HORAYOS 6 (14 Elul) - This Daf has been dedicated in honor of the Yahrzeit of Yisrael (son of Chazkel and Miryam) Rosenbaum, who passed away on 14 Elul, by his son and daughter and families.

1)

WHO BRINGS PAR HELAM DAVAR (Yerushalmi Halachah 8 Daf 7a)

מתני' הורו בית דין של אחד מן השבטים ועשה אותו השבט על פיהם אותו השבט הוא חייב ושאר כל השבטים פטורין דברי רבי יהודה

(a)

(Mishnah): If the Sanhedrin of a Shevet ruled and that Shevet sinned, that Shevet brings a Par, and the other Shevatim are exempt. R. Yehudah says so;

וחכמים אומרין אין חייבין אלא על הוריית בית דין הגדול בלבד שנאמר [ויקרא ד יג] ואם כל עדת ישראל ישגו ונעלם דבר מעיני העדה ולא עדת אותו השבט:

1.

Chachamim say, they are liable only for rulings of the great Sanhedrin - "v'Im Kol Adas Yisrael Yishgu", and not the Edah of that Shevet.

גמ' רבי מאיר אומר חובת בית דין הוא רבי יודה אומר חובת ציבורא אמר רבי שמעון חובת בית דין וחובת ציבורא היא.

(b)

(Gemara): R. Meir says, [Par Helam Davar] is an obligation of Beis Din. R. Yehudah says, it is an obligation of the Tzibur.

מה טעמא דרבי מאיר

(c)

Question: What is R. Meir's reason?

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני מה מעיני שנאמר להלן בית דין אף כאן ב"ד

(d)

Answer: It says here "me'Einei", and it says below (Par Helam Davar for idolatry) "me'Einei." Just like there it is Beis Din (it says that the Edah, i.e. the ones who ruled, bring the Korban) also here it is Beis Din.

מה טעמא דרבי יודה

(e)

Question: What is R. Meir's reason?

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני מה מעיני שנאמר להלן ציבור אף כאן ציבור

(f)

Answer: It says here "me'Einei", and it says below "me'Einei." Just like there it is the Tzibur (it says "Kol ha'Edah) also here it is the Tzibur.

מה טעמא דרבי שמעון

(g)

Question: What is R. Shimon's reason?

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני מה מעיני שנאמר להלן בית דין אף מעיני שנאמר כאן בית דין ומה מעיני שנאמר להלן ציבור אף כאן ציבור

(h)

Answer: It says here "me'Einei", and it says below "me'Einei." Just like there Beis Din [brings, like R. Meir expounded] also here Beis Din. Just like there the Tzibur [brings, like R. Yehudah expounded], also here the Tzibur.

[דף ז עמוד ב] מאן דמר חובת בית דין היא בית דין מביאין מאן דאמר חובת ציבור מי מביא

(i)

Question: [Obviously,] the one who says that it is an obligation of Beis Din, Beis Din brings [the Korban]. The one who says that it is an obligation of the Tzibur, who brings?

דתני מטילין היו עליהן ובאין דברי ר' מאיר

(j)

Answer (Beraisa): They cast [the cost of the Korban] on [the Tzibur] and bring it. R. Meir says so;

רבי יודה אומר מתרומת הלשכה היו באין.

1.

R. Yehudah says, it comes from Terumas ha'Lishkah;

מאן דמר חובת ב"ד היא ב"ד סומכין מאן דמר חובת ציבור היא מי סומך

(k)

Question: [Obviously,] the one who says that it is an obligation of Beis Din, Beis Din does Semichah. The one who says that it is an obligation of the Tzibur, who does Semichah?

דתני שלשה מכל שבט ושבט וראש בית דין על גביהן סומכין ידיהן על ראש הפר.

(l)

Answer (Beraisa): Three from each Shevet, and the Rosh Beis Din stands over them, do Semichah on the bull's head.

[ויקרא ד טו] ידיהם ידי כל יחיד ויחיד ידיהם על ראש הפר פר טעון סמיכה אין שעירי ע"ז טעונין סמיכה דברי רבי יודה

(m)

"Yedeihem" - the hands of every individual [by himself]. "Al Rosh ha'Par" - the bull needs Semichah, but Se'irei Avodah Zarah do not need Semichah. R. Yehudah says so;

רבי שמעון אומר פר טעון סמיכה בזקינים אין שעירי ע"ז טעונין סמיכה בזקינים

(n)

R. Shimon says, the bull needs Semichah through Chachamim, but Se'irei Avodah Zarah do not need Semichah through Chachamim;

שר' שמעון אומר כל חטאת ציבור שדמה נכנס לפנים טעונה סמיכה.

(o)

1. R. Shimon says, every Chatas Tzibur whose blood enters inside [the Heichal] needs Semichah.

מתיבין לרבי יודה והכתיב [דברי הימים ב כט כג] ויגשו את שעירי החטאת

(p)

Question (against R. Yehudah): It says "va'Yagishu Es Se'irei ha'Chatas [...va'Yismechu Yedeihem Aleihem]"!

רבי חייה בשם רבי יוחנן הוראת שעה היתה.

(q)

Answer (R. Chiyah citing R. Yochanan): It was a Hora'as Sha'ah [to bring them. They were not really Se'irei Avodah, for the idolatry in Bayis Rishon was b'Mezid, and not due to a Hora'ah.]

רבי יוחנן בעי ציבור שמת (אחד) [צ"ל אחר - הגהות ר' יוסף דיננער] מהו שיביא תחתיו

(r)

Question (R. Yochanan): If the Tzibur [was obligated Par Helam Davar, and] died, does [a later generation] bring in place of it?

התיבון והכתיב [עזרא ח לה] הבאים מהשבי וגו'. איפשר חטאת עולה

1.

Question: (Why does he ask?) It says "ha'Ba'im meha'Shevi... [Tzefirei Chatas Shneim Asar ha'Kol Olah] - can a Chatas be an Olah?!

אלא מה עולה לא נאכלה אף חטאת לא נאכלה

i.

Rather, just like Olah is not eaten, [this] Chatas is not eaten;

רבי יודה אומר על עבודה זרה הביאום

ii.

R. Yehudah says, they brought them for Avodah Zarah [in Bayis Rishon, even though most of the Tzibur died].

רבי חזקיה רבי ירמיה רבי חייה בשם רבי יוחנן הוריית שעה היתה.

2.

Answer (R. Chizkiyah citing R. Yirmeyah citing R. Chiyah citing R. Yochanan): [We cannot learn from there, for] it was a Hora'as Sha'ah.

רבי ירמיה למד כן אלא פר טעון סמיכה בזקינים אין שעירי ע"ז טעונין סמיכה בזקינים

(s)

R. Yirmeyah learned as follows. The bull needs Semichah through Chachamim, but Se'irei Avodah Zarah do not need Semichah through Chachamim. (R. Shimon said so above.)

אלא במי

1.

Question: Who [does Semichah on them]?

רבי ירמיה סבר מימר באהרן ובניו

2.

Answer #1 (R. Yirmeyah): Aharon u'Vanav (Kohanim do Semichah on them).

אמר ליה רבי יוסי והתני רבי חייה וסמך וסמכו לרבות שעירי ע"ז בסמיכה (ולא) [צ"ל לא באהרן אלא - הגהות ר' יוסף דיננער] בזקינים.

3.

Objection (R. Yosi): R. Chiyah taught "v'Samach... v'Samchu" - this excludes Se'irei Avodah Zarah for Semichah, not through Aharon, rather, through Chachamim! (Starting from R. Yochanan's question, we explained like HAGAHOS R. DINAR.)

i.

Note: The MALBIM explains that even though we discuss Zekenim, the Torah could have written v'Samach. Therefore, we can expound the plural v'Samchu.

רבי יוסי למד כן אלא חי טעון סמיכה באהרן אין שעירי ע"ז טעונין סמיכה באהרן

4.

Answer #2 (R. Yosi): The live goat (Se'ir ha'Mishtale'ach) requires Semichah through Aharon, but Se'irei Avodah Zarah do not require Semichah through Aharon;

וכתוב כן [ויקרא טז כא] וסמך אהרן את שתי ידיו על ראש השעיר החי חי טעון סמיכה באהרן אין שעירי עבודה זרה טעונין סמיכה באהרן.

i.

And it says "v'Samach Aharon Es Shtei Yadav Al Rosh ha'Se'ir] ha'Chai" - the live goat requires Semichah through Aharon, but Se'irei Avodah Zarah do not require Semichah through Aharon.

מה עבד לה רבי ירמיה פתר לה

(t)

Question: How does R. Yirmeyah explain this verse?

בכהן הדיוט

(u)

Answer: [Se'irei Avodah Zarah do not require Semichah through Kohen Gadol, rather, it is Kosher even] through a Kohen Hedyot.

(רבי זעירא בשם רב המנונא כרבי מאיר - נועם ירושלמי מוחקו מכאן וגורסו לקמן) תני תמן הורו ב"ד ועשו קהל מת אחד מבית דין פטורין מת אחד מן הציבור חייבין

(v)

(Beraisa #1): If Beis Din ruled and the Tzibur did based on them, if one of the Beis Din died, they are exempt. If one of the Tzibur died, they are obligated.

[צ"ל רבי זעירא בשם רב המנונא כרבי מאיר - נועם ירושלמי]

(w)

(R. Zeira citing Rav Hamnuna): This is like R. Meir (who says that Beis Din brings the bull. Therefore, it is like a Chatas of partners. If one of them dies, they are exempt. If one of the Tzibur dies, Beis Din is still intact.)

(אמר להן רבי מאיר אם לאחרים הוא פוטר לא כל שכן על עצמו אמרו לו יפטור לאחרים שיש להם במה לתלות ואל יפטור לעצמו שאין לו במה לתלות - פני משה מוחקו מכאן וגורסו לקמן) ר' זעירא בשם רב חסדאי [דף ח עמוד א] תניי תמן הורו בית דין ועשו הן וידעו מה הורו טעו מה הורו שגו מה הורו יכול יהו חייבין

(x)

(R. Zeira citing Rav Chisda - Beraisa #2) Suggestion: If Beis Din ruled and they themselves did - if they knew what they ruled, but they erred about what they ruled, or if they were Shogeg about what they ruled, perhaps they are liable!

תלמוד לומר [ויקרא ד יד] ונודעה החטאת לא שיוודעו החוטאין.

1.

Rejection: "V'Nod'ah ha'Chatas" (they know what sin they did), and not that they know [only] who sinned.

[צ"ל אמר להן רבי מאיר אם לאחרים הוא פוטר לא כל שכן על עצמו

2.

R. Meir (to Chachamim): If [Beis Din] exempts others [who relied on Beis Din's Hora'ah], all the more so it should exempt itself!

[צ"ל אמרו לו יפטור לאחרים שיש להם במה לתלות ואל יפטור לעצמו שאין לו במה לתלות - פני משה]

3.

Chachamim (to R. Meir): It exempts others, for they have whom to rely on. It does not exempt itself, for it does not have whom to rely on.

מה נפשך חלב [צ"ל הורו חייבין שבת הורו חייבין - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי]

4.

Implied question: [Why must they know what sin they did? In any case they are Chayav Chatas, e.g.] whether [they ruled about] Chelev or they ruled about Shabbos!

כרבי יהושע אתיא היא

5.

Answer #1: This is like R. Yehoshua [who argues with R. Eliezer, and says that to bring a Chatas, one must know what sin he did - Kerisus 4:3].

בשהורו ולא ידעו מה הורו אם עבודה זרה אם שאר כל המצות.

6.

Answer #2: (It is even like R. Eliezer.) They ruled, but they do not know whether they ruled about idolatry or other Mitzvos;

אם ע"ז בפר אם שאר כל המצות בשעיר. ספק פר ושעיר שינוי קרבן הוא והוא פטור:

i.

If they ruled about idolatry, [can they bring] a Par [Chatas?! They must bring a Par Olah and Se'ir Chatas!] If they ruled about other Mitzvos, [can they bring] a Se'ir?! (They must bring a Par!) It is a Safek if they must bring a Par or Se'ir. A change of Korban [disqualifies, so] they are exempt.

דרן עלך פרק הורו בית דין

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF