם את שהוא מביא אשם תלוי ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו ואת שאינו מביא אשם תלוי אין ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו

(l)

What is the reason? "Ka'Chatas ka'Asham" - one who brings Asham Taluy, Yedi'as ha'Safek fixes his sin. One who does not bring Asham Taluy, Yedi'as ha'Safek does not fix his sin.

מחלפה שיטתיה דר"ש בן לקיש תמן הוא אמר ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו וכא אמר אין ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו

(m)

Contradiction: Reish Lakish contradicts himself! Here he said that Yedi'as Safek fixes for Chatas, and there he said that Yedi'as Safek does not fix for Chatas! (He established the Beraisa about two paths only like R. Yishmael. If he held that Yedi'as Safek is Yedi'ah, he would have established it like everyone, like R. Yochanan did.)

תמן אשמו קובעו [דף יג עמוד א] וכא מה אית לך

(n)

Answer: Here, [since Yedi'as Safek obligates Asham Taluy,] his Asham fixes him [for Chatas]. There, what do you have [to fix him? There is no Asham Taluy for Tum'as Mikdash v'Kodoshav!]

מחלפה שיטתיה דרבי יוחנן תמן הוא אמר (נתכפר מקצת החטא נתכפר כולו) [צ"ל ידיעת ספק אינה קובעת לחטאת - הג"ר מאיר שמחה, קרבן העדה בשבועות] וכא הוא אמר אכן

(o)

Question: R. Yochanan contradicts himself! Here he said that Yedi'as Safek does not fix for Chatas. There [Helam Tum'ah] he said so (the Beraisa is like everyone, for Yedi'as Safek is Yedi'ah)!

לא א"ר יוחנן אלא בידיעה (האחרונה) [צ"ל הראשונה - קרבן העדה בשבועות] שאין בה שום קרבן

(p)

Answer: R. Yochanan said so (Yedi'as Safek is Yedi'ah) only for the first Yedi'ah [for Oleh v'Yored], which does not obligate any Korban. (We explained this like R. MEIR SIMCHAH, KORBAN HA'EDAH in Shevu'os.)

הכל מודין שאם היתה ראשונה קיימת שהיא נדחית

(q)

All (R. Yochanan and Reish Lakish) agree that if the first [Korban, which he separated for the first k'Zayis] was alive, it is Nidcheh (he offers only the latter Korban).

מה יעשה בה

(r)

Question: What do we do with it?

רבי יוסי אמר תלויה בכפרה

1.

Answer #1 (R. Yosi): It depends on Kaparah. (Only after he offers the latter Korban, the first dies, for then it is a Chatas whose owner atoned through another Korban.)

א"ר זעירא כל שלא נראית לא היא ולא דמיה מתה מיד.

2.

Answer #2 (R. Ze'ira): Any [Korban] that cannot be offered, not it or its money (for he must atone through the latter), it dies immediately. (We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

אכל חמשה זיתים ונודע לו בספיקו משנתמנה (ובבית דין מעבר) [צ"ל ובוודאן משעבר - הג"ר מאיר שמחה] על דעתיה דרשב"ל פטור על דעתיה דרבי יוחנן חייב.

(s)

If one ate five k'Zeisim and found out about his Safek after he was appointed, and found out Vadai after he was deposed, according to Reish Lakish, he is exempt. According to R. Yochanan, he is liable.

כן א"ר שמעון בן לקיש לפטור ולא לחיוב.

(t)

Objection: Would Reish Lakish say that he is exempt, and not liable?! (He holds that Safek Yedi'ah is Yedi'ah, i.e. when Vadai Yedi'ah does not oppose it. Surely the Vadai Yedi'ah at the end obligates him! Alternatively, he holds that Safek Yedi'ah is Yedi'ah to obligate, but not to exempt.)

אלא כיני אכל חמשה זיתים ונתוודע לו בספיקו עד שלא נתמנה וודויו משנתמנה על דעתיה דרשב"ל דו אמר ׁ(ידיעת ספיקו קובעת לחטאו דו אמר - הג"ר מאיר שמחה מוחקו) חייב

(u)

Correction: Rather, if one ate five k'Zeisim and found out about his Safek before Minuy, and found out Vadai after Minuy, according to Reish Lakish, [who says that if one received Kaparah for part of the sin, he did not receive Kaparah for all of it, he is liable [for each, for he was a commoner at the time of sin and at the time of Yedi'ah];

על דעתיה דרבי יוחנן דו אמר (אין ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו דו אמר - הג"ר מאיר שמחה מוחקו) פטור.

1.

According to R. Yochanan [who says that if one received Kaparah for part of the sin, he received Kaparah for all of it], he is exempt.

הכל מודין שאם היתה ראשונה קיימת שהיא נדחית

(v)

All (R. Yochanan and Reish Lakish) agree that if the first [Korban, which he separated for the first k'Zayis] was alive, it is Nidcheh (he offers only the latter Korban).

מה יעשה בה

(w)

Question: What do we do with it?

רבי יוסי אמר תלויה בכפרה

1.

Answer #1 (R. Yosi): It depends on Kaparah. (Only after he offers the latter Korban, the first dies, for then it is a Chatas whose owner atoned through another Korban.)

א"ר זעירא כל שלא נראית לא היא ולא דמיה מתה מיד.

2.

Answer #2 (R. Ze'ira): Any [Korban] that cannot be offered, not it or its money (for he must atone through the latter), it dies immediately. (We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

אכל חצי זית עד שלא נתמנה וחצי זית משנתמנה חצי זית (שעבר) [צ"ל משעבר - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] הואיל ובא חיוב קרבן בנתיים מצטרפין

(x)

Question: If one ate a half-k'Zayis before Minuy, and half-k'Zayis after Minuy, and a half-k'Zayis after he was deposed [in one Helam], since there was a Chiyuv Korban in the middle, do they join?

[דף יג עמוד ב] נישמעינה מן הדא היו לפניו שלשה [צ"ל זיתים - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] אכל את הראשון ולא נתוודע לו שני (ושלישי) בהעלימו של ראשון נתוודע לו על הראשון ולא נתוודע לו על השני שלישי בהעלימו של שני ואחר כך נתוודע לו על כולהם רבי יוחנן אמר חייב על הראשון ועל השני ופטור על השלישי

1.

Answer #1: We learn from the following. If there were three k'Zeisim (e.g. of Chelev) in front of him, and he ate the first, and did not know, and ate the second not knowing about the first, he found out about the first and did not know about the second, and ate the third not knowing about the second, and afterwards he found out about all of them - R. Yochanan says, he is liable for the first and second (the Yedi'ah of the first separated it from the second), and exempt for the third.

אמר רבי יוסי שני לדעתו הדבר תלוי רצה מתכפר לו על הראשו' רצה מתכפר לו על השלישי.

2.

Answer #2 (R. Yosi): The second depends on his intent. If he wants, he gets Kaparah for it [with] the first. If he wants, he gets Kaparah for it [with] the third.

חברייא מדמייא לה לארבעה חציי זיתים אם היה פיקח מביא קרבן אחד ואם לאו מביא שני קרבנות

(y)

Explanation #1: Talmidim compare this to four half k'Zeisim. (Like above, he found out about eating each after he ate the one after it.) If he was clever he brings one Korban. If not, he brings two Korbanos;

היך עבידא מביא על הראשון ועל השני אחד על השלישי ועל הרביעי אחד (ר' יוסי מדמה לזיתים שלימים אם היה פיקח מביא שני קרבנות ואם לאו מביא שלשה קרבנות היך עבידא מביא על הראשון ועל השני אחד ועל השלישי ועל הרביעי אחד - פני משה מוחקו) אם הביא על האמצעיים פטור על הראשון ועל הרביעי.

1.

How does he do (to bring two)? He brings one for the first and second, and one for the third and fourth. If he brought for the middle two, he is exempt for the first and fourth (for each is only a half-k'Zayis, and they do not join).

רבי יוסי מדמי לה לזיתים שלימים [דף יד עמוד א] אם היה פיקח מביא שני קרבנות ואם לאו מביא שלשה קרבנות

(z)

Explanation #2: R. Yosi compares this to [four] whole k'Zeisim. (He found out about eating each after he ate the one after it.) If he was clever he brings two Korbanos. If not, he brings three Korbanos;

היך עבידא מביא על הראשון ועל השני א' ועל השלישי ועל הרביעי א' אם הביא על האמצעיים חייב על הראשון בפני עצמו ועל הרביעי בפני עצמו.

1.

How does he do (to bring two)? He brings one for the first and second, and one for the third and fourth. If he brought [one] for the middle two, he brings for the first by itself and for the fourth by itself.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF